Skutki podziału spółki z o.o. przez wydzielenia. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.356.2022.4.RR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.356.2022.4.RR

Temat interpretacji

Skutki podziału spółki z o.o. przez wydzielenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2022 r. (data wpływu 29 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym:

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

-(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

-Pan (…)

-Pan (…)

-(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (Zainteresowana będąca stroną postępowania) (…) Sp. o.o. zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) (dalej „Spółka T1”) istnieje od 1999 r.

Spółka posiada dwóch udziałowców – osoby fizyczne, które posiadają odpowiednio: 53% i 47% udziałów w zyskach tej Spółki.

Udziałowiec (…) (dalej „MB”) posiada 47% udziałów (zainteresowany niebędący stroną postępowania).

Udziałowiec  (…) (dalej „KB”) posiada 53% udziałów (zainteresowany niebędący stroną postępowania).

Te same osoby fizyczne posiadają również udziały w innej spółce kapitałowej – (…) Sp. z o.o. zarejestrowanej w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) (zainteresowany niebędący stroną postępowania, dalej „Spółka T2”). MB i KB posiadają w niej po 50% udziałów.

Spółka T1, jak i Spółka T2 podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udziałowcy obu spółek – MB i KB podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Żadna ze spółek nie powstała w wyniku działań o charakterze restrukturyzacyjnym, tj. podziału, łączenia lub wymiany udziałów.

Udziałowcy spółek T1 i T2 – MB i KB nie nabyli udziałów w ww. spółkach na skutek podziału, łączenia tych spółek lub transakcji wymiany udziałów.

Spółka T1 od 1 stycznia 2022 r. opodatkowana jest w formie ryczałtu od dochodów Spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka T1 prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, prowadząc sieć supermarketów o lokalnym zasięgu. Stanowi to główny przedmiot działalności tej spółki.

Dodatkowo Spółka T1 działa również na rynku nieruchomości – zajmuje się zarządzaniem i wynajmem nieruchomości podmiotom niepowiązanym, którzy w wynajmowanych lokalach prowadzą swoje przedsiębiorstwa. Wynajmowane nieruchomości to pawilony handlowe, lokale użytkowe i magazyny.

Przedmiotem działalności Spółki T2 również jest działalność w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości.

Zarząd Spółki T1 21 lutego 2022 r. podjął uchwałę (dalej „Uchwała”), w ramach której dokonano wydzielenia z majątku Spółki odrębnego Działu Zarządzania Nieruchomościami – zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej „ZCP”).

Uchwała szczegółowo przewiduje wydzielenie z majątku Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiącej wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w wewnętrznej strukturze organizacyjnej Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych służący do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 551 Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, Dz. U. 2022 poz. 172) w zakresie zarządzania nieruchomościami Spółki obejmujący: (…)

Wskazane w Uchwale prawa własności nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz udział w prawie użytkowania nieruchomości są ściśle związane z działalnością ZCP, związane są z osiąganym przez ZCP przychodem, bez którego ZCP nie mógłby samodzielnie realizować działalności zarobkowej.

W związku z powyższym dojdzie do przejścia zakładu pracy w myśl art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy.

W związku z faktem, że Spółka T1 prowadzi działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami Spółka dokonała finansowego wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych Spółki, poprzez utworzenie następujących kont głównych:

1)rachunek bankowy ZCP;

2)rozrachunki z dostawcami ZCP;

3)rozrachunki z tytułu najmu.

W prowadzonych księgach rachunkowych Spółki w ramach wymienionych niżej kont głównych dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa: (…)

Przepływy finansowe związane z działalnością związaną z nieruchomościami realizowane są przez odrębny, założony do tych celów rachunek bankowy.

Zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r., do zakresu działalności wymienionego działu należy zarządzanie nieruchomościami Spółki oraz wynajem nieruchomości Spółki na rzecz podmiotów trzecich.

Uchwała precyzuje, że do kompetencji Działu Zarządzania Nieruchomościami należy:

1)zarządzanie nieruchomościami Spółki, w tym nieruchomościami przeznaczonymi pod wynajem;

2)nadzór nad realizacją zawartych umów najmu;

3)zawieranie bieżących umów w zakresie działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami;

4)obsługa administracyjna nieruchomości Spółki.

Dodatkowo Spółka T1 precyzuje, że z działalnością ZCP-u nie są związane żadne dodatkowe koncesje, licencje i zezwolenia, bowiem przedmiot działalności realizowany przez ZCP nie wymaga ich posiadania.

Jak wskazał Zarząd Spółki T1 motywem podjęcia Uchwały w przedmiocie wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest planowane przez Spółkę wyodrębnienie na potrzeby własne Spółki funkcji zarządzania nieruchomościami Spółki przeznaczonymi pod wynajem, niezależnie od działalności prowadzonej przez Spółkę w zakresie sprzedaży detalicznej żywności napojów i wyrobów tytoniowych.

