
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 09.04.2008 r. (data wpływu 16.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłatą wynagrodzeń za pracę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.04.2008 r.
został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłatą wynagrodzeń za pracę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Agencja Rozwoju P...zwana Instytucją Wdrażającą zawarła umowę z Ministrem Gospodarki i Pracy zwanym Instytucją Zarządzającą dnia 04.06.2004 r. Nr (...) i umowę z Ministrem Gospodarki zwanym Instytucją Pośrednicząca: z dnia 30.08.2006 r. Nr (...)w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (SPO - WKP) oraz umowy o dofinansowanie projektów:
- Nr ( XXX )
- Nr ( ZZZ )
- Nr ( YYY)
- Nr (AAA)
Zgodnie z umowami Instytucja Zarządzająca, a następnie Instytucja Pośrednicząca zapewni Instytucji Wdrażającej - Beneficjent czyli AR... S.A. pokrycie wydatków związanych z realizacją ww projektów. Beneficjent, po spełnieniu warunków wynikających z Umowy, t. j. złoży wniosek o dofinansowanie w celu uzyskania dofinansowania na realizację Projektu, którego wzór określa załącznik Nr 4 do rozporządzenia Ministrem Gospodarki i Pracy z dnia 12.10.2004 r., w sprawie trybu składania i wzorów wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w ramach SPO - WKP, lata 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 233, poz. 2341);
otrzymuje dofinansowanie z:
- publicznych środków wspólnotowych, stanowiące 75% wydatków kwalifikowanych w formie refundacji oraz
- publicznych środków krajowych, co stanowi minimalnie 25% wydatków kwalifikowanych w formie zaliczki lub refundacji.
W celu realizacji poszczególnych projektów spółka zatrudnia osoby na umowy o pracę, umowy o dzieło lub umowy zlecenia. Wypłaty wynagrodzeń z tytułu zawartych umów dokonywane są ze środków Agencji, a następnie po sporządzeniu i przekazaniu odpowiednich wniosków o dofinansowanie do ministerstwa, wypłacone środki są zwracane przez ministerstwo na konto Wnioskodawcy.
Z tego tytułu Wnioskodawca jako płatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wszystkich
wypłacanych przychodów ze stosunku pracy i umów cywilnoprawnych, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176, ze zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy:
Wnioskodawca, jako płatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wszystkich wypłacanych przychodów ze stosunku pracy i umów cywilnoprawnych, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176, ze zm.).
W związku z tym, iż
wypłaty wynagrodzeń dokonywane są ze środków Agencji, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wszystkich wypłacanych przychodów ze stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych, na zasadach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; i nie mogą być zastosowane zwolnienia o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47 niniejszej ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym
podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powyższy przepis określa podmiotowo przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Jednym z warunków koniecznych do zastosowania zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie jest zachowanie kryterium pochodzenia środków pieniężnych (bezzwrotna pomoc), przy czym w związku z tym, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa szczegółowych zasad funkcjonowania poszczególnych programów unijnych (w tym przepływu środków pieniężnych), koniecznym jest odwołanie się w tym zakresie do przepisów aktów prawnych, które normują zasady funkcjonowania poszczególnych programów pomocowych w celu ustalenia charakteru tej pomocy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca jest beneficjentem projektu, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006. Należy zauważyć, iż sektorowy program operacyjny należy do programów, który służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju, gdyż jak stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) w celu realizacji Planu tworzy się sektorowe programy operacyjne.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Określenie publiczne środki wspólnotowe, w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują
przepisy:
- rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. UE L 99.161.01 z dnia 26.06.1999 r.),
- rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. UE L 01.63. 21 z dnia 3.03.2001 r.),
- ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2005 r. przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.),
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach. Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Środki prefinansowane, to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych (w tym również na wynagrodzenia), pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi. Zatem w przypadku środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej, a tylko takie pochodzenie przy założeniu spełnienia również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46. Tym samym, środki otrzymane na realizację projektu, które pochodzą z budżetu państwa, a następnie są refundowane z funduszy strukturalnych, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Należy podkreślić, iż z mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006r.o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże na mocy art. 20 ww. ustawy w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Plany Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006r. Nr 149, poz. 1074), do środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. 29 grudnia 2006 r., a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej także wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, które stosuje się w brzmieniu nadanym ww. ustawą. Zatem zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 pozostają bez zmian, bez względu na datę wypłaty środków.
Wobec powyższego wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.
Ponieważ do przychodów uzyskiwanych przez osoby realizujące programy finansowane z funduszy strukturalnych nie ma zastosowania zwolnienie określone w tym przepisie, skutkuje to tym, że dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno prawnych (umowy zlecenia i o dzieło), stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.
Jednocześnie zauważa się, że powołany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został skreślony przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret czternaste ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz.1182), która weszła w życie 1 stycznia 2003 r. W związku z powyższym bezprzedmiotowa jest też kwestia ustalania czy wypłacone przez wnioskodawcę wynagrodzenia korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
