Prawo do stosowania preferencyjnej 9% stawki CIT - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.248.2023.1.ASK

oprac. Adam Kuchta
Prawo do stosowania preferencyjnej 9% stawki CIT. Interpretacja KIS
ShutterStock

Prawo do stosowania preferencyjnej 9% stawki CIT. Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.248.2023.1.ASK

Prawo do stosowania preferencyjnej 9% stawki CIT. Interpretacja KIS

W zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką komandytową z siedzibą w Polsce (dalej też jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”, „Podatnik”). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka powstała w 13 stycznia 2020 r. na mocy przekształcenia z A. spółka cywilna w B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Spółka posiada siedzibę w Polsce, prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest w przeważającej mierze produkcja i wydawanie gier komputerowych.

Komandytariuszami Spółki są osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi. Komplementariuszem Spółki jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), będąca spółką prawa polskiego oraz polskim rezydentem podatkowym.

Katalog podatników podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2021 roku został poszerzony w szczególności o wszystkie spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na mocy ustawy nowelizującej ustawę o CIT. Zgodnie z dyspozycją tej ustawy, spółka komandytowa była uprawniona do wyboru momentu rozpoczęcia stosowania nowych przepisów do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce od dnia 1 stycznia 2021 r. lub od dnia 1 maja 2021 r. Zgodnie z powyższymi regulacjami, Wnioskodawca począwszy od 1 maja 2021 r. stał się podatnikiem CIT.

Obroty Spółki w latach 2020-2021 nie przekroczyły wartości przychodów odpowiadającej 2 000 000 euro w trwającym roku podatkowym oraz wartości sprzedaży brutto w poprzednim roku podatkowym odpowiadającej 2 000 000 euro. W związku z powyższym, wnioskodawca posiadał od 2020 r. (i dalej posiada) status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, czyli spełnia przesłankę z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do stosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów innych niż z zysków kapitałowych od momentu uzyskania statusu podatnika CIT, tj. za lata 2021, 2022 oraz lata kolejne?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w roku 2021 i w latach kolejnych.

Na mocy art. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123), spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. Zatem od dnia 1 stycznia 2021 r. spółki komandytowe stały się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej ustawę o CIT spółki komandytowe były uprawnione do wyboru momentu wejścia w reżim ustawy o podatku CIT (od 1 stycznia 2021 albo 1 maja 2021 r.).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT podstawowa stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 19%, natomiast obniżona stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 9%.

Jak wskazuje art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, stawka 9% CIT ma zastosowanie w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT zastosowanie obniżonej stawki 9% CIT jest możliwe w przypadku podmiotów posiadających status małego podatnika.

Małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT jest podatnik, u którego przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 9% CIT do dochodów uzyskanych przez podatnika konieczne jest spełnienie dwóch warunków:

a.zachowanie statusu małego podatnika, tj. - osiągnięcie wartości sprzedaży brutto w poprzednim roku podatkowym nieprzekraczającej równowartości 2 000 000 euro,

b.nieprzekroczenie wartości przychodów odpowiadającej 2 000 000 euro w trwającym roku podatkowym.

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną - nie stosuje art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Z powołanego przepisu wynika, że w przypadku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę będącą podatnikiem CIT, brak jest możliwości zastosowania stawki CIT wynoszącej 9% w roku, w którym przekształcona spółka będąca podatnikiem CIT rozpoczęła działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Spółka w roku 2021 była podmiotem kontynuującym działalność i przepisy dotyczące podatnika „rozpoczynającego działalność” nie mają zastosowania, gdyż Spółka nie stała się podatnikiem CIT w momencie utworzenia przez przekształcenie.

Innymi słowy, Spółka rozpoczęła działalność w styczniu 2020 roku, kiedy to nie była objęta przepisami ustawy o CIT, w tym art. 19 ust. 1 a pkt 2 ustawy o CIT. W dniu 1 maja 2021 roku, kiedy to Spółka została natomiast objęta przepisami ustawy o CIT, nie spełniała przesłanki podmiotu rozpoczynającego działalność. Była bowiem podmiotem kontynuującym działalność rozpoczętą w styczniu 2020 roku w formie spółki komandytowej.

Dlatego też wyłączenie z art. 19 ust. 1 a pkt 2 ustawy o CIT wykluczające możliwość zastosowania stawki 9% przez podmioty przekształcone w roku rozpoczęcia działalności oraz następującym nie mają zastosowania do sytuacji Spółki, która 1 maja 2021 roku była podmiotem kontynuującym działalność.

Stanowisko zgodne z powyższym wyrażane jest w interpretacjach indywidualnych. Dla przykładu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2021 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.332.2021.1.BKD) Dyrektor KIS wskazał, że:

„Dodatkowo wskazać należy, że przepis art. 19 ust. 1 a pkt 5 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do Spółki również z innych względów. Spółka nie spełnia bowiem warunku „utworzenia” oraz „rozpoczęcia działalności” w 2021 r., o których mowa w tym przepisie. Powyższa interpretacja została potwierdzona w odpowiedzi Ministra Finansów, Funduszy i Polityki i Regionalnej z dnia 8 stycznia 2021 r. na interpelację poselską, o sygn. DD5.054.7.2020.Z treści odpowiedzi wynika, bowiem, że „Odnosząc się z kolei do kwestii uznawania spółki komandytowej za „małego podatnika” wskazać należy, iż uzyskanie z dniem 1 stycznia 2021 r. (lub 1 maja 2021 r.) przez ten podmiot statusu podatnika CIT nie jest równoznaczne z rozpoczęciem z tą datą prowadzenia przez taką spółkę działalności gospodarczej. W konsekwencji można przyjąć, że jeżeli jej przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za poprzedni rok nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 min euro (art. 4a pkt 10 ustawy CIT), to może ona w roku uzyskania takiego statusu stosować obniżoną stawkę podatkową, wynikającą z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT”.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy o CIT, w przypadku spółek komandytowych mamy bowiem do czynienia z zasadą kontynuacji działalności, a nie rozpoczęcia działalności. Nadanie spółce komandytowej statusu podatnika CIT nie jest równoznaczne z rozpoczęciem przez nią działalności. Spółka komandytowa kontynuuje bowiem swoją dotychczasową działalność, posiada taki sam numer NIP, Regon, KRS, nie musiała dokonywać ponownej rejestracji jako podatnik VAT - zmianie podlegają wyłącznie zasady opodatkowania - w ten sposób, że podatkowi dochodowemu podlega od 1 stycznia 2021 r. również Spółka, a nie tylko jej wspólnicy."

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587, ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT,

Podatnik, który został utworzony:

1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b ustawy o CIT, wynika, że

przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c ustawy o CIT,

przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1)spółki dzielonej,

2)podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,

podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei art. 19 ust. 1e ustawy o CIT stanowi, że

warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Dodatkowo w omawianej sprawie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do spółek komandytowych – co do zasady od 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie bowiem ze znowelizowanym na mocy art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej „ustawa zmieniająca) – brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy zmieniającej,

w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. art. 12 ustawy zmieniającej

spółka komandytowa mogła postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT spółka komandytowa od 1 stycznia 2021 r. bądź w przypadku przesunięcia momentu nabycia statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od 1 maja 2021 r. stała się podatnikiem CIT. W powyższych datach nie była ona zatem podmiotem, który rozpoczął działalność gospodarczą, ale była kontynuatorem działalności prowadzonej wcześniej, tj. przed 1 stycznia 2021 r. (lub przed 1 maja 2021 r.). Nadanie spółce komandytowej statusu podatnika nie było tożsame z rozpoczęciem przez nią prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka komandytowa prowadziła bowiem nadal działalność, a jedynie zmienił się jej status podatkowy.

Konsekwencją objęcia spółki komandytowej zakresem działania ustawy CIT jest m.in. to, że jest ona uprawniona do stosowania 9% stawki podatku na zasadach określonych w tej ustawie.

