POSTANOWIENIE - Interpretacja - USPDI-423/4/4211/P/i/3/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2005, sygn. USPDI-423/4/4211/P/i/3/05, Urząd Skarbowy w Siemianowicach Śląskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dn. 26.04.2005 r. (doręczonym w dniu 28.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia przychodu ze stosunku pracy oraz prawa do złożenia korekt deklaracji PIT-11 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Pismami z dnia 04.05.2005 r. i 14.06.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Wniosek uzupełniono w dniu 13.05.2005 r. oraz w dniu 24.06.2005 r.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zmianami ) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta , mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z pisma Spółka z o.o. w 2003 r. jako płatnik zobowiązana była do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia za pracę.

Spółka była również zobowiązana do potrącania z wynagrodzeń pracowników kwot z tytułu zajęć komorniczych lub innych. Ze względu na trudności płatnicze Spółki nie wszystkie zajęcia komornicze, które są widoczne w dokumentacji płacowej zostały odprowadzone.

Spółka uznała, że skoro zajęcia zostały potrącone w liście płac , należy potraktować je jako wypłacone, w związku z czym zakwalifikowała je jako postawione do dyspozycji pracownika i po ubruttowieniu naliczone zostały od tych kwot zaliczki na podatek dochodowy.

W ślad za tym, zostały sporządzone informacje PIT-11 dla pracowników.

Obecne stanowisko Spółki jest odmienne, uważa ona, że niesłusznie postąpiła kwalifikując do przychodów pracowników kwoty zajęć komorniczych, które nie zostały odprowadzone.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. uważa, obecne stanowisko Spółki jest prawidłowe, zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przychodów ze stosunku pracy tj. art. 11 i 12 ustawy z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. ze zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 12 ust.1 za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo - odpłatnych.

Reasumując, do przychodów ze stosunku pracy należało zakwalifikować wyłącznie kwoty wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w roku 2003.

W związku z błędnym zakwalifikowaniem przychodów i w następstwie błędnie wykazanymi przychodami ze stosunku pracy w informacjach PIT-11 należy dokonać korekty tych informacji oraz w konsekwencji deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat PIT-4.

Zgodnie z art. 81 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Informacja PIT-11 zaliczana jest do deklaracji zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy. Fakt, że pracownicy nie są już zatrudnieni w spółce nie ma wpływu na prawo do złożenia korekty.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Urząd Skarbowy w Siemianowicach Śląskich