Tym samym celem wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wprowadzenie uporządkowanej struktury organizacyjnej Spółki o dwóch niezależnych profilach – zarządzania nieruchomościami Spółki oraz profilu działalności handlowej.

Zgromadzenie Wspólników Spółki T1 rozważa możliwość podjęcia w trakcie roku podatkowego 2022 działań o charakterze restrukturyzacyjnym, tj. dokonanie podziału Spółki T1 przez wydzielenie z niej Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa do Spółki T2. Jak wskazano we wniosku – Spółka T2 również prowadzi działalność na rynku zarządzania nieruchomościami.

Transakcja ta jest podyktowana potrzebą dywersyfikacji ryzyka i uczynienia prowadzonych działalności jeszcze bardziej efektywnymi i wydajnymi.

Wydzielenie ZCP-u ze Spółki T1 do Spółki T2 sprawi, że Spółka kontynuować będzie w dalszym zakresie prowadzenie działalności handlowej na rynku spożywczym. Spółka T2 będzie mogła realizować obsługę rynku nieruchomości poprzez efektywniejsze i pełniejsze zarządzanie nieruchomościami i wynajem ich korzystając z wniesionych do nich składników osobowo-majątkowych.

Oceniając powyższe motywy decyzji Spółki T1 nie można pominąć panującej pandemii COVID-19 oraz sytuacji międzynarodowej (wojna w Ukrainie), które z uwagi na swoje obecne i możliwe w przyszłości skutki dla prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na kondycję finansową wielu przedsiębiorstw. Zapaść rynkowa lub jakiekolwiek ograniczenia działalności związane z obowiązkiem zachowania reżimów sanitarnych dotyczące czy to działalności polegającej na handlu żywnością napojami i wyrobami tytoniowymi, czy związane z rynkiem nieruchomości mogą wpłynąć na kondycję finansową Spółki.

W razie zaistnienia takich zdarzeń udziałowcy obu Spółek ryzykowaliby jedynie kondycją finansową jednego podmiotu (np. spółki handlowej), a nie spółki w obecnej strukturze. Dzięki temu ograniczeniu ryzyka jest większa szansa, że przynajmniej jedna ze spółek działających w następstwie podziału osiągać będzie dochody lub będzie osiągać większe dochody.

Efektywność i minimalizacja ryzyka są nierozerwalnie ze sobą powiązane. W następstwie dokonanego podziału przez wydzielenie obie Spółki wraz ze swoimi specjalizacjami będą stanowić dwa w pełni niezależne podmioty. W związku z tym jakiekolwiek zmiany na rynku spożywczym, które mogą wpłynąć negatywnie na Spółkę T1 nie dotkną bezpośrednio Spółki T2 działającej w innej branży i na odwrót.

W związku z tym ewentualna gorsza kondycja finansowa jednej Spółki nie wpłynie na rentowność drugiej – pozwoli to ochronić nie tylko miejsca istniejące pracy, ale także kontrahentów Spółek, którzy są dostawcami i nabywcami usług i towarów oferowanych przez Spółkę.

Nawet, jeżeli planowany podział Spółki T1 zostanie zrealizowany, zespół składników materialnych i niematerialnych, który pozostanie w Spółce służący prowadzeniu działalności w zakresie sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych będzie stanowić samodzielne przedsiębiorstwo kontynuujące prowadzoną już działalność gospodarczą.

Z uwagi na daleko idące funkcjonujące wyodrębnienie działalności związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomości w ramach Spółki T1 wyodrębnienie tych aktywów i pasywów do odrębnego podmiotu wydaje się być naturalnym krokiem wskazującym na chęć rozwoju obu podjętych przedsięwzięć.

Wydzielenie działalności związanej z nieruchomościami do innej spółki kapitałowej pozwoli też na dynamiczniejszy rozwój tej spółki poprzez pozyskanie zewnętrznych inwestorów.

W obecnym stanie faktycznym (przed podziałem Spółki T1 przez wydzielenie), jeżeli udziałowcy tej Spółki chcieliby pozyskać inwestora to ten potencjalny inwestor objąłby udziały w Spółce, która zajmuje się również działalnością handlową – a z uwagi na tradycję i przywiązanie do marki – jej udziałowcy MB i KB nie chcą dopuszczać obcych osób do udziału kapitałowego w tej części prowadzonego biznesu. Potencjalny inwestor również może być zniechęcony inwestycją w spółkę działającą w kilku branżach, gdyż niepowodzenie w jednej z branż wpływa na wynik finansowy całej spółki.

