1) Moment powstania przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym. 2) Opodatkowanie dochodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji 19% stawką... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.498.2022.2.MT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.498.2022.2.MT

Temat interpretacji

1) Moment powstania przychodu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym. 2) Opodatkowanie dochodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitału pieniężnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan 16 listopada 2022 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A.B. („Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i pracownikiem X S.A. z siedzibą w A. („Spółka”).

Spółka jest domem maklerskim i spółką kapitałową (spółką akcyjną), podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca jest osobą, której działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Spółki, która jako dom maklerski jest objęta zasadami wynagradzania zgodnie z Polityką wynagradzania osób zajmujących stanowiska mające istotny wpływ na profil ryzyka w Spółce, która została sporządzona w celu realizacji postanowień art. 110v ust. 1-3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) oraz regulacji rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie kapitału wewnętrznego, systemu zarządzania ryzykiem, programu oceny nadzorczej oraz badania i oceny nadzorczej, a także polityki wynagrodzeń w domu maklerskim (Dz. U. poz. 856), a obecnie także rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2021 r. w sprawie szacowania kapitału wewnętrznego i aktywów płynnych, systemu zarządzania ryzykiem, badania i oceny nadzorczej, a także polityki wynagrodzeń w domu maklerskim oraz małym domu maklerskim (Dz. U. poz. 2267). Zgodnie z tymi regulacjami, wynagrodzenie Wnioskodawcy podlega szczególnym restrykcjom i jednym z takich wymogów jest podział wynagrodzenia na dwie części, tj. na:

stałe składniki wynagrodzenia oraz

zmienne składniki wynagrodzenia zależne od zrównoważonych i dostosowanych do ryzyka wyników lub innych czynników określonych w polityce wynagrodzeń.

Program Motywacyjny

Spółka realizuje wymogi związane z wprowadzeniem zmiennych elementów wynagrodzenia Wnioskodawcy poprzez objęcie go systemem wynagradzania Spółki, który został utworzony odpowiednio na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia ... 2020 r. lub na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia ... 2021 r. („Program Motywacyjny”). Spółka jest organizatorem i administratorem Programu Motywacyjnego. Celem ustanowienia Programu Motywacyjnego było m.in. doprowadzenie do stabilizacji kadrowej, stworzenie nowych, efektywnych instrumentów motywacyjnych dla osób, które są odpowiedzialne za rozwój Spółki, a tym samym zwiększania wartości Spółki dla dobra wszystkich akcjonariuszy.

Do uczestniczenia w Programie Motywacyjnym uprawnieni są pracownicy i stali współpracownicy Spółki, a także członkowie zarządu, w tym w szczególności osoby mające istotny wypływ na profil ryzyka Spółki (tak jak Wnioskodawca). W ramach Programu Wnioskodawca jest uprawniony do objęcia imiennych papierów wartościowych w rozumieniu art. 453 § 2 ksh, które uprawniają do objęcia odpowiednich serii akcji Spółki (odpowiednio „Warranty” i „Akcje”).

Realizacja Programu poprzez przyznanie prawa do objęcia Warrantów danej emisji uzależniona jest od spełnienia:

w przypadku członków zarządu – kryteriów ustalonych przez radę nadzorcą zgodnie z polityką wynagradzania Spółki;

w przypadku osób mających istotny wpływ na profil ryzyka Spółki niebędących członkami zarządu – kryteriów ustalonych w polityce wynagradzania Spółki;

w przypadku pozostałych uczestników – kryteriów ustalonych przez zarząd w postaci zrealizowania celów wyznaczonych danemu uczestnikowi na rok obrotowy, w odniesieniu do którego następować będzie weryfikacja spełnienia kryteriów.

Potwierdzenie spełnienia kryteriów uprawniających od objęcia Warrantów oraz określenie liczby Warrantów danej emisji przeznaczonych do objęcia przez poszczególnych uczestników, którzy nie są członkami zarządu należy do kompetencji zarządu. Decyzja jest podejmowana po zakończeniu roku obrotowego, w odniesieniu do którego następuje weryfikacja spełnienia kryteriów, po ustaleniu wyników finansowych Spółki za dany rok obrotowy.

Z kolei w przypadku członków zarządu potwierdzenie spełnienia kryteriów uprawniających do objęcia Warrantów oraz określenie Warrantów danej emisji przeznaczonych do objęcia przez danego członka zarządu należy do kompetencji rady nadzorczej, która podejmuje decyzję po zakończeniu roku obrotowego, w odniesieniu do którego następuje weryfikacja spełnienia kryteriów, po ustaleniu wyników finansowych Spółki za dany rok obrotowy.

