POSTANOWIENIE - Interpretacja - DM/P/415-0068/05/AP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.03.2006, sygn. DM/P/415-0068/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w sprawie: opodatkowanie wartości uroczystego munduru górniczego w części sfinansowanej przez pracodawcę

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka jest przedsiębiorcą, którego główny przedmiot działalności stanowi wytwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej oraz energii elektrycznej, pary wodnej i gorącej wody. W grudniu 2003r. Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej nadał członkom zarządu, będącym pracownikami Spółki, stopnie górnicze (Dyrektora Górniczego III Stopnia). W październiku 2005r. na podstawie ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz punktu 4 rozdziału VII Regulaminu wynagradzania pracowników Spółki, sfinansowano tym pracownikom 67% kosztów zakupu galowego munduru górniczego. Z Regulaminu pracy przyjętego przez Spółkę wynika obowiązek noszenia munduru górniczego w trakcie oficjalnych spotkań związanych ze świętami państwowymi, górniczymi lub firmowymi.

Spółka stoi na stanowisku, iż dofinansowanie do zakupu galowego munduru górniczego mieści się w zwolnieniu określonym w art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż używanie munduru należy do obowiązków pracownika.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 21 grudnia 1978r. o odznakach i mundurach (Dz.U. Nr 31, poz. 130 z późn. zm.) mundurem jest ubiór lub jego części służące oznaczeniu przynależności do określonej jednostki organizacyjnej lub wykonywania określonych funkcji albo służby.

Stosownie zaś do treści art. 3 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 14 lutego 2003r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (Dz.U. Nr 52, poz. 449) stopniami górniczymi nadawanymi pracownikom górnictwa oraz innym osobom wyróżniającym się w dziedzinie górnictwa są m.in. dyrektor górniczy III stopnia.

Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia:

  1. uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz przyznaną honorową szpadą górniczą;
  2. służbowego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego (art. 10 ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy mundur górniczy jest symbolem przynależności do górniczego stanu, wyrazem tradycji i szczególnego uznania dla ciężkiej i odpowiedzialnej pracy górniczej. Osoby posiadające uroczysty mundur górniczy uprawnione są do jego noszenia podczas:

  1. świąt państwowych;
  2. Dnia Górnika;
  3. uroczystości dekoracji orderami, odznaczeniami państwowymi i odznakami;
  4. uroczystości nadania stopnia górniczego i wręczenia honorowej szpady górniczej;
  5. innych uroczystości, ceremonii i wystąpień ważnych dla środowiska górniczego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy zakup m.in. munduru górniczego może być finansowany przez jednostkę występującą z wnioskiem o nadanie stopnia górniczego, w wysokości do 67% kosztów jego zakupu, o ile osoba posiadająca taki stopień o to wystąpi. Przy czym w myśl ust. 2 osoba posiadająca stopień górniczy może uzyskać finansowanie, o którym mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 7 lat.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca wyraźnie stwierdza, że osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo do noszenia uroczystego munduru oraz jest uprawniona do jego noszenia w ściśle określonych sytuacjach wymienionych enumeratywnie w cyt. art. 11 ust. 2 ustawy, z brzmienia którego wyraźnie wynika brak obowiązku noszenia uroczystego munduru. Z kolei z treści art. 21 ust. 1 pkt 10 o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika.

W rozpatrywanym stanie faktycznym zwolnienie powyższe nie ma zastosowania, bowiem uprawnienie pracownika nie jest tożsame z jego obowiązkiem. Pracodawca nie ma obowiązku finansowania zakupu uroczystego munduru górniczego. A pracownik, któremu pracodawca dobrowolnie sfinansował w części, tj. w 67% zakup uroczystego munduru górniczego, ma prawo do jego noszenia, a nie obowiązek.

Brak prawnego obowiązku używania umundurowania przez pracowników górnictwa wyklucza zwolnienie przedmiotowego świadczenia od podatku. Podstawy zwolnienia nie stanowi obowiązek noszenia umundurowania wynikający z wewnętrznych regulaminów pracy, w sytuacji gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa takiego obowiązku nie nakładają.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy stwierdza, że dofinansowanie przez zakład pracy zakupu uroczystego munduru górniczego w wysokości 67% jest przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku jest nieprawidłowe.

Pomorski Urząd Skarbowy