Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązku składania deklaracji do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (PIT-6) oraz ustalenia limitu przychodów 2 500 000 euro, którego przekroczenie zobowiązuje do założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2025 r. (wpływ 23 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania: X

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: Y

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowany będący stroną postępowania, zwany dalej: „Zainteresowanym”,

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: zwana dalej: „Zainteresowaną”,

(zwani dalej łącznie: „Zainteresowanymi”).

Zainteresowani posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej jako: „ustawa o VAT”).

Zainteresowana nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zainteresowani są w związku małżeńskim, w której obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.

Zainteresowany prowadzi gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 423), które wchodzi w skład wspólności ustawowej małżeńskiej.

Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest chów i hodowla drobiu - kur mięsnych (przeznaczenie to produkcja jaj wylęgowych). Na nieruchomości gruntowej (wchodzącej w skład małżeńskiej wspólności majątkowej) położone są kurniki oraz inne obiekty budowlane, które również wchodzą w skład małżeńskiej wspólności majątkowej, a także są niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Faktury dokumentujące dostawę towarów i usług oraz faktury dokumentujące nabycia towarów i usług prowadzonej działalności w ramach działu specjalnej produkcji rolnej wystawiane są na Zainteresowanego.

Zainteresowany na potrzeby rozliczeń publicznoprawnych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przy ustalaniu dochodu z działów specjalnej produkcji rolnej posługuje się normami szacunkowymi, w zgodzie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT. W związku z uzyskiwanymi przychodami z działalności rolniczej Zainteresowany nie prowadzi ksiąg podatkowych, ale prowadzi ewidencję środków trwałych składników majątkowych.

Mając na względzie prowadzenie gospodarstwa rolnego w ramach działu specjalnego produkcji rolnej, Zainteresowany składa do 20 stycznia każdego roku deklarację do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnej produkcji rolnej (PIT-6).

11 września 2017 r. na mocy decyzji Nr… w sprawie ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego zostało Zainteresowanej przyznane prawo do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną córką. Jednym z warunków przyznania powyższego świadczenia była konieczność zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego lub zaprzestania wykonywania pracy w gospodarstwie rolnym, co Zainteresowana uczyniła.

Natomiast obecnie ze względu na konieczny duży nakład pracy oraz większe zaangażowanie w prowadzenie omawianego gospodarstwa rolnego, Zainteresowani chcą zacząć wspólnie prowadzić gospodarstwo rolne znajdujące się w ich wspólności majątkowej małżeńskiej. Obecnie nie jest już możliwe wykonywanie wszystkich obowiązków pojedynczo. Córka jest już pełnoletnia, prowadzi samodzielne dorosłe życie i nie potrzebuje już takiego nakładu pracy i uwagi, jak w młodszym wieku. W konsekwencji, Zainteresowana planuje zrezygnować z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, które zostało Jej w 2017 r. przyznane, i chciałaby zacząć prowadzić wspólnie z Zainteresowanym gospodarstwo rolne.

Zainteresowana obecnie nie prowadzi oraz nie prowadziła żadnego odrębnego gospodarstwa rolnego (powyższe związane było z obowiązkiem zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego, na skutek przyznanego świadczenia pielęgnacyjnego).

Uzupełnienie wniosku wspólnego

Zainteresowany będący stroną postępowania prowadzi gospodarstwo rolne w ramach działów specjalnych produkcji rolnej od 1987 r.

Zainteresowana niebędąca stroną postępowania planuje zrezygnować z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego na córkę w drugiej połowie 2025 r., natomiast dokładny termin będzie zależał od aktualnego stanu zdrowia córki. Zainteresowana zamierza zacząć prowadzić wspólnie z mężem gospodarstwo rolne bezpośrednio po zrezygnowaniu z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.

Zainteresowani planują złożyć odrębną deklarację do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnej produkcji rolnej po wydaniu przez Organ podatkowy pozytywnej interpretacji w tym zakresie (Zainteresowani chcieliby złożyć korektę deklaracji obecnej, a następnie od przyszłego roku składaliby ją oddzielnie cyklicznie).

Przychody netto Zainteresowanego będącego stroną postępowania ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro.

Zainteresowany uzyskuje przychody z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu - kur mięsnych oraz działalności rolniczej, polegającej na uprawie zboża (oba te źródła przychody są uzyskiwane z jednego gospodarstwa rolnego). Zainteresowany będący stroną postępowania nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Łączny przychód uzyskiwany z powyższych źródeł nie przekracza 2 500 000 euro.

