
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
NACZELNIK URZĘDU SKARBOWEGO W GRUDZIĄDZU działając na podstawie: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana z dnia 7 stycznia 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
p o s t a n a w i a
uznać za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego stanowisko Pana wyrażone we wniosku z dnia 7 stycznia 2005r.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny sprawy:
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie skupu surowców wtórnych.
Pytanie:
Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu za kwoty 0,50 zł lub 2,00 zł może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny, czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Stanowisko Pana
Zakup butelek i makulatury może być dokumentowany dowodem wewnętrznym sporządzonym na koniec każdego dnia.
Odpowiedź:
Zgodnie z definicją określoną w § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) przez towary rozumie się towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiającego do przerobu lub obróbki, z tym, że towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl przepisów § 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).
Dowody wewnętrzne mogą dotyczyć, m.in. zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.
Przepis § 17 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, iż zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Na podstawie wskazanych przepisów dotyczących prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów na zakup surowców wtórnych (butelek, makulatury) będących w Pana przypadku towarami handlowymi przeznaczonymi do sprzedaży w stanie nieprzerobionym jest obowiązek każdorazowego wystawienia "dowodu wewnętrznego" zawierającego dane wymienione w § 14 ust. 1 rozporządzenia.
"Dowód wewnętrzny" stanowi podstawę dokonania zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Zapisu dotyczącego zakupu towarów handlowych należy dokonać niezwłocznie po ich otrzymaniu najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Reasumując powyższe należało postanowić jak w sentencji niniejszego postanowienia.
POUCZENIE:
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jej doręczenia.
