
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 8 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) jest osobą prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023 r. poz. 166, dalej: „UF”).
Fundacja (…) funkcjonuje w oparciu o wpis do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, który został dokonany (…) r. (…) przez Sąd Rejonowy dla (…).
Organami sprawującymi nadzór nad Wnioskodawcą są minister właściwy ds. kultury fizycznej oraz Prezydent (…).
Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS.
Statut Wnioskodawcy przewiduje, że jego działalność statutowa może być nieodpłatną, jak i odpłatną działalności pożytku publicznego.
Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z (…) Statutu Fundacji z dnia (…) r. (dalej „Statut”), Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1488).
Celem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności publicznie użytecznej obejmującej, zgodnie z (…) Statutu: (...).
Cele Wnioskodawcy, zgodnie (…), są realizowane poprzez: (...).
Treningi sportowe mają charakter stacjonarny i odbywają się w mieście będącym siedzibą Wnioskodawcy. Polegają one m.in. na: (...).
Treningi odbywają się pod nadzorem profesjonalnego trenera lub są prowadzone przez taką osobę. Treningi służą przygotowaniu motorycznemu osób uprawiających aktywność fizyczną. Większość trenerów prowadzących lub nadzorujących treningi posiada stosowne uprawnienia, potwierdzone krajowymi i międzynarodowymi certyfikatami, certyfikaty trenera medycznego, uprawnienia trenera określonych dyscyplin, instruktorów sportu itp.
Wnioskodawca planuje w przyszłości także organizację obozów sportowych o charakterze obozów letnich oraz zimowych, które w zamierzeniu mają odbywać się w miejscach, które zapewniają warunki niezbędne do realizacji celów treningowych obozu, wraz z właściwym zapleczem technicznym w postaci infrastruktury. W zamierzeniu obozy mają mieć charakter ogólnorozwojowy. Każdy obóz, ze swej istoty, będzie musiał zawierać zarówno elementy szkolenia sportowego związanego stricte z aktywnością fizyczną (realizując cele statutowe w zakresie prowadzenia szkolenia sportowego oraz nabywania, rozwoju i doskonalenia umiejętności sportowych czy też organizowania współzawodnictwa sportowego), jak również związanego z kształtowaniem właściwych postaw (popularyzacja zasad sportowej rywalizacji) oraz nawyków (rozwój psychofizyczny).
W ramach współzawodnictwa sportowego Wnioskodawca ułatwia uczestnictwo w zawodach, podczas których dochodzi do weryfikacji dyspozycji oraz umiejętności sportowych uczestników takich zawodów.
Fundacja jest klubem sportowym. Stwarza warunki zainteresowanym do uprawiania sportu w ramach zorganizowanej rywalizacji sportowej poprzez organizację treningów indywidualnych i grupowych. Wnioskodawca wspiera rywalizację sportową poprzez organizację zawodów. Członkowie Fundacji (klubu sportowego) biorą również wspólnie udział w zawodach sportowych koordynowanych przez zewnętrznych organizatorów takich jak maraton, runmagedon, zawody siłowe, zawody crossfit, trójbój siłowy. Fundacja jest więc podmiotem, który jest zaangażowany zarówno w organizowanie sportu, jak również zapewnienie warunków do jego uprawiania. Niezależnie od powyższego Fundacja współpracuje również z młodymi piłkarzami, którzy biorą udział w rozgrywkach organizowanych przez (…).
Przynależność do prowadzonego klubu sportowego opiera się na członkostwie. Uzyskanie statusu członka wiąże się z koniecznością uiszczania składki członkowskiej. Składka członkowska w całości przeznaczana jest na cele statutowe Wnioskodawcy i koszty jego funkcjonowania, tj. opłaty administracyjne, wynagrodzenia trenerów, instruktorów, koszty wyjazdów, organizacji obozów etc. Składka członkowska może zawierać się w cenie treningu lub pakietu treningowego.
Wnioskodawca oprócz prowadzenia przygotowań do aktywności sportowej, turniejów i innych form współzawodnictwa sportowego jest również organizatorem wydarzeń sportowych (zawodów sportowych), które odbywają się średnio raz na pół roku. W zawodach mogą wziąć udział zawodnicy, którzy są członkami klubu, jak również zawodnicy, którzy członkami klubu nie są. Organizowane zawody dotyczą różnych konkurencji sportowych, które mają na celu sprawdzenie poprawy ich ogólnej kondycji fizycznej. Przykładowo - celem zawodów może być wyłonienie zawodników, którzy osiągną najlepszy wynik na ergometrze wioślarskim. Ergometr wioślarski jest urządzeniem, które pozwala na ogólną ocenę wytrzymałości oraz kondycji fizycznej zawodników. Wnioskodawca nie pobiera od swoich członków żadnych dodatkowych opłat za start w zawodach. Na podobnych zasadach Wnioskodawca organizuje zawody w zakresie biegów na różnym dystansie oraz zawody obejmujące dyscypliny siłowe.
Wnioskodawca dodatkowo organizuje również w wybraną sobotę każdego miesiąca grupowe treningi biegowe, mające na celu poprawę ogólnej kondycji fizycznej i sprawności dla członków klubu, za które nie pobiera żadnych opłat.
Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w oparciu o trzy lokalizacje pod następującymi adresami: (…).
Wnioskodawca prowadzi stronę internetową (…), za pośrednictwem której udostępnia możliwość zakupu pakietów treningowych. Ceny pakietów treningowych różnią się w zależności od liczby treningów, doświadczenia instruktora i lokalizacji, w której odbywają się treningi. Wnioskodawca umożliwia zakup treningów indywidualnych, jak również grupowych. Ceny treningów wahają się od (…) zł za jedną godzinę treningu. Natomiast ceny pakietów treningowych wahają się od (…) . Natomiast ceny pakietów treningów w parze wahają się od (…). Każda z lokalizacji posiada inny regulamin klubu ze względu na wpływ specyficznych uwarunkowań, które wynikają z układu pomieszczeń, miejsca dostępnego na salach treningowych, lokalizacji, dostępnego sprzętu do ćwiczeń, wynagrodzenia trenerów etc. W cenie treningów lub pakietów treningowych ujęta jest składka członkowska, która wynosi (…) zł. Uiszczenie składki członkowskiej zapewnia członkostwo w klubie sportowym przez (…) miesiące. Zakup kolejnego pakietu treningowego wiąże się z uiszczeniem następnej składki - powoduje to przedłużenie członkostwa o (…) miesiące.
Dodatkowo Fundacja umożliwia uiszczenie składki członkowskiej niezależnie od opłat za treningi. Istnieje możliwość uzyskania statusu członka klubu sportowego bez konieczności zakupu pakietów treningowych.
Fundacja organizuje treningi wstępne dla osób, które zainteresowane treningami w klubie sportowym. Za treningi wstępne pobierana jest opłata w wysokości (…) zł. W ramach próbnych zajęć nie jest pobierana składka członkowska. Treningi wstępne obejmują testy w celu oceny kondycji fizycznej osoby, która chciałaby trenować w klubie sportowym. Opłata za trening wstępny jest jednorazowa i nie jest ponownie pobierana. Każda osoba ma prawo do skorzystania z treningu wstępnego tylko jeden raz.
Działalność Fundacji nie jest nastawiona na osiąganie zysków, aczkolwiek nie wyklucza ona uzyskiwania przychodów ze sprzedaży ww. pakietów treningowych. Przychody są przeznaczane na bieżącą działalność Fundacji, wydatki administracyjne, wynagrodzenia trenerów, koszty organizacji wyjazdów itp. Fundacja przeznacza w całości uzyskiwane przychody na działalność statutową. W przedstawionych okolicznościach nie dochodzi do powstania zysku, bowiem całość uzyskiwanych przychodów jest rozdysponowywana na bieżące lub przyszłe wydatki statutowe Fundacji. W przypadku, w którym okazałoby się, że wystąpił zysk Fundacja zamierza przeznaczyć go na świadczenie lub doskonalenie świadczonych usług.
Z powyższego wynika, że całokształt działań Wnioskodawcy jest związany z organizowaniem i uprawianiem sportu, a usługi świadczone w tym zakresie mają bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu.
Wnioskodawca nie wykonuje usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
1)Jakie konkretnie usługi są przedmiotem Państwa zapytania - we wniosku jest mowa między innymi o „treningach sportowych”, „obozach sportowych o charakterze obozów letnich oraz zimowych”, „grupowych treningach biegowych”, „pakietach treningowych” - proszę zatem jednoznacznie wskazać jakich dokładnie usług dotyczy Państwa zapytanie (należy wymienić konkretne świadczenia będące przedmiotem zapytania).
Odpowiedź:
Tak, jak wskazano w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Fundacja organizuje przede wszystkim treningi sportowe, które realizują na rzecz członków klubu sportowego różne cele - fizjoterapeutyczne, zdrowotne, motoryczne, korekcyjne. Usługą jest odpłatny trening sportowy, który obejmuje zajęcia spersonalizowane dla określonej osoby lub grupy osób.
Przykładem treningu sportowego jest trening dla dziecka, który obejmuje rozgrzewkę, ćwiczenia koordynacyjne, ćwiczenia sprawności ogólnej, ćwiczenia funkcjonalne, ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia korekcyjne (wad postawy). Trening medyczny z kolei obejmuje rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, stretching, ćwiczenia mobilnościowe, ćwiczenia wzmacniające. Natomiast trening sportowy rozpoczyna się rozgrzewką, która składa się z rozciągania i ćwiczeń mających na celu poprawę jakości ruchu, a następnie obejmuje wykonywanie ćwiczeń eksplozywnych i trening siłowy.
Pakiet treningowy jest sposobem grupowania, klasyfikacji i sprzedaży treningów sportowych. Pakiet treningowy obejmuje pewien zbiór podobnych treningów sportowych, w których może wziąć udział jedna osoba lub grupa osób. Na pakiet treningowy składa się szereg pojedynczych treningów sportowych, w ramach którego wciąż świadczona jest ta sama usługa treningu sportowego tylko, że wielokrotnie za cenę, która różni się w zależności od rodzaju i ilości zakupionych treningów. Pakiet treningowy nie stanowi różnej od treningu sportowego usługi. Jest to sposób zakupu wielokrotnej usługi treningu sportowego.
Jak zostało wskazane we wniosku o interpretację indywidualną zajęcia (treningi sportowe) odbywają się z trenerem personalnym, który planuje i nadzoruje ćwiczenia, aby pomóc członkowi klubu osiągnąć cele zdrowotne, kondycyjne i sylwetkowe, takie jak poprawa zdrowia, wzrost wydajności czy redukcja ryzyka urazów. Oprócz pomocy w planowaniu i motywacji, trener współpracujący z Fundacją zapewnia również bezpieczeństwo i poprawne wykonanie ćwiczeń. Fundacja odpowiada za odpowiedni sprzęt, jego konserwację i regularny serwis, które pozwalają na bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. Treningi sportowe mają charakter stacjonarny i odbywają się w mieście będącym siedzibą Wnioskodawcy.
Możemy przy tym wyróżnić treningi, które skupiają się na: (...).
Grupowy trening biegowy jest jednym z rodzajów treningów sportowych, który również odbywa się pod nadzorem trenera. Trening ten obejmuje rozgrzewkę, ćwiczenia oddechowe, rozciąganie i różne ćwiczenia biegowe. Przedstawiony w stanie faktycznym grupowy trening biegowy jest organizowany dla członków klubu sportowego, którym jest Fundacja w ramach działalności non-profit. Grupowe treningi biegowe nie są przedmiotem zapytania o zwolnienie, aczkolwiek stanowią one istotny element stanu faktycznego, podobnie jak organizacja zawodów sportowych. Są to elementy działalności nieodpłatnej Fundacji, która jest klubem sportowym i działa na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Podobnie Wnioskodawca planuje rozpoczęcie organizacji obozów sportowych zimowych oraz letnich które w zamierzeniu mają odbywać się w miejscach, które zapewniają warunki niezbędne do realizacji celów treningowych obozu, wraz z właściwym zapleczem technicznym w postaci infrastruktury, jednakże pytanie zadane we wniosku o wydanie interpretacji nie dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia w podatku od towarów i usług do organizowania obozów sportowych.
