
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.01.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Szkoła zamierza wydać emerytom i rencistom bony towarowe sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie nie przekraczającej 2.280 zł. Zdaniem szkoły, ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 bony towarowe nie zostały uznane jako świadczenia rzeczowe, należy pobrać od nich zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W związku z powyższym otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe w postaci bonów towarowych oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym. Jeżeli wymienione świadczenia przekroczą limit zwolnienia od podatku, to płatnik jest obowiązany do pobrania od nadwyżki, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% oraz odprowadzić go na rachunek urzędu skarbowego, przesyłając równocześnie deklarację PIT-8A. Jeśli emeryt lub rencista otrzyma wyłącznie świadczenie rzeczowe (nie pieniądze) przekraczające limit, to na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy musi wpłacić płatnikowi kwotę należnego podatku przed przekazaniem mu świadczenia.
Z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy wynika natomiast, że wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł., z zastrzeżeniem, ze rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten daje podstawę do zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika do wysokości 380 zł. rocznie, o ile zostały sfinansowane bądź dofinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, wykluczając wprost z tego zwolnienia m.in. bony towarowe. Wobec powyższego pracodawca jest obowiązany do pobrania od wartości przekazanych pracownikom bonów, zaliczki na podatek dochodowy, traktując je odpowiednio zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, jako składnik wynagrodzenia pracownika w miesiącu ich otrzymania.
Powołane powyżej przepisy art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 67 ustawy funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymanych przez emerytów i rencistów od tego rodzaju świadczeń przekazanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wprost wyklucza korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Ponadto należy zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy nie zawiera warunków dotyczących źródeł finansowania tych świadczeń. W świetle powyższego nie można utożsamiać ze sobą tych odrębnych norm prawnych.
Zatem otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe - także w postaci bonów towarowych - oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280 zł.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 24.01.2006 r. jest nieprawidłowe.
