
Temat interpretacji
Obowiązki informacyjne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego.
Gmina na podstawie zawartej umowy w dniu 1 kwietnia 2015 r. o dofinansowanie w formie dotacji oraz zawartej umowy w dniu 1 kwietnia 2015 r. o dofinansowanie w formie pożyczki z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w W., dalej NFOŚiGW przystąpiła w 2015 r. do realizacji projektu pn. „(...) ” w ramach programu priorytetowego nr 3.3.4 „Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na (...)" (w formie dotacji i pożyczki).
Gmina, przystępując do realizacji projektu, wypełnia swoje ustawowe zadania.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin
należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin.
Finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym gmin.
Głównym celem projektu była ochrona środowiska naturalnego oraz poprawa jakości życia mieszkańców Gminy dzięki wykorzystaniu źródeł odnawialnych. Realizacja zadania wpłynęła na obniżenie kosztów wytworzenia i zużycia energii cieplnej i elektrycznej oraz podniosła świadomość ekologiczną lokalnej społeczności. Gmina podejmuje wszelkie możliwe kroki w celu ochrony powietrza.
Zastąpienie konwencjonalnych, uciążliwych dla atmosfery źródeł energii mikroinstalacjami OZE przyczynia się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza, powstającego wskutek podgrzewania przez mieszkańców wody do celów użytkowych za pomocą węgla i miału węglowego, pozwalające na redukcję emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie udziału energii elektrycznej i cieplnej pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy. Zamontowane urządzenia oraz generowana za ich pomocą energia elektryczna i cieplna są wykorzystane przez mieszkańców na potrzeby gospodarstw domowych.
Przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie (w formie dotacji i pożyczki) zostało zrealizowane w 16 miejscowościach na terenie Gminy.
W ramach Przedsięwzięcia zaprojektowano, zakupiono i zamontowano 43 szt. mikroinstalacji OZE do produkcji energii elektrycznej i cieplnej na prywatnych zabudowanych nieruchomościach mieszkańców Gminy na potrzeby budynków mieszkalnych w następujący sposób:
1.Systemy fotowoltaiczne – 35 szt. mikroinstalacji o łącznej mocy 299,1 kWe;
2.Małe elektrownie wiatrowe – 4 szt. mikroinstalacji o łącznej mocy 11,0 kWe;
3.Pompy ciepła – 4 szt. mikroinstalacji o łącznej mocy 47,60 kWt.
Mikroinstalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła nie wymagały pozwolenia na budowę ani zgłoszenia robót. Dla małych elektrowni wiatrowych uzyskano pozwolenie na budowę i po ich wykonaniu i odbiorze dokonano zawiadomienia o zakończeniu budowy do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Wymieniony organ nie wniósł sprzeciwu co do użytkowania wolnostojących elektrowni wiatrowych.
Gmina w celu realizacji projektu zawarła w formie pisemnej umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości przeznaczonych do montażu
mikroinstalacji OZE. W umowach ustalono wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym oraz warunki montażu i eksploatacji urządzeń na nieruchomościach będących własnością prywatną oraz określono warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu.
W latach 2015-2016 Gmina zrealizowała wymieniony projekt tj. wyłoniła dostawców mikroinstalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i małych elektrowni wiatrowych,
zapewniła nadzór inwestorski, ustaliła harmonogram rzeczowo- czasowo - finansowy realizacji montażu urządzeń, przeprowadziła odbiory częściowe i odbiór
końcowy przedsięwzięcia oraz dokonała rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
Zamontowane urządzenia wraz z całą instalacją są własnością Gminy, która po zrealizowaniu inwestycji zgodnie z zawartą umową z NFOŚiGW udostępniła mikroinstalacje do korzystania na rzecz osób fizycznych, posiadających prawo do dysponowania nieruchomościami, zgodnie z ich przeznaczeniem zobowiązując ich do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń.
W przypadku uszkodzenia w tym okresie mikroinstalacji, nieobjętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku
niewłaściwej eksploatacji) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pokrycia kosztów jej naprawy. Uczestnicy projektu nie będą ponosić żadnych innych opłat poza opłatami eksploatacyjnymi.
Przez cały okres trwania umowy właściciel nieruchomości został zobowiązany do zapewnienia Gminie, a także osobom przez nią wskazanym, bezpłatnego
dostępu do zainstalowanych mikroinstalacji. Gmina po przekazaniu przedmiotowych instalacji nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych z ich eksploatacją. Po upływie trwałości projektu tj. po upływie trzech lat od zakończenia realizacji, urządzenia zostaną przekazane mieszkańcom – uczestnikom projektu, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy.
Wymieniony projekt został zrealizowany przez Gminę przy dofinansowaniu, w formie dotacji i pożyczki, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dotacja w wysokości 37,37 % kosztów kwalifikowanych, pożyczka w wysokości 62,63 % kosztów kwalifikowanych), gdzie Beneficjentem środków została Gmina oraz uczestnicy projektu.
Każdy uczestnik projektu dobrowolnie zobowiązał się w deklaracji do udziału w projekcie oraz w umowie cywilnoprawnej do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 30 % kosztów całkowitych pożyczki oraz 100 % kosztów niekwalifikowalnych projektu, czyli nieprzewidywalnych kosztów nieobjętych dofinansowaniem i pożyczką (Program Funkcjonalno-użytkowy, promocja projektu, sporządzenie wniosku, nadzór inwestorski nad realizacją przedsięwzięcia) poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy Gminy. Gmina zobowiązała się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 70 % kosztów całkowitych pożyczki.
