
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik prowadząc działalność gospodarczą, do celów pozyskania klientów w kraju i Unii Europejskiej, do szybkich kontaktów z kontrahentami i uzgodnień druków oraz przewozu towarów, planuje zakupić samolot (awionetkę) oraz uzyskać licencję pilota turystycznego nie uprawniającą do zarobkowych przewozów osób i towarów.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Z treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wynika m.in., iż aby zaliczyć poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodów między tym wydatkiem, a osiągniętym przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Oznacza to, że poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie zawierają definicji pojęcia "licencja". W związku z brakiem w przepisach podatkowych odpowiedniej definicji tego pojęcia przyjąć należy jego wykładnię językową zgodnie, z którą za licencję uważa się urzędowe zezwolenie na wykonywanie określonych czynności, np. zawodowych (Słownik języka polskiego pod red. prof. dr. Mieczysława Szymczaka, PWN, Warszawa 1979, tom II, str. 30). Również, w myśl art. 94 ustawy z dnia 3 lipca 2002r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.) "licencja" jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych.
Uwzględniając powyższe, odbycie kursu pilota turystycznego i uzyskanie licencji turystycznej nie daje uprawnień (o czym również podatnik informuje w swoim piśmie) w pilotowaniu samolotu (awionetki) do zarobkowego przewozu osób i transportu towarów.
W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należy stwierdzić, że wydatki poniesione na kurs (licencję) pilota turystycznego nie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika w zakresie poligrafii (stanowią wydatki osobiste). Jako takie zaś nie mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto z przepisów podatkowych nie wynika jakoby samolot (awionetka) nie mógł stanowić środka trwałego, jak również aby nie podlegał odpisom amortyzacyjnym. Wobec tego prawidłowo udokumentowany wydatek poniesiony na zakup samolotu może powiększyć koszty uzyskania przychodów (poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26.07.1991r.), jednakże wyłącznie wówczas, jeśli podatnik wykaże, że wydatek ten ma wpływ na przychody osiągane przez niego z działalności gospodarczej.