W przypadku spełnienia przez uczestnika kryteriów do objęcia Warrantów i określenia liczby Warrantów podlegających objęciu Spółka każdorazowo zawiera dodatkowo z uczestnikami umowy („Umowy Uczestnictwa”). Umowy Uczestnictwa regulują m.in. ograniczenia rozporządzenia przez uczestnika Warrantami, zasady wygaśnięcia praw z Warrantów oraz kwestie możliwości objęcia Akcji wyłączenie z 1/4 Warrantów będących przedmiotem danej Umowy Uczestnictwa w dacie wykonania praw z Warrantów. Regulacje Umowy Uczestnictwa stanowią potwierdzenie i uzupełnienie warunków Programu, który został przyjęty uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki.

Warranty i Akcje

Warranty przyznają prawo do objęcia Akcji z wyłączeniem pierwszeństwa akcjonariuszy Spółki. Warranty są emitowane nieodpłatnie, jako imienne papiery wartościowe, w seriach od A do F i uprawniają do objęcia odpowiednio Akcji serii od G do L, z wyłączeniem prawa poboru pozostałych akcjonariuszy Spółki.

Zasady objęcia Warrantów przez uczestników są szczegółowo regulowane w Umowach Uczestnictwa. Przy czym jeden Warrant uprawnia do objęcia jednej Akcji danej serii, po cenie emisyjnej oznaczonej w odpowiedniej uchwale Walnego Zgromadzenia podjętej w sprawie warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki albo w uchwale Zarządu lub Rady Nadzorczej podjętej na podstawie upoważnienia udzielonego przez Walne Zgromadzenie.

Objęcie Akcji następuje po ich pokryciu przez uczestnika uprawnionego z Warrantu wkładem poprzez potrącenie wierzytelności Spółki o wniesienie wkładu na pokrycia Akcji z wierzytelnością uczestnika uprawnionego z Warrantu o spełnienie świadczenia w postaci zmiennego składnika wynagrodzenia.

Termin wykonania prawa do objęcia Akcji danej serii jest równy terminowy wykonania prawa z Warrantu i wynosi 4 lata od roku następującego po roku zawarcia danej Umowy Uczestnictwa. Z zastrzeżeniem, że prawo do objęcia Akcji może być wykonane tylko w określonym okresie obowiązywania terminu na wykonanie praw z Warrantów danej emisji. W przypadku nieskorzystania przez uczestnika z praw z Warrantów w danym roku obowiązywania terminu do ich wykonania w ramach danej emisji, uczestnikowi przysługuje możliwość skorzystania z tych praw w kolejnym roku, do momentu upływu czteroletniego okresu na wykonanie praw z Warrantów danej emisji.

Prawa z Warrantów wygasają każdorazowo z dniem rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku łączącego uczestnika ze Spółką, o ile taki skutek nie zostanie wyłączony przez porozumienie zmieniające Umowę Uczestnictwa. Wygaśnięcie praw z Warrantów jest potwierdzane uchwałą Zarządu lub Rady Nadzorczej. Z dniem podjęcia takiej uchwały Spółka jest uprawniona do umorzenia Warrantów, z których prawa do objęcia Akcji wygasły.

Warranty są objęte umownym zakazem ich rozporządzenia w całym okresie obowiązywania terminu na wykonanie praw z nich przysługujących z zastrzeżeniem możliwości ich umorzenia. Warranty nie podlegają również dziedziczeniu.

Zasady objęcia akcji każdorazowo są doprecyzowywane poprzez zawarcie stosownej umowy.

Pytania

1.Czy w związku z udziałem w Programie Motywacyjnym Wnioskodawca uzyska przychód podatkowy w momencie odpłatnego zbycia Akcji i jednocześnie przychód po stronie Wnioskodawcy nie powstanie wcześniej, tj. w momencie przystąpienia do Programu Motywacyjnego, przyznania Warrantów lub objęcia Akcji w wyniku realizacji praw z Warrantów?

2.Czy dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji będzie podlegać opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitały pieniężne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem:

1)przychód Wnioskodawcy z tytułu udziału w Programie Motywacyjnym powstanie w momencie odpłatnego zbycia Akcji objętych (nabytych) w wyniku realizacji praw z Warrantów;

2)dochód z tytułu odpłatnego zbycia Akcji będzie podlegać opodatkowaniu według 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych jako dochód/przychód ze źródła kapitału pieniężnego.

Uzasadnienie stanowiska do pierwszego pytania

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

spółkę akcyjną od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, lub

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 łub art. 13 ustawy o PIT,

podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji (art. 24 ust. 11 ustawy o PIT).

Dochodem z odpłatnego zbycia takich akcji jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT (art. 24 ust. 11a ustawy o PIT).

Przez program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, albo

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT,

w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia m.in. akcji spółki od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT (art. 24 ust. 11b ustawy o PIT).

Powyższe przepisy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 24 ust. 12a ustawy o PIT).

W art. 12 ustawy o PIT wymienione zostały przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i inne dochody im podobne. Oznacza to, że przychodem z tytułu określonego w art. 12 ustawy o PIT jest przychód uzyskiwany przez podatnika będącego pracownikiem, który otrzymuje wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę.

Art. 13 ustawy o PIT zawiera przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście. Takimi przychodami są m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, a także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich łub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że ustawa o PIT przewiduje szczególne zasady ustalania dochodu, które mają m.in. zastosowanie do dochodu uzyskanego w ramach ściśle określonego systemu wynagradzania, który jest programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o PIT. W konsekwencji podatnik, który uzyskuje przysporzenie w ramach takiego systemu wynagradzania, nie rozpoznaje przychodu/dochodu na zasadach ogólnych, tylko ten moment jest odroczony na czasu odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach tego systemu wynagradzania.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt stanu faktycznego objętego wnioskiem Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę, że:

Program Motywacyjny jest systemem wynagradzania, który został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia ... 2020 r. i na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia ... 2021 r.;

Spółka jest spółka akcyjną, od której Wnioskodawca uzyskuje świadczenia na podstawie zawartej umowy o pracę czyli z tytułu określonego w art. 12 ustawy o PIT;

W wyniku Programu Motywacyjnego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania (w tym Wnioskodawca) w wyniku realizacji innych praw majątkowych nabywają prawo do faktycznego objęcia Akcji;

Spółka jest spółka akcyjną, której zarówno siedziba jak i zarząd znajdują się w Polsce.

Oznacza to, że dochodzi do spełnienia się wszystkich przesłanek odroczenia opodatkowania dochodu z objęcia (nabycia) akcji wskazanych w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.

Wnioskodawca nabędzie Akcje w wyniku realizacji Warrantów. Warranty nie są pochodnymi instrumentami finansowych lub prawami z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500 ze zm.), ale są innymi prawami majątkowymi, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, których realizacja prowadzi do nabycia/objęcia akcji.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do nabycia akcji poprzedzonych realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, przykładowo:

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS, gdzie Dyrektor stwierdził, że:

„Ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego”;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2020 r., nr 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK, gdzie Dyrektor stwierdził, że:

„warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objecie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy”.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy Program Motywacyjny spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, przez co przychód Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa i realizacji Programu Motywacyjnego powstanie w momencie odpłatnego zbycia Akcji.

Uzasadnienie stanowiska do drugiego pytania

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT). Z kolei przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o PIT).

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy o PIT).

Pomimo tego że Program Motywacyjny jest formalnie organizowany przez Spółkę czyli podmiot, który zatrudnia Wnioskodawcę, to prawo do objęcia Warrantów, a później także Akcji nie stanowi formy wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jego zatrudnienia. Wnioskodawca jako osoba zatrudniona w Spółce otrzymuje od Spółki wynagrodzenie w ustalonej wysokości na podstawie umowy o pracę. Warunkowe przyznanie Wnioskodawcy Warrantów jest zatem zdarzeniem jedynie formalnie związanym z jego zatrudnieniem w Spółce. Z tego powodu, w ocenie Wnioskodawcy, przychód jaki Wnioskodawca uzyska z odpłatnego zbycia Akcji będzie dla niego stanowił przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, tj. ze źródła kapitały pieniężne.

Z tego powodu (również zgodnie z uwagami wskazanymi w uzasadnieniu stanowisko Wnioskodawcy do pytania pierwszego) dochód jaki powstanie po stronie Wnioskodawcy w momencie odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie uczestnictwa w Programie Motywacyjnymi – kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie (stosownie do art. 24 ust. 11a w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT) – będzie podlegał opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia odrębnego zeznania według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w którym dokona odpłatnego zbycia Akcji i w tym samym terminie Wnioskodawca będzie zobowiązany wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania (art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje organów podatkowych odnoszące się do takiej samej klasyfikacji dochodu/przychodu z odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach systemów wynagradzania podobnych do Programu Motywacyjnego, przykładowo:

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS, gdzie Dyrektor stwierdził, że:

„Jak słusznie Pan wskazał we własnym stanowisku, dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych powstanie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, tj. podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji”;

interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.184.2020.3.MG w której Dyrektor wskazał, że:

„W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie. Tym samym, w związku z uczestnictwem w Planie, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży nabytych w ramach Planu akcji spółki dominującej, zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pana stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zdarzenia oraz zdarzeń przyszłych i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacje indywidualne, które Pan powołał dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.