
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, przedstawione we wniosku z dnia 22.05.2006r. o udzielenie interpretacji jako -prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą na gruntach wyłączonych z produkcji rolnej. W związku z tym ponosi wydatki z tytułu opłaty za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Wysokość opłaty została określona decyzją i jest wnoszona na FOGR Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przedmiot interpretacji: Czy powyższa opłata może być zakwalifikowana jako koszt uzyskania przychodu.
Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Podatnika stała opłata roczna na FOGR nie jest opłatą sankcyjną, dlatego zalicza ją do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U. Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.) kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23 tej ustawy.
Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, co oznacza, że musi on pośrednio lub bezpośrednio wpływać na powstanie, zwiększenie lub funkcjonowanie źródła przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Kosztem uzyskania przychodów jest więc wydatek, który ma bezpośredni lub pośredni związek z uzyskiwanym przychodem, a ustawodawca nie wymienił go wśród tych, których nie uważa za koszty. Według art.23 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów opłat sankcyjnych, które zgodnie z odrębnymi przepisami podlegają wpłacie do budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Przepisy powyższej ustawy nie definiują pojęcia "opłaty sankcyjnej". W znaczeniu potocznym sankcja to konsekwencje prawne, jakie powinny być zastosowane przez organy państwowe wobec osób, których zachowanie nie było zgodne z obowiązującą normą prawną /Słownik Języka Polskiego, PWN, Wyd. VI, Tomiki, str.179/. Oznacza to zatem, że opłata sankcyjna nakładana jest na te podmioty, które nie działają w zgodzie z przepisami prawnymi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą na terenach wyłączonych z produkcji rolnej. W związku z tym zobowiązany jest Pan do ponoszenia opłat na rzecz Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w związku z prowadzeniem na tych terenach działalności gospodarczej. Wysokość tej opłaty została określona w drodze decyzji. Środki FOGR przeznaczone są na ochronę i poprawę jakości gruntów rolnych określonych w ustawie z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 16 poz.78 ze zm.).
Skoro podmiot posiadający stosowne pozwolenie na prowadzenie działalności na terenach wyłączonych z produkcji rolnej jest zobowiązany przepisami prawnymi do wnoszenia opłat za korzystanie z tych terenów, to opłata taka nie może być traktowana jako opłata sankcyjna w rozumieniu przepisów art.23 ust.1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek jej zapłaty nie wynika bowiem z faktu naruszenia prawa, tylko z faktu prowadzenia działalności gospodarczych na terenach wyłączonych z produkcji rolnej. W związku z tym, jeśli obowiązek uiszczenia opłaty wynika z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych i podmiot korzysta z tego prawa w granicach otrzymanego pozwolenia, to nie ma przeciwskazań, aby uiszczoną opłatę za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż ponoszona przez Pana opłata na Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych może być zakwalifikowana w koszty prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
