Nagroda EUIPA przyznana przez EISMEA w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Panu, stanowi dla Pana dochód wolny od podatku dochodo... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.345.2022.2.AS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.345.2022.2.AS

Temat interpretacji

Nagroda EUIPA przyznana przez EISMEA w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Panu, stanowi dla Pana dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2022 r. (wpływ 3 lipca2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych (kancelaria adwokacka). W lipcu 2021 r. Podatnik złożył wniosek za pośrednictwem portalu Unii Europejskiej „(...)” w naborze ogłoszonym przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency, dalej jako „EISMEA”) o tytule „Europejskie Nagrody Zamówień Innowacyjnych” (ang. The European (...)s Prize, dalej jako „EUIPA”) w kategorii (...) (ang. ...). Wniosek został złożony przez Podatnika wspólnie z inną osobą fizyczną (również prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prawnych – kancelaria (...); osoba ta jest zwana dalej „Partnerem”), w ramach zespołu osób fizycznych/konsorcjum projektowego, gdzie wskutek ustaleń z Partnerem Podatnik został określony jako lider zespołu/konsorcjum projektowego, a Partner jako jego członek. Partner uczestniczył w projekcie objętym wnioskiem na równych zasadach co Podatnik. Lider zespołu zgodnie z zasadami określonymi zasad naboru („Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu” (ang. ...) wymaganymi w ramach portalu Unii Europejskiej „(...)” został: osobą kontaktową, osobą podpisującą wniosek w imieniu zespołu/konsorcjum projektowego oraz wskazującą rachunek bankowy na który miała być wypłacona ewentualna nagroda. Podatnik wspólnie z Partnerem określili podział prac nad wnioskiem, uzgodnili jego treść oraz porozumieli się co do proporcji podziału pomiędzy siebie ewentualnej nagrody. Nabór EUIPA był realizowany w ramach programu ramowego Unii Europejskiej Horyzont Europa, w jego części szczegółowo określonej w Programie Roboczym Europejskiej Rady Innowacji na 2021 r. przyjętym decyzją Komisji Europejskiej C(2021) 1510 z dnia 17.03.2021 r. (ang. EIC Work Programme 2021, dalej jako „Program Roboczy”). Zasady naboru zostały opublikowane w portalu Unii Europejskiej „(...)” i uszczegółowione we wskazanym powyżej Programie Roboczym i w dokumencie „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu” (ang. ...). Celem naboru było „wyrażenie uznania dla prywatnych i publicznych zamawiających z Europy i państw stowarzyszonych w ich wysiłkach w promowaniu zamówień innowacyjnych i innowacyjnych sposobów prowadzenia zamówień. Dodatkowo celem jest podkreślenie znaczenia współpracy kupującego ze sprzedawcą we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań na rynek” (za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5, Program Roboczy s. 90). Oczekiwanym rezultatem konkursu było stymulowanie zamówień innowacyjnych, wsparcie wysiłków zamawiających i rynku we wprowadzaniu innowacji, budowy społeczności zamawiających do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami oraz dostarczania usług publicznych. Wskazano, że celem nagrody jest promowanie przypadków zamawiających publicznych i prywatnych w ich działalności w zakresie innowacji. Nagroda miała być prestiżowym uznaniem tych, którzy wykorzystują innowacyjne zamówienia i inspirują innych do tego samego. Celem naboru było również wyróżnienie publicznych i prywatnych zamawiających wprowadzających innowacyjne praktyki i narzędzia w celu zwiększenia efektywności działania, zmierzyli się z pandemią COVID-19 z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi oraz otwierali się na rynek wraz z inspirowaniem innych praktykami, które mogą być replikowane w całej Europie (za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5; Program Roboczy, s. 91).

W Programie Roboczym wskazano, że jest to „nagroda uznania” (ang. recognition prize; za: Program Roboczy, s. 92).

Nabór został podzielony na trzy kategorie:

1.nagroda za strategię innowacyjnych zamówień (kategoria I),

2.nagrodę za mierzenie się z wyzwaniami społecznymi związanymi z pandemią COVID-19 (kategoria II) oraz

3.nagrodę dla liderów zamówień (kategoria III).

Celem naboru w ramach kategorii III, w której uczestniczyli Podatnik i Partner, było „nagrodzenie wyróżniających się indywidualności, które napędzają swoje zespoły w osiąganiu sukcesów i inicjowaniu zamówień innowacyjnych” (ang. „to reward the outstanding individual(s) who empower(s) their team to succeed and trigger innovation procurement practices”; za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5, Program Ramowy s. 90).

Nabór w ramach tej konkretnej kategorii wśród wymogów formalnych przewidywał wyłącznie udział osób fizycznych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub stowarzyszonych (kwalifikowalność podmiotowa), zaś przedmiotem zgłoszenia mogły być wyłącznie już zrealizowane działania wnioskodawcy, które miały miejsce w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub państw stowarzyszonych w zakresie zakończonych lub trwających inicjatyw mających miejsce po dniu 1 stycznia 2017 r. do dnia złożenia wniosku (kwalifikowalność przedmiotowa; oba za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 7-8; Program Ramowy s. 90).

Nagroda jest przyznawana w oparciu o opinię jury przedstawioną wskutek oceny merytorycznej zgłoszonych działań przez prymat czterech kryteriów: wpływ na zmiany (ang. „transformation”), skala (ang. „uptake”), współpraca (ang. „collaboration”) oraz wpływ społeczny (ang. „societal impact”; wszystkie za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 10; Program Ramowy s. 91). W przypadku przyznania nagrody, zwycięzca kategorii i podmiot zajmujący drugie miejsce są zobowiązani do promowania nagrody i jej wyników („Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 11).

Wniosek złożony przez Podatnika i Partnera opisywał ich dokonania zawodowe w zakresie wspierania rozwoju i wdrażania innowacyjnych zamówień publicznych realizowane w ramach ich współpracy z kancelarią świadczącą usługi na rzecz zamawiających publicznych i dotyczył ich osobistych prac i doświadczeń, w tym autorskiego modelu prawnego umożliwiającego skalowanie realizacji zamówień innowacyjnych. Sam wniosek o przyznanie nagrody nie stanowił czynności, które można uznać za świadczenie usług prawnych, lecz wyłącznie opis uprzednio zrealizowanych działań w zakresie, w jakim były osobiście realizowane przez Podatnika i jego Partnera i były relewantne dla zasad naboru.

W wyniku przeprowadzonego postępowania, obejmującego ocenę wniosku i ocenę udziału Podatnika i Partnera w panelu z udziałem jury powołanego przez EISMEA, konsorcjum projektowe Podatnika i Partnera zostało nagrodzone przez EISMEA w kategorii III drugim miejscem (ang. „runner up”) oraz nagrodą w kwocie 25 000 EUR.

Ogłoszenie wyniku nastąpiło podczas konferencji organizowanej przez EISMEA w dniu 25 listopada 2021 r., następnie wiadomością elektroniczną z dnia 6 grudnia 2021 r. przekazano Podatnikowi pismo datowane na dzień 23 listopada 2021 r. i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez uprawnionego urzędnika EISMA (ang. authorising oficer). Pismo, zgodnie z jego brzmieniem, stanowiło nawiązanie do wniosku złożonego wspólnie przez Podatnika z Partnerem i „formalne potwierdzenie przyznania tej [EUIPA w kategorii III – przyp. Podatnika] nagrody” w kwocie (...) EUR i zobowiązywało Podatnika do powiadomienia o nim pozostałych członków zespołu. Podatnik ani Partner nie zawierali z EISMEA żadnej umowy, w tym umowy o finansowanie. Następnie zgodnie z określonymi w portalu Unii Europejskiej „(...)” zasadami wypłaty środków, EISMEA przeprowadziła uzupełniającą weryfikację formalną Podatnika i Partnera (weryfikacja dowodu osobistego, innych dodatkowych dokumentów urzędowych) oraz weryfikacji rachunku zgłoszonego do wypłaty nagrody (zaświadczenie z banku o rachunku bankowym).

Nagroda w kwocie 25 000 EUR została przekazana na rachunek bankowy Podatnika w dniu 28 marca 2022 r., następnie zgodnie z ustaleniami dokonanymi z Partnerem Podatnik przekazał ustaloną część nagrody na rachunek bankowy Partnera.

Podatnik i Partner realizują dodatkowe zobowiązania związane z obowiązkiem promowania nagrody, w tym uczestniczą w charakterze prelegentów w webinarium organizowanym przez Komisję Europejską w temacie zarządzania ryzykiem w zamówieniach innowacyjnych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Konsorcjum zostało powołane na podstawie umowy zawartej w formie ustaleń ustnych i korespondencji mailowej w sprawie wspólnego udziału w naborze HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize (umowa nienazwana w formie dokumentowej, na ogólnych zasadach kodeksu cywilnego). Przez wzgląd na specyfikę naboru, w którym ocenie podlegały zdarzenia (dokonania) poprzedzające nabór (dofinansowanie przyjmuje formę nagrody uznania) konsorcjum projektowe zostało powołane do wspólnego przygotowania wniosku i udziału w naborze, w tym rozmów z jury powołanym przez Europejską Radę ds. Innowcji.

W skład konsorcjum weszły dwie osoby fizyczne – M. S. pełniący rolę koordynatora projektu/lidera konsorcjum oraz M. A.(określona we wniosku jako „Partner”) jako uczestniczka projektu. Obie osoby przedstawiały dokonania, które były ich wspólnym udziałem w postaci działań zawodowych nad którymi pracowały wspólnie. Współpraca przyjęła formę konsorcjum projektowego, typowego dla naborów w ramach programu ramowego Horyzont Europa (wspólny projekt, podział prac przy przygotowaniu wniosku i wspólne zgłaszane dokonania).

Zasady ich udziału polegały na przedstawieniu wspólnych doświadczeń, wspólnym opracowaniu wniosku i wspólnym wystąpieniu przed jury naboru, zaś Podatnik wziął na siebie ciężar koordynowania projektu (jego procesowanie w systemie, korespondencja z Agencją Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency) itp.