Pytanie nr 1 zawarte we wniosku o interpretację indywidualną skupia się wokół zagadnienia czy w kontekście prowadzonej przez Fundację działalności jako klub sportowy sprzedaż treningów sportowych lub ich pakietów może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
2)Jaki jest/będzie konkretnie zakres poszczególnych usług (oferowanych świadczeń) będących przedmiotem zapytania (usług wskazanych w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) – w szczególności proszę opisać na czym dana usługa polega/będzie polegała, jaki jest/będzie zakres oferowanego przez Państwa świadczenia, kto jest/ będzie uczestnikiem oferowanych przez Państwa treningów/obozów/innych zajęć (proszę udzielić odpowiedzi odrębnie w odniesieniu do każdej usługi będącej przedmiotem zapytania).
Odpowiedź:
Jak zostało wyżej wskazane wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej sprowadza się do jednego świadczenia - świadczenia usługi treningów sportowych przy zaangażowaniu profesjonalnych trenerów.
W ramach świadczenia usługi treningów sportowych Fundacja udostępnia pomieszczenia, sprzęt do ćwiczeń, dba o jego konserwację i sprawne działanie. Fundacja zapewnia niezbędną obsługę administracyjną lokali, w których prowadzone są treningi. Fundacja współpracuje z trenerami o wysokich kwalifikacjach, którzy dbają o układanie planów treningowych, poprawność wykonywanych ćwiczeń, mierzą postępy członków klubu sportowego oraz dbają o ich odpowiednią motywację. Uczestnikami oferowanych treningów będą członkowie klubu. Członek klubu po wybraniu pakietu i uiszczeniu opłaty za wybrany pakiet będzie mógł wziąć udział w treningach pod okiem profesjonalnego trenera. Natomiast uczestnikiem zajęć biegowych, które organizowane są nieodpłatnie będą członkowie klubu którzy uiścili składkę członkowską.
3)Czy będące przedmiotem zapytania usługi (wskazane w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, w czym przejawia się ten związek - proszę wskazać odrębnie do poszczególnych usług.
Odpowiedź:
Usługi będące przedmiotem zapytania polegają na przeprowadzaniu treningów sportowych z osobami fizycznymi, które chcą uprawiać sport. Częścią treningu sportowego jest pokazywanie jak poprawnie wykonywać dane ćwiczenia, co sprawia, że osoba ćwicząca uprawia sport w sposób poprawny. Osoba trenująca jest też pod stałym nadzorem trenera, który pilnuje, żeby ćwiczenia były wykonywane w poprawny sposób w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów treningu i ograniczenia możliwości powstania kontuzji czy wystąpienia wypadków. Treningi te mają także na celu poprawę wydolności fizycznej i kondycji, a także zdrowia fizycznego i psychicznego osób trenujących.
W związku z faktem, że w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest definicji sportu, należy posłużyć się definicją zawartą w ustawie o sporcie. Tam też w art. 2 ust. 1 stwierdzono, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Powyżej wymienione i opisane usługi spełniają przesłanki wspomnianego przepisu.
4)Czy będące przedmiotem zapytania usługi (wskazane w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) są/będą świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Odpowiedź:
Usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Usługi oferowane przez Wnioskodawcę stanowią formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych, a także na osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
5)Czy będące przedmiotem zapytania usługi (wskazane w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) są/będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Odpowiedź:
Oferowana usługa treningów sportowych po pierwsze pozwala na zrozumienie idei danego sportu i ogólnych zasad dotyczących jego uprawiania. Po drugie usługa ta ma na celu przedstawienie jakie ćwiczenia należy wykonywać, a także sposób w jaki powinny być one wykonywane. Po trzecie usługa ta ma na celu poprawę techniki wykonywania ćwiczeń, co pozwoli osiągać lepsze efekty i wyniki sportowe, a także pozwala uniknąć kontuzji i wypadków w trakcie treningu. Po czwarte usługa ta ma na celu motywowanie osób trenujących do osiągania lepszych efektów, przekraczania własnych barier i ograniczeń fizycznych i psychicznych, a także do osiągania coraz lepszych wyników sportowych.
W związku z powyższym organizacja treningów sportowych w sposób jaki robi to Wnioskodawca jest niezbędna w celu maksymalizacji osiągnięć sportowych i efektów fizycznych, zdrowotnych i psychicznych.
6)Czy będące przedmiotem zapytania usługi (wskazane w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) nie mają/nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą/nie będą służyły wyłącznie rekreacji.
Odpowiedź:
Charakter świadczonych usług przemawia za brakiem charakteru czystego wypoczynku i rozrywki. Świadczone usługi sprzyjają rywalizacji sportowej oraz są nastawione na osiąganie przez uczestników coraz lepszych wyników zdrowotnych, sportowych, siłowych, wytrzymałościowych i kondycyjnych. Treningi nie są formą zabawy lub rozrywki, a realnym wsparciem w osiąganiu jak najlepszych wyników w rywalizacji sportowej. Niemniej ważnym celem realizowanym przez Fundację jest poprawa zdrowia uczestników treningów.
7)Jakie opłaty są/będą wnoszone przez uczestników oferowanych przez Państwa w ramach świadczonych usług treningów/obozów/innych zajęć (wskazanych w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania).
Odpowiedź:
Członkowie klubu w ramach świadczonych usług treningów sportowych będą ponosili następujące opłaty:
a)składka członkowska - uzyskanie statusu członka wiąże się z koniecznością uiszczania składki członkowskiej. Składka członkowska w całości przeznaczana jest na cele statutowe Wnioskodawcy i koszty jego funkcjonowania, tj. opłaty administracyjne, wynagrodzenia trenerów, instruktorów, koszty wyjazdów, organizacji obozów etc. Składka członkowska może zawierać się w cenie treningu lub pakietu treningowego. Składka członkowska wynosi (…) zł.
b)opłata za trening lub pakiet treningowy - ceny pakietów treningowych różnią się w zależności od liczby treningów, doświadczenia instruktora i lokalizacji, w której odbywają się treningi. Wnioskodawca umożliwia zakup treningów indywidualnych, jak również grupowych. Ceny treningów wahają się od (…) zł za jedną godzinę treningu. Natomiast ceny pakietów treningowych wahają się od (…) treningów indywidualnych do (…) treningów indywidualnych. Natomiast ceny pakietów treningów w parze wahają się od (…) treningów. Każda z lokalizacji posiada inny regulamin klubu ze względu na wpływ specyficznych uwarunkowań, które wynikają z układu pomieszczeń, miejsca dostępnego na salach treningowych, lokalizacji, dostępnego sprzętu do ćwiczeń, wynagrodzenia trenerów etc.
c)opłata za trening wstępny - za treningi wstępne pobierana jest opłata w wysokości (…) zł. W ramach próbnych zajęć nie jest pobierana składka członkowska. Treningi wstępne obejmują testy w celu oceny kondycji fizycznej osoby, która chciałaby trenować w klubie sportowym. Opłata za trening wstępny jest jednorazowa i nie jest ponownie pobierana. Każda osoba ma prawo do skorzystania z treningu wstępnego tylko jeden raz. Fundacja organizuje treningi wstępne dla osób, które są zainteresowane treningami w klubie sportowym.
W cenie treningów lub pakietów treningowych ujęta jest składka członkowska, która wynosi (…) zł. Uiszczenie składki członkowskiej zapewnia członkostwo w klubie sportowym przez (…) miesiące. Zakup kolejnego pakietu treningowego wiąże się z uiszczeniem następnej składki - powoduje to przedłużenie członkostwa o (…) miesiące. Dodatkowo Fundacja umożliwia uiszczenie składki członkowskiej niezależnie od opłat za treningi. Istnieje możliwość uzyskania statusu członka klubu sportowego bez konieczności zakupu pakietów treningowych.
8)Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w będących przedmiotem zapytania treningach/obozach/innych zajęciach (wskazanych w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) są/będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu.
Odpowiedź:
Wnoszone opłaty za uczestnictwo w treningach pozwalają na branie udziału w zajęciach sportowych, na których pod opieką trenera są wykonywane ćwiczenia. Jak wspomniano powyżej mają one na celu poznanie technik i metodologii uprawiania danego sportu zarówno w teorii jak i w praktyce, a także pokazanie poprawnego wykonywania ćwiczeń, a następnie nadzorowanie czy ćwiczenia są wykonywane w sposób poprawny. Ponadto obecność trenera pozwala unikać wypadków i kontuzji. Nadzorowanie poprawnego wykonywania ćwiczeń pozwala osiągać szybsze efekty i wyniki sportowe.
Opłaty pozwalają na zapewnienie dostępu do pomieszczeń, jak również zadbanie o sprawność wykorzystywanego sprzętu. Opłaty pobierane przez Fundację pozwalają na jej funkcjonowanie oraz zapewnienie zaplecza administracyjnego.
9)Do czego uprawnia/będzie uprawniała składka członkowska w przypadku braku zakupu pakietu treningowego.
Odpowiedź:
W przypadku braku zakupu pakietu treningowego opłacana składka członkowska uprawnia do brania udziału w wydarzeniach organizowanych przez Fundację tj. m.in.: grupowych treningach biegowych, jak również innych treningach sprawnościowych, które mają na celu poprawę kondycji, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz promocję zdrowych nawyków i zachowań związanych bezpośrednio ze sportem.
Składka członkowska uprawniała będzie również do wzięcia udziału w zawodach sportowych organizowanych przez Fundację, które będą odbywały się cyklicznie. Ponadto uprawniać będzie do startowania razem z innymi członkami klubu sportowego w zawodach organizowanych przez zewnętrzne podmioty (maratony, runmagedon etc.). Zawody będą dotyczyły różnych dziedzin rywalizacji sportowej.
10)Czy składka członkowska jest/będzie jednakowa dla wszystkich członków klubu sportowego.
Odpowiedź:
Tak, składka członkowska jest jednakowa dla wszystkich członków klubu sportowego.
11)Czy Państwa celem jest/będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie oferowanych usług w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.
Odpowiedź:
Nie, celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie oferowanych usług w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.
Fundacja nie działa z nastawieniem na osiąganie zysków. Ewentualny przychód stanowić będzie skutek uboczny prowadzonych czynności, a jego całość będzie przeznaczana na cele statutowe fundacji związane z kontynuacją lub ulepszeniem świadczonych usług.
Osiągane przez Fundację przychody będą przeznaczane na jej działalność. W przypadku wystąpienia zysku będzie on przeznaczany na realizację misji, która została ujęta w statucie Fundacji.
Najważniejszym celem Fundacji jest aktywizacja dzieci i młodzieży oraz nadrobienie braków, które istnieją w polskim systemie edukacji w zakresie wychowania fizycznego. W związku ze słabnącą sprawnością polskich dzieci i młodzieży Fundacja przeciwdziała temu zjawisku i chorobom cywilizacyjnym, jak otyłość i cukrzyca. Fundacja przeciwdziała również wykluczeniu ze sportu dzieci z chorobami, takimi jak autyzm oraz ADHD. Ze względu na te choroby dzieci nie są w stanie uczestniczyć w standardowych zajęciach sportowych i potrzebują zajęć organizowanych przez Fundację.
Fundacja ponadto wspiera dzieci w rzeczywistym rozwoju sportowym, gdyż treningi w klubach bywają na niskim poziomie, a Fundacja realnie zwiększa szansę na wykorzystanie pełnego potencjału sportowego młodych sportowców poprzez edukację i prezentowanie jak unikać kontuzji na przykład kontuzji związanych ze wzrostem, na przykład chorób osgood schlattera, haglund-severa.
Dodatkowo, Fundacja i treningi przez nią organizowane przeciwdziałają starzeniu oraz utracie sprawności przez seniorów, przyczyniają się do poprawy funkcjonowania seniorów w życiu codziennym oraz podnoszą jakość ich życia.
12)Czy z tytułu świadczenia będących przedmiotem zapytania usług (wskazanych w odpowiedzi na punkt I.1. wezwania) osiągają Państwo/będą Państwo osiągali w sposób systematyczny zyski, a w przypadku ich osiągnięcia czy są/będą one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Odpowiedź:
Fundacja nie działa z nastawieniem na osiąganie zysków. Osiągany zysk może wystąpić incydentalnie. Zyski nie będą osiągane systematycznie (zysk nie jest celem działalności Fundacji). Ewentualne osiągnięte zyski będą przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, zgodnie ze Statutem Fundacji.
Działalność Fundacji nie jest nastawiona na osiąganie zysków, aczkolwiek nie wyklucza ona uzyskiwania przychodów na przykład ze sprzedaży ww. pakietów treningowych. Przychody są przeznaczane na bieżącą działalność Fundacji, wydatki administracyjne, wynagrodzenia trenerów, koszty organizacji wyjazdów itp. Fundacja przeznacza w całości uzyskiwane przychody na działalność statutową. W przedstawionych okolicznościach nie dochodzi do powstania zysku, bowiem całość uzyskiwanych przychodów jest rozdysponowywana na bieżące lub przyszłe wydatki statutowe Fundacji. W przypadku, w którym okazałoby się, że wystąpił zysk Fundacja zamierza przeznaczyć go na świadczenie lub doskonalenie świadczonych usług.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 8 września 2025 r.)
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Fundacja spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w odniesieniu do sprzedaży treningów sportowych lub ich pakietów?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nie prowadzi do powstania zysku, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT sprzedaż pakietów treningowych, jeżeli przychód osiągany ze sprzedaży przeznaczany jest w całości na bieżącą działalność Fundacji (koszty Fundacji), a tym samym Fundacja jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 8 września 2025 r.)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:
1)Fundacja spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w odniesieniu do sprzedaży treningów sportowych lub ich pakietów;
2)Nie prowadzi do powstania zysku, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT sprzedaż pakietów treningowych, jeżeli przychód osiągany ze sprzedaży przeznaczany jest w całości na bieżącą działalność Fundacji (koszty Fundacji).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
i) Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Jak stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Co istotne, jak wynika z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT wynika, iż ww. zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: „UOPP”), działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
Artykuł 133 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi, że Państwa członkowskie mogą uzależnić przyznanie podmiotom innym niż podmioty prawa publicznego każdego ze zwolnień przewidzianych w art. 132 ust. 1 lit. b), g), h), i), l), m) i n), od spełnienia, w poszczególnych przypadkach, jednego lub kilku z następujących warunków:
a)podmioty, których to dotyczy, nie mogą systematycznie dążyć do osiągnięcia zysku, przy czym ewentualne zyski nie mogą zostać rozdzielone, lecz przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług;
b)podmioty te muszą być zarządzane i administrowane co do zasady bez wynagrodzenia przez osoby niezainteresowane bezpośrednio ani pośrednio, ani osobiście ani przez pośredników, wynikami takiej działalności;
c)podmioty te stosują ceny zatwierdzone przez organy władzy publicznej lub nieprzekraczające wysokości takich zatwierdzonych cen lub też, w odniesieniu do tych usług, których ceny nie wymagają zatwierdzenia, stosują ceny niższe niż pobierane za podobne usługi przez przedsiębiorstwa komercyjne podlegające VAT;
d)zwolnienia nie mogą powodować zakłóceń konkurencji na niekorzyść przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.
W zakresie pytania nr 1:
Zestawiając ze sobą wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia przesłanki do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że świadczone usługi wykonywane będą przez Wnioskodawcę, który jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie (art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie), którego cele statutowe mają w swym zamierzeniu m.in. doskonalenie uzdolnień sportowych i sprawności fizycznej, prowadzenie szkolenia sportowego, organizowanie różnych form aktywności fizycznej, zachęcanie do uprawiania różnych form aktywności fizycznej, dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny osób uprawiających sport czy też popularyzacja zasad sportowej rywalizacji.
Fundacja jako klub sportowy stwarza warunki zainteresowanym do uprawiania sportu w ramach zorganizowanej rywalizacji sportowej poprzez organizację treningów indywidualnych i grupowych.
Wnioskodawca wspiera rywalizację sportową poprzez organizację zawodów. Członkowie Fundacji (klubu sportowego) biorą również wspólnie udział w zawodach sportowych koordynowanych przez zewnętrznych organizatorów takich jak maraton, runmagedon, zawody siłowe, zawody crossfit, trójbój siłowy. Fundacja jest więc podmiotem, który jest zaangażowany zarówno w organizowanie sportu, jak również zapewnienie warunków do jego uprawiania. Niezależnie od powyższego Fundacja współpracuje również z młodymi piłkarzami, którzy biorą udział w rozgrywkach organizowanych przez (...).
Cel Wnioskodawcy można więc ująć jako propagowanie sportu, jak również rzeczywiste uprawianie sportu oraz popularyzację zdrowego i aktywnego trybu życia. Podkreślić należy, że świadczone usługi będą nieodzowne do uprawiania i organizacji sportu, gdyż taka jest ich faktyczna istota. Efekt usług będzie miał bowiem bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu, zwiększenie umiejętności lub nabycie nowych, a także poprawę już uzyskiwanych wyników sportowych przez osoby uprawiające sport. Wnioskodawca będzie bowiem świadczył usługi na rzecz osób uprawiających sport bez rozróżnienia czy uprawianie sportu ma charakter wyczynowy, czy też rekreacyjny. Ponadto, jak wynika ze Statutu, Wnioskodawca jest organizacją nienastawioną na zysk, a uzyskiwane środki finansowe mają być przeznaczane właśnie na realizację celów statutowych.
Co istotne, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, usługi Wnioskodawcy nie stanowią usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, które podlegałyby wyłączeniu ze zwolnienia. W tym miejscu podkreślić także należy, że usługi nie będą usługami „ściśle związanymi z usługami podstawowymi”, a mają charakter usług podstawowych, które są oferowane przez Wnioskodawcę. Jednakże, jeżeli nawet uznać, że którakolwiek z usług byłaby usługą ściśle związaną z usługami podstawowymi, stwierdzić należy, że byłaby to usługa niezbędna do wykonania usługi podstawowej, a celem świadczenia takich usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Omawiany przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1; dalej: „Dyrektywa”), który wskazuje, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zauważyć należy, że przepisy regulujące przedmiotowe zwolnienie nie wprowadzają definicji pojęcia usług „ściśle” związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Dla rozumienia tego pojęcia przydatne jest orzecznictwo TSUE, który nawiązał do tego pojęcia m.in. w wyroku z 16 października 2008 r. sygn. C-253/07, Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym wskazał, że świadczenie usług ściśle związanych z edukacją sportową i kulturą fizyczną „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego. Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym”.
Z kolei, w wyroku z 21 lutego 2013 r. sygn. C-18/12, Mesto Zamberk przeciwko Financnf reditelstvfv Hradci Kralove, obecnie Odvolacf financnf reditelstvf, Trybunał stwierdził, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki. Jeśli chodzi o cel art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT, należy zauważyć, że przepis ten służy wspieraniu niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem. W świetle powyższego na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Zauważyć więc należy, że Trybunał wskazuje, iż aktywność sportowa powinna być rozumiana w sposób możliwie szeroki, wyłączając jedynie aktywność uprawianą w charakterze wypoczynku czy rozrywki. Omawiany przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zawęża zakres podmiotowy zwolnienia do podatników mających określony status, w tym przypadku do klubów sportowych, związków sportowych oraz związków stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają własnej definicji sportu. W tym zakresie należy zatem odwołać się do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, zgodnie z którym sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Natomiast art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie wskazuje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.
Zauważyć więc należy, że Trybunał wskazuje, iż aktywność sportowa powinna być rozumiana w sposób możliwie szeroki, wyłączając jedynie aktywność uprawianą w charakterze wypoczynku czy rozrywki.
Omawiany przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zawęża zakres podmiotowy zwolnienia do podatników mających określony status, w tym przypadku do klubów sportowych, związków sportowych oraz związków stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Przepisy ustawy o VAT nie zawierają własnej definicji sportu. W tym zakresie należy zatem odwołać się do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, zgodnie z którym sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Natomiast art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie wskazuje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.
Pojęcie „działalności sportowej” należy rozumieć jako działalność w sporcie lub organizowanie działalności sportowej lub zapewnianie ram organizacyjnych dla działalności sportowej (E. J. Krześniak [w:] Ustawa o sporcie. Komentarz, Warszawa 2020, art. 3).
Z treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, powinien spełnić zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Przesłanka o charakterze podmiotowym została spełniona, gdyż Wnioskodawca jest klubem sportowym, działającym w formie fundacji, który świadczy usługi w zakresie rozwoju oraz upowszechniania sportu.
Wnioskodawca spełnia również przesłankę o charakterze przedmiotowym, gdyż świadczone usługi obejmują treningi, które są ściśle związane z uprawianiem sportu, a więc z wychowaniem i kulturą fizyczną, która obejmuje uprawianie sportu.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, usługi Wnioskodawcy są związane zarówno ze szkoleniem sportowym, udoskonalaniem umiejętności sportowych, jak również poprawą kondycji fizycznej, z wykorzystaniem wiedzy profesjonalnych trenerów i instruktorów, którzy posiadają stosowne kwalifikacje. W tym przejawia się główny cel działalności Wnioskodawcy, tj. propagowanie sportu, a także samo uprawianie sportu per se.
Co więcej, stwierdzić należy, że we wszystkich formach aktywności propagowanych przez Wnioskodawcę, uczestniczą osoby, które sport uprawiają, w sposób zorganizowany czy też rekreacyjnie, ale w żadnym wypadku w charakterze wypoczynku czy rozrywki. Jak wynika z przytoczonego wyżej stanowiska Trybunału, aktywność sportowa nie wymaga podejmowania jej na określonym poziomie sportowym czy w określonym reżimie organizacyjnym, tj. nie musi być to aktywność regularna. Może to być zarówno sport wyczynowy, jak też mający formę rekreacyjną.
Podsumowując, wobec spełnienia przez Wnioskodawcę zarówno przesłanek podmiotowych, jak i przesłanek przedmiotowych, do usług Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT odpowiadającym art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym organizowanym, a Wnioskodawca posiada status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie.
Fundacja nie jest wykluczona z zakresu podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 UVAT. W wyroku NSA z 13 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 585/13 uznano, że zwolnienie dotyczące usług związanych ze sportem przysługuje także innym podmiotom, o ile nie są one nastawione na osiąganie zysku, przyznając możliwość zwolnienia z podatku stowarzyszeniu. Również fundacja o odpowiednich celach statutowych może korzystać z omawianego zwolnienia (zob. A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVIII, Warszawa 2024, art. 43).
Jeszcze bardziej istotnym wydaje się być zdanie Dyrektora KIS wyrażone w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 24 lipca 2023 r., znak: 0114-KDIP4-2.4012.197.2023.2.MŻA, w której uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Wnioskodawcą była fundacja zajmująca się organizacją obozów sportowych, kolonii i półkolonii, treningów ogólnorozwojowych dla dzieci i młodzieży w zakresie narciarstwa, kolarstwa, jogi itp. Fundacja wpisana była rejestru przedsiębiorców. Fundacja pobierała opłatę mającą na celu pokrycie kosztów obozów/kolonii. W skład opłat zaliczane były wynagrodzenia trenerów, przejazdy, hotele, wynajęcie hal sportowych, boisk czy basenów oraz kosztów zapewnienia karnetów narciarskich, wynajęcia stoku narciarskiego dla potrzeb treningu. Założeniem było, iż odpłatność z tytułu szkolenia oraz obozów jest określona przez fundację na poziomie pozwalającym na pokrycie kosztów funkcjonowania fundacji. Istotne jest, iż fundacja zakłada świadczenie usług (działalność statutowa odpłatna) na poziomie kosztów, tj. za odpłatność mającą pokryć koszty jej działalności (ewentualny zysk jest przeznaczany na działalność statutową). Charakter fundacji wskazuje, iż jej działalność powinna mieć głównie wymiar „non-profit”, zaś ewentualne zyski powinny być przeznaczane na realizację celów statutowych.
Zastosowanie zwolnienia dla usług o charakterze sportowym, jak objęte niniejszym wnioskiem znalazło potwierdzenie m.in. w:
1)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 kwietnia 2011 r. sygn. IPPP3/443- 76/11-4/JK,
2)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 21 września 2015 r., sygn. IPTPP1/4512- 421/15-4/AC,
3)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 kwietnia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.87.2024.2.AKA,
4)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.287.2024.2.AB,
5)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 października 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.534.2024.3.SKJ.
