
Temat interpretacji
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż Spółka finansuje w całości ze środków ZFŚS otrzymywane przez pracowników bilety do kina, teatru, na basen. Zdaniem wnioskodawcy ww. świadczenia rzeczowe korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami).
W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do powyższej regulacji, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W stanie prawnym obowiązującym w 2005 r., regulacja art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Przy czym ustawodawca podkreślił, iż rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Zatem, mając na uwadze powyższe, sfinansowanie w Państwa przypadku biletów do kina, teatru, na basen z funduszu świadczeń socjalnych, jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy do wysokości określonej w tym przepisie.
W przypadku, gdy kwoty świadczeń rzeczowych przekroczą kwotę 380 zł, wówczas w miesiącu, w którym zostanie przekroczona graniczna kwota, należy pracownikowi nadwyżkę ponad 380 zł doliczyć do przychodów ze stosunku pracy i zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