Zainteresowana uzyskuje przychody z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu - kur mięsnych oraz działalności rolniczej, polegającej na uprawie zboża (oba te źródła przychody są uzyskiwane z jednego gospodarstwa rolnego), na skutek okoliczności, że gospodarstwo rolne wchodzi w skład wspólności ustawowej małżeńskiej. W rezultacie przychody pochodzące z tych źródeł stanowią wspólny przychód małżonków, który powinien być zgodnie z art. 8 ustawy o PIT liczony proporcjonalnie. Zainteresowana nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Łączny przychód uzyskiwany z powyższych źródeł nie przekracza 2 500 000 euro.

Na dzień złożenia wniosku w stosunku do Zainteresowanych nie toczyło, ani nie toczy się postępowanie podatkowe, ani kontrolne dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w sytuacji rezygnacji Zainteresowanej z otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpoczęcia prowadzenia wspólnie z Zainteresowanym gospodarstwa rolnego, Zainteresowani powinni w świetle art. 43 ust. 1 ustawy o PIT, złożyć korektę deklaracji PIT-6 w ten sposób, że złożą dwie oddzielne deklaracje do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (PIT-6), w których wykażą po połowie uzyskiwanych dochodów w związku z tym, że składniki majątkowe składające się na gospodarstwo rolne (dział specjalny produkcji rolnej) należą do majątku wspólnego małżonków, a Zainteresowana będzie bezpośrednio zaangażowana w prowadzenie gospodarstwa rolnego?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowany będący stroną postępowania będzie miał prawo w 2025 r. do opodatkowywania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ze wspólnego gospodarstwo rolnego, na podstawie norm szacunkowych, zaś limit 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanego będącego stroną postępowania i Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Zainteresowanych, w sytuacji rezygnacji Zainteresowanej z otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpoczęcia prowadzenia wspólnie z Zainteresowanym gospodarstwa rolnego, Zainteresowani powinni złożyć korektę deklaracji PIT-6 w ten sposób, że złożą dwie oddzielne deklaracje do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (PIT-6), w których wykażą po połowie uzyskiwanych dochodów w związku z tym, że składniki majątkowe składające się na gospodarstwo rolne (specjalny dział produkcji rolnej) należą do majątku wspólnego małżonków, a Zainteresowana będzie bezpośrednio zaangażowana w prowadzenie gospodarstwa rolnego.

Przedmiotem działalności Zainteresowanego jest chów oraz hodowla drobiu rzeźnego. Powyższa aktywność wypełnia definicję legalną działu specjalnego produkcji rolnej, ponieważ jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

W związku z powyższym przepisem, właściwą deklaracją do złożenia przez podatnika jest deklaracja do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnej produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (PIT-6).

Urzędowa wersja pisma PIT-6 nie przewiduje możliwości rozszerzenia kręgu podatników w ramach jednego formularza, a w konsekwencji nie jest możliwe złożenie deklaracji do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu - przez dwie osoby w jednym piśmie.

Problem dotyczący niedostosowanych do przepisów podatkowych wzorów deklaracji pojawiał się już w praktyce, np. w zakresie zgłoszenia darowizny w podatku od spadków i darowizn celem skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Mianowicie w ramach jednej deklaracji SD-Z2 obdarowany nie mógł wskazać dwóch darczyńców, ponieważ urzędowa deklaracja nie przewidywała ich większej liczby. W konsekwencji pojawił się problem, czy w związku z tym, że darczyńcami są rodzice a przedmiot darowizny pochodzi ze wspólności ustawowej małżeńskiej, potrzebne jest składanie dwóch odrębnych deklaracji SD-Z2 z podziałem darowizny po równo od każdego małżonka na rzecz obdarowanego.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 15 czerwca 2023 r. Nr 0111-KDIB2-3.4015.74.2023.1.ASZ wskazał, że prawidłowe jest stanowisko złożenia w tym przypadku dwóch odrębnych deklaracji SD-Z2, w sytuacji kiedy darowizna pochodzi od rodziców z ich wspólności ustawowej małżeńskiej. W takim wypadku należy podzielić wartość darowizny po równo od każdego darczyńcy na rzecz obdarowanego i złożyć dwie odrębne deklaracje SD-Z2, celem skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od spadków i darowizn.