Na okoliczność, że zwolnienie od podatku od towarów i usług wynika nie tylko z ustawy o VAT, ale również bezpośrednio z przepisów Dyrektywy wskazuje TSUE w sprawach C-174/00 (Kennemer Golf Country Club), C-253/07 (Cantenbury Hockey Club) oraz C-18/12(Mesto Zamberk).
Analogicznie, krajowe sądy administracyjne także potwierdzają zaprezentowane wyżej rozumienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, np.:
1)wyrok NSA z 22 października 2013 r. sygn. akt I FSK 1650/12,
2)wyrok NSA z 13 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 585/13,
3)wyrok WSA w Gliwicach z 20 listopada 2020 r. sygn. akt I SA/Gl 388/20,
4)wyrok NSA z 9 września 2021 r. sygn. akt I FSK 2164/18,
5)wyrok WSA w Gliwicach z 11 stycznia 2024 r. sygn. akt I SA/Gl 708/23.
W zakresie pytania nr 2:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskiwanie przez Fundację przychodów, które co do zasady przeznaczone są w całości na bieżącą działalność Fundacji (kosztów Fundacji) nie prowadzi do powstania zysku w rozumieniu art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jak stanowi art. 133 lit. a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi, że Państwa członkowskie mogą uzależnić przyznanie podmiotom innym niż podmioty prawa publicznego każdego ze zwolnień przewidzianych w art. 132 ust. 1 lit. b), g), h), i), l), m) i n), od spełnienia, w poszczególnych przypadkach, jednego lub kilku z następujących warunków: podmioty, których to dotyczy, nie mogą systematycznie dążyć do osiągnięcia zysku, przy czym ewentualne zyski nie mogą zostać rozdzielone, lecz przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zgodnie z art. 6 UOPP, działalność pożytku publicznego może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
W ocenie Wnioskodawcy z powyższych regulacji wypływa wniosek, że Fundacja jako podmiot prowadzący odpłatną działalność pożytku publicznego może osiągać przychody z prowadzonych treningów. Przeznaczenie w całości przychodów na koszty działalności Fundacji na przykład koszty administracyjne, najmu studia treningowego, konserwacji i naprawy sprzętu, wynagrodzenia instruktorów, organizacji obozów itp. prowadzi do sytuacji, w której zysk, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT nie powstaje. Powyższe dotyczy również sytuacji, w której koszty dotyczą kolejnych okresów działalności Fundacji i dla celów rachunkowych wykazywane są w kolejnych latach. W celu korzystania ze zwolnienia nie jest koniecznym niezwłoczne ponoszenie kosztów lub ponoszenie ich w tym samym roku rozliczeniowym, w którym uzyskano przychody. Dopiero brak przeznaczenia przychodów na koszty związane z działalnością Fundacji/podział ich pomiędzy członków doprowadzi do powstania zysku, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.
Powyższe nie stoi na przeszkodzie spełnieniu przesłanki, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy o VAT tj. braku nastawienia na osiągnięcie zysku. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku. Pokrywanie bieżących kosztów działalności Fundacji nie można utożsamiać z działalnością nastawioną na zysk.
W przypadku wystąpienia zysku Fundacja przeznaczy go na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, zgodnie z treścią art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że:
art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
W myśl art. 6 ust. ustawy o sporcie:
kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Z kolei, stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla usług przeprowadzania treningów sportowych (sprzedaży pojedynczych treningów sportowych oraz pakietów treningowych) oraz ustalenia czy nie prowadzi do powstania zysku, o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy sprzedaż pakietów treningowych, jeżeli przychód osiągany ze sprzedaży przeznaczany jest w całości na Państwa bieżącą działalność.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Celem Państwa działania jest prowadzenie działalności publicznie użytecznej obejmującej, zgodnie z (…) Statutu między innymi: (...). Państwa cele, zgodnie z (…) Statutu, są realizowane między innymi poprzez: (...).
Zatem analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową warunkującą zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Są Państwo klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:
wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, że:
po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport.
Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.
Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy konieczne jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Z opisu sprawy wynika, że organizują Państwo treningi sportowe, które realizują na rzecz członków klubu sportowego różne cele - fizjoterapeutyczne, zdrowotne, motoryczne, korekcyjne. Usługą jest odpłatny trening sportowy, który obejmuje zajęcia spersonalizowane dla określonej osoby lub grupy osób. Przykładem treningu sportowego jest trening dla dziecka, który obejmuje rozgrzewkę, ćwiczenia koordynacyjne, ćwiczenia sprawności ogólnej, ćwiczenia funkcjonalne, ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia korekcyjne (wad postawy). Trening medyczny z kolei obejmuje rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, stretching, ćwiczenia mobilnościowe, ćwiczenia wzmacniające. Natomiast trening sportowy rozpoczyna się rozgrzewką, która składa się z rozciągania i ćwiczeń mających na celu poprawę jakości ruchu, a następnie obejmuje wykonywanie ćwiczeń eksplozywnych i trening siłowy.
Pakiet treningowy jest sposobem grupowania, klasyfikacji i sprzedaży treningów sportowych. Pakiet treningowy obejmuje pewien zbiór podobnych treningów sportowych, w których może wziąć udział jedna osoba lub grupa osób. Na pakiet treningowy składa się szereg pojedynczych treningów sportowych, w ramach którego wciąż świadczona jest ta sama usługa treningu sportowego tylko, że wielokrotnie za cenę, która różni się w zależności od rodzaju i ilości zakupionych treningów. Pakiet treningowy nie stanowi różnej od treningu sportowego usługi. Jest to sposób zakupu wielokrotnej usługi treningu sportowego.
Zajęcia (treningi sportowe) odbywają się z trenerem personalnym, który planuje i nadzoruje ćwiczenia, aby pomóc członkowi klubu osiągnąć cele zdrowotne, kondycyjne i sylwetkowe, takie jak poprawa zdrowia, wzrost wydajności czy redukcja ryzyka urazów. Oprócz pomocy w planowaniu i motywacji, trener współpracujący z Państwem zapewnia również bezpieczeństwo i poprawne wykonanie ćwiczeń. Odpowiadają Państwo za odpowiedni sprzęt, jego konserwację i regularny serwis, które pozwalają na bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. Treningi sportowe mają charakter stacjonarny.
Można wyróżnić treningi, które skupiają się na: (...).
