Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan gospodarstwo rolne, w którym prowadzi działalność polegającą na nabywaniu, odchowie i sprzedaży nieodchowanych kur nieśnych towarowych. Istota tej działalności polega na tym, że nabywa Pan pisklęta kurze jednodniowe, w liczbie przekraczającej jednorazowo 80 sztuk. Są to pisklęta kur nieśnych towarowych (jaj konsumpcyjnych) – nie są wyspecjalizowane do dalszego chowu jako żywiec drobiowy mięsny (brojlery), ale są wyspecjalizowane do produkcji nieśnej. W chwili zakupu pisklęta są już po procesie seksowania, tj. co do zasady nabywane są wyłącznie kurki.

Odchowuje Pan kurki do 16 tygodnia życia włącznie (okres ich przetrzymywania przekracza 2 miesiące). Po tym okresie następuje sprzedaż młodych osobników. Odbiorcami są gospodarstwa rolne, spółki i inni przedsiębiorcy, którzy dalej prowadzą samodzielnie chów tych ptaków i uzyskują z tego określone korzyści.

W momencie ich sprzedaży przez Pana kurki nie stanowią jeszcze drobiu nieśnego, ponieważ nie osiągnęły jeszcze wymaganej dojrzałości, tj. nie rozpoczęły jeszcze nieśności (nie doszło do zniesienia pierwszego jaja).

Pytanie

Czy uzyskiwane przez Pana przychody ze sprzedaży kurek stanowią przychody z działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Prowadzona przez Pana działalność rolnicza, polegająca na odchowie (od pierwszego dnia do 16 tygodnia życia włącznie) oraz sprzedaży piskląt kur nieśnych towarowych (jaj konsumpcyjnych) nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej, a tym samym dochody z tej działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą jest m.in. działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą minimum 2 miesiące (lub mniej, dla określonych kategorii zwierząt), licząc od dnia nabycia. Okres przetrzymywania piskląt kurzych, których odchów Pan prowadzi, wynosi 16 tygodni, a zatem przekracza 2 miesiące. Co za tym idzie, prowadzona przez Pana działalność spełnia definicję działalności rolniczej. Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są m.in. fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego. Ponieważ przytoczona ustawa nie zawiera definicji chowu i hodowli, należy definicje te rozpatrzeć w ujęciu słownikowym/encyklopedycznym. W takim rozumieniu hodowla to „planowa działalność człowieka obejmująca ogół zabiegów i procesów mających na celu udoskonalenie cech dziedzicznych (genotypu) uprawianych roślin bądź hodowanych zwierząt, wzrost produkcyjności roślin i zwierząt, uzyskanie nowych ras i odmian o wysokich cechach użytkowych bądź zachowanie puli genetycznej rzadkich i zagrożonych wyginięciem ras zwierząt gospodarskich i odmian roślin rolniczych, warzywnych i sadowniczych”.

Powyższe wnioski w ramach wykładni językowej zgodne są z wnioskami płynącymi z wykładni systemowej zewnętrznej. Hodowla zwierząt została bowiem zdefiniowana w ustawie z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 36 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy hodowlą zwierząt jest: „zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi ocena wartości użytkowej i ocena genetyczna zwierząt gospodarskich, selekcja i dobór osobników do kojarzenia, prowadzone w warunkach prawidłowego chowu”. Pana działalność nie obejmuje działań zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, zatem nie można jej zakwalifikować jako hodowlę.

Z kolei według definicji encyklopedycznej chów to „zapewnienie zwierzętom użytkowym i hodowlanym prawidłowych warunków bytowania i rozwoju, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech. Obejmuje czynności takie jak karmienie i pielęgnacja, związane z utrzymaniem zwierząt od czasu ich nabycia – zwykle młodych osobników – do czasu uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (produkcja mięsa, skóry, wełny, jaj, mleka itp.)”. Analiza tej definicji wskazuje, że Pana działalność nie spełnia także kryteriów chowu – nie przetrzymuje Pan ptaków do czasu pełnego rozwoju i uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (osiągnięcia dojrzałości wymaganej do rozpoczęcia nieśności).

Wiek, w jakim są one sprzedawane wyklucza użytkowanie nieśne (sprzedaje Pan ptaki w wieku 16 tygodni, gdy tymczasem kurki zazwyczaj zaczynają nieśność w wieku 20-22 tygodni). Ponadto, pisklęta kur odchowywane przez Pana nie stanowią stada kur nieśnych – przed osiągnięciem przez nie pełnej dojrzałości nie można bowiem określić, jakie będzie ich przyszłe przeznaczenie (nieśne czy reprodukcyjne).

W konsekwencji należy uznać, że działalność prowadzona przez Pana stanowi działalność rolniczą niespełniającą definicji żadnego z działów specjalnych produkcji rolnej. Co za tym idzie, przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży kurcząt po ich odchowaniu do 16 tygodnia życia włącznie nie będą stanowiły przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a tym samym dochody z tej działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Prawidłowość stanowiska prezentowanego przez Pana została potwierdzona m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

  • z dnia 1 października 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-765/13-2/IM;
  • z dnia 20 czerwca 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/415-340/14-2/KS;
  • z dnia 27 listopada 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB1/4511-1-1216/15-4/IM;
  • z dnia 16 grudnia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w sygn. ILPB1/4511-1-1398/15-2/IM;
  • Jak również ostatnio przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 26 lutego 2025 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.921.2024.2.MM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

miesiąc – w przypadku roślin,

16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Na podstawie art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2024 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2335).

Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego określa, jakie uprawy, hodowla, chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej – o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w tym załączniku (Tabeli). Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku bądź nie przekracza rozmiarów, o których mowa w tym załączniku, to należy stwierdzić, że uprawa ta, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W załączniku tym, pod pozycją 5 wymieniono – drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

  • kurczęta,
  • gęsi,
  • kaczki,
  • indyki,

a pod poz. 6 – drób nieśny powyżej 80 szt.:

  • kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),
  • kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),
  • gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),
  • kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),
  • indyki (w stadzie reprodukcyjnym),
  • kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

Zaznaczam, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „drób rzeźny”, „drób nieśny”. Natomiast w załączniku nie został wyszczególniony taki rodzaj produkcji, jak hodowla piskląt do odchowu.

Ze stanu faktycznego przestawionego we wniosku wynika, że prowadzi Pan gospodarstwo rolne, w którym prowadzi działalność polegającą na nabywaniu, odchowie i sprzedaży nieodchowanych kur nieśnych towarowych.

Działalności polega na tym, że nabywa Pan pisklęta kurze jednodniowe, w liczbie przekraczającej jednorazowo 80 sztuk. Są to pisklęta kur nieśnych towarowych (jaj konsumpcyjnych) – nie są wyspecjalizowane do dalszego chowu jako żywiec drobiowy mięsny (brojlery), ale są wyspecjalizowane do produkcji nieśnej. W chwili zakupu pisklęta są już po procesie seksowania, tj. co do zasady nabywane są wyłącznie kurki.

Odchowuje Pan kurki do 16 tygodnia życia włącznie (okres ich przetrzymywania przekracza 2 miesiące). Po tym okresie następuje sprzedaż młodych osobników. Odbiorcami są gospodarstwa rolne, spółki i inni przedsiębiorcy, którzy dalej prowadzą samodzielnie chów tych ptaków i uzyskują z tego określone korzyści.

W momencie sprzedaży kurki nie stanowią jeszcze drobiu nieśnego, ponieważ nie osiągnęły jeszcze wymaganej dojrzałości, tj. nie rozpoczęły jeszcze nieśności (nie doszło do zniesienia pierwszego jaja).

W związku z powyższym skoro odchowane pisklęta są sprzedane i nie są dla Pana drobiem rzeźnym lub drobiem nieśnym, do hodowli tej nie będą miały zastosowania zasady ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych. Wskazana „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” nie określa bowiem hodowli kurcząt do odchowu jako działu specjalnego produkcji rolnej. Oznacza to, że hodowla ta jest działalnością rolniczą i dochody z niej uzyskane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychody ze sprzedaży kurek, których odchów trwa do 16 tygodnia włącznie i które nie stanowią drobiu nieśnego lub rzeźnego, są działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.