
Temat interpretacji
STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż spółka jawna od dnia 1 lipca 2005r. nie wynajmuje części nieruchomości o pow. 1222 m2 oraz budynków o pow. użytkowej 475 m2. Przedmiotowa część nieruchomości nie jest obecnie również wykorzystywana przez spółkę jawną przy prowadzeniu
działalności gospodarczej. Budynki są własnością spółki jawnej. Zostały one nabyte przez wspólników spółki w 1993r., a następnie wniesione przez tychże wspólników spółki jako wkład do majątku spółki na podstawie aktu notarialnego nr rep. ...../2001 z dnia 22 maja 2001r. Powyższe budynki od dnia wniesienia ich jako wkład do majątku spółki były wynajmowane dla osób trzecich. Budynki oraz część posesji jest porządkowana celem jej przygotowania do wynajmu dla potencjalnych najemców.
Spółka jawna zobowiązana jest w roku podatkowym 2005 do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W tym stanie faktycznym zostało postawione następujące pytanie: czy podatnicy mają prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego 2005 od dnia 1 lipca 2005r. podatek od nieruchomości, która nie jest wynajmowana ani też w chwili obecnej nie jest wykorzystywana przez spółkę jawną przy prowadzeniu działalności gospodarczej?
STANOWISKO PODATNIKA
Zdaniem Pełnomocnika
zapłacony przez spółkę podatek od nieruchomości po dniu 1 lipca 2005r. bez względu na to czy związany jest z częścią nieruchomości na której jest prowadzona działalność gospodarcza i czy też nie wynajmowanej aktualnie, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest kosztem uzyskania przychodu roku podatkowego 2005 oraz lat następnych.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm./ kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Jak z powyższego wynika, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że:
1) wydatek musi zostać poniesiony w
celu uzyskania przychodu,
2) wydatek ten nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ustawy.
Należy zaznaczyć, że ciężar wykazania, iż poniesiony wydatek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a także, że został poniesiony w celu uzyskania przychodu spoczywa na podatniku.
Zatem, wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są nimi koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Co do zasady, podatek od nieruchomości wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej
stanowi koszt uzyskania przychodów. Spełnia on bowiem warunek związku przyczynowo - skutkowego z osiągniętym bądź możliwym do osiągnięcia przychodem ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz nie został wymieniony w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowej sprawie, podatek od nieruchomości po dniu 1 lipca 2005 roku od części nieruchomości, która nie jest wynajmowana ani też w chwili obecnej nie jest wykorzystywana przez spółkę jawną przy prowadzeniu działalności gospodarczej, na podstawie cytowanego wyżej art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi koszt uzyskania przychodów.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie
zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.
