
Temat interpretacji
zwolnienie z opodatkowania świadczenia sfinansowanego na pokrycie studiów podyplomowych w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczym - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia sfinansowanego na pokrycie studiów podyplomowych w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Zapewnienie edukacji przedszkolnej to jedno z zadań Miasta. Zadanie to Miasto realizuje przy pomocy utworzonych w tym celu jednostek budżetowych - Publicznych Przedszkoli oraz poprzez udzielanie dotacji celowej Niepublicznym Przedszkolom.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wszystkie placówki oświatowe, w tym przedszkola powinny zapewnić ww. dzieciom realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, stworzenie warunków do realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych: zakup sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci oraz zapewnić zajęcia specjalistyczne i integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi oraz przygotowanie dzieci do wyższych poziomów kształcenia.
Ze względu na to, że () przedszkola nie są przygotowane na spełnienie powyższych wymagań, gdyż nie dysponują kadrą pedagogiczną przygotowaną do realizacji edukacji specjalnej oraz nie dysponują odpowiednim sprzętem i pomocami edukacyjnymi, dyrektorzy wystąpili do Prezydenta Miasta () z prośbą, o wyrażenie zgody na przystąpienie do konkursu nr () w ramach Poddziałania () Edukacja przedszkolna na dofinansowanie działań zaspokających potrzeby przedszkoli w zakresie przygotowania tych placówek do przyjęcia i opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami (tj. dodatkowe zajęcia z edukacji specjalnej, dokształcenie nauczycieli i zakupienie odpowiedniego sprzętu i pomocy dydaktycznych) z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020. Na podstawie projektu dyrektorów przedszkoli Miasto wystąpiło z wnioskiem aplikacyjnym w ww. konkursie (bo tylko jednostka samorządu terytorialnego może występować o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, jednostki podlegle nie mają osobowości prawnej), w którym zamieszczono zdiagnozowane zapotrzebowanie sześciu () przedszkoli, do których uczęszczały dzieci niepełnosprawne (Publiczne Przedszkola nr ) w ramach jednego projektu pn.: (). Wniosek został pozytywnie oceniony i Miasto uzyskało dofinansowanie na działania ww. przedszkoli.
W projekcie zaplanowano zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych dla każdego przedszkola oddzielnie, zajęcia specjalistyczne dla dzieci niepełnosprawnych oraz konkretne formy dokształcania (szkolenia/studia) dla nauczycieli, których wybierali spośród swojej kadry i kierowali na te formy dokształcania dyrektorzy poszczególnych placówek. Budżet umieszczony w projekcie jest zaplanowany jako budżet przeznaczony do konkretnych placówek na konkretne, wymienione literalnie działania.
Miasto uzyskało dofinansowanie na podstawie ww. wniosku i dnia 27 marca 2019 r. zawarło umowę z Województwem (). Umowa na dofinansowanie została zawarta z Miastem () (podmiotem posiadającym osobowość prawną, a nie poszczególnymi przedszkolami) przewiduje, że środki z dofinansowania wpływają na wyodrębniony rachunek, utworzony dla potrzeb realizacji projektu przy Mieście (). Ze względu na to, że dofinansowaniem jest objętych sześć placówek oświatowych, obsługą projektu zajmuje się Urząd Miasta (). Wszystkie wydatki dotyczące projektu realizowane są z wyodrębnionego rachunku, w tym: opłaty za studia podyplomowe i szkolenia nauczycieli oddelegowanych przez dyrektorów przedszkoli (pracodawców). Zgodnie z postanowieniami ww. umowy Miasto zobowiązane jest m.in. do osiągnięcia założeń merytorycznych projektu i utrzymania celu projektu, wyrażonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego określonego we wniosku, m.in. wskaźnika: Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu. Mimo że to dyrektorzy poszczególnych przedszkoli, biorąc pod uwagę potrzeby kadrowe swoich placówek, skierowali swoich pracowników na różne formy dokształcania, to trójstronne umowy na finansowanie studiów podyplomowych i szkoleń indywidualnych zawarte zostały pomiędzy Miastem (), uczelnią/instytucją i nauczycielem skierowanym przez pracodawcę. Umowa o finansowanie studiów podyplomowych ujmuje koszt studiów, termin studiów oraz zapisy, że: wszelkie dodatkowe koszty związane ze studiami nauczyciel ponosi we własnym zakresie, w przypadku rezygnacji z kontynuowania studiów lub ich nieukończenia w terminie, nauczyciel zobowiązany jest zwrócić opłatę za studia. Ze względu na fakt, że stroną umowy z dnia 27 marca 2019 r. zawartej z Województwem () było Miasto () (organ prowadzący przedszkola), to umowy trójstronne z uczelnią były zawierane również bezpośrednio z Miastem (), jednakże to pracodawcy (poszczególne przedszkola) wskazywali pracowników do odbycia studiów lub szkoleń i objęcia ich dofinansowaniem w ramach projektu. Miasto () nie ingerowało w dobór kadry (pracowników przedszkoli), która powinna być objęta dofinansowaniem. Warunkiem koniecznym do dofinansowania doskonalenia nauczycieli było jedynie, aby dana osoba była pracownikiem dofinansowanego przedszkola.
Wnioskodawczyni jest nauczycielem Publicznego Przedszkola nr () z Oddziałami Integracyjnymi w () i została skierowana przez swojego przełożonego, Panią Dyrektor ww. placówki oświatowej na studia podyplomowe na kierunku: Integracja Sensoryczna.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy przychód wynikający z pokrycia kosztów studiów podyplomowych Wnioskodawczyni sfinansowany z rachunku projektu utworzonego przy Mieście () podlega zwolnieniu z podatku dochodowego?
Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota dofinansowania do studiów podyplomowych nie powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami (przez owe przepisy rozumie się art. 103 Kodeksu pracy) przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji.
Studia na kierunku Integracja Sensoryczna są bezpośrednio związane z wykonywaną na co dzień pracą. Pracodawca biorąc pod uwagę potrzeby kadrowe placówki, skierował Wnioskodawczynię na studia podyplomowe. Pracodawca, nie podpisał z Wnioskodawczynią umowy o dokształcanie, ale Ją wytypował za Jej zgodą na konkrety kierunek studiów.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.
Użyte w cytowanym powyżej przepisie sformułowanie odrębne przepisy obejmuje m.in. ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.). Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu Kodeksu pracy oznacza zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Takie rozumienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych współgra z innymi przepisami Kodeksu pracy, zgodnie z którymi kwalifikacje zawodowe pracowników wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku w przepisach szczególnych. Przepisy te wskazują zatem, jakich kwalifikacji pracodawca może oczekiwać od pracowników przy wykonywaniu pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Zatem przepisy Kodeksu pracy dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika, ale również będą mogły mieć zastosowanie w przypadku, gdy planowany jest awans pracownika lub też pracodawca zamierza zaproponować mu inne warunki pracy, np. pracę na innym stanowisku, ze względu na zmianę profilu działalności firmy.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, nakłada na wszystkie placówki oświatowe, w tym przedszkola zapewnienie ww. dzieciom: realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, stworzenie warunków do realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych: zakup sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, zapewnienie zajęć specjalistycznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjne, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi oraz przygotowanie dzieci do wyższych poziomów kształcenia.
Pracodawca kierując Wnioskodawczynię na konkretne studia zadysponował środki projektu zgodnie z ich przeznaczeniem, mając na uwadze potrzeby kadrowe placówki. Środki z projektu na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli można wykorzystać tylko na pracowników, ostatecznych uczestników projektu, którymi mogli być tylko nauczyciele zatrudnieni na umowę o pracę w danych przedszkolach. Przy rekrutacji nauczycieli dyrektorzy brali pod uwagę: wykształcenie, doświadczenie i osiągnięcia oraz przydzielone nauczycielowi zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi.
Beneficjentem projektu jest podmiot posiadający osobowość prawną - Miasto (). Do obsługi projektu należało wyodrębnić rachunek bankowy pod nazwą projektu: Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności w Publicznych Przedszkolach Miasta (). Na rachunek ten przelewane są środki dofinansowania i z tego rachunku muszą być realizowane wydatki projektu, w tym opłata za studia. Rachunek jest rachunkiem jednostki samorządu terytorialnego (rachunkiem budżetu Miasta), z którego realizowane są wydatki dotyczące sześciu przedszkoli objętych projektem. Umowy i faktury wszystkich jednostek budżetowych, w tym przedszkoli wystawiane są na podmiot posiadający osobowość prawną, tj. Miasto (). Umowa na dofinansowanie studiów podyplomowych zawarta jest pomiędzy Miastem (), uczelnią i Wnioskodawczynią. Faktura wystawiona przez uczelnię za studia wskazuje nabywcę Miasto () natomiast w nazwie usługi ujmuje nazwisko i imię osoby, której dotyczy opłata za studia.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 grudnia 2013 r. Sąd stwierdził, że Kryterium decydującym o tym, czy dane świadczenie jest świadczeniem ze stosunku pracy nie jest źródło finansowania wydatku przez pracodawcę, ale okoliczność, czy świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik, czy też inna osoba niezwiązana z pracodawcą stosunkiem pracy, i czy między świadczeniem, a stosunkiem pracy istnieje związek faktyczny i prawny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1380, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, źródło przychodów stanowi stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Należy zauważyć, że użyty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot w szczególności oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Stosownie zaś do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.
Użyte w cytowanym powyżej przepisie sformułowanie odrębne przepisy obejmuje m.in. ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040).
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu Kodeksu pracy oznacza zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Takie rozumienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych współgra z innymi przepisami Kodeksu pracy, zgodnie z którymi kwalifikacje zawodowe pracowników wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku są ustalane w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w układzie zbiorowym pracy) lub w przepisach szczególnych. Przepisy te wskazują zatem, jakich kwalifikacji pracodawca może oczekiwać od pracowników przy wykonywaniu pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Zatem przepisy Kodeksu pracy dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika, ale również będą mogły mieć zastosowanie w przypadku, gdy planowany jest awans pracownika lub też pracodawca zamierza zaproponować mu inne warunki pracy, np. pracę na innym stanowisku, ze względu na zmianę profilu działalności firmy.
W myśl art. 17 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
W myśl art. 1031 § 1 Kodeksu pracy, przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
Regulacje zawarte w art. 1031-1036 Kodeksu pracy różnicują zakres świadczeń przysługujących pracownikom w zależności od tego, czy pracownik:
- podnosi kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, bądź
- zdobywa lub uzupełnia wiedzę i umiejętności z własnej inicjatywy.
Pracownikowi, który podnosi kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, przysługuje urlop szkoleniowy i zwolnienie z całości lub z części dnia pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, które nie korzysta ze zwolnienia. Ponadto pracodawca może mu przyznać dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie (art. 1033 Kodeksu pracy), które w takich okolicznościach korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto należy zaznaczyć, że pracodawca zawiera na piśmie z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Postanowienia umowy nie mogą być jednak mniej korzystne, niż przepisy Kodeksu pracy (art. 1034 § 1 i 2 Kodeksu pracy). Pracodawca nie ma obowiązku zawarcia umowy, jeżeli nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 1034 § 3 Kodeksu pracy).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest nauczycielem Publicznego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi i została skierowana przez swojego przełożonego, Panią Dyrektor ww. placówki oświatowej, na studia podyplomowe na kierunku integracja sensoryczna. Zapewnienie edukacji przedszkolnej to jedno z zadań Miasta. Zadanie to Miasto realizuje przy pomocy utworzonych w tym celu jednostek budżetowych - Publicznych Przedszkoli oraz poprzez udzielanie dotacji celowej Niepublicznym Przedszkolom. Ze względu na to, że przedszkola nie dysponują kadrą pedagogiczną przygotowaną do realizacji edukacji specjalnej oraz nie dysponują odpowiednim sprzętem i pomocami edukacyjnymi, dyrektorzy przedszkoli wystąpili do Prezydenta Miasta z prośbą, o wyrażenie zgody na przystąpienie do konkursu na dofinansowanie działań zaspokających potrzeby przedszkoli w zakresie przygotowania tych placówek do przyjęcia i opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami (tj. dodatkowe zajęcia z edukacji specjalnej, dokształcenie nauczycieli i zakupienie odpowiedniego sprzętu i pomocy dydaktycznych) z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Miasto uzyskało dofinansowanie na podstawie wniosku aplikacyjnego w ww. konkursie i dnia 27 marca 2019 r. zawarło umowę z Województwem. Wszystkie wydatki dotyczące projektu realizowane są z wyodrębnionego rachunku, w tym: opłaty za studia podyplomowe i szkolenia nauczycieli oddelegowanych przez dyrektorów przedszkoli (pracodawców). Trójstronne umowy na finansowanie studiów podyplomowych i szkoleń indywidualnych zawarte zostały pomiędzy Miastem, uczelnią/instytucją i nauczycielem skierowanym przez pracodawcę. Umowa o finansowanie studiów podyplomowych ujmuje koszt studiów, termin studiów oraz zapisy, że: wszelkie dodatkowe koszty związane ze studiami nauczyciel ponosi we własnym zakresie, w przypadku rezygnacji z kontynuowania studiów lub ich nieukończenia w terminie, nauczyciel zobowiązany jest zwrócić opłatę za studia. Ze względu na fakt, ze stroną umowy z dnia 27 marca 2019 r. zawartą z Województwem było Miasto (organ prowadzący przedszkola), to umowy trójstronne z uczelnią były zawierane również bezpośrednio z Miastem, jednakże to pracodawcy (poszczególne przedszkola) wskazywali pracowników do odbycia studiów lub szkoleń i objęcia ich dofinansowaniem w ramach projektu. Miasto nie ingerowało w dobór kadry (pracowników przedszkoli), która powinna być objęta dofinansowaniem. Warunkiem koniecznym do dofinansowania doskonalenia nauczycieli było jedynie, aby dana osoba była pracownikiem dofinansowanego przedszkola.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że wartość świadczenia sfinansowanego z rachunku projektu utworzonego przy Mieście () - na pokrycie kosztów opłaty za studia podyplomowe Wnioskodawczyni na kierunku Integracja Sensoryczna, odbywane z inicjatywy pracodawcy, przy jednoczesnym związku zdobywanej wiedzy z zakresem obowiązków Wnioskodawczyni - stanowi dla Niej przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 tej ustawy.
Tak więc stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