W ramach świadczenia usługi treningów sportowych udostępniają Państwo pomieszczenia, sprzęt do ćwiczeń, dbają o jego konserwację i sprawne działanie. Zapewniają Państwo niezbędną obsługę administracyjną lokali, w których prowadzone są treningi. Współpracują Państwo z trenerami o wysokich kwalifikacjach, którzy dbają o układanie planów treningowych, poprawność wykonywanych ćwiczeń, mierzą postępy członków klubu sportowego oraz dbają o ich odpowiednią motywację. Uczestnikami oferowanych treningów będą członkowie klubu. Członek klubu po wybraniu pakietu i uiszczeniu opłaty za wybrany pakiet będzie mógł wziąć udział w treningach pod okiem profesjonalnego trenera.
Usługi będące przedmiotem zapytania polegają na przeprowadzaniu treningów sportowych z osobami fizycznymi, które chcą uprawiać sport. Częścią treningu sportowego jest pokazywanie jak poprawnie wykonywać dane ćwiczenia, co sprawia, że osoba ćwicząca uprawia sport w sposób poprawny. Osoba trenująca jest też pod stałym nadzorem trenera, który pilnuje, żeby ćwiczenia były wykonywane w poprawny sposób w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów treningu i ograniczenia możliwości powstania kontuzji czy wystąpienia wypadków. Treningi te mają także na celu poprawę wydolności fizycznej i kondycji, a także zdrowia fizycznego i psychicznego osób trenujących.
Usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Usługi oferowane przez Wnioskodawcę stanowią formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych, a także na osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Oferowana usługa treningów sportowych pozwala na zrozumienie idei danego sportu i ogólnych zasad dotyczących jego uprawiania. Usługa ta ma na celu przedstawienie jakie ćwiczenia należy wykonywać, a także sposób w jaki powinny być one wykonywane. Usługa ma na celu poprawę techniki wykonywania ćwiczeń, co pozwoli osiągać lepsze efekty i wyniki sportowe, a także pozwala uniknąć kontuzji i wypadków w trakcie treningu. Ponadto usługa treningów sportowych ma na celu motywowanie osób trenujących do osiągania lepszych efektów, przekraczania własnych barier i ograniczeń fizycznych i psychicznych, a także do osiągania coraz lepszych wyników sportowych. Organizacja treningów sportowych jest niezbędna w celu maksymalizacji osiągnięć sportowych i efektów fizycznych, zdrowotnych i psychicznych.
Jednocześnie wskazali Państwo, że charakter świadczonych usług przemawia za brakiem charakteru czystego wypoczynku i rozrywki. Świadczone usługi sprzyjają rywalizacji sportowej oraz są nastawione na osiąganie przez uczestników coraz lepszych wyników zdrowotnych, sportowych, siłowych, wytrzymałościowych i kondycyjnych. Treningi nie są formą zabawy lub rozrywki, a realnym wsparciem w osiąganiu jak najlepszych wyników w rywalizacji sportowej. Niemniej ważnym celem realizowanym przez Państwa jest poprawa zdrowia uczestników treningów.
Członkowie klubu w ramach świadczonych usług treningów sportowych będą ponosili między innymi opłatę za trening lub pakiet treningowy. Ceny pakietów treningowych różnią się w zależności od liczby treningów, doświadczenia instruktora i lokalizacji, w której odbywają się treningi. Umożliwiają Państwo zakup treningów indywidualnych, jak również grupowych. Wnoszone opłaty za uczestnictwo w treningach pozwalają na branie udziału w zajęciach sportowych, na których pod opieką trenera są wykonywane ćwiczenia. Mają one na celu poznanie technik i metodologii uprawiania danego sportu zarówno w teorii jak i w praktyce, a także pokazanie poprawnego wykonywania ćwiczeń, a następnie nadzorowanie czy ćwiczenia są wykonywane w sposób poprawny. Obecność trenera pozwala unikać wypadków i kontuzji. Nadzorowanie poprawnego wykonywania ćwiczeń pozwala osiągać szybsze efekty i wyniki sportowe.
Ponadto, wskazali Państwo, że nie działają z nastawieniem na osiąganie zysków. Osiągany zysk może wystąpić incydentalnie. Zyski nie będą osiągane systematycznie (zysk nie jest Państwa celem działalności). Ewentualne osiągnięte zyski będą przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, zgodnie z Państwa Statutem.
Państwa działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków, aczkolwiek nie wykluczają Państwo uzyskiwania przychodów na przykład ze sprzedaży ww. pakietów treningowych. Przychody są przeznaczane na Państwa bieżącą działalność, wydatki administracyjne, wynagrodzenia trenerów, koszty organizacji wyjazdów itp. Przeznaczają Państwo w całości uzyskiwane przychody na działalność statutową. W przedstawionych okolicznościach nie dochodzi do powstania zysku, bowiem całość uzyskiwanych przychodów jest rozdysponowywana na bieżące lub przyszłe wydatki statutowe Fundacji. W przypadku, w którym okazałoby się, że wystąpił zysk zamierzają Państwo przeznaczyć go na świadczenie lub doskonalenie świadczonych usług.
Ponadto nie wykonują Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu treningów sportowych stanowią usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim oraz są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków.
Tym samym należy uznać, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.
Zatem wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do przeprowadzanych przez Państwa treningów sportowych (w ramach pojedynczych treningów sportowych oraz pakietów treningowych), ma/będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy znajduje zastosowanie do sprzedaży pakietów treningowych także w sytuacji gdy przychód osiągany ze sprzedaży przeznaczony jest w całości na Państwa bieżącą działalność. Jak wynika z wniosku, nie działają Państwo z nastawieniem na osiąganie zysków. Osiągany zysk może wystąpić incydentalnie. Zyski nie będą osiągane systematycznie (zysk nie jest celem Państwa działalności). Ewentualne osiągnięte zyski będą przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, zgodnie z Państwa Statutem. Zatem w analizowanym przypadku zostanie spełniony warunek wynikający z art. 43 ust. 18 ustawy.
W związku z tym, usługi polegające na przeprowadzaniu treningów sportowych (sprzedaż treningów sportowych oraz pakietów treningowych), za które pobierają Państwo opłaty, korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
