Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta działając na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 137 ... - Interpretacja - PDF-4/415-74/2003

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.12.2003, sygn. PDF-4/415-74/2003, Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta działając na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z 1997 roku ze zm.) w związku z wniesionym pismem z dnia 17.11.2003 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.11.2003 r.) w sprawie skorzystania z możliwości odliczenia wydatków poniesionych przez członków Spółdzielni na docieplenie budynku mieszkalnego informuje, iż:
wykaz wydatków zaliczanych do wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Wynika z niego, że wydatki na remont i modernizację elewacji budynku mieszkalnego uważa się wydatki poniesione m. in. na docieplenie ścian budynku (załącznik Nr 1 pkt 5 ww. rozporządzenia).

Z kolei art. 27a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku (tekst jednolity: Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 roku ze zm.), stwierdza jednoznacznie, że podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik:
1) poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast art. 27a ust. 6 tej ustawy stwierdza, że wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie z tym, że:
1) wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 (...) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

W powołanym przepisie ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe.

Zatem odliczeniu podlegają wydatki poniesione w danym roku podatkowym, na cel określony w przepisach ustawy, prawidłowo udokumentowane. W przypadku remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego, takim dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku w danym roku podatkowym jest faktura wystawiona wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego z tego podatku.

Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2001 r. wpłaty dokonywane na wyodrębnione fundusze remontowe w spółdzielniach mieszkaniowych objęte zostały ulgą podatkową.
Ustawodawca odniósł się również do sposobu ich dokumentowania. Z przepisu wynika, że za dokument potwierdzający dokonanie wydatku podlegającego odliczeniu przyjmuje się dowód wpłaty. W związku z tym, że poza określeniem, iż w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wysokość wydatków ustala się na podstawie dowodu wpłaty, przepis nie określa formy tego dowodu, należy przyjąć, że może to być przekaz pocztowy, bankowe polecenie przelewu, dowód "Kasa przyjmie" (w przypadku dokonywania wpłat w kasie spółdzielni) lub książeczka wpłat na fundusz. Do odliczenia uprawnia również dowód wpłaty czynszu, jeżeli zawiera np. wyszczególnienie kwoty wpłat na fundusz remontowy.

Odpowiadając na pytanie w przedmiotowej sprawie dokumentem uprawniającym do skorzystania z odliczeń wydatków poniesionych w 2003 r. z tytułu remontu i modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego jest faktura wystawiona wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej wyżej omówiony dowód wpłaty.

Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta