Czy będąc w posiadaniu własnych udziałów w celu umorzenia ich można podlegać pod CIT Estoński? - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.123.2022.2.KW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.123.2022.2.KW

Temat interpretacji

Czy będąc w posiadaniu własnych udziałów w celu umorzenia ich można podlegać pod CIT Estoński?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będąc w posiadaniu udziałów w celu ich umorzenia spełnia wskazane w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 5 przesłanki do zastosowania ryczałtu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2022 r., (wpływ 1 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada grupę udziałowców, z których większość to osoby fizyczne. Jednym z udziałowców jest spółka A. Posiada ona ok. 10,7% udziałów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca rozważa odkupienie od  A. przedmiotowych udziałów w celu ich umorzenia jako udziały własne. Oznacza to, że do czasu ich umorzenia Wnioskodawca  będzie w posiadaniu własnych udziałów.

Jednocześnie Wnioskodawca rozważa możliwość wyboru w najbliższym czasie formy opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (dalej: ryczałt), uregulowanej w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. (dalej: ustawa o CIT).

Wnioskodawca podjął więc wątpliwość czy w momencie tymczasowego posiadania własnych udziałów, nabytych w celu ich umorzenia (do czasu zakończenia procedury umorzenia), spełniać będzie warunek do zastosowania ryczałtu z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Osoby fizyczne będące obecnie udziałowcami Wnioskodawcy nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z opisem przedmiotu działalności gospodarczej Wnioskodawcy zawartym w Krajowym Rejestrze Sądowym do jej zakresu wchodzą:

1)sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego;

2)wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych;

3)sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego;

4)sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana;

5)transport drogowy towarów,

6)wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

7)reklama;

8)pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej nie sklasyfikowana;

9)wynajem samochodów osobowych;

10)kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

Obecnie działalność Wnioskodawcy obejmuje w głównej mierze wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca nie jest małym podatnikiem (stosownie do art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wysokość ewentualnych przychodów z tytułów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w żadnym przypadku nie przekroczyła 50% przychodów z działalności osiągniętych w danym roku podatkowych (z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów).

Obecnie Wnioskodawca zatrudnia 2 pracowników. Mając jednak na uwadze, że wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, że w okresie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek poziom zatrudnienia zwiększy się do liczby 3 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (nie będą to udziałowcy, akcjonariusze ani wspólnicy Wnioskodawcy) a okres ich zatrudnienia przekroczy 300 dni w danym roku podatkowym (jeżeli okazałoby się, że rokiem podatkowym nie będzie okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - to okres zatrudnienia 3 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty wyniesie co najmniej 82% dni przypadających w tym roku podatkowym).

Wnioskodawca prowadzi (i będzie prowadzić) działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są osoby nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Osoby fizyczne będące udziałowcami Wnioskodawcy zasiadają w zarządzie fundacji charytatywnej, ale nie są jej założycielami lub beneficjentami.

Wnioskodawca nie będzie sporządzał za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdania finansowego zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1 i 1b ustawy o rachunkowości.

Wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bądź decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca nie jest postawiony w stan upadłości ani likwidacji.

Wnioskodawca został utworzony w 2013 r. a jego utworzenie nie zostało dokonane w drodze żadnej w poniżej wymienionych czynności tj.:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem, który:

a)został podzielony przez wydzielenie albo

b)wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

‒   uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

      składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Przed skorzystaniem z ryczałtu od dochodów spółek, Wnioskodawca nie planuje być stroną tego rodzaju operacji gospodarczych.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będąc w posiadaniu własnych udziałów nabytych w celu ich umorzenia będzie spełniać warunek do zastosowania ryczałtu z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z opodatkowania ryczałtem może skorzystać podatnik, który prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Jednym z podstawowych warunków dla zastosowania opodatkowaniem ryczałtem jest więc posiadanie udziałów podatnika wyłącznie przez osoby fizyczne.

