POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD III/415-38/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2005, sygn. PD III/415-38/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 30.03.2005 r. znak: XXX/05 (wpływ do tut. Urzędu dnia 30.03.2005 r.) w zakresie odpowiedzi na pytanie 1, tj.:- czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych we wskazanych przez płatnika sytuacjach dotyczących dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży przed ukończeniem 18 roku życia? - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny sprawy opisany we wniosku:
Spółka dofinansowuje wypoczynek dla dzieci i młodzieży przed ukończeniem przez nich 18 roku życia środkami pochodzącymi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wobec powyższego Wnioskodawca zapytuje, czy należy odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu omawianego dofinansowania w następujących przypadkach:
A - wypoczynek agroturystyczny - rachunek wystawiony na wczasy,
B - najem pokoi i miejsc noclegowych,
C - wyżywienie z lokalu gastronomicznego (pobyt w wynajmowanych pokojach) - rachunek wystawiony na cały okres pobytu,
D - dzieci małoletnie wyjeżdżające na wypoczynek pod opieką dziadków na kwatery prywatne,
E - rachunki wystawione przez kluby sportowe,
F - wyjazdy dzieci na "zielone szkoły" - dowód wpłaty wystawiony przez szkołę,
G - wypoczynek zorganizowany przez związki zawodowe i stowarzyszenia posiadające uprawnienia w tym zakresie,
H - wypoczynek zorganizowany przez związki zawodowe i stowarzyszenia,
J - wypoczynek zorganizowany przez np. Auto Salon lub Firma Usługowo - Handlowa - z wypisu działalności gospodarczej wynika, że mają uprawnienia do organizacji wypoczynku.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:
W odniesieniu do sytuacji wskazanych w punktach A, B, C, D Spółka wyraziła stanowisko, że wypoczynek agroturystyczny w formie wczasów oraz wypoczynek zorganizowany w prywatnych podmiotach prowadzących działalność w zakresie wynajmu pokoi gościnnych na wczasy nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na to, że nie jest to zorganizowany wypoczynek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do sytuacji wskazanych w punktach E, F, G, J Spółka wskazała, iż warunki jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania określił Minister Edukacji Narodowej w rozporządzeniu z dnia 21.01.1997 r. (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.). W myśl przepisów tego rozporządzenia organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które zorganizują wypoczynek dziecka w formie wczasów, kolonii, obozu bądź zimowiska.
Zdaniem Spółki w takiej sytuacji udokumentowany wyjazd dziecka do lat 18 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie sytuacji wskazanej w punkcie H, tj. gdy wypoczynek został zorganizowany przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które nie posiadają uprawnień w tym zakresie Spółka wyraziła stanowisko, że w tej sytuacji dofinansowanie wypoczynku dziecka do lat 18 nie będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy.
W świetle przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu (art. 2 ust. 5) są:
- pracownicy i ich rodziny,
- emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny,
- inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu.

Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwalnia z podatku dochodowego dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że do zwolnienia z podatku dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:
- zorganizowanie wypoczynku nastąpiło przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, a ponadto
- dziecko przebywało na wypoczynku, który przybrał formę wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska.

Przy czym ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością.
Niezbędnym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest posiadanie dokumentu (rachunku, dowodu wpłaty), z którego będzie wynikało co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się do z zapytaniem do usługodawcy, czy zajmuje się organizowaniem wypoczynku), tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty.
Stosownie do wyżej wskazanych warunków zastosowania zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym odpowiedzi na postawione przez Spółkę pytania przedstawiają się następująco:

Ad. A. Agroturystyka to rodzaj turystyki (wypoczynku) polegającej na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich. Zatem dofinansowanie wczasów agroturystycznych jako jednej z form wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zatem stanowisko Spółki w tym zakresie wyrażone we wniosku tut. organ podatkowy uznał za błędne.

Ad. B, C, D. W sytuacji, gdy z przedłożonych Spółce dokumentów wynika, że wydatki dotyczą najmu pokoi i miejsc noclegowych, wyżywienia z lokalu gastronomicznego podczas okresu pobytu w wynajmowanych pokojach, wydatków za najem kwater prywatnych podczas pobytu dzieci na wypoczynku pod opieką dziadków - tego rodzaju wydatki nie uprawniają do zastosowania zwolnienia od podatku dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, gdyż brak spełnienia przesłanek o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie stanowisko Spółki wyrażone we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ad. E, F, G, J. Rozporządzeniem z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie musza spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), Minister Edukacji Narodowej zarządził co następuje:
w § 2 - organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
w § 3 - wypoczynek może być zorganizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i w formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej "placówkami wypoczynku".
Biorąc zatem pod uwagę powyższy przepis należy stwierdzić, że zarówno szkoły jak i inne podmioty mogą prowadzić działalność w zakresie wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk. Wobec czego dopłata z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do uczestnictwa dziecka w wyjeździe wypoczynkowym połączonym z nauką, tzw. "Zielonej szkole" zorganizowanej przez szkołę oraz dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 do wypoczynku organizowanego przez inne podmioty prowadzące działalność w zakresie organizacji wypoczynku, gdy organizacja wypoczynku przybrała formę wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym zakresie stanowisko Spółki również należy uznać za prawidłowe.

Ad. H. Jak wspomniano wyżej, ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się organizacją wypoczynku. Oznacza to, że dopłata do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów zimowisk przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które w zakresie swojej działalności statutowej prowadzą tego typu działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku, tzn. związek zawodowy lub stowarzyszenie nie są uprawnione do prowadzenia tego typu działalności - dopłata do zorganizowanego dzieciom i młodzieży do lat 18 przez te podmioty wypoczynku nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Z racji faktu, iż stanowisko tut. organu podatkowego nie jest w pełnym zakresie zgodne ze stanowiskiem Spółki orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach