Dotyczy ustalenia momentu powstania przychodu. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.457.2022.1.MS2

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.457.2022.1.MS2

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia momentu powstania przychodu.

Interpretacja indywidualna  stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną świadczącą usługi turystyczne w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Organizuje Pan krajowe wycieczki turystyczne (dalej: „Impreza Turystyczna") zarówno dla osób pełnoletnich jak i niepełnoletnich (dalej: „Uczestnicy"). Chęć wzięcia udziału w organizowanej Imprezie Turystycznej Uczestnicy zgłaszają poprzez wypełnienie karty zgłoszeniowej będącej jednocześnie umową zawartą z Panem (dalej: „Umowa"). Każdorazowe podpisanie umowy wiąże się z akceptacją Ogólnych Warunków Umowy (dalej: „OWU").

Na podstawie zawartej Umowy zobowiązuje się Pan świadczyć na rzecz Uczestników usługi turystyczne polegające na zapewnieniu udziału w Imprezie, tj. zapewnieniu transportu, zakwaterowania, wyżywienia oraz realizacji programu wycieczki. Uczestnicy są zobowiązani do opłacenia zaliczki najpóźniej w ciągu 72h od otrzymania na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym wiadomości potwierdzającej rezerwację. Przy zawieraniu umowy w terminie krótszym niż 30 dni przed rozpoczęciem imprezy wymagana jest jednorazowa wpłata ceny Imprezy Turystycznej tego samego dnia. Niewywiązanie się Uczestników z obowiązku zapłaty zaliczki traktowane jest przez Pana jako rezygnacja Uczestnika z udziału w Imprezie Turystycznej.

Cena ustalona w umowie może ulec zmianie pod warunkiem, że udokumentuje Pan wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

wzrost cen przewozów pasażerskich wynikających ze zmiany kosztów paliwa lub innych źródeł zasilania,

wzrost wysokości podatków lub opłat od usług turystycznych objętych umową o udział w Imprezie Turystycznej,

wzrost kursów walut mających znaczenie dla danej Imprezy Turystycznej.

W razie podwyższenia ceny z przyczyn określonych powyżej, Uczestnik ma prawo odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich świadczeń. Uczestnik może odstąpić od umowy o udział w Imprezie Turystycznej w każdym czasie przed jej rozpoczęciem. Uczestnik zobowiązany jest do zapłacenia odpowiedniej i uzasadnionej opłaty za odstąpienie od Umowy na Pana rzecz. W przypadku nieokreślenia w Umowie opłat za odstąpienie od Umowy, wysokość tej opłaty odpowiada cenie Imprezy Turystycznej pomniejszonej o zaoszczędzone koszty lub wpływy z tytułu alternatywnego wykorzystania danych usług turystycznych.

W przypadku organizacji Imprezy Turystycznej na rzecz szkoły organizującej wycieczkę dla uczniów (dalej: „Zlecający") Zlecający zobowiązany jest zwrócić Panu wszelkie koszty poniesione przez Pana w wyniku rezygnacji któregokolwiek z Uczestników z udziału w Imprezie Turystycznej, w szczególności w przypadku konieczności odwołania Imprezy Turystycznej z powodu nieosiągnięcia minimalnej liczby Uczestników podanej w Umowie lub poniesienia dodatkowych kosztów wynikających z konieczności organizacji Imprezy Turystycznej dla mniejszej liczby Uczestników niż pierwotnie ustalona. Zlecający zobowiązany jest również zwrócić Panu wszelkie koszty poniesione w celu przygotowania Imprezy Turystycznej, w tym rezerwacji pokoi lub zakupu biletów wstępu, a także ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za szkodę (w pełnej wysokości) poniesioną przez Pana w wyniku jej odwołania. W przypadku konieczności odwołania Imprezy Turystycznej:

1)31 dni przed planowanym terminem wyjazdu jest Pan uprawniony do zatrzymania zadatku wpłaconego przez Zlecającego w pełnej wysokości,

2)Od 30 do dnia wyjazdu jest Pan uprawniony indywidualnie określić koszta rezygnacji i potrąceń wynikających z kosztów jakie poniósł.

Każdorazowa wpłata dokonana przez Uczestników jest dokumentowana fakturą zaliczkową - zarówno przedpłaty częściowe (wpłata jedynie części należności głównej) jak i przedpłaty całkowite (wpłata całości należności głównej). W przypadku przedpłaty całkowitej powziął Pan wątpliwości w jakim momencie powinien rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy przedpłata całkowita wpłacona przez Uczestników na poczet usługi, która będzie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, stanowi przychód w momencie jej otrzymania czy w momencie wykonania usługi zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie przedpłata całkowita wpłacona przez Uczestników na poczet usługi, która będzie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, stanowi przychód w momencie wykonania usługi zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, o którym mowa powyżej, uważa się co do zasady dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

Nie zawsze jednak wcześniej otrzymana należność, tj. przed ostatecznym wykonaniem usługi oznacza przedpłatę, która powoduje powstanie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. O kwalifikacji otrzymanej przedpłaty decyduje jej charakter. Przysporzeniem uważane za przychód podatkowy musi mieć bowiem charakter definitywny/ostateczny. Przedpłata/ zaliczka nie ma takiego charakteru ze względu na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania usługi, na poczet której została wpłacona.

Powyższe znajduje swój wyraz w przepisie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Zgodnie z literalną wykładnią w/w przepisu - wszystkie wpłaty dokonywane na poczet dostaw towarów lub usług, które będą wykonane w następnych okresach sprawozdawczych nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o PIT. Każda zatem wpłata dokonana przed dostawą towarów/ wykonaniem usług nie podlega opodatkowaniu w dacie otrzymania. Moment ten jest odroczony do momentu realizacji usług/ dostawy towarów, niezależnie od tego czy wpłata ta stanowi część uzgodnionej ceny czy jej całość.

Art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 14 ust. 1 ustawy o PIT i w sposób szczególny reguluje określoną kategorię zdarzeń, w tym wypadku momentu rozpoznania przedpłaty jako przychód, a zatem ma pierwszeństwo w stosowaniu. Pozwala on więc na odejście od generalnej zasady wyrażonej w art. 14 ust. 1 ustawy o PIT i nierozpoznanie przychodu z działalności gospodarczej w momencie wpłat dotyczących usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Tym samym żadna wpłata na poczet dostawy towarów lub usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych nie powoduje, zgodnie z brzmieniem tego przepisu powstania przychodu należnego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o PIT.

Takie stanowisko zostało zaprezentowane przez Naczelny Sąd Administracyjny [NSA] w Warszawie, który w wyroku z 2 czerwca 2010 r. (II FSK 274/09) "Przedmiot regulacji wskazanych przepisów jest zatem odmienny - czym innym jest bowiem określenie przysporzenia, które nie jest przychodem podatkowym, a czym innym określenie daty powstania przychodu w przypadku przysporzenia, które za przychód podatkowy jest uznawane. Ze względu na odrębność przedmiotu regulacji dokonując ich wykładni nie można zatem odwoływać się do merytorycznej reguły kolizyjnej, przeciwstawiając normę szczególną normie ogólnej, ponieważ zależność taka pomiędzy omawianymi normami [MDDP: tj. art. 12 ust. 3a i 12 ust. 4] nie zachodzi. Zachodzi natomiast zależność innego rodzaju - aby można było przystąpić do określenia daty powstania przychodu określone przysporzenie musi być najpierw uznane za przychód podatkowy. W sytuacji, gdy przysporzenie jako przychód podatkowy rozpoznane nie zostanie, rozważania na temat daty powstania przychodu stają się bezprzedmiotowe".

Jedynie w przypadku, gdyby usługa turystyczna była wykonana w tym samym okresie sprawozdawczym (miesiącu), w którym została otrzymana przedpłata całkowita, to wyłączenie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT nie miałoby zastosowania. Przychód powstałby w okresie sprawozdawczym, w którym została wpłacona przedpłata całkowita, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT. W niniejszej sprawie nie mamy jednak z tym do czynienia.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Organizator w przewidzianych w OWU jest obowiązany do zwrotu wpłaconej przez Uczestnika kwoty. Oznacza to, że nie ma możliwości przypisania przedpłacie całkowitej charakteru przysporzenia definitywnego.

Jak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2018 r., nr 0111-KDIB1- 1.4010.144.2018.3.BS „O kwalifikacji otrzymanej zapłaty, jako przychodu lub jako przedpłaty (zaliczki) decyduje charakter tej zapłaty. Przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny (ostateczny), podczas gdy przedpłata, zaliczka nie maja takiego charakteru, bowiem podlegają one rozliczeniu po wykonaniu usług, na poczet których zostały wpłacone lub zwrotu, gdy do wykonania usługi nie dojdzie. Określenie momentu wykonania świadczenia, będzie zatem wynikało z postanowień umów zawartych między ich stronami."

Bez znaczenia w świetle interpretacji powyższych przepisów jest fakt, że przedpłata całkowita stanowi 100% wynagrodzenia, na poczet którego zostaje wpłacona. Istotny pozostaje bowiem charakter płatności, przede wszystkim to, czy w określonych przez strony sytuacjach może ona podlegać zwrotowi. Potwierdzenie znajduje się m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.85.2021.1.SK. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w jednej z wcześniejszych interpretacji potwierdził, że „wpłaty (zarówno częściowe, jak i całkowite) otrzymane przed wykonaniem usługi, stanowią przedpłaty (zaliczki) na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W konsekwencji, co do zasady, ich otrzymanie - zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie powoduje uzyskania przychodu podatkowego. Zatem, przychód podatkowy powinien być rozpoznany przez Wnioskodawczynię w dacie najwcześniejszego z powstałych zdarzeń wskazanych w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedstawionym stanie faktycznym będzie to dzień wykonania usługi, gdyż z wniosku wynika, że wystawione przed tym dniem faktury dotyczą przedpłaty oraz, że przed wykonaniem usługi nie nastąpi definitywna zapłata za usługę." (interpretacja z dnia 13 października 2017 r„ nr 0113-KDIPT2-1.4011.267.2017.2.KO).

Powyższe okoliczności prowadzą do konkluzji, iż w momencie otrzymania przedpłaty całkowitej oraz wystawienia faktury zaliczkowej dokumentującej jej otrzymanie, nie jest wiadome, czy dana płatność (i w jakim zakresie) ostatecznie faktycznie zostanie zaliczona na poczet usług turystycznej. Do czasu rozpoczęcia świadczenia usługi turystycznej otrzymana przedpłata całkowita nie ma charakteru definitywnego, a tym bardziej bezzwrotnego. Uwzględniając zatem treść przepisu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT wpłata stanowiąca 100% wynagrodzenia za usługę nie stanowi przychodu w momencie jej otrzymania.

Mając powyższe na względzie, przedpłata całkowita wpłacona przez Uczestników na poczet usługi, która będzie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, stanowi przychód w momencie wykonania usługi zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy:

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

W myśl ww. przepisu, przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi.

Wyjątek od tej zasady stanowi:

wystawienie faktury przed datą wydania towaru, zbycia prawa lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,

uregulowanie należności przed wydaniem towaru, zbyciem prawa lub wykonaniem usługi albo częściowym wykonaniem usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Regulacje zawarte w art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią zatem odstępstwo od ogólnej reguły ustalania przychodu z działalności gospodarczej, a warunkiem jego zastosowania jest okoliczność, że otrzymane lub należne kwoty mają charakter zaliczek (przedpłat) na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Według „Popularnego słownika języka polskiego” (pod red. prof. Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Wilga) - „przedpłata” oznacza określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wypłaconą z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Z kolei „zaliczka” to część pieniędzy wpłaconych lub wypłaconych na poczet czegoś. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie zawsze wcześniejsze otrzymanie należności (przed ostatecznym wykonaniem usługi) oznacza zaliczkę lub przedpłatę, która nie powoduje powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

O kwalifikacji otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako przedpłaty (zaliczki) decyduje charakter tej zapłaty. Przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny, podczas gdy przedpłata, zaliczka nie mają takiego charakteru ze względu na każdorazową możliwość ich zwrotu przed terminem wykonania usług, na poczet których zostały wpłacone. Fakt, że dana wpłata stanowi zaliczkę (przedpłatę) na poczet konkretnej usługi, która zostanie wykonana w następnym okresie sprawozdawczym, musi zatem wynikać z postanowień zawartej umowy i powinien znaleźć odzwierciedlenie w treści dokumentacji.

Co do zasady zatem, kwoty otrzymanych zaliczek nie stanowią przychodu dla celów podatku dochodowego. Jeżeli jednak otrzymana zapłata ma charakter definitywny i ostateczny, tj. z góry następuje zapłata za zakupiony towar lub wykonanie usługi, to zgodnie z powyższym przepisem, zapłata ta, jako związana z uregulowaniem należności przed wysłaniem towaru lub wykonaniem usługi, nie może być potraktowana, jako nieuznana za przychody podatkowe, wpłata na poczet dostawy towarów, czy usług, które dostarczone będą (wykonane) w okresie późniejszym. Otrzymana zapłata (uregulowana należność) niemająca charakteru zaliczki (przedpłaty), podlegającej w późniejszym terminie rozliczeniu lub zwrotowi, stanowi bowiem już w momencie jej otrzymania lub utraty przez nią charakteru zaliczki - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z opisu wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną świadczącą usługi turystyczne w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Na podstawie zawartej Umowy zobowiązuje się Pan świadczyć na rzecz Uczestników usługi turystyczne polegające na zapewnieniu udziału w Imprezie, tj. zapewnieniu transportu, zakwaterowania, wyżywienia oraz realizacji programu wycieczki. Uczestnicy są zobowiązani do opłacenia zaliczki najpóźniej w ciągu 72h od otrzymania na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym wiadomości potwierdzającej rezerwację. Przy zawieraniu umowy w terminie krótszym niż 30 dni przed rozpoczęciem imprezy wymagana jest jednorazowa wpłata ceny Imprezy Turystycznej tego samego dnia. Niewywiązanie się Uczestników z obowiązku zapłaty zaliczki traktowane jest przez Pana jako rezygnacja Uczestnika z udziału w Imprezie Turystycznej. Każdorazowa wpłata dokonana przez Uczestników jest dokumentowana fakturą zaliczkową - zarówno przedpłaty częściowe (wpłata jedynie części należności głównej), jak i przedpłaty całkowite (wpłata całości należności głównej). Cena ustalona w umowie może ulec zmianom. Uczestnik ma prawo odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich świadczeń, w każdym czasie przed jej rozpoczęciem. W przypadku przedpłaty całkowitej powziął Pan wątpliwości w jakim momencie powinien rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że wprawdzie dzień wystawienia faktury może decydować o dacie powstania przychodu, ale tylko w sytuacji wystawienia faktury dokumentującej konkretną czynność, tj. wykonanie usługi. Nie dotyczy to jednak faktury zaliczkowej. Wpłaty (zarówno częściowe, jak i całkowite) otrzymane przed wykonaniem usługi, stanowią przedpłaty (zaliczki) na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

W konsekwencji, co do zasady, ich otrzymanie – zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie powoduje uzyskania przychodu podatkowego.

Zatem, przychód podatkowy powinien być rozpoznany przez Pana w dacie najwcześniejszego z powstałych zdarzeń wskazanych w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w przedstawionym stanie faktycznym będzie to dzień wykonania usługi. Z tą też datą powinien Pan wykazać przychód należny z prowadzonej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Końcowo, wskazać należy, że w treści wniosku (w końcowej części własnego stanowiska) powołał się Pan na przepis „art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT”, jednakże tutejszy Organ uznał to za omyłkę pisarską, gdyż treść przedstawionego opisu stanu faktycznego, pytania oraz zajętego przez Pana stanowiska pozwala uznać, że miał Pan na myśli art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mający zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).