Spółka T2 dopuszcza także możliwość skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka T2 rozważa dokonanie wyboru tej formy opodatkowania przed dokonaniem podziału Spółki T1, o którym mowa powyżej.

Spółka T2 dopuszczając możliwość skorzystania z formy opodatkowania w ramach ryczałtu zamierza skorzystać z rozwiązania przewidzianego w art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. złożyć zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania po zamknięciu ksiąg rachunkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem.

W piśmie z dnia 27 lipca 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że w związku z podziałem przez wydzielenie Spółki T1 zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 udziałowcom Spółki T1 (udziałowcy MB i KB) zostaną przydzielone dodatkowe udziały, a przyjęta przez udziałowców spółki przejmującej wartość udziałów dla celów podatkowych przydzielonych przez spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Wnioskodawca wskazuje, że majątek pozostający w Spółce T1 będzie niewątpliwie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje, ze zespół składników osobowych i majątkowych pozostały w Spółce T1 będzie służyć do prowadzenia działalności handlowej w branży spożywczej pod znaną lokalnie marką (…) - działalność ta prowadzona jest w formie sklepów spożywczych (także z możliwością dostawy online).

Majątek, który zostanie wydzielony do Spółki T2 w ramach podziału Spółki T1, również będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca w stanie faktycznym wniosku powołał się na uchwałę zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r., która ściśle i formalnie przyporządkowywała dane składniki osobowo-majątkowe do działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami.

Podjęta uchwała (precyzyjnie opisana w stanie faktycznym wniosku) stanowi formalne potwierdzenie stanu faktycznego funkcjonującego w Spółce T1 już w przeszłości.

Planowany do wydzielenia Dział Zarządzania Nieruchomościami może samodzielnie i niezależnie realizować określone działania gospodarcze i może stanowić samodzielnie funkcjonujące przedsiębiorstwo czego dowodzi należyte, zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnienie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wskazując na wyodrębnienie organizacyjne Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami funkcjonuje (jak sama nazwa wskazuje) jako odrębny dział - odrębny od działu handlowego funkcjonującego w ramach spółki T1. Dział ten został formalnie korporacyjnie wyodrębniony w decyzji - uchwale zarządu Spółki T1.

Wyodrębnienie składników osobowo-majątkowych wypełnia znamiona wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ zmaterializowane jest w postaci wyodrębnienia osobnego działu w ramach istniejącej spółki, a dział ten został wyodrębniony na podstawie odrębnego dokumentu, w tym przypadku uchwały zarządu.

Wyodrębnienie finansowe

Wskazując na wyodrębnienie finansowe Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami jest należycie wyodrębniony.

Organ wskazuje w wezwaniu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza pełnej samodzielności finansowanej, ale możliwość odpowiedniej ewidencji, możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wskazano w stanie faktycznym powołując się na podjętą uchwałę zarządu Spółki T1, Spółka T1 dokonała finansowego wydzielenia Działu Zarządzania Nieruchomościami w prowadzonych księgach rachunkowych, poprzez utworzenie następujących kont głównych:

-„rachunek bankowy ZCP”,

-„rozrachunki z dostawcami ZCP”,

-„rozrachunki z tytułu najmu”.

W prowadzonych księgach rachunkowych Spółki w ramach wymienionych niżej kont głównych dokonano wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami: (…).

Przepływy finansowe związane z działalnością związaną z nieruchomościami realizowane są przez odrębny, założony do tych celów rachunek bankowy (odrębny dla Działu Zarządzania Nieruchomościami).

Wnioskodawca bardzo dokładnie wyodrębnił finansowo ewidencję zdarzeń gospodarczych w Spółce T1, przez co niewątpliwie możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wskazując na wyodrębnienie funkcjonalne Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, ze Dział Zarządzania Nieruchomościami jest należycie wyodrębniony.

Organ wskazuje w wezwaniu, że wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych, innymi słowy - taki zespół składników musi obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Taki zespół składników osobowo - majątkowych musi posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca w stanie faktycznym powołując się na treść uchwały zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r. wskazuje, ze Dział Zarządzania Nieruchomościami dysponuje składnikami majątku i zapleczem kadrowym, które pozwala mu na funkcjonowanie jako niezależne przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca wskazuje, że w uchwale zarządu z dnia 21 lutego 2022 r. wymienione są wyraźnie zadania Działu Zarządzania Nieruchomościami. Nazwa działu wskazuje, że przedmiotem działalności tego działu i związanego z nim zaplecza osobowego i majątkowego jest:

-zarządzanie nieruchomościami Spółki, w tym nieruchomościami przeznaczonymi pod wynajem,

-nadzór nad realizacją zawartych umów najmu,

-zawieranie bieżących umów w zakresie działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami,

-obsługa administracyjna nieruchomości Spółki.

