
Temat interpretacji
Skutki podatkowe objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład pieniężny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład pieniężny. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem 15 września 2022 r. (data wpływu 22 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza wprowadzić system motywacyjny dla Prezesa zarządu. Założenia systemu motywacyjnego zakładają, że na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników Prezes Zarząd byłby uprawniony w okresie kolejnych 5 lat obrotowych składających się na kadencję zarządu do nabycia łącznie do 40 nowych udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Program ma przyczynić się do zwiększenia efektywności Spółki, a tym samym poprawy Jej wyników finansowych oraz pozycji rynkowej.
Nabycie tego uprawnienia przez Prezesa zarządu byłoby uzależnione od osiągnięcia przez Spółkę w każdym roku obrotowym określonego poziomu zysku netto. W przypadku osiągnięcia zakładanego wskaźnika, zgromadzenie wspólników Spółki podejmowałoby po zakończeniu każdego roku obrotowego i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki poprzez utworzenie nowych udziałów i ich przydzieleniu Prezesowi zarządu (docelowo 40 udziałów w ciągu 5 lat) z wyłączeniem prawa pierwszeństwa pozostałych wspólników. Udziały zostałyby objęte przez Prezesa zarządu po cenie równej ich wartości nominalnej.
Prezes zarządu Wnioskodawcy jest zatrudniony w Spółce na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę i jako pracownik otrzymuje także premię roczną uzależnioną od wysokości zysku Spółki. Prezes zarządu nie jest obecnie wspólnikiem Spółki.
Program Motywacyjny przyjęty będzie uchwałą Zgromadzenia wspólników Spółki i nie będzie przedmiotem umowy o pracę lub innego kontraktu zawartego przez Prezesa zarządu z Wnioskodawcą oraz nie będzie objęty regulaminem wynagradzania ustalonym przez Wnioskodawcę.
Kapitał zakładowy Spółki wynosi .... zł i dzieli się na 376 równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej 800 złotych każdy. Do udziałów w kapitale zakładowym nie są przywiązane żadne obowiązki lub przywileje względem Spółki.
Udziały w kapitale zakładowym Spółki nie podlegają wycenie na jakimkolwiek rynku finansowym.
W piśmie stanowiącym uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka ma siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W ramach Programu Motywacyjnego, Prezes zarządu Spółki otrzyma udziały odpłatnie.
Kwota, jaką Prezes zarządu będzie zobowiązany do zapłaty za przydzielone mu w ramach Programu Motywacyjnemu udziały będzie wyższa od ich wartości nominalnej, ale niższa od potencjalnej wartości rynkowej.
Wskazanie konkretnej wartości rynkowej udziałów na dzień ich przydzielenia Prezesowi zarządu nie jest możliwe albowiem udziały Spółki nie są przedmiotem obrotu giełdowego ani innego rodzaju obrotu, zaś transakcje udziałami miały miejsce wiele lat temu oraz następowały wyłącznie między udziałowcami Spółki. Ponadto, Spółka nie zlecała uprawnionym rzeczoznawcom wyceny udziałów, poza tym wynik takiej wyceny zależy od przyjętej metody wyceny.
Pytania
1)Czy objęcie przez Prezesa zarządu Spółki udziałów w kapitale zakładowym Spółki w wyniku realizacji opisanego wyżej Programu Motywacyjnego, skutkować będzie powstaniem po stronie Prezesa zarządu w dacie objęcia udziałów przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości różnicy pomiędzy wartością nominalną udziałów a ich wartością rynkową?
2)Czy objęcie przez Prezesa zarządu Spółki udziałów w kapitale zakładowym Spółki w wyniku realizacji opisanego wyżej Programu Motywacyjnego generuje w dacie objęcia udziałów przychód podatkowy z innych źródeł niż stosunek pracy określonych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy określa art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W ocenie Wnioskodawcy, samo przydzielenie Prezesowi zarządu Spółki udziałów w ramach Programu Motywacyjnego po cenie równej ich wartości nominalnej nie kreuje żadnego ze wskazanych wyżej źródeł przychodów ze stosunku pracy.
Nabycie udziałów nie jest świadczeniem pieniężnym, świadczeniem w naturze ani jego ekwiwalentem, jak również świadczeniem nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym.
W przypadku planów motywacyjnych skierowanych do pracowników mamy do czynienia z przychodem pozostającym w pewnym związku z pracą pracownika, ale nigdy nie stanowi on elementu wynagrodzenia sensu stricto. Przysporzenia takie nie powinny być zakwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy.
Ponadto uznanie, że objęcie udziałów rodzi przychód podatkowy stwarzałoby istotne trudności w zakresie ustalenia wysokości tego przychodu albowiem przepisy prawa podatkowego nie regulują w jaki sposób (jaką metodą) ustalić wartość rynkową udziałów niebędących przedmiotem jakiegokolwiek obrotu giełdowego.
W związku z powyższym, objęcie przez Prezesa zarządu będącego pracownikiem, udziałów na skutek realizacji Programu Motywacyjnego, po spełnieniu warunków określonych w tym Programie, nie będzie skutkować u pracownika powstaniem przychodu, co do którego Spółka miałby obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.