Zgodnie z przepisami art. 200 §1 Kodeksu spółek handlowych, co do zasady, spółka nie może obejmować lub nabywać ani przyjmować w zastaw własnych udziałów. Zakaz ten dotyczy również obejmowania lub nabywania udziałów bądź przyjmowania ich w zastaw przez spółkę albo spółdzielnię zależną. Wyjątek stanowi nabycie w drodze egzekucji na zaspokojenie roszczeń spółki, których nie można zaspokoić z innego majątku wspólnika, nabycie w celu umorzenia udziałów oraz nabycie albo objęcie udziałów w innych przypadkach przewidzianych w ustawie. W takich przypadkach spółka nie ma możliwości wykonywania praw z nabytych własnych udziałów w zakresie, w jakim przysługują one innym udziałowcom (w przypadku Wnioskodawcy - wyłącznie osobom fizycznym).

Z praktycznego punktu widzenia oznaczałoby to, że po wykupie własnych udziałów przez Wnioskodawcę faktycznymi udziałowcami Wnioskodawcy będą tylko osoby fizyczne. Wniosek taki zgodny jest z wykładnią celowościową przepisu 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Podkreślić bowiem należy, że celem ustawodawcy było wprowadzenie odrębnego systemu opodatkowania ryczałtem dla podmiotów o prostej strukturze kapitałowej, w których udział w zyskach mają osoby fizyczne. W przypadku Wnioskodawcy po wykupieniu udziałów w celu umorzenia, cel taki zostanie spełniony.

Ponadto, zgodnie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT z opodatkowania ryczałtem może skorzystać podatnik, który nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Po wykupie udziałów własnych Wnioskodawca nie będzie posiadać udziałów w innej spółce. Warunek stosowania ryczałtu, o którym mowa we wskazanym przepisie będzie spełniony.

Z formalnoprawnego punktu widzenia Wnioskodawca będzie do czasu umorzenia udziałów widoczny jako udziałowiec - właściciel własnych udziałów. Jednak zdaniem Wnioskodawcy dokonując celowościowej wykładni przepisów regulujących zastosowanie ryczałtu, w tym art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy jednak uznać, że warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zostanie spełniony, ponieważ udziałowcami Wnioskodawcy będą w rzeczywistości wyłącznie osoby fizyczne. Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca wprowadzając art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie przewidział i nie miał na celu ograniczenia zastosowania ryczałtu w tak wyjątkowym przypadku, jakim jest posiadanie przez spółkę z o.o. własnych udziałów w celu ich umorzenia. Celem przepisów dotyczących ryczałtu było wprowadzenie regulacji umożliwiających wybranie odrębnego systemu opodatkowania dochodów spółek, w przypadku prostej struktury kapitałowej oraz posiadania udziałów uprawniających do zysku spółki przez osoby fizyczne. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunek taki zostanie spełniony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej; ustawa o CIT”),

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu ustalonym ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Listę podmiotów nieuprawnionych do ryczałtu zawiera art. 28k ustawy o CIT, zgodnie z którym:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Nowy reżim opodatkowania, „zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT”, stosuje się w okresie:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy Spółka spełnia warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będąc w posiadaniu własnych udziałów nabytych w celu ich umorzenia.

Punkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez wspólników (osoby fizyczne) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące w posiadaniu własnych udziałów nabytych w celu ich umorzenia.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozważają Państwo w najbliższym czasie zmianę formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek. W tym celu planują Państwo nabycie udziałów własnych a następnie ich umorzenie. Po odkupieniu udziałów od spółki akcyjnej (będącej aktualnie jednym z udziałowców) udziałowcami Spółki będą wyłącznie osoby fizyczne. Ponadto z opisu sprawy wynika, że spełniają Państwo wymogi zawarte w art. 28j ustawy o CIT, a także nie zachodzą w Państwa przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k ww. ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska, nie wynika by mogli być Państwo wykluczeni z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Wobec powyższego po złożeniu przez Państwo zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem, będą mogli Państwo wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. W Państwa sytuacji nie występują przesłanki wykluczające, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy Wnioskodawca spełnia warunki do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).