Obowiązki płatnika związane z korektą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.433.2022.1.RR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.433.2022.1.RR

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika związane z korektą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z korektą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) w dniu 25 stycznia 2022 r. dokonał wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, a następnie w dniu 27 stycznia 2022 r. dokonał wypłaty wynagrodzeń. System kadrowo-płacowy, z którego korzysta (...) dokonał obliczenia zaliczek na podatek dochodowy pobieranych przez (...) jako płatnika. Zaliczki na podatek dochodowy od dochodów w postaci wynagrodzenia za styczeń 2022 r. obliczone zostały z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru, natomiast zaliczki na podatek dochodowy od dochodów w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego zostały obliczone bez uwzględnienia wskazanych przepisów. Wobec powyższego (...) obliczył i przekazał do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od dochodów w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracowników w kwotach nieuwzględniających przedłużenia terminu pobrania zaliczki. W konsekwencji, pracownicy otrzymali dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie niższej, z uwagi na pomniejszenie go o zbyt wysoką zaliczkę na podatek dochodowy.

Wobec powyższego, (...) planuje dokonać prawidłowego - zgodnego z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. obliczenia zaliczek na podatek dochodowy od dochodów w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracowników oraz po dokonaniu korekty zaliczki na podatek dochodowy od dochodów w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego, a następnie wypłacić pracownikom różnicę wynikającą z obliczenia zaliczki na podatek dochodowy w wysokości obliczonej zgodnie z przepisami rozporządzenia oraz bez ich uwzględnienia.

Pytanie

Czy możliwe jest dokonanie korekty zaliczki na podatek dochodowy obliczonej i pobranej bez uwzględnienia przedłużenia terminu poboru i przekazania na rachunek urzędu skarbowego w innym (dowolnym) okresie rozliczeniowym w trakcie roku 2022, poprzez pomniejszenie zaliczki na podatek dochodowy obliczony dla tego okresu rozliczeniowego o kwotę nadwyżki:

1)kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego w styczniu 2022 r. obliczonej i przekazanej przez (...) do urzędu skarbowego w styczniu 2022 r., nad

2)kwotą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczoną od przychodów z dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego w styczniu 2022 r. zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2021 r., pomniejszoną o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy, w brzmieniu obowiązującym na ten dzień.

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od 8 stycznia 2022 r. zmianie uległy zasady rozliczania zaliczek na podatek dochodowy, pobieranych przez płatników w styczniu 2022 r. Zaliczki na podatek dochodowy, pobierane przez płatników po 8 stycznia 2022 r., powinny być obliczane w sposób opisany w rozporządzeniu. Wysokość zaliczki za styczeń u pracowników czy zleceniobiorców osiągających miesięczny dochód do 12 800 zł brutto, powinna być pobierana w wysokości nie wyższej, niż kwota zaliczki obliczanej na zasadach działających do 31 grudnia 2021 r. Pobranie zaliczki na podatek dochodowy w wyższej wysokości, skutkować będzie po stronie płatnika obowiązkiem niezwłocznego zwrotu podatnikowi zaistniałej różnicy.

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, przedłuża się terminy, o których mowa w art. 31, art. 38 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., zwanej dalej ustawą), do pobrania i przekazania przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów określonych w art. 31 i art. 34 ust. 1 ustawy oraz z umów zlecenia określonych w art. 13 pkt 8 ustawy, w części stanowiącej nadwyżkę:

1)kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych przychodów obliczonej zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym w roku, w którym zaliczka jest pobierana, nad

2)kwotą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczoną od tych przychodów zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2021 r., pomniejszoną o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy, w brzmieniu obowiązującym na ten dzień.