Co prawda powyższa interpretacja indywidualna dotyczy zwolnienia darowizny z podatku od spadków i darowizn, natomiast problem polegał na braku możliwości złożenia kompletnej deklaracji podatkowej w ramach jednego formularza.

Powyższe jest tożsame z problemem występującym w omawianym zdarzeniu przyszłym Zainteresowanych, ponieważ deklaracja PIT-6 w rubryce D. „Dane identyfikacyjne podatnika” nie przewiduje możliwości wskazania dwóch podatników. Co za tym idzie, złożenie deklaracji PIT-6 możliwe jest wyłącznie przez jednego podatnika.

Jak stanowi art. 6 ust 1 ustawy o PIT, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Dodatkowo jak stanowi art. 8 ustawy o PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczność, że gospodarstwo rolne należy do ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej, a Zainteresowana planuje zrezygnować z przyznawanego świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpocząć prowadzenie gospodarstwa rolnego, Zainteresowanym przysługiwać będzie dochód w wysokości udziału w ich majątku wspólnym.

Zatem w omawianym przypadku zarówno Zainteresowanemu oraz Zainteresowanej przysługuje 1/2 udziału w dochodzie osiąganym w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego w zakresie działu specjalnego produkcji rolnej.

W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, w sytuacji rezygnacji Zainteresowanej z otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpoczęcia prowadzenia wspólnie z Zainteresowanym gospodarstwa rolnego, Zainteresowani powinni złożyć korektę deklaracji PIT-6 w ten sposób, że złożą dwie oddzielne deklaracje do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnej produkcji rolnej (PIT-6), w których wykażą po połowie uzyskiwanych dochodów w związku z tym, że składniki majątkowe składające się na gospodarstwo rolne (dział specjalny produkcji rolnej) będą należały do majątku wspólnego małżonków, a Zainteresowana będzie bezpośrednio zaangażowana w prowadzenie gospodarstwa rolnego.

Ad 2.

Zdaniem Zainteresowanego, limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w kwocie 2 500 000 euro zredagowany w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.), którego przekroczenie zobowiązuje do założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie liczony oddzielnie dla Zainteresowanego oraz Zainteresowanej po 1/2 przychodów uzyskiwanych, w związku z planowanym zaprzestaniem pobierania świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpoczęciem przez Zainteresowaną współprowadzenia gospodarstwa rolnego razem z Zainteresowanym, które należy do ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej.

Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ustawy o PIT, zobowiązujący podatnika do założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, który stanowi, że przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro.

Jak już wspominano w opisie zdarzenia przyszłego, Zainteresowany oraz Zainteresowana pozostają w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej.

Jak stanowi art. 6 ustawy o PIT, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiągniętych przez nich dochodów.

Stosownie do art. 8 ustawy o PIT, przychody ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania określa się proporcjonalnie dla każdego podatnika dla jego prawa do udziału w zysku. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się że prawa do udziału we wspólnej własności są równe.

Oznacza to, że przychody uzyskane z prowadzonego gospodarstwa rolnego w ramach działów specjalnych produkcji rolnej będą stanowiły własność Zainteresowanego oraz Zainteresowanej, których gospodarstwo rolne pozostaje w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej.

W konsekwencji, w związku z ustawową wspólnością małżeńską udziały w dochodzie, który uzyskiwany będzie z prowadzonego gospodarstwa rolnego przypadną po równo, tj. 1/2 udziału w dochodzie będzie przysługiwać Zainteresowanemu oraz 1/2 udziału w dochodzie będzie przysługiwać Zainteresowanej. Powyższe dotyczy również potencjalnych strat, które w ramach prowadzenia gospodarstwa rolnego mogą wystąpić.

Warto podkreślić, że ani ustawa o PIT, ani ustawa o rachunkowości, nie stanowią żadnego szczególnego sposobu ustalania limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W ocenie Zainteresowanego, brak jest podstaw prawnych do ustalenia jednego wspólnego limitu obowiązującego związek małżeński Zainteresowanego. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w odniesieniu do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą gospodarstwo rolne, a nie w stosunku do samego gospodarstwa rolnego jako takiego.

W konsekwencji, sposób liczenia limitu przychodów netto stanowiący obowiązek założenia oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych jest całkowicie niezależny i autonomiczny od obowiązków deklaracyjnych w zakresie zobowiązań podatkowych (w omawianym przypadku w zakresie składania PIT-6).