Jak wynika z regulacji zawartych w wyżej cytowanym art. 19 ustawy CIT, w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł, stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, pod warunkiem że podatnicy stosujący tę stawkę posiadają status małego podatnika, z wyjątkiem podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Małym podatnikiem zaś jest, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy CIT, podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Jednocześnie ustawodawca w art. 19 ust. 1a-1c ustawy CIT zawarł regulacje wyłączające możliwość korzystania z preferencyjnej – 9% stawki podatkowej, w tym pkt 2 ww. przepisu wskazał, że podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną nie stosuje przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, Spółka powstała 13 stycznia 2020 r. na mocy przekształcenia z A. spółka cywilna w B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Przedmiotem prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest w przeważającej mierze produkcja i wydawanie gier komputerowych. Komandytariuszami Spółki są osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi. Komplementariuszem Spółki jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), będąca spółką prawa polskiego oraz polskim rezydentem podatkowym. Począwszy od 1 maja 2021 r. stali się Państwo podatnikiem CIT. Obroty Spółki w latach 2020-2021 nie przekroczyły wartości przychodów odpowiadającej 2 000 000 euro w trwającym roku podatkowym oraz wartości sprzedaży brutto w poprzednim roku podatkowym odpowiadającej 2 000 000 euro. W związku z powyższym, posiadają Państwo od 2020 r. status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka ma prawo do stosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów innych niż z zysków kapitałowych od momentu uzyskania statusu podatnika CIT, tj. za lata 2021, 2022 oraz lata kolejne.

W tym miejscu należy ponownie zauważyć, iż spółki komandytowe stały się „spółkami” w rozumieniu art. 4a ust. 1 pkt 21 ustawy CIT dopiero z dniem 1 stycznia 2021 r. Przepisem art. 2 pkt 3 lit. a ustawy zmieniającej zmianie uległa dotychczasowa treść art. 4a ust. 1 pkt 21 lit. c ustawy CIT. Od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z ww. przepisem, przez „spółkę” należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a zatem również spółki komandytowe.

Przed dniem 1 stycznia 2021 r. spółki komandytowe nie były zatem „spółkami” w rozumieniu ustawy CIT a sam Wnioskodawca (co wynika z opisu stanu faktycznego) stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie w roku podatkowym, w którym zamierzają Państwo skorzystać z obniżonej stawki opodatkowania, Państwa spółka komandytowa nie została utworzona w sposób wskazany w art. 19 ust. 1a pkt 2 ustawy CIT. Utworzenie Spółki w wyniku przekształcenia spółki cywilnej (spółki osobowej) miało miejsce w 2020 r. Natomiast w 2021 r. spółka komandytowa nie została „utworzona” w rozumieniu art. 19 ust. 1a pkt 2, tylko wolą ustawodawcy uzyskała ona status podatnika podatku CIT. Jak wynika z treści art. 19 ust. 1a pkt 2 ograniczenie w stosowaniu 9% stawki podatku obejmuje dwa lata podatkowe: rok przekształcenia i rok bezpośrednio po nim następujący. W Państwa przypadku przepis ten nie może znaleźć zastosowania, gdyż w roku przekształcenia („utworzenia”) nie posiadali Państwo statusu podatnika. Skoro więc przepis nie mógł mieć zastosowania w roku 2020, nie może mieć zastosowania wyłącznie w roku następnym, tj. 2021.

Jak wynika z wniosku w latach 2020 - 2021 r. Państwa przychody nie przekroczyły wartości przychodów odpowiadającej 2 000 000 euro oraz posiadają Państwo status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.

W konsekwencji będą Państwo uprawnieni do korzystania ze stawki podatku dochodowego do osób prawnych w wysokości 9%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w latach 2021 – 2022 a także w latach następnych, pod warunkiem, że będą Państwo posiadali status małego podatnika i przychody nie przekroczą limitu z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

 

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/