Z Działem Zarządzania Nieruchomościami związany jest majątek, który pozwoli na wykonywanie działalności w zakresie wyżej wskazanym. Wnioskodawca wskazał ten zespół składników osobowych i majątkowych w stanie faktycznym wniosku powołując się na treść uchwały zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r.

Celem doprecyzowania Wnioskodawca wskazuje, że z Działem Zarządzania Nieruchomościami związane są między innymi: (…)

-prawa i obowiązki wynikające z następujących umów najmu oraz umów przejścia i przejazdu szczegółowo wskazane w załączniku do uchwały : (…)

Podjęta uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów, niewymienionych w załączniku do uchwały przypisane są do działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonej umowy do Działu Zarządzania Nieruchomościami bądź do działalności Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku zawarcia nowych umów, Zarząd Spółki dokonuje ich przyporządkowania.

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają:

-prawa i obowiązki z innych niż wymienione powyżej umów oraz prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy; wymienione szczegółowo w załączniku do niniejszej Uchwały to: (…)

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

-prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych,

-prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji,

-prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych,

-prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami,

-prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych,

-prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Podjęta uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów, niewymienionych w załączniku do uchwały przypisane są do działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonej umowy do Działu Zarządzania Nieruchomościami bądź do działalności Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

Z treści powoływanej uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają rzeczowe aktywa trwałe związane organizacyjnie i funkcjonalnie z Działem Zarządzania Nieruchomościami: (…)

Uchwała precyzuje, ze wszelkie rzeczowe aktywa trwałe, niewymienione w niniejszym załączniku przypisane są do pozostałej działalności gospodarczej Spółki, niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonego składnika mienia, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku nabywania nowych składników majątku przez władze Spółki, Zarząd Spółki dokonuje przyporządkowania składnika majątku.

Z treści powoływanej uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają wartości niematerialne i prawne związane funkcjonalnie i organizacyjnie z Działem Zarządzania Nieruchomościami.

Z treści powoływanej uchwały wynika, że do Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane są także: (…)

Wnioskodawca wskazuje, ze powyższy zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych pozwala na stwierdzenie, że warunek wyodrębnienia funkcjonalnego został spełniony. Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że elementem koniecznym, który został spełniony także w przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego jest przypisanie odrębnej kadry pracowniczej wyłącznie do zadań realizowanych przez Dział Zarządzania Nieruchomościami.

Wnioskodawca precyzuje, że udziały wspólników spółek T1 i T2 (udziałowcy MB i KB) nie zostały nabyte ani objęte w wyniku wymiany udziałów. Udziały tych udziałowców nie zostały także przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów.

Wnioskodawca wskazuje, że przyjęta przez udziałowców spółki przejmującej wartość udziałów dla celów podatkowych przydzielonych przez spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału Spółki T1.

Wnioskodawca precyzuje i podkreśla, że ani głównym, ani jednym z celów podziału Spółki T1 nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wnioskodawca wskazał we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej obszerne uzasadnienie gospodarcze planowanych transakcji. Wskazując na racjonalność i ekonomiczne uzasadnienie transakcji Wnioskodawca podkreślił aspekt minimalizacji ryzyka działania w dwóch, tak niestabilnych branżach w ramach jednego podmiotu.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, że celem transakcji jest zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności prowadzonych działalności.

Dokonanie podziału jest niezbędne z uwagi na trudną do przewidzenia sytuację gospodarczą - podział Spółki T1 przez wydzielenie z Działu Zarządzania Nieruchomościami do Spółki T2 jest niezbędne dla ochrony tych Spółek, ponieważ w następstwie dokonanego podziału przez wydzielenie obie Spółki wraz ze swoimi specjalizacjami będą stanowić dwa w pełni niezależne podmioty. W związku z tym jakiejkolwiek zmiany na rynku spożywczym, które mogą wpłynąć negatywnie na Spółkę T1, nie dotkną bezpośrednio Spółki T2 działającej w innej branży i na odwrót. W związku z tym ewentualna gorsza kondycja finansowa jednej Spółki nie wpłynie na rentowność drugiej - pozwoli to ochronić nie tylko miejsca istniejące pracy, ale także kontrahentów Spółek, którzy są dostawcami i nabywcami usług i towarów oferowanych przez Spółkę. Wnioskodawca poprzez trudną do przewidzenia sytuację gospodarczą rozumie trwający nadal i eskalujący konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy, co istotnie zdestabilizowało wiele łańcuchów dostaw (kraje Wschodu są istotnymi producentami rolnymi).

Wśród innych ryzyk, które identyfikuje Wnioskodawca należy wskazać widmo kryzysu gospodarczego związanego z nieustannie wzrastającą inflacