
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2005 r., uzupełnionym w dniu 14.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej otrzymanej dotacji w ramach programu SAPARD na rozbudowę firmy i utworzone nowe stanowiska pracy jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 18.01.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 09.02.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 14.02.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W piśmie z dnia 18.01.2005 r. zapytuje Pani, czy otrzymana dotacja w ramach programu SAPARD na rozbudowę firmy i utworzone nowe stanowiska pracy, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też pomniejsza wartość wytworzonego środka trwałego, tj. nowo wybudowanej hali produkcyjnej.
Zdaniem Pani otrzymana dotacja nie stanowi jej przychodu, a wartość wytworzonego środka trwałego należy pomniejszyć po otrzymaniu dotacji z SAPARD i amortyzować wg założonego planu amortyzacji.
Przepisy zawarte w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) określają jakie zdarzenia oprócz sprzedaży towarów lub usług, mają wpływ na wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wśród okoliczności powodujących powstanie przychodu wymienione zostały w punkcie 2 dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Ponadto z zapisu art. 21 ust. 1 pkt 47a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).
Jednocześnie zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 cyt. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116 ustawy. Ponadto z treści art. 23 ust. 1 pkt 45 tej ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zatem w przypadku Pani otrzymana dotacja w ramach programu SAPARD jest przychodem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego, a więc w rozliczeniach podatkowych powinna być wyłączona z przychodów.
Zatem wyrażone przez Panią stanowisko w sprawie otrzymanej dotacji w ramach programu SAPARD jest słuszne.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Z uwagi na fakt, iż w piśmie z dnia 18.01.2005 r. nie określono kiedy zdarzenie miało miejsce, interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia, tj. 28.02.2005 r.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, wg stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia, tj. 28.02.2005 r.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem tut. Organu.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