Objęcie udziałów stanowi bowiem jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości w razie zbycia udziałów lub uzyskania dywidendy. W konsekwencji, nie można uznać, że jakikolwiek przychód podatkowy dla pracownika powstanie już na etapie objęcia udziałów.
Należy też podkreślić, że przy objęciu działów pracownik nie otrzymuje żadnego realnego przysporzenia, gdyż przychód nie powstaje w tym momencie.
Gdyby uznać, że pracownikowi powstaje przychód już w momencie objęcia udziałów doszłoby do podwójnego opodatkowania. Pierwszy raz w momencie otrzymania udziałów, a następnie przy ich sprzedaży.
Wskazania wymaga, że ustawodawca w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdecydował się na uregulowanie kwestii opodatkowania akcji w spółkach akcyjnych nabytych przez pracowników w ramach programów motywacyjnych wprowadzając ogólną zasadę, iż przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji o ile łącznie spełnione są dwa warunki, to jest akcje objęte przez osobę fizyczną są akcjami nowej emisji oraz akcje muszą być objęte przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki.
Wprawdzie regulacja powyższa dotyczy wprost spółek akcyjnych, jednak brak uzasadnionych podstaw aby odmienne zasady miały obowiązywać w odniesieniu do udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 lipca 2020 r., sygn. akt ll FSK 3052/19 wyjaśnił, że dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu.
Ad 2
W świetle powyższej argumentacji, objęcie przez Prezesa zarządu Spółki udziałów w kapitale zakładowym Spółki w wyniku realizacji Programu Motywacyjnego nie generuje w dacie objęcia udziałów przychodu podatkowego z innych źródeł niż stosunek pracy w wysokości różnicy pomiędzy wartością nominalną udziałów a ich wartością rynkową.
Preferencyjne nabycie udziałów przez pracownika w ramach Planu Motywacyjnego należy uznać za przychód, ale niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych udziałów. Tak więc, dochód powstały w momencie realizacji prawa do preferencyjnego otrzymania udziałów, w wysokości nadwyżki między wartością rynkową objętych (nabytych) udziałów, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) udziałów.
Obowiązek podatkowy powstanie wyłącznie dopiero w momencie zbycia udziałów objętych przez pracowników i będzie to dochód z kapitałów pieniężnych określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, jak również żadne inne obowiązki informacyjne w związku z uczestnictwem Prezesa zarządu w Programie Motywacyjnym na jakimkolwiek jego etapie, w tym w szczególności w związku z objęciem udziałów lub też odpłatnym zbyciem udziałów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 7 powołanej ustawy:
Źródłami przychodów są:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1)
-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie natomiast z art. 31 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Powołany przepis dotyczy sytuacji uzyskiwania określonych rodzajów przychodów od zakładów pracy lub wypłacania określonych rodzajów przychodów przez zakłady pracy. Przy czym „zakładem pracy” danego podatnika jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej z którą łączy podatnika jeden ze stosunków prawnych wskazanych w omawianym przepisie (m.in. stosunek pracy).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza wprowadzić system motywacyjny dla Prezesa zarządu. Nabycie tego uprawnienia byłoby uzależnione od osiągnięcia przez Spółkę w każdym roku obrotowym określonego poziomu zysku netto. W przypadku osiągnięcia zakładanego wskaźnika, zgromadzenie wspólników Spółki podejmowałoby po zakończeniu każdego roku obrotowego i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki poprzez utworzenie nowych udziałów i ich przydzieleniu Prezesowi zarządu z wyłączeniem prawa pierwszeństwa pozostałych wspólników. Udziały zostałyby objęte przez Prezesa zarządu po cenie równej ich wartości nominalnej. Prezes zarządu Spółki jest zatrudniony w Spółce na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę i jako pracownik otrzymuje także premię roczną uzależnioną od wysokości zysku Spółki. Prezes zarządu nie jest obecnie wspólnikiem Spółki. Program Motywacyjny przyjęty będzie uchwałą Zgromadzenia wspólników Spółki i nie będzie przedmiotem umowy o pracę lub innego kontraktu zawartego przez Prezesa zarządu ze Spółką oraz nie będzie objęty regulaminem wynagradzania ustalonym przez Spółkę. Do udziałów w kapitale zakładowym nie są przywiązane żadne obowiązki lub przywileje względem Spółki. Udziały w kapitale zakładowym Spółki nie podlegają wycenie na jakimkolwiek rynku finansowym. Spółka ma siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W ramach Programu Motywacyjnego, Prezes zarządu Spółki otrzyma udziały odpłatnie. Kwota, jaką Prezes zarządu będzie zobowiązany do zapłaty za przydzielone mu w ramach Programu Motywacyjnemu udziały będzie wyższa od ich wartości nominalnej ale niższa od potencjalnej wartości rynkowej.
Z uwagi na to, że przedstawiony przez Państwa opis sprawy odnosi się do szeroko rozumianych programów motywacyjnych, należy przytoczyć treść art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast, stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Z regulacji art. 24 ust. 11 oraz art. 24 ust. 11b jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o PIT mamy do czynienia w przypadku, gdy:
1)jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
2)podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
3)w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
4)podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.
W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i zaliczany jest do źródła przychodów kapitały pieniężne.
Jednocześnie, ponieważ z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że:
·program motywacyjny nie będzie utworzony przez spółkę akcyjną, ale przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
·Prezes zarządu faktycznie nie otrzyma akcji, ale obejmie udziały Spółki odpłatnie,
-to opisany przez Państwa program nie będzie programem motywacyjnym określonym w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące programów motywacyjnych.
W przedmiotowej sprawie w istocie Prezes zarządu otrzymuje udziały w Spółce odpłatnie a zatem należy uznać, że obejmuje on udziały w zamian za wkład pieniężny niższy od ich potencjalnej wartości rynkowej. Tym samym, skutki podatkowe opisanej transakcji należy rozpatrywać jako skutki nabycia udziałów w zamian za wkład pieniężny.
Z uwagi na powyższe wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
I tak, w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce:
1)w zamian za wkład niepieniężny – po stronie wnoszącego wkład powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, przy czym:
- jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład – przychód ten jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy;
- jeżeli wkład niepieniężny ma postać inną niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część – ustawa nie przewiduje zwolnienia tego przychodu od podatku;
2)w zamian za wkład inny niż niepieniężny, czyli pieniężny – po stronie wnoszącego wkład nie powstaje przychód podatkowy (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy a contrario).
Wskazane różnice w podatkowym traktowaniu sytuacji objęcia udziałów w zamian za wkład pieniężny i niepieniężny wynikają z tego, że:
1.w przypadku wkładu pieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje po prostu odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) za środki pieniężne;
2.w przypadku wkładu niepieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje natomiast:
- odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) w zamian za „cenę” w wartości przedmiotu wkładu, oraz jednocześnie
- odpłatnego zbycia przedmiotu wkładu - wnoszący wkład przenosi własność przedmiotu wkładu na spółkę w zamian za określoną „cenę”, tj. wartość objętych udziałów (akcji) w spółce.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje przy tym pojęć „wkład niepieniężny” i „wkład pieniężny”. Nie odsyła również do stosowania w tym zakresie definicji z innych dziedzin prawa, w tym do przepisów prawa cywilnego (handlowego) na gruncie których spółki są tworzone. Wobec powyższego, przepisy prawa cywilnego (handlowego) stanowiące podstawy prawne wnoszenia wkładów do spółek mogą być pomocne dla kwalifikacji danego wkładu jako pieniężny albo niepieniężny dla celów podatkowych. Nie mają one jednak znaczenia decydującego, z uwagi na zasadę autonomii prawa podatkowego. Znaczenie określeń „wkład niepieniężny” i „wkład pieniężny” na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy odczytywać z uwzględnieniem językowego znaczenia tych pojęć oraz ratio legis przepisów regulujących skutki podatkowe wnoszenia wkładów do spółek.
Należy więc wskazać, że przymiotnik „pieniężny” pochodzi od słowa „pieniądz”, czyli „środek płatniczy przyjmowany w zamian za towary i usługi lub zwalniający od zobowiązań”, „moneta lub banknot obiegowy”. Niepieniężny to przeciwieństwo pieniężnego, „inny niż pieniężny” (Słownik Języka Polskiego PWN - wersja internetowa, https://sjp.pwn.pl).
Można zatem stwierdzić, że „wkład pieniężny” to przekazywana spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego określona liczba znaków pieniężnych wnoszonych w gotówce albo też w formie transferu pieniądza bankowego, czy pocztowego. Wkład niepieniężny natomiast to przekazywane spółce w celu pokrycia kapitału zakładowego wartości majątkowe, które nie są pieniądzem (w szczególności zbywalne rzeczy lub prawa).
W konsekwencji uregulowania zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęcie przez Prezesa zarządu udziałów w Spółce w zamian za wkład pieniężny w wysokości niższej niż wartość rynkowa obejmowanych udziałów, nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powyższym, objęcie udziałów za wkład pieniężny, nawet jeśli jego wartość nominalna jest niższa niż wartość rynkowa akcji, jest neutralne podatkowo, a skutek wywiera dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji.
W konsekwencji, na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, ani na etapie objęcia przez Prezesa zarządu udziałów, ani na etapie ich ewentualnego zbycia.
Tym samym, mimo że podsumowanie zaprezentowanego stanowiska Spółki finalnie sprowadza się do braku obowiązków płatnika, należało uznać je za nieprawidłowe, z uwagi na fakt, że zawiera ono również szeroki wachlarz rozbieżności w stosunku do niniejszego rozstrzygnięcia, wobec czego uznanie go za prawidłowe mogłoby wywoływać wiele wprowadzających w błąd nieporozumień interpretacyjnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zastrzec przy tym należy, że z racji statusu Spółki (płatnika) niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o obowiązkach podatkowych Prezesa zarządu (podatnika).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