M. A.(Partner) była wymieniona z imienia i nazwiska nie tylko we wniosku, ale i w ramach wyniku naboru (zob. (...). Była także wyróżniona w ramach naboru przez indywidualny dla niej numer nadawany dla potrzeb identyfkacji w ramach systemu (...) Unii Europejskiej – Participant Identification Code (PIC), tzn. uczestnicy startowali razem, ale pod własnymi numerami PIC.

Dofinansowanie w postaci nagrody uznania zostało przyznane przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency). Nagroda została przyznana dwóm wymienionym z imienia i nazwiska osobom fizycznym tworzącym konsorcjum projektowe (Podatnikowi i Partnerowi), co potwierdza publikacja na stronie EISMEA: (...) oraz informacja zawarta na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE: (...).

Promowanie nagrody i jej wyniku Podatnik zapoczątkował niezwłocznie po uzyskaniu nagrody. Od strony formy promocji, następuje to na zasadach określonych wymogami regulaminu naboru (sposób prezentowania). Od strony merytorycznej, promowanie nagrody następuje dwutorowo. W postaci „codziennej/ciągłej” polega na umiejscowieniu grafiki informacyjnej: na stronie kancelarii z którą Podatnik współpracuje, na profilu Podatnika w portalu społecznościowym (...) oraz w zawodowej korespondencji mailowej. W postaci „szczególnej” polega na promowaniu nagrody w ramach aktywnego udziału Podatnika w wydarzeniach publicznych (w tym roku konferencja ...), zaś w zupełnie szczególnym wymiarze – poprzez prowadzenie wspólnie z Partnerem w dniu (...) 2022 r. otwartego szkolenia (webinarium) dot. prawnych aspektów zarządzania ryzykiem w zamówieniach innowacyjnych na zaproszenie A. – udział Podatnika w szkoleniu w charakterze prelegenta był ściśle związany z jego charakterem jako laureata nagrody European (...) (informacja o szkoleniu na stronie Komisji Europejskiej: (...).

Wskazał Pan, że jest Pan podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu ramowego Unii Europejskiej Horyzont Europa, poprzez poprzedzające nabór osiągnięcia w zakresie zamówień innowacyjnych oraz następujące po przyznaniu nagrody promowanie zamówień innowacyjnych, programu Horyzont Europa i samej nagrody. Podobnie czyni zresztą Partner.

Nagroda, którą Pan otrzymał ma charakter środków unijnych. Stanowi wypłatę środków zarządzanych przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency) w ramach programu ramowego Unii Europejskiej na lata 2021-2027: Horyzont Europa, które pochodzą z budżetu Unii Europejskiej.

Podmiotem decydującym o przyznaniu i wypłacie (dyspozycji wypłaty) nagrody była Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency). W danych przelewu bankowego w ramach którego przekazano w dniu 28 marca 2022 r. nagrodę określono jako płatnika Komisję Europejską (...).

Podmiotem decydującym o przyznaniu i wypłacie (dyspozycji wypłaty) nagrody była Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency). W danych przelewu bankowego w ramach którego przekazano w dniu 28 marca 2022 r. nagrodę określono jako płatnika Komisję Europejską (...). W wypłacie (ani przyznaniu) nagrody nie uczestniczyły żadne inne instytucje unijne, ani krajowe.

Ustalenia co do wysokości i sposobu przekazania środków Partnerowi zostały zawarte w formie ustaleń ustnych i korespondencji mailowej w sprawie wspólnego udziału w naborze HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize (umowa nienazwana w formie dokumentowej, na ogólnych zasadach kodeksu cywilnego). Ustalenia te zostały następnie po przyznaniu nagrody uzupełnione w zakresie wskazania przez Partnera jego konkretnego rachunku bankowego (w formie ustaleń mailowych [forma dokumentowa]). Ani elementem naboru HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize ani zasad ogólnych jego dotyczących nie było wymagane ujawnienie podmiotowi prowadzącemu nabór sposobu i podziału nagrody pomiędzy Podatnika i Partnera.

Zgodnie jednak z zasadami funkcjonowania naborów prowadzonych w ramach programu ramowego Horyzont Europa za pośrednictwem portalu (...): do wypłaty dofinansowania, w tym nagrody uznania, przy wnioskach wielopodmiotowych można wskazać do wypłaty tylko jeden rachunek bankowy należący do koordynatora projektu/lidera konsorcjum projektowego, zaś rozliczenia pomiędzy uczestnikami projektu (tu: Podatnikiem i Partnerem) pozostawione są ich wewnętrznym ustaleniom.

Trzeba podkreślić, że rachunek bankowy koordynatora projektu/lidera konsorcjum projektowego jest odrębnie weryfikowany w ramach portalu (...).

Podatnik za udział w webinarium organizowanym organizowanych przez Komisję Europejską nie otrzymał żadnej nagrody – był to element wypełnienia obowiązków jako osoby nagrodzonej.

Pytanie

Czy nagroda EUIPA przyznana Podatnikowi przez EISMEA w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Podatnikowi, stanowi jego dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128)?

Pana stanowisko w sprawie

Tak, nagroda EUIPA przyznana Podatnikowi przez EISMEA w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Podatnikowi, stanowi jego dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128; dalej jako „uPIT”).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 uPIT: „Wolne od podatku dochodowego są: (…) 46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od (…) organizacji międzynarodowych (…), w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej (…), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji (…), w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Powyższe oznacza, że dla zastosowania wskazanego zwolnienia przedmiotowego konieczne jest spełnienie przesłanek trzech przesłanek pozytywnych:

i.pochodzenia środków,

ii.       sposób przyznania,

iii.      zaangażowanie podatnika w realizację celu programu

oraz brak zaistnienia jednej przesłanki negatywnej, tj.

iv.podatnik nie może być podmiotem, któremu odbiorą środków zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym programem.

Ad. (i) [Pochodzenie środków]

Nagroda EUIPA pochodzi z organizacji międzynarodowej, a dokładnie rzecz ujmując: z programu ramowego badań i rozwoju technologicznego Unii Europejskiej Horyzont Europa. Unia Europejska jest organizacją międzynarodową ustanowioną w art. 1 Traktatu o Unii Europejskiej. Dodatkowo nagroda EUIPA pochodzi specyficznie z programu ramowego związanego z badaniami: zgodnie z art. 181 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), Unia i Państwa członkowskie koordynują swoje działania w zakresie badań i rozwoju technologicznego. Zgodnie z art. 182 ust. 1 TFUE: „Wieloletni program ramowy określający wszystkie działania Unii jest uchwalany przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym”. Obecnie obowiązującym programem ramowym Unii Europejskiej jest program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa”, ustanowiony – zgodnie z art. 182 ust. 1 TFUE – w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiającego program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa” oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.Urz.UE L 170 z 12.05.2021 r. s. 1; dalej jako „rozporządzenie KE”). Zgodnie z art. 22 ust. 1, art. 24 ust. 1, art. 28 ust. 3 w zw. z art. 2 pkt 25 rozporządzenia KE wymogi podmiotowe, treść zaproszeń do składania wniosków, uszczegółowienie kryteriów wyboru określa się w „programie prac” przyjmowanym decyzją Komisji Europejskiej w oparciu o decyzję Rady 2021/764 z dnia 10 maja 2021 r. ustanawiającą program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa” oraz uchylająca decyzję 2013/743/UE (Dz.Urz.UE L 167 z 12.05.2021 r. s. 1; „decyzja RE 2021/764”). Zgodnie z art. 13 ust. 1 decyzji KE „Program szczegółowy jest realizowany na podstawie programów prac, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu zgodnie z art. 110 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (16) (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”). Te programy prac określają spodziewane skutki i są opracowywane „w następstwie planowania strategicznego określonego w art. 6 oraz w załączniku I do niniejszej decyzji”. Decyzją tają jest m.in. decyzja wykonawca Komisji Europejskiej z 17 marca 2021 r. [C(2021) 1510 final) przyjmująca program roboczy na 2021 r. dla Europejskiej Rady Innowacji (EIC) – czyli Program Roboczy w oparciu o który został przeprowadzony nabór do nagrody EUIPA. Dodatkowo zgodnie w art. 9 ust. 1 rozporządzenia KE wskazano, że Komisja ustanawia EIC (EISMEA) jako centralnie zarządzany punkt kompleksowej obsługi w celu realizacji działań w ramach filaru III „Innowacyjna Europa”, związanych z EIC. EISMEA została ustanowiona przez Komisję Europejską w drodze decyzji wykonawczej KOMISJI (UE) 2021/173 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylająca decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz.Urz.UE L 50 z 15.02.2021 r. s. 9). W art. 6 ust. 5 lit. a) wskazanej decyzji Komisja Europejska określiła, że EISMEA jest odpowiedzialna za realizację „programu „Horyzont Europa”, filar III: Europejska Rada ds. Innowacji (EIC) i europejskie ekosystemy innowacji”. Innymi słowy, nagroda EUIPA została przyznana Podatnikowi w wyniku naboru przeprowadzonego w ramach i oparciu o szczegółowe zasady programu ramowego Horyzont Europa, stanowiącego program ramowy badań, rozwoju technicznego Unii Europejskiej i pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i została przyznana poprzez podmiot upoważniony do rozdzielenia środków.

Ad. (ii) [Sposób przyznania] i Ad. (iii) [Udział w realizacji celów programu]

Jak wynika z pkt 88 preambuły rozporządzenia KE: „Do pokonania określonych wyzwań w obszarach badań naukowych i innowacji należy dążyć poprzez przyznawanie nagród, w tym, w stosownych przypadkach, nagród wspólnych lub łącznych, w konkursach organizowanych przez Komisję lub odpowiedni organ finansujący z innymi organami Unii, państwami stowarzyszonymi, innymi państwami trzecimi, organizacjami międzynarodowymi lub podmiotami prawnymi o charakterze niezarobkowym. Nagrody powinny przyczyniać się do realizacji celów Programu”. Jak wyjaśniono powyżej, nagroda EUIPA stanowi „nagrodę uznania”. Nagroda ta zgodnie z art. 2 pkt 41 rozporządzenia KE stanowi „nagrodę będącą wyrazem uznania osiągnięć i zrealizowanych wybitnych prac”.

Dalej art. 43 ust. 1 rozporządzenia KE wskazuje, że: „O ile w niniejszym rozdziale [„Rozdział II: Dotacje” – przyp. autora] nie określono inaczej, nagrody motywacyjne i nagrody uznania w ramach Programu przyznaje się i zarządza się nimi zgodnie z tytułem IX rozporządzenia finansowego”. Rozporządzenie finansowe w pkt 136 preambuły wskazuje, że: „Ponieważ nagrody stanowią cenną formę wsparcia finansowego niezwiązaną z przewidywalnymi kosztami, należy uprościć stosowanie nagród i doprecyzować mające zastosowanie zasady. Nagrody powinny być postrzegane jako uzupełnienie innych instrumentów finansowania, takich jak dotacje, a nie jako ich forma zastępcza”.

Rozporządzenie finansowe jednoznacznie wskazuje w art. 2 pkt 48, że nagroda w rozumieniu tego rozporządzenia (a w konsekwencji – również w rozumieniu rozporządzenia KE): „oznacza wkład finansowy przyznany po przeprowadzeniu konkursu. W przypadku, gdy taki wkład przekazywany jest w ramach zarządzania bezpośredniego, regulują go przepisy tytułu IX”.

Ze względu na to, że nagroda EUIPA była przyznawana przez agencję wykonawczą EISMA, bez zwątpienia kwalifikuje się do uznania jej za przekazywaną w ramach zarządzania bezpośredniego (art. 62 ust. 1 lit. a rozporządzenia finansowego zarządzanie bezpośrednie następuje: „(…) zgodnie z art. 125-153, przy pomocy swoich departamentów (…) lub za pośrednictwem agencji wykonawczych, o których mowa w art. 69”; zgodnie z art. 69 tego rozporządzenia mowa o agencjach wykonawczych tworzonych na podstawie decyzji Komisji, także mowa o EISMA). Rozdział IX rozporządzenia finansowego wskazuje, że nagrody muszą być przyznane w ramach konkursu (art. 206 ust. 2 rozporządzenia finansowego) oraz że: „kwota nagrody nie może być powiązana z kosztami poniesionymi przez zwycięzcę”. (art. 206 ust. 3 rozporządzenia finansowego). Wskazuje, że „Właściwy urzędnik zatwierdzający przyznaje nagrody na podstawie oceny dokonanej przez komisję oceniającą, o której mowa w art. 150”. (art. 207 ust. 3). Dalej idąc : „Zwycięski wnioskodawca jest powiadamiany o decyzji o przyznaniu nagrody, która stanowi zobowiązanie prawne”. (art. 207 ust. 4 akapit 2 rozporządzenia finansowego).

Mając na względzie powyższe można bezsprzecznie wskazać, że nagroda EUIPA przyznana Podatnikowi i Partnerowi (i) stanowi świadczenie bezzwrotne, (ii) jest przyznana jednostronną decyzją (deklaracją) uprawnionej agencji wykonawczej (podmiotu uprawnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), (iii) jej przyznanie służy realizacji określonych celów programu ramowego Horyzont Europa bezpośrednio przez Podatnika i Partnera.

Ad. (iv) [Brak zaistnienia przesłanki negatywnej]

Nagroda EUIPA została przyznana bezpośrednio łącznie Podatnikowi i Partnerowi. Z tego względu nie zachodzi przesłanka negatywna określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) uPIT. Na marginesie należy zaznaczyć, że nagroda EUIPA nie stanowi „nagrody w konkursie” w ogólnym rozumieniu tego pojęcia, lecz szczególne i zbliżone do dotacji narzędzie finansowania realizacji celów programu ramowego Horyzont Europa. Uwaga ta ma znaczenie drugorzędne, ponieważ i tak art. 21 ust. 1 pkt 46 uPIT ma charakter przepisu szczególnego wobec postanowień ogólnych ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.),; dalej: „updof”):

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Nadmienić należy, że stosownie do art. 8 ust. 1 updof:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu, na jaki środki te zostały przyznane.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof:

Wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu, dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1)  bezzwrotna pomoc pochodzi od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie oraz

2)  podatnik jest podmiotem, któremu służyć ma ta pomoc.

Warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a nadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku i uzupełnieniu do wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że na podstawie wniosku złożonego przez Pana jako lidera zespołu została przyznana nagroda uznania ze środków unijnych w ramach programu ramowego Horyzont Europa, w związku z zajęciem 2 miejsca w konkursie ogłoszonym przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (EISMA) dla konsorcjum projektowego Pana i Partnera w kategorii III dla liderów zamówień.

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych (kancelaria adwokacka). W lipcu 2021 r. złożył Pan wniosek za pośrednictwem portalu Unii Europejskiej „(...)” w naborze ogłoszonym przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency, dalej jako „EISMEA”) o tytule „Europejskie Nagrody Zamówień Innowacyjnych” (ang. The European (...)s Prize, dalej jako „EUIPA”) w kategorii „Liderzy Zamówień” (ang. Procurement Leadership Award). Wniosek został złożony przez Pana wspólnie z inną osobą fizyczną (również prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prawnych – kancelaria radcy prawnego; osoba ta jest zwana dalej „Partnerem”), w ramach zespołu osób fizycznych/konsorcjum projektowego. Wskutek ustaleń z Partnerem został Pan określony jako lider zespołu/konsorcjum projektowego, a Partner jako jego członek.

Partner uczestniczył w projekcie objętym wnioskiem na równych zasadach co Podatnik.

Konsorcjum zostało powołane na podstawie umowy zawartej w formie ustaleń ustnych i korespondencji mailowej w sprawie wspólnego udziału w naborze HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize (umowa nienazwana w formie dokumentowej, na ogólnych zasadach kodeksu cywilnego). Przez wzgląd na specyfikę naboru, w którym ocenie podlegały zdarzenia (dokonania) poprzedzające nabór (dofinansowanie przyjmuje formę nagrody uznania) konsorcjum projektowe zostało powołane do wspólnego przygotowania wniosku i udziału w naborze, w tym rozmów z jury powołanym przez Europejską Radę ds. Innowcji.

W skład konsorcjum weszły dwie osoby fizyczne – M. S. pełniący rolę koordynatora projektu/lidera konsorcjum oraz M. A.(określona we wniosku jako „Partner”) jako uczestniczka projektu. Obie osoby przedstawiały dokonania, które były ich wspólnym udziałem w postaci działań zawodowych nad którymi pracowały wspólnie. Współpraca przyjęła formę konsorcjum projektowego, typowego dla naborów w ramach programu ramowego Horyzont Europa (wspólny projekt, podział prac przy przygotowaniu wniosku i wspólne zgłaszane dokonania). Zasady ich udziału polegały na przedstawieniu wspólnych doświadczeń, wspólnym opracowaniu wniosku i wspólnym wystąpieniu przed jury naboru, zaś Podatnik wziął na siebie ciężar koordynowania projektu (jego procesowanie w systemie, korespondencja z Agencją Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency) itp. M. A.(Partner) była wymieniona z imienia i nazwiska nie tylko we wniosku, ale i w ramach wyniku naboru (zob. (...). Była także wyróżniona w ramach naboru przez indywidualny dla niej numer nadawany dla potrzeb identyfkacji w ramach systemu (...) Unii Europejskiej – Participant Identification Code (PIC), tzn. uczestnicy startowali razem, ale pod własnymi numerami PIC.

Lider zespołu zgodnie z zasadami określonymi zasad naboru („Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu” (ang. Call for a prize — Rules of Contest, s. 11 i 13-14) wymaganymi w ramach portalu Unii Europejskiej „(...)” został: osobą kontaktową, osobą podpisującą wniosek w imieniu zespołu/konsorcjum projektowego oraz wskazującą rachunek bankowy na który miała być wypłacona ewentualna nagroda.

Wspólnie z Partnerem określili Państwo podział prac nad wnioskiem, uzgodnili jego treść oraz porozumieli się co do proporcji podziału pomiędzy siebie ewentualnej nagrody.

Nabór EUIPA był realizowany w ramach programu ramowego Unii Europejskiej Horyzont Europa, w jego części szczegółowo określonej w Programie Roboczym Europejskiej Rady Innowacji na 2021 r. przyjętym decyzją Komisji Europejskiej C(2021) 1510 z dnia 17.03.2021 r. (ang. EIC Work Programme 2021, dalej jako „Program Roboczy”).

Zasady naboru zostały opublikowane w portalu Unii Europejskiej „(...)” i uszczegółowione we wskazanym Programie Roboczym i w dokumencie „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu” (ang. Call for a prize – Rules of Contest).

Celem naboru było „wyrażenie uznania dla prywatnych i publicznych zamawiających z Europy i państw stowarzyszonych w ich wysiłkach w promowaniu zamówień innowacyjnych i innowacyjnych sposobów prowadzenia zamówień. Dodatkowo celem jest podkreślenie znaczenia współpracy kupującego ze sprzedawcą we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań na rynek” (za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5, Program Roboczy s. 90). Oczekiwanym rezultatem konkursu było stymulowanie zamówień innowacyjnych, wsparcie wysiłków zamawiających i rynku we wprowadzaniu innowacji, budowy społeczności zamawiających do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami oraz dostarczania usług publicznych. Wskazano, że celem nagrody jest promowanie przypadków zamawiających publicznych i prywatnych w ich działalności w zakresie innowacji. Nagroda miała być prestiżowym uznaniem tych, którzy wykorzystują innowacyjne zamówienia i inspirują innych do tego samego. Celem naboru było również wyróżnienie publicznych i prywatnych zamawiających wprowadzających innowacyjne praktyki i narzędzia w celu zwiększenia efektywności działania, zmierzyli się z pandemią COVID-19 z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi oraz otwierali się na rynek wraz z inspirowaniem innych praktykami, które mogą być replikowane w całej Europie (za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5; Program Roboczy, s. 91).

W Programie Roboczym wskazano, że jest to „nagroda uznania” (ang. recognition prize; za: Program Roboczy, s. 92).