Zatem, jeżeli udziały w dochodach z gospodarstwa rolnego przypadną proporcjonalne na każdego z małżonków (w związku ze wspólnym prowadzeniem gospodarstwa rolnego oraz wspólnością małżeńską), to również limit 2 500 000 euro, którego przekroczenie zobowiązuje do założenia oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych tożsamo będzie przysługiwać wobec każdego z małżonków osobno.

Warto w tym miejscu przytoczyć stanowisko Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 17 listopada 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.660.2023.1.AA, który stwierdził w analogicznym stanie faktycznym, że: „Reasumując - limit przychodów netto uzyskanych w ramach działalności gospodarczej lub działalności rolniczej w kwocie 2 000 000 euro, którego przekroczenie zobowiązuje do założenia ksiąg rachunkowych, dotyczy każdego z małżonków odrębnie.”

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.115.2023.1.IM: „Dlatego też analiza okoliczności przedstawionych w opisie sprawy w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego (w Państwa przypadku z działów specjalnych produktów rolnej) w kwoce 2 000 000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych - dotyczy każdego z Państwa odrębnie zatem, jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2023 r. przez każdego z Państwa odrębnie, proporcjonalnie do udziału w zysku, będzie niższa niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro, to - w świetle przepisów o rachunkowości - nie będzie ciążył zarówno na Panu, jak i na Pana żonie obowiązek prowadzenia w 2024 r. ksiąg rachunkowych w prowadzonym gospodarstwie rolnym, mimo osiągnięcia wspólnie przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Tożsame stanowisko zajmował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w szeregu innych identycznych stanach faktycznych, tj.:

-interpretacji indywidualnej z 16 marca 2023 r. Nr 0115-KDIT3.4011.106.2023.1.MJ,

-interpretacji indywidualnej z 30 marca 2023 r. Nr 0112-KDII2-2.4011.61.2023.2.MA,

-interpretacji indywidualnej z 16 marca 2023 r. Nr 0115-KDIT3.4011.106.2023.1.MJ,

-interpretacji indywidualnej z 3 listopada 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.636.2022.2.KO.

Tak samo wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 maja 2023 r. Nr 0115-KDWT.4011.2.2023.1.KGD: „Wobec powyższego, analiza okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że linii przychodów netto, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych - dotyczy każdego z małżonków odrębnie. Zatem, jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2023 r. przez Pana - proporcjonalne do udziału w zysku będzie niższa niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro, to nie będzie ciążył na Panu obowiązek prowadzenia w 2024 r. ksiąg rachunkowych w prowadzonym rodzinnym gospodarstwie rolnym, pomimo osiągnięcia wspólne z żoną przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Konkludując, zdaniem Zainteresowanego, Iimit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w kwocie 2 500 000 euro, zredagowany w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.), którego przekroczenie zobowiązuje do założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych, będzie liczony oddzielnie dla Zainteresowanego oraz Zainteresowanej po 1/2 przychodów uzyskiwanych, w związku z planowanym zaprzestaniem pobierania świadczenia pielęgnacyjnego oraz rozpoczęciem przez Zainteresowaną współprowadzenia gospodarstwa rolnego razem z Zainteresowanym, które należy do ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej.

Uzupełnienie stanowiska

Przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są przepisami prawa proceduralnego, ale materialnego, wynikającymi z art. 43 ust. 1 ustawy o PIT.

Jak stanowi art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.; dalej jako: „o.p”), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 o.p., przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Jak stanowi art. 3 pkt 1 o.p., przez ustawy podatkowe należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Przepis, który stanowi jedną z podstaw prawnych wniosku został zredagowany w art. 43 ust. 1 ustawy o PIT i stanowi bezpośrednio o „obowiązku podatnika” w zakresie składania deklaracji PIT-6. Jak wynika z powyższego przepisu podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Co warto podkreślić Organ podatkowy już wydawał interpretacje indywidualne dot. składania oddzielnie deklaracji PIT-6 w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Przykładowo: interpretacja indywidualna z 23 grudnia 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.699.2024.2.AA oraz interpretacja indywidualna z 10 stycznia 2025 r. Nr 0115-KDIT3.4011.811.2024.2.MJ.

Podsumowując, powyższy przepis może być przedmiotem wydania interpretacji indywidualnej na podstawie art. 14b § 1 o.p. i nie stanowi przepisu prawa proceduralnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku wspólnym, jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Państwa oceny stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie są wiążące w Państwa sprawie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący stroną postępowania (Pan ...) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.