Gmina poniosła wydatki za wykonanie inwestycji na podstawie zawartych z wykonawcami umów i wystawianych przez nich faktur VAT. Wykonawcy, którzy zostali wyłonieni w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, wykonali na rzecz Gminy usługę polegającą na dostawie wraz montażem mikroinstalacji OZE: mikroinstalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i małych elektrowni wiatrowych. Natomiast Gmina wykonała na rzecz mieszkańców usługę polegającą na zabezpieczeniu rzeczowej realizacji projektu.
Projekt zakłada, że po zamontowaniu, mikroinstalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła i małe elektrownie wiatrowe będą własnością Gminy przez cały okres trwałości
Projektu (tj. minimum 3 lata). Po upływie okresu trwałości Projektu kompletna instalacja zostanie przekazana mieszkańcowi na własność.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Zasady montażu, korzystania z mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) takie same.
Pytanie
Czy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Gmina jest zobowiązana do sporządzenia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych) albo jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacja podatkowa?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem przekazanie przez Gminę po 3 latach od zakończenia trwałości Projektu prawa własności mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii na rzecz mieszkańców Gminy uczestników Projektu bez dodatkowego wynagrodzenia zgodnie z zawartymi umowami, nie stanowi odrębnej czynności, lecz końcowy element wykonania usługi świadczonej przez Państwa na rzecz mieszkańców.
Po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Gmina nie jest zobowiązana do sporządzenia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych). Gmina nie będzie też zobowiązana do sporządzenia jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa. Zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Każdy mieszkaniec mógł wypełnić stosowną deklarację uczestnictwa w Projekcie. Po zakwalifikowaniu do Projektu, zasady montażu instalacji, możliwość korzystania z nich w okresie trwałości Projektu, jak i zasady przejścia na własność po upływie tego okresu są dla wszystkich mieszkańców jednakowe. Zatem świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego. Nie można zatem w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł (zarówno w związku z zamontowaniem instalacji na nieruchomości, którymi dysponuje mieszkaniec, możliwości korzystania z niej przez okres trwałości Projektu, jak i z tytułu przeniesienia jej na własność mieszkańca po tym okresie). Tym samym, Gmina nie ma obowiązku sporządzenia Informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), ani też jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.
W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory dokumentu elektronicznego deklaracji, o których mowa w art. 30da ust. 14, art. 38 ust. 1a, art. 42 ust. 1a, art. 42e ust. 5 oraz art. 43 ust. 1.
Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że:
Ustalone wzory dokumentu elektronicznego zawierają pozycje umożliwiające prawidłowe wykonanie obowiązku przez obowiązanych do ich złożenia, w tym:
1)nazwę, symbol oraz wariant formularza;
3)objaśnienia co do sposobu wypełniania, terminu i miejsca składania formularza.
Z kolei art. 45ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:
Oświadczenia, roczne obliczenie podatku, informacje i deklaracje, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 34 ust. 7 i 8, art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Gmina przystąpiła w 2015 r. do realizacji projektu pn. „(...) ” w ramach programu priorytetowego nr 3.3.4 „Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na (...)" (w formie dotacji i pożyczki). W ramach Przedsięwzięcia zaprojektowano, zakupiono i zamontowano 43 szt. mikroinstalacji OZE do produkcji energii elektrycznej i cieplnej na prywatnych zabudowanych nieruchomościach mieszkańców Gminy na potrzeby budynków mieszkalnych. Gmina w celu realizacji projektu zawarła w formie pisemnej umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości przeznaczonych do montażu mikroinstalacji OZE. W latach 2015-2016 Gmina zrealizowała wymieniony projekt tj. wyłoniła dostawców mikroinstalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i małych elektrowni wiatrowych, zapewniła nadzór inwestorski, ustaliła harmonogram rzeczowo- czasowo - finansowy realizacji montażu urządzeń, przeprowadziła odbiory częściowe i odbiór końcowy przedsięwzięcia oraz dokonała rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu. Zamontowane urządzenia wraz z całą instalacją są własnością Gminy, która po zrealizowaniu inwestycji zgodnie z zawartą umową z NFOŚiGW udostępniła mikroinstalacje do korzystania na rzecz osób fizycznych, posiadających prawo do dysponowania nieruchomościami, zgodnie z ich przeznaczeniem zobowiązując ich do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń. Projekt zakłada, że po zamontowaniu, mikroinstalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła i małe elektrownie wiatrowe będą własnością Gminy przez cały okres trwałości Projektu (tj. minimum 3 lata). Po upływie okresu trwałości Projektu kompletna instalacja zostanie przekazana mieszkańcowi na własność. Zasady montażu, korzystania z mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) takie same.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro zasady montażu, korzystania z mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Gminy) takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Gminie nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia tym osobom informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zauważyć jednak należy, że zgodnie z § 1 pkt 3 lit. a) i b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2397):
3)informacji o:
a)niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia,
b)przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia.
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:
Wzory, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3 - stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.
Ponadto z dniem 18 listopada 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1940).
Na podstawie § 1 rozporządzenia zmieniającego:
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. poz. 2397) załączniki nr 4, 6 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.
Wzory określone w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego).
Zgodnie zatem z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.
W konsekwencji, Państwa stanowisko, że opisane czynności nie stanowią przysporzenia dla mieszkańca i w związku z tym nie będą zobligowani do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł ani też jakiejkolwiek innej deklaracji należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
