Na podstawie art. 14b § 5 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8 poz.6... - Interpretacja - PFI-41171/INT/6/WE/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2006, sygn. PFI-41171/INT/6/WE/06, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
US33/NL/LF/II/415-71/05/JS, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Na podstawie art. 14b § 5 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8 poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 4 kwietnia 2006 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 28 marca 2006 r. nr PD-II/415-17-2/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Unii Europejskiej - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.

Wnioskiem z dnia 17 lutego 2006r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.
W powyższym wniosku przedstawiła Pani stan faktyczny sprawy, z którego wynika, iż Dyrekcja AAA zawarła z holenderską firmą X kontrakt na usługi finansowany w części ze środków pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej. Przedmiotem kontraktu było zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-.... Kontrakt ten został rozszerzony Adendum nr 1, podpisanym dnia 11. 03. 2003 r. w zakresie usług na zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-.... W Adendum określono, że realizacja tej umowy objęta jest programem ISPA, w ramach której w/w inwestycja finansowana jest w 75% z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Firma holenderska X zawarła umowę na świadczenie usług z firmą xxx Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie. Holenderska firma X posiada 100% udziałów w spółce xxx Sp. z o. o. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez firmę xxx Sp. z o. o. została zawarta z Panią umowa zlecenie na pełnienie obowiązków kierownika biura w terenie na odcinku .... .

Zdaniem Pani dochody uzyskiwane z tytułu zawarcia umowy z firmą xxx Sp. z o. o. są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem z dnia 28 marca 2006 r. nr PD-II/415-17-2/06 uznał Pani stanowisko w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Unii Europejskiej w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym za nieprawidłowe.

Zachowując ustawowy termin w dniu 7 kwietnia 2006r., złożyła Pani do Dyrektora Izby Skarbowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego I instancji, w którym ponawia argumentację prezentowaną uprzednio we wniosku i przedstawia swoje stanowisko w sprawie. Powołuje się Pani na interpretacje innych urzędów skarbowych w sprawach przesyłając kopie następujących dokumentów: interpretacji Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów z dnia 27.06.2005 r. nr US33/NL/LF/II/415-71/05/JS, postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z dnia 24. 03. 2006 r. nr IUSPDFDI /415/14/2006 oraz decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13. 09. 2005r. Zdaniem Pani w ramach zawartej w dniu 30. 07. 2004 r. umowy zlecenia z firmą xxx Sp. z o. o. - realizuje Pani bezpośrednio i osobiście cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.



Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w latach 2004 - 2005 - wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:

  1. otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
  2. są beneficjentami pomocy - którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Nadto podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu, zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem.
Z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy wynika jednoznacznie, że jest Pani właśnie taką osobą..

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych materiałów wynika, że w okolicznościach sprawy objętej zapytaniem - podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest Dyrekcja AAA, która zawarła kontrakt w ramach projektu finansowanego z tej pomocy z holenderską firmą X jako wykonawcą projektu. Z kolei ta firma X zawarła umowę o podwykonawstwo ze spółką z o. o. xxx, a spółka zawarła umowę zlecenia z Panią, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w firmie YYY w zakresie pełnienia funkcji kierownika biura ... .

W tym stanie faktycznym - uwzględniając przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stwierdzić trzeba, nie wdając się w rozważania, czy kierownik biura na budowie odcinka autostrady realizuje cel programu pomocowego, że dochody uzyskiwane przez Panią na podstawie umowy zlecenia pochodziły od podwykonawcy robót, świadczącego usługi dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu. Innymi słowy w/w umowa zlecenia nie została przez Panią zawarta z podmiotem, który (pierwszy) otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, lecz z podwykonawcą realizującym usługi na rzecz takiego podmiotu. W konsekwencji skoro spółka xxx nie jest pierwszym beneficjentem realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, to w świetle postanowień art. 26 ust. 1 pkt 46 ustawy dochody Pani, jako podwykonawcy zleconych czynności, nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. Spełniona bowiem została przesłanka negatywna wyszczególniona w w/w przepisie: "(...) zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, których podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem". Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, że otrzymywane przez Panią wynagrodzenie nie spełnia warunków do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie, trzeba uznać rozstrzygnięcie organu I instancji za prawidłowe.
W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Izba Skarbowa w Opolu