Zdaniem (...), płatnik, który dokonał przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie nieuwzględniającej obowiązku przedłużenia terminu pobrania i przekazania tych zaliczek w kwotach stanowiących nadwyżkę pomiędzy kwotą zaliczki obliczonej wg zasad obowiązujących w roku 2022, nad kwotą zaliczki obliczonej wg zasad obowiązujących do dnia 31 grudnia 2021 r., powinien dokonać korekty obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, uwzględnić ją w swoich księgach rachunkowych i w rocznej deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R oraz różnicę w postaci wskazanej powyżej nadwyżki przekazać pracownikom.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wobec powyższego, zdaniem (...), korekty takiej można dokonać w innym (dowolnym) okresie rozliczeniowym w trakcie roku 2022, poprzez pomniejszenie zaliczki na podatek dochodowy o kwotę nadwyżki:

1)kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych przychodów obliczonej i przekazanej przez (...) do urzędu skarbowego w styczniu 2022 r., nad

2)kwotą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczoną od tych przychodu z dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego w styczniu 2022 r. zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2021 r., pomniejszoną o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy, w brzmieniu obowiązującym na ten dzień.

Dokonana w ten sposób korekta zaliczki na podatek dochodowy pozwoli na dokonanie wypłaty na rzecz pracowników tytułem wyrównania nadmiernie pobranej zaliczki na podatek dochodowy z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłaconego w styczniu 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia możliwości dokonania korekty zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego pracownikom 25 stycznia 2022 r. dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021 r. poz. 2105) został wprowadzony, tzw. Polski Ład.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Dz. U. poz. 28), od 8 stycznia 2022 r. zmianie uległy zasady rozliczania zaliczek na podatek dochodowy, pobieranych przez płatników.

W myśl § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Przedłuża się terminy, o których mowa w art. 31, art. 38 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, do pobrania i przekazania przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów określonych w art. 31 i art. 34 ust. 1 ustawy oraz z umów zlecenia określonych w art. 13 pkt 8 ustawy, w części stanowiącej nadwyżkę:

1)kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych przychodów obliczonej zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym w roku, w którym zaliczka jest pobierana, nad

2)kwotą zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczoną od tych przychodów zgodnie z przepisami ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2021 r., pomniejszoną o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ustawy, w brzmieniu obowiązującym na ten dzień.

Na mocy tego rozporządzenia zaliczki na podatek dochodowy, pobierane przez płatników po 8 stycznia 2022 r., należało obliczać w sposób opisany w rozporządzeniu. Wysokość zaliczek u pracowników czy zleceniobiorców osiągających miesięczny dochód do 12 800 zł brutto, powinna być pobierana w wysokości nie wyższej, niż kwota zaliczki obliczanej na zasadach działających do 31 grudnia 2021 r. Pobranie zaliczki na podatek dochodowy  w wyższej wysokości, skutkowało po stronie płatnika obowiązkiem niezwłocznego zwrotu podatnikowi zaistniałej różnicy.

Rozporządzenie z 7 stycznia 2022 r. było rozwiązaniem o charakterze doraźnym. 10 marca 2022 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono art. 53a, który przeniósł do tej ustawy rozwiązania z rozporządzenia. Tym samym terminy przedłużone na podstawie rozporządzenia stały się terminami przedłużonymi na podstawie ww. ustawy.

Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1265) uchyla z dniem 1 lipca 2022 r. art. 53a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przepis dotyczący stosowania mechanizmu porównawczego przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy przez płatnika od 1 lipca 2022 r. nie ma zastosowania.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości przeliczania i wyrównywania zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku. Tym samym ewentualną nadpłatę podatku dochodowego od osób fizycznych pracownik odzyska w złożonym zeznaniu podatkowym za 2022 r.

W konsekwencji, Państwo jako płatnik nie możecie dokonać korekty zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego dodatkowego wynagrodzenia rocznego w innym okresie rozliczeniowym w trakcie 2022 r.

Zatem, stanowisko Państwa należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy jedynie przedmiotu zapytania i nie odnosi do innych kwestii poruszonych przez Państwa w stanowisku.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).