Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczel... - Interpretacja - PO/4150-7/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2006, sygn. PO/4150-7/06, Urząd Skarbowy w Namysłowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku z dnia 21.04.2006r., złożonym w tut. organie w dniu 24.04.2006r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych równoważnika mundurowego wypłacanego żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przed dniem jego wypłaty dla ogółu żołnierzy, jest prawidłowe.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Wnioskiem z dnia 21.04.2006r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie interpretacji przepisów prawa w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych równoważnika mundurowego wypłacanego żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej przed dniem jego wypłaty dla ogółu żołnierzy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179 poz. 1750), żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej wypłacany jest w zamian za umundurowanie równoważnik pieniężny.

Stosownie do art. 50 ust. 1 ww ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych żołnierze zawodowi w czasie wykonywania zadań służbowych są obowiązani do noszenia umundurowania, odznak i oznak wojskowych.
Zgodnie z art. 66 ww ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierze zawodowi otrzymują umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie oraz, w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności. Natomiast zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153, poz. 1615 ze zm.), żołnierzom zawodowym zwolnionym z zawodowej służby wojskowej w okresie od dnia 1 stycznia do 31 marca danego roku kalendarzowego przysługuje równoważnik za dany rok kalendarzowy w wysokości określonej w rozporządzeniu.

Stosownie do § 9 ust. 2 ww rozporządzenia, wypłata tego równoważnika następuje do dnia 1 kwietnia danego roku kalendarzowego.

Zdaniem Jednostki równoważnik mundurowy wypłacany żołnierzom powinien być zwolniony od podatku zarówno dla kadry zawodowej, która w dniu jego wypłaty pełni czynną służbę wojskową, jak i dla żołnierzy, którzy otrzymują omówiony równoważnik w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 21 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są: wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.

W związku z powyższym i wobec tego, że żołnierze zawodowi w czasie wykonywania zadań służbowych są obowiązani do noszenia umundurowania, to równoważnik mundurowy wypłacony zarówno kadrze zawodowej, jak i żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej przed dniem jego wypłaty, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 21 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w związku z art. 50 i art. 66 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych ( Dz. U. Nr 179 poz. 1750).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie art. 236 § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art.223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie za art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Namysłowie