Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej - Polski Ład. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.79.2022.2.DA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.79.2022.2.DA

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej - Polski Ład.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 11 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W ramach ugody uznanej przez Sąd Okręgowy w … przy sprawie rozwodowej, podpisanej pomiędzy Wnioskodawcą a matką dwójki nieletnich dzieci … przed mediatorem sądowym Centrum Mediacji w …, strony porozumienia zgodnie ustaliły zapis ugody mediacyjnej w brzmieniu: „Rodzice ustalają, że całoroczne odliczenie podatku z tytułu ulgi na dzieci będzie każdorazowo w całości odliczane w urzędzie skarbowym przez ojca”. W ramach tej samej ugody strony ustaliły, że miejsce zameldowania dzieci będzie określone pod adresem miejsca zamieszkania matki, tj. aktualnie inne niż miejsce zameldowania ojca. Zgodnie z wyrokiem Sądu wykonywanie władzy rodzicielskiej pozostało powierzone obojgu rodzicom. Opiekę nad dziećmi pełnią oboje rodzice w ustalonych ugodowo dniach, tj. ojciec pełni opiekę od każdej środy do czwartku, w wyznaczone święta, dwa tygodnie lipca i sierpnia, tydzień ferii oraz naprzemiennie co drugi tydzień od piątku do niedzieli z prawem do nocowania u ojca. Strony porozumienia aktualnie bezspornie dotrzymują ww. zapisu obowiązującej ugody.

Od 2022 r. zmianie ulega brzmienie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący ulgi na dzieci i w związku z czym Wnioskodawca wnosi o interpretację w zakresie możliwości zastosowania przez Niego pełnej ulgi na dzieci w PIT/O.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że:

-na mocy aktualnie obowiązujących zmian prawnych, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca chce skorzystać z ulgi prorodzinnej za rok podatkowy 2021. Jeśli prawo na to pozwoli (nie ulegnie zmianie) i nie zmienią się okoliczności życiowe na takie, które by to uniemożliwiły, to Wnioskodawca chciałby korzystać z ulgi prorodzinnej także w przyszłych latach;

-wyrok rozwodowy zapadł 16 sierpnia 2017 r. w Sądzie Okręgowym … i uprawomocnił się po upływie 21 dni w zakresie punktów, które nie były zaskarżone, ponieważ wyrok został poddany przez Wnioskodawcę apelacji do Sądu Administracyjnego … w ramach jednego punktu, który dotyczył wpisów regulujących wcześniej ustalone kontakty z dziećmi. Wnioskodawca dołączył treść wyroku rozwodowego (załącznik nr 1) oraz wspomnianej apelacji (załącznik nr 2). Wyrok z apelacji w Sądzie Administracyjnym … uprawomocnił się 21 dni po ogłoszeniu;

-daty urodzenia dzieci:

·… … 2009 r. …,

·… … 2010 r. …;

-w przedmiotowym roku podatkowym, tj. 2021 r. dzieci uczyły się w Szkole Podstawowej Nr … w …, tj. zgodnie z przepisami o systemie oświaty. Obecnie także uczą się w tej szkole (… klasa 5B, … klasa 7B);

-w okresie którego dotyczy wniosek, a także obecnie Wnioskodawca posiada pełną władzę rodzicielską względem swoich dzieci. Władza rodzicielska nigdy nie była ograniczona Wnioskodawcy i nie jest obecnie toczona żadna sprawa o ograniczenie Jemu władzy rodzicielskiej nad dziećmi. Władzę tą reguluje punkt 2 wyroku rozwodowego (sygn. akt …). Treść wyroku w załączniku nr 1;

-Wnioskodawcę obowiązują wszystkie uprawnienia i obowiązki względem Jego dzieci uregulowane w ramach kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, tak jak każdego rodzica. Dodatkowo, w oparciu o ugodę (załącznik nr 4), Sąd zasądził od Wnioskodawcy alimenty (pkt 4 wyroku z załącznika) na rzecz dzieci w kwocie łącznej 1700 zł miesięcznie (900 zł na syna … i 800zł na syna …). Taki stan obowiązuje do dnia dzisiejszego. Wnioskodawca wskazuje, że alimenty te są płacone bez opóźnień za wszystkie miesiące odkąd zostały ustanowione do dnia złożenia uzupełnienia wniosku - przesyłane regularnie co miesiąc na konto matki. W załączniku nr 7 Wnioskodawca przesyła informacje bankowe o datach dokonanych przelewów alimentacyjnych;

-zarówno w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek, jak i wcześniej, tak też obecnie Wnioskodawca faktycznie wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do synów, bierze czynny udział w ich wychowaniu, sprawuje pieczę, dba o ich rozwój fizyczny i duchowy, zabezpiecza potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, pomaga w edukacji szkolnej dzieci i zapewnia im wypoczynek zarówno w wakacje, jak i w ferie, a także okazjonalnie w weekendy i święta. Wnioskodawca partycypuje w każdym miesiącu w wydatkach związanych z dziećmi, nie wliczając w to swojego wkładu dotyczącego płacenia alimentów. Na dowód powyższego, Wnioskodawca przedstawia kilka przykładów:

·czynny udział w wychowaniu dzieci - synowie są pod opieką Wnioskodawcy w każdą środę po zajęciach od godz. 16:30 do czwartku (do zajęć szkolnych) z prawem nocowania u Niego. Dzieci są z Wnioskodawcą naprzemiennie co drugi weekend od piątku wieczór do niedzieli, w święta zgodnie z ustaleniami medialnego porozumienia ugodowego (szczegóły ugody w załączniku nr 5) i inne ustalone okresy (np. także spotkania z dzieckiem w dzień urodzin dziecka lub „Dzień Ojca”). Załączony kalendarz z 2021 r. ma zaznaczone dni, w których dzieci dzielą czas z ojcem i są pod Jego opieką zgodnie z przyjętymi zapisami (dwa tygodnie lipca i dwa tygodnie sierpnia naprzemiennie z terminem ustalanym do końca marca),

·rozwój fizyczny - w weekendy dzieci jeżdżą z Wnioskodawcą na wycieczki rowerowe, grają z kolegami w piłkę pod Jego opieką, lubią chodzić z Wnioskodawcą na basen (aquaparki), Wnioskodawca organizuje im zajęcia sportowe, w szczególności, gdy ich pobyt u Niego jest dłuższy, tj. ferie zwykle spędzają z Wnioskodawcą w górach (narty, łyżwy, sanki), a podczas wakacji uczęszczają w różnych aktywnościach sportowych okazjonalnie (rolki, kręgle, deskorolki, parki linowe, baseny, wspinaczka, miejskie rodzinne imprezy sezonowe). Wnioskodawca zakupił dzieciom niezbędne wyposażenie do uprawiania aktywności sportowych i dba, aby na bieżąco były zaopatrywane w nowe w miarę potrzeb, np. kaski, ochraniacze, łyżwy, rolki, waveboard, deskorolka, deski do pływania i dmuchańce, rowery, piłki (nożna, ręczna i do gry w koszykówkę) itp. Na dowód powyższego Wnioskodawca umieszcza przykłady w załączniku nr 8,

·rozwój duchowy - w ramach rozwoju duchowego Wnioskodawca dba o to, aby dzieci chodziły z Nim do kościoła, przekazuje im zasady dobrego wychowania, tłumaczy dzieciom co w zachowaniu ludzi jest dobre, a co jest złe. Jak każde dziecko w tym wieku, bywa że są niegrzeczni. Synowie dostają od ojca comiesięczne kieszonkowe na ich własne wydatki (ok. 50 zł każdy), które im obniża, gdy zachowują się źle lub dostają wtedy zakaz na pewien czas używania ich komputera podczas pobytu z Wnioskodawcą. Ojciec dba o rozwój religijny dzieci i wychowanie w wierze katolickiej. W tej kwestii nie zgadza się On z matką dzieci, dlatego, aby dzieci mogły pójść na uroczystość Pierwszej Komunii Św. Wnioskodawca musiał wytoczyć osobną sprawę sądową, która zakończyła się porozumieniem mediacyjnym - dzieci przystąpiły do Pierwszej Komunii Św., a Wnioskodawca obiecał w ugodzie matce dzieci, że pokryje wszystkie koszty z tym związane (załącznik nr 6). Pomimo, że matka dzieci była przeciwna, aby uczestniczyły na naukę religii, także to udało się ostatecznie utrzymać i dzieci przy pomocy Wnioskodawcy kształtują się nadal duchowo w wierze katolickiej, uczestniczą na zajęcia z nauki religii, Wnioskodawca jest w stałym kontakcie ze szkolną katechetką i pomaga dzieciom w realizacji zadań domowych, także z tego przedmiotu (zaległości takich zadań domowych synowie realizują, gdy są u ojca). Wnioskodawca dba też o rozwój intelektualny synów. Cyklicznie kupuje im książki, komiksy, planszowe gry edukacyjne, zabiera dzieci do kina, na wycieczki plenerowe (np. wspólne zwiedzanie …, w … … i wiele innych) i na pobliskie miejskie imprezy kulturalne (np. … w …). Załącznik nr 8 i nr 14 przedstawia tego przykłady z 2021 r.,

·zabezpieczenie potrzeb bytowych - Wnioskodawca zabezpiecza dzieciom wszystkie potrzeby bytowe (materialne i niematerialne). Nie wnika w to co mają u matki, gdyż faktycznie dzieci funkcjonują niezależnie u ojca i u matki, tj. w praktyce żyją w dwóch domach. Wnioskodawca zapewnia dzieciom posiłki, gdy są u Niego, przygotowuje im śniadania, gdy odwozi synów do szkoły (czwartki), zapewnia im ochronę zdrowotną, potrzeby edukacyjne, rozrywkowe i bytowe (załączniki od nr 10 do nr 14 przedstawiają przykłady),

·zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych - dzieci Wnioskodawca ubezpieczył prywatnie w Towarzystwie Ubezpieczeniowym … (płatne comiesięcznie ubezpieczenie zdrowotne). Wnioskodawca zabezpiecza wszystkie potrzeby zdrowotne dzieci, gdy są z Nim. Zakupuje leki, gdy są chore (np. przeciwgorączkowe) lub gdy im coś dolega (np. Aviomarin albo lek na kurzajki). Młodszy syn przyjmuje hormon wzrostu - lek jest finansowany przez NFZ, ale Wnioskodawca cyklicznie kupuje igły i środki dezynfekujące,

·zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych - książki edukacyjne w szkole są obecnie za darmo. Podręczniki do religii Wnioskodawca zakupuje sam. Dzieci mają do dyspozycji dodatkowe przybory szkolne zakupione przeze Niego, gdy są z ojcem, gdyż przychodząc z zeszytami i książkami w celu wykonania zadań domowych muszą mieć zapewnione potrzebne zasoby (np. pisaki, farby, bibuła, blok techniczny, linijka, cyrkiel, kleje, mazaki, globus itd. Wnioskodawca nie pobiera i nie dysponuje kwotą wyprawki szkolnej w ramach rządowego programu 300+. Dla rozrywki i edukacji pozaszkolnej cyklicznie kupuje im książki i komiksy, w tym także encyklopedie lub naukowe pozycje dla dzieci (np. „Niesamowita nauka”, „Ciało ludzkie jest super”, „Każdy może zostać odkrywcą” itp),

·pomoc w edukacji szkolnej - na bieżąco pobyt dzieci z ojcem wiąże się z pomocą w ich edukacji szkolnej. Każdorazowo podczas roku szkolnego Wnioskodawca odbiera dzieci z książkami i zeszytami, robią u Niego zadania i uczą się na zajęcia - Wnioskodawca udziela im przy tym pomocy. Ojciec dzieci uczestniczy we wszystkich wywiadówkach szkolnych (przeprowadzanych prze ostatni rok zdalnie). Okazjonalnie, organizuje dzieciom udział w dodatkowych zajęciach edukacyjnych, np. w ramach firmy Giganci programowania (scretch) zajęcia z szachów. Okazjonalnie (np. ferie lub w wakacje) zapisuje synów na półkolonie (w tym także sportowe, np. organizowane przez ośrodek sportowy … w …, ul. …, … w … i inne w szkołach. Wnioskodawca dba o rozwój duchowy i fizyczny dzieci, a także o ich prawidłową edukację,

·zapewnienie wypoczynku dzieciom - Wnioskodawca organizuje synom bardzo dużo wspólnych wycieczek, razem planują wyjazdy na ferie, ojciec organizuje dzieciom wypoczynek razem z Nim w wakacje, zapewnia synom rozrywki, czas wolny z ich kolegami, jak i czas na wspólne wędrowanie i zwiedzanie. (załącznik nr 15 zawiera pewną listę zorganizowanych przez Wnioskodawcę wycieczek dla dzieci, którą w razie potrzeby potrafi udowodnić, załącznik nr 8 przedstawia przykład aktywnego wypoczynku dzieci pod Jego opieką). Wszystkie te wydatki związane z dziećmi, które zostały przedstawione są dla Wnioskodawcy kosztem ponoszonym niezależnie od płaconych przez Niego alimentów na dzieci, przekazywanych do dyspozycji matki. Wnioskodawca wskazuje, że nie pobiera 2x500 zł w ramach programu 500+ na dzieci (te pieniądze pobiera matka dzieci), nie pobiera też 300 zł na wyprawkę szkolną (te pieniądze pobiera matka dzieci);

-zakres wykonywania władzy rodzicielskiej względem dzieci przez ojca oraz przez matkę w okresie, którego dotyczy wniosek, odbywał się i nadal odbywa się zgodnie z pozasądową ugodą mediacyjną, zawartą przez Wnioskodawcę i Jego byłą żonę 14 stycznia 2021 r. (szczegóły ugody przedstawione zostały w załączniku nr 5).

Tak jak wyżej Wnioskodawca wskazał, troszczy się On o dzieci w pełnym zakresie, dbając o ich dobra materialne, rozwój fizyczny, potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne (dowód: załączniki), dostarcza im niezbędne dobra materialne, ponosi wydatki związane z wypoczynkiem (dowód: załączniki), wspiera ich zainteresowania (lubią czytać komiksy, pływać na basenie, jeździć na rowerze itd.) oraz sprawuje nad nimi pieczę w czasie - zgodnie z przyjętą ugodą określającą kontakty;

-ugoda pomiędzy Wnioskodawcą a matką dzieci, określająca sposób korzystania z ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych została zawarta 9 czerwca 2017 r. przed mediatorem … w … w siedzibie … w …, ul. … (pełna treść w załączniku nr 3). Zapis, który to reguluje: „Rodzice ustalają, że całoroczne odliczenie podatku z tytułu ulgi na dzieci będzie każdorazowo w całości odliczane w urzędzie skarbowym przez ojca” obowiązuje nadal i nie był zmieniany. Kwota alimentacyjna i inne ustalenia kosztowe także nadal obowiązują bez zmian.

14 stycznia 2021 r. byli małżonkowie odnowili i doprecyzowali ustalenia związane z uregulowaniem kontaktów z dziećmi (szczegóły ugody przedstawia załącznik nr 5);

-w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek postanowienia związane z regulacją odliczenia podatku z tytułu ulgi na dzieci przez ojca nie uległy zmianie i obowiązują nadal zgodnie z ugodą z 9 czerwca 2017 r. (szczegóły w załączniku nr 3);

-Wnioskodawca jest ojcem i opiekunem prawnym tylko synów … i … …. W okresie, którego wniosek dotyczy nie sprawował On władzy rodzicielskiej i nie był ojcem ani opiekunem innych dzieci niż … i … … (których ten wniosek dotyczy);

-wysokość dochodów jakie Wnioskodawca uzyskał w przedmiotowym roku podatkowym, tj. 2021 r. wynosi 146 735 zł 81 gr;

-w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek, tj. w roku 2021 Wnioskodawca osiągnął dochody opodatkowane wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy jest praca jaką wykonuje na umowę o pracę w firmie … i jest to źródło Jego dochodów w okresie, którego dotyczy wniosek. Pracodawca pobierał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych;

-w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2021 i obecnie) Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej;

-w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2021 i obecnie) nie miały zastosowania do Wnioskodawcy i do Jego dzieci przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego i ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym ani ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Jedyny przychód Wnioskodawcy to przychód z umowy o pracę w firmie … Wnioskodawca ani Jego dzieci nie prowadzili i nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej, ani działów specjalnych produkcji rolnej;

-w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2021 i obecnie) dzieci Wnioskodawcy nie otrzymywały zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej;

-w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2021 i obecnie) dzieci Wnioskodawcy nie osiągnęły dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 27 ani w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy w związku ze zmianą prawną art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującą od 1 stycznia 2022 r. oraz wynikającą z ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), Wnioskodawca ma prawo na pełne odliczenie ulgi na dzieci na mocy art. 27f ww. ustawy dla Jego opisanego przypadku za 2021 r. oraz lata następne (przy założeniu niezmienności prawa i okoliczności w przyszłości), tj. odliczenie przy rozliczaniu PIT/O pełnej kwoty ulgi w wysokości 100% na mocy art. 27f ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 92 zł 67 gr na każde małoletnie dziecko za każdy miesiąc sprawowania przez Wnioskodawcę opieki nad dziećmi?

Pana stanowisko w sprawie

Za rok 2021 Wnioskodawca nie rozliczył jeszcze PIT, ale zamierza to zrobić w obowiązującym terminie. Nie określił On jeszcze swojego stanowiska wprost dokonując rozliczenia za rok 2021 z uwzględnieniem w PIT/O kwot regulujących ulgę podatkową dla Jego przypadku. Wnioskodawca oczekuje konkretnej odpowiedzi od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w celu właściwego przyjęcia stanowiska i dokonania odliczenia zgodnie z prawem w terminie obowiązującym na rozliczenie PIT za rok 2021. Wnioskodawca wnioskuje również o odpowiedź dotyczącą lat przyszłych, przy założeniu zachowania zapisów prawnych i niezmienionej sytuacji dla Jego przypadku (Wnioskodawca dopłacił 40 zł do wniosku dla uwzględnienia w odpowiedzi także lat przyszłych).

Jeśli wyrażenie i sformułowanie własnego stanowiska w sprawie jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku, Wnioskodawca prosi o przyjęcie następującego Jego stanowiska do tego wniosku.

Zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na mocy pkt 2 ust. 2 Wnioskodawcy przysługuje możliwość odliczenia ulgi na dzieci w kwocie 92 zł 67 gr na każde dziecko (dla dwojga małoletnich dzieci) dla opisanego przypadku z uwzględnieniem zmian prawnych art. 27f ust. 4 ww. ustawy dokonanych przez art. 1 pkt 50 lit. c) ustawy zmieniającej m.in. ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2022 r. bowiem, w przypadku Wnioskodawcy na drodze porozumienia określony został pozasądową ugodą mediacyjną podział odliczeń ulgi na dzieci w taki sposób, że odliczenie za każdy miesiąc sprawowania opieki nad dziećmi przysługuje Wnioskodawcy w wysokości 100% kwoty możliwego odliczenia, zgodnie z nadal obowiązującym zapisem ugody: „Rodzice zgodnie ustalają, że całoroczne odliczenie podatku z tytułu ulgi na dzieci będzie każdorazowo w całości odliczane w urzędzie skarbowym przez ojca”.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopóki obowiązuje zapis ugody nie zachodzą przesłanki mówiące o braku porozumienia między podatnikami w kwestii podziału ulgi na dzieci, tj. między Wnioskodawcą a matką dzieci.

Wnioskodawca wskazuje, że matka dzieci nie wnioskowała dotychczas o zmianę tego zapisu z ugody mediacyjnej i nie są obecnie Jemu znane jakiekolwiek przesłanki w zachowaniu matki dzieci zmierzające do utraty bądź zmiany zapisów tego porozumienia w tematycznej części dotyczącej określenia odliczenia podatku z tytułu ulgi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92 zł 67 gr, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92 zł 67 gr na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92 zł 67 gr odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166 zł 67 gr na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92 zł 67 gr, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 27ea, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92 zł 67 gr na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92 zł 67 gr odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166 zł 67 gr na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ww. ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

W myśl art. 27f ust. 2c ww. ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2)wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ww. ustawy).

Z przepisu art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r. wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym na podstawie art. 70 pkt 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r., odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021r., przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W myśl art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego do 31 grudnia 2021 r., zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W myśl do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. nadanym ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r., sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359), dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską (art. 92 ww. Kodeksu). Władza rodzicielska, co do zasady, przysługuje obojgu rodzicom (art. 93 § 1 ww. Kodeksu). Obejmuje ona w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka (art. 95 ww. Kodeksu). W myśl art. 96 § 1 ww. Kodeksu, rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania (art. 97 § 1 ww. Kodeksu).

Natomiast, jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka (art. 106 ww. Kodeksu). Zgodnie zaś z treścią art. 107 § 1 ww. Kodeksu, jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia (art. 107 § 2 ww. Kodeksu).

Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

W konsekwencji, wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, nie jest rozstrzygający dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Obowiązek alimentacyjny jest bowiem niezależny od władzy rodzicielskiej, a wiec spoczywa także na rodzicach, którzy zostali pozbawieni tej władzy.

Stąd ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.

Powyższe potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. akt. II FSK 2378/15, stwierdzając; „(…) dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Czym innym jest bowiem posiadanie władzy a czym innym jej wykonywanie, a to oznacza, że utożsamianie ich na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje uzasadnienia. W celu nabycia prawa do przedmiotowej ulgi podatnik powinien wykazać zatem, że w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską (…).”

Zatem, o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Z przytoczonych regulacji wynika, że wysokość odliczenia z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. Jeżeli zatem w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy. Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, z tym że biorąc pod uwagę umiejscowienie w przepisach ustawy sformułowania „lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej”, tj. po wyrazach „kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych”, należy przyjąć, że podstawową formą podziału przysługującego odliczenia pomiędzy rodziców – z których każdy ma prawo do zastosowania ulgi – jest podział tej kwoty w częściach równych. Tym samym, możliwość skonsumowania kwoty ulgi przez rodziców dziecka w inny sposób niż w proporcji pół na pół, należy traktować w kategorii przywileju (wyjątku od generalnej zasady) wymagającego zgody obojga rodziców.

Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych, czy będących w separacji.

Zatem, ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców, przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. Natomiast w sytuacji braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.

Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest natomiast wymagane w przypadku, gdy rodzic spełnia warunki do zastosowania odliczenia na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczenia tego dokonuje w wysokości 50% kwoty ulgi określonej zgodnie z art. 27f ust. 2 tej ustawy.

Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Z okoliczności opisanych we wniosku wynika, że w roku podatkowym 2021 i obecnie, w stosunku do dwójki małoletnich synów Wnioskodawca naprzemiennie z matką dzieci zgodnie z wyrokiem Sądu regulującym kontakty ojca z dziećmi wykonywał/wykonuje władzę rodzicielską, sprawując nad nimi faktyczną pieczę w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój. Zgodnie z ustaleniami medialnego porozumienia ugodowego Wnioskodawca zajmuje się synami w każdą środę po zajęciach od godz. 16:30 do czwartku (do zajęć szkolnych) z prawem nocowania u Niego. Ponadto, dzieci są z Wnioskodawcą naprzemiennie co drugi weekend od piątku wieczór do niedzieli, w święta, dwa tygodnie lipca i sierpnia, tydzień ferii i inne ustalone okresy (np. spotkania z dzieckiem w dzień urodzin dziecka lub „Dzień Ojca”). Wnioskodawca w okresie, którego dotyczy wniosek bierze czynny udział w wychowaniu synów, sprawuje nad nimi pieczę, dba o ich rozwój fizyczny i duchowy, zabezpiecza potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, pomaga w edukacji szkolnej i zapewnia im wypoczynek zarówno w wakacje, jak i w ferie, a także okazjonalnie w weekendy i święta. W weekendy dzieci jeżdżą z Wnioskodawcą na wycieczki rowerowe, grają z kolegami w piłkę pod Jego opieką, lubią chodzić z Wnioskodawcą na basen (aquaparki), Wnioskodawca organizuje im zajęcia sportowe, w szczególności, gdy ich pobyt u Niego jest dłuższy, tj. ferie zwykle spędzają z Wnioskodawcą w górach (narty, łyżwy, sanki), a podczas wakacji uczęszczają w różnych aktywnościach sportowych (rolki, kręgle, deskorolki, parki linowe, baseny, wspinaczka, miejskie rodzinne imprezy sezonowe). Wnioskodawca zakupił dzieciom niezbędne wyposażenie do uprawiania aktywności sportowych i dba, aby na bieżąco były zaopatrywane w nowe w miarę potrzeb, np. kaski, ochraniacze, łyżwy, rolki, waveboard, deskorolka, deski do pływania i dmuchańce, rowery, piłki (nożna, ręczna i do gry w koszykówkę) itp. W ramach rozwoju duchowego Wnioskodawca dba o to, aby dzieci chodziły z Nim do kościoła, przekazuje im zasady dobrego wychowania, tłumaczy dzieciom co w zachowaniu ludzi jest dobre, a co jest złe. Synowie dostają od ojca comiesięczne kieszonkowe na ich własne wydatki (ok. 50 zł każdy), które jest obniżane, gdy chłopcy zachowują się źle. Ojciec dba o rozwój religijny dzieci i wychowanie w wierze katolickiej. W tej kwestii nie zgadza się On z matką dzieci, dlatego, aby dzieci mogły przystąpić do Pierwszej Komunii Św. Wnioskodawca musiał wytoczyć osobną sprawę sądową, która zakończyła się porozumieniem mediacyjnym, tj. dzieci przystąpiły do Pierwszej Komunii Św., a Wnioskodawca obiecał w ugodzie matce dzieci, że pokryje wszystkie koszty z tym związane. Pomimo, że matka dzieci była przeciwna, aby uczestniczyły na lekcje religii, także to udało się ostatecznie utrzymać i dzieci przy pomocy Wnioskodawcy kształtują się nadal duchowo w wierze katolickiej i uczestniczą w zajęciach z religii. Wnioskodawca pomaga dzieciom w realizacji zadań domowych z różnych przedmiotów, także z religii. Sam zakupił synom podręczniki do religii. Wnioskodawca partycypuje w każdym miesiącu w wydatkach związanych z dziećmi, nie wliczając w to swojego wkładu dotyczącego płacenia alimentów. Ojciec dba o rozwój intelektualny synów. Systematycznie kupuje im książki, komiksy, planszowe gry edukacyjne, zabiera dzieci do kina, na wycieczki plenerowe i na pobliskie miejskie imprezy kulturalne. Wnioskodawca zabezpiecza dzieciom wszystkie potrzeby bytowe (materialne i niematerialne), zapewnia im posiłki, gdy są u Niego, przygotowuje śniadania, gdy odwozi w czwartki synów do szkoły, zapewnia im ochronę zdrowotną, potrzeby edukacyjne i rozrywkowe. Wnioskodawca ubezpieczył synów prywatnie w Towarzystwie Ubezpieczeniowym (płatne comiesięcznie ubezpieczenie zdrowotne). Wnioskodawca zabezpiecza wszystkie potrzeby zdrowotne dzieci, gdy są z Nim. Zakupuje leki, gdy są chore (np. przeciwgorączkowe) lub gdy im coś dolega, regularnie kupuje igły i środki dezynfekujące niezbędne do podawania młodszemu synowi hormonu wzrostu. Wnioskodawca wyposażył synów w dodatkowe przybory szkolne takie jak: pisaki, farby, bibuła, blok techniczny, linijka, cyrkiel, kleje, mazaki, globus itd. W celu rozrywki i edukacji pozaszkolnej ojciec systematycznie kupuje dzieciom książki i komiksy, w tym także encyklopedie lub naukowe pozycje dla dzieci. Wnioskodawca organizuje synom bardzo dużo wspólnych wycieczek, razem planują wyjazdy na ferie, organizują wspólny wypoczynek w wakacje. Ponadto, ojciec zapewnia synom rozrywki, czas wolny z ich kolegami, jak i czas na wspólne wędrowanie i zwiedzanie. Wszystkie te wydatki związane z dziećmi są dla Wnioskodawcy kosztem ponoszonym niezależnie od płaconych przez Niego alimentów na dzieci, przekazywanych do dyspozycji matki. Wnioskodawca nie pobiera 2x500 zł w ramach programu 500+ na dzieci, a także nie pobiera 300 zł na wyprawkę szkolną (ww. kwoty pobiera matka dzieci). Ojciec odbiera synów ze szkoły, uczestniczy we wszystkich wywiadówkach szkolnych (przeprowadzanych prze ostatni rok zdalnie), dba o rozwój duchowy i fizyczny dzieci, a także o ich prawidłową edukację. Okazjonalnie organizuje dzieciom udział w dodatkowych zajęciach edukacyjnych, np. z programowania, z szachów, a w ferie lub w wakacje zapisuje synów na półkolonie (w tym także sportowe) i inne w szkołach.

Zakres wykonywania władzy rodzicielskiej względem dzieci przez ojca oraz przez matkę w okresie, którego dotyczy wniosek, odbywał się i nadal odbywa się zgodnie z pozasądową ugodą mediacyjną, zawartą przez Wnioskodawcę i Jego byłą żonę 14 stycznia 2021 r. Wnioskodawca troszczy się o dzieci w pełnym zakresie, dbając o ich dobra materialne, rozwój fizyczny, potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosi wydatki związane z wypoczynkiem, wspiera ich oraz sprawuje nad nimi pieczę w określonym czasie (zgodnie z przyjętą ugodą określającą kontakty ojca z dziećmi).

Ugoda pomiędzy Wnioskodawcą a matką dzieci, określająca sposób korzystania z ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych została zawarta przed mediatorem 9 czerwca 2017 r. Zapis, który to reguluje: „Rodzice ustalają, że całoroczne odliczenie podatku z tytułu ulgi na dzieci będzie każdorazowo w całości odliczane w urzędzie skarbowym przez ojca” obowiązuje nadal i nie był zmieniany. Kwota alimentacyjna i inne ustalenia kosztowe także nadal obowiązują bez zmian.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w sytuacji, gdy w stosunku do małoletniego dziecka oboje rodziców wykonuje władzę rodzicielską, to przy spełnieniu warunków wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są uprawnieni do korzystania z ulgi prorodzinnej.

Wskazać jednak należy, że w powołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym, możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku w proporcji ustalonej przez oboje rodziców, przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. W sytuacji natomiast braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca przez cały 2021 r. wykonywał władzę rodzicielską i nadal będzie ją wykonywał w latach następnych w stosunku do swoich dwóch małoletnich synów, i jednocześnie 9 czerwca 2017 r. zawierając ugodę mediacyjną z matką dzieci określającą sposób korzystania z ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalił z matką dzieci, że „(…) całoroczne odliczenie podatku z tytułu ulgi na dzieci będzie każdorazowo w całości odliczane w urzędzie skarbowym przez ojca”, to należy przyjąć że jest On uprawniony do ulgi na każde dziecko w wysokości 100%.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że w związku z porozumieniem zawartym na podstawie ugody mediacyjnej z byłą żoną, Wnioskodawcy przysługuje prawo (po spełnieniu wszystkich przesłanek wymaganych do zastosowania ulgi) do dokonania odliczeń za 2021 r. w ramach ulgi prorodzinnej wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, a także przysługiwać Mu będzie prawo do skorzystania z ww. ulgi w kolejnych latach, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Pana – jednego z rodziców, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla matki dzieci.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).