Nabór został podzielony na trzy kategorie:

1. nagroda za strategię innowacyjnych zamówień (kategoria I),

2. nagrodę za mierzenie się z wyzwaniami społecznymi związanymi z pandemią COVID-19 (kategoria II) oraz

3. nagrodę dla liderów zamówień (kategoria III).

Celem naboru w ramach kategorii III, w której uczestniczyli Podatnik i Partner, było „nagrodzenie wyróżniających się indywidualności, które napędzają swoje zespoły w osiąganiu sukcesów i inicjowaniu zamówień innowacyjnych” (ang. „to reward the outstanding individual(s) who empower(s) their team to succeed and trigger innovation procurement practices”.; za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 5, Program Ramowy s. 90).

Nabór w ramach tej konkretnej kategorii wśród wymogów formalnych przewidywał wyłącznie udział osób fizycznych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub stowarzyszonych (kwalifikowalność podmiotowa), zaś przedmiotem zgłoszenia mogły być wyłącznie już zrealizowane działania wnioskodawcy, które miały miejsce w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub państw stowarzyszonych w zakresie zakończonych lub trwających inicjatyw mających miejsce po dniu 1 stycznia 2017 r. do dnia złożenia wniosku (kwalifikowalność przedmiotowa; oba za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 7-8; Program Ramowy s. 90).

Nagroda jest przyznawana w oparciu o opinię jury przedstawioną wskutek oceny merytorycznej zgłoszonych działań przez prymat czterech kryteriów: wpływ na zmiany (ang. „transformation”), skala (ang. „uptake”), współpraca (ang. „collaboration”) oraz wpływ społeczny (ang. „societal impact”; wszystkie za: „Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 10; Program Ramowy s. 91). W przypadku przyznania nagrody, zwycięzca kategorii i podmiot zajmujący drugie miejsce są zobowiązani do promowania nagrody i jej wyników („Nabór w celu przyznania nagrody – zasady konkursu”, s. 11).

Wniosek złożony przez Pana i Partnera opisywał wasze dokonania zawodowe w zakresie wspierania rozwoju i wdrażania innowacyjnych zamówień publicznych realizowane w ramach waszej współpracy z kancelarią świadczącą usługi na rzecz zamawiających publicznych i dotyczył waszych osobistych prac i doświadczeń, w tym autorskiego modelu prawnego umożliwiającego skalowanie realizacji zamówień innowacyjnych. Zaznaczył Pan, że sam wniosek o przyznanie nagrody nie stanowił czynności, które można uznać za świadczenie usług prawnych, lecz wyłącznie opis uprzednio zrealizowanych działań w zakresie, w jakim były osobiście realizowane przez Podatnika i jego Partnera i były relewantne dla zasad naboru.

W wyniku przeprowadzonego postępowania, obejmującego ocenę wniosku i ocenę udziału Podatnika i Partnera w panelu z udziałem jury powołanego przez EISMEA, konsorcjum projektowe Pana i Partnera zostało nagrodzone przez EISMEA w kategorii III drugim miejscem (ang. „runner up”) oraz nagrodą w kwocie 25 000 EUR. Ogłoszenie wyniku nastąpiło podczas konferencji organizowanej przez EISMEA w dniu 25 listopada 2021 r., następnie wiadomością elektroniczną z dnia 6 grudnia 2021 r. przekazano Podatnikowi pismo datowane na dzień 23 listopada 2021 r. i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez uprawnionego urzędnika EISMA (ang. authorising oficer). Pismo, zgodnie z jego brzmieniem, stanowiło nawiązanie do wniosku złożonego wspólnie przez Podatnika z Partnerem i „formalne potwierdzenie przyznania tej [EUIPA w kategorii III – przyp. Podatnika] nagrody” w kwocie (…) EUR i zobowiązywało Podatnika do powiadomienia o nim pozostałych członków zespołu.

Dofinansowanie w postaci nagrody uznania zostało przyznane przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency). Nagroda została przyznana dwóm wymienionym z imienia i nazwiska osobom fizycznym tworzącym konsorcjum projektowe (Podatnikowi i Partnerowi), co potwierdza publikacja na stronie EISMEA: (…) oraz informacja zawarta na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE: (…).

Podatnik ani Partner nie zawierali z EISMEA żadnej umowy, w tym umowy o finansowanie. Następnie zgodnie z określonymi w portalu Unii Europejskiej „(...)” zasadami wypłaty środków, EISMEA przeprowadziła uzupełniającą weryfikację formalną Podatnika i Partnera (weryfikacja dowodu osobistego, innych dodatkowych dokumentów urzędowych) oraz weryfikacji rachunku zgłoszonego do wypłaty nagrody (zaświadczenie z banku o rachunku bankowym).

Nagroda w kwocie 25 000 EUR została przekazana na rachunek bankowy Podatnika w dniu 28 marca 2022 r., następnie zgodnie z ustaleniami dokonanymi z Partnerem Podatnik przekazał ustaloną część nagrody na rachunek bankowy Partnera.

Ustalenia co do wysokości i sposobu przekazania środków Partnerowi zostały zawarte w formie ustaleń ustnych i korespondencji mailowej w sprawie wspólnego udziału w naborze HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize (umowa nienazwana w formie dokumentowej, na ogólnych zasadach kodeksu cywilnego). Ustalenia te zostały następnie po przyznaniu nagrody uzupełnione w zakresie wskazania przez Partnera jego konkretnego rachunku bankowego (w formie ustaleń mailowych [forma dokumentowa]). Ani elementem naboru HORIZON-EIC-2021-InnovationProcurementAwardsPrize ani zasad ogólnych jego dotyczących nie było wymagane ujawnienie podmiotowi prowadzącemu nabór sposobu i podziału nagrody pomiędzy Podatnika i Partnera.

Zgodnie jednak z zasadami funkcjonowania naborów prowadzonych w ramach programu ramowego Horyzont Europa za pośrednictwem portalu (...): do wypłaty dofinansowania, w tym nagrody uznania, przy wnioskach wielopodmiotowych można wskazać do wypłaty tylko jeden rachunek bankowy należący do koordynatora projektu/lidera konsorcjum projektowego, zaś rozliczenia pomiędzy uczestnikami projektu (tu: Podatnikiem i Partnerem) pozostawione są ich wewnętrznym ustaleniom.

Trzeba podkreślić, że rachunek bankowy koordynatora projektu/lidera konsorcjum projektowego jest odrębnie weryfikowany w ramach portalu (...).

Podatnik i Partner realizują dodatkowe zobowiązania związane z obowiązkiem promowania nagrody, w tym uczestniczą w charakterze prelegentów w webinarium organizowanym przez Komisję Europejską w temacie zarządzania ryzykiem w zamówieniach innowacyjnych.

Promowanie nagrody i jej wyniku Podatnik zapoczątkował niezwłocznie po uzyskaniu nagrody. Od strony formy promocji, następuje to na zasadach określonych wymogami regulaminu naboru (sposób prezentowania). Od strony merytorycznej, promowanie nagrody następuje dwutorowo. W postaci „codziennej/ciągłej” polega na umiejscowieniu grafiki informacyjnej: na stronie kancelarii z którą Podatnik współpracuje, na profilu Podatnika w portalu społecznościowym (...) oraz w zawodowej korespondencji mailowej. W postaci „szczególnej” polega na promowaniu nagrody w ramach aktywnego udziału Podatnika w wydarzeniach publicznych (w tym roku konferencja …), zaś w zupełnie szczególnym wymiarze – poprzez prowadzenie wspólnie z Partnerem w dniu (…) 2022 r. otwartego szkolenia (webinarium) dot. prawnych aspektów zarządzania ryzykiem w zamówieniach innowacyjnych na zaproszenie A. – udział Podatnika w szkoleniu w charakterze prelegenta był ściśle związany z jego charakterem jako laureata nagrody European (...) (informacja o szkoleniu na stronie Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/newsroom/growth/items/745410/en). Za udział w webinarium organizowanym organizowanych przez Komisję Europejską nie otrzymał Pan żadnej nagrody – był to element wypełnienia obowiązków jako osoby nagrodzonej.

Wskazał Pan, że jest Pan podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu ramowego Unii Europejskiej Horyzont Europa, poprzez poprzedzające nabór osiągnięcia w zakresie zamówień innowacyjnych oraz następujące po przyznaniu nagrody promowanie zamówień innowacyjnych, programu Horyzont Europa i samej nagrody. Podobnie czyni zresztą Partner.

Nagroda, którą Pan otrzymał ma charakter środków unijnych. Stanowi wypłatę środków zarządzanych przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency) w ramach programu ramowego Unii Europejskiej na lata 2021-2027: Horyzont Europa, które pochodzą z budżetu Unii Europejskiej. Podmiotem decydującym o przyznaniu i wypłacie (dyspozycji wypłaty) nagrody była Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (ang. EISMA/ European Innovation Council and SMEs Executive Agency). W danych przelewu bankowego w ramach którego przekazano w dniu 28 marca 2022 r. nagrodę określono jako płatnika Komisję Europejską (…). W wypłacie (ani przyznaniu) nagrody nie uczestniczyły żadne inne instytucje unijne, ani krajowe.

Mając na względzie opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy stwierdzić, że nagroda uznania – w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Panu – przyznana ze środków unijnych w ramach programu ramowego Horyzont Europa, w związku z zajęciem 2 miejsca w konkursie ogłoszonym przez Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. MŚP (EISMA) dla konsorcjum projektowego Pana i Partnera w kategorii III dla „Liderów zamówień”, o której mowa we wniosku, stanowi dla Pana przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 upodof.

Otrzymane przez Pana środki finansowe pochodzą bowiem z programów ramowych badań Unii Europejskiej, wypłacane są przez Agencję Unii Europejskiej uprawnioną do rozdysponowania środków pomocowych, jest Pan również beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel programu Horyzont Europa, co jest warunkiem niezbędnym do zwolnienia tych środków od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.

Podsumowując, nagroda EUIPA przyznana przez EISMEA w części, która zgodnie z ustaleniami z Partnerem przypada Panu, stanowi dla Pana dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodu podatnika uzyskanego bezpośrednio z programu ramowego Unii Europejskiej, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze   zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),    albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).