
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 02.02.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Po analizie stanu faktycznego tut. organ uznał, że podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
We wniosku zostało zawarte pytanie, w jaki sposób ustalić koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia środka trwałego, którego zakup był częściowo sfinansowany dotacją otrzymaną w ramach programu PHARE.
Zdaniem podatnika w celu ustalenia kosztu uzyskania przychodu ze sprzedaży środka trwałego należy od wartości nabycia środka trwałego (będzie to wartość początkowa wynikająca z ewidencji środków trwałych), pomniejszonej o otrzymaną dotację odjąć te odpisy amortyzacyjne, które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z
wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Art. 24 ust. 2 pkt 1 stanowi, iż dochodem z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, jest przychód z odpłatnego zbycia składników majątku o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. b), a w pozostałych przypadkach dochodem lub stratą jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wartością
początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem pkt 2, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od tych środków i wartości.
Powołany wyżej art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi m. in. że suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 23 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W świetle w/w przepisów nie jest słuszne Pana stanowisko, bowiem kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego częściowo z dotacji będzie wartość, która odpowiada poniesionym wydatkom na jego nabycie (wartość początkowa wynikająca z ewidencji środków trwałych), zmniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, czy odpisy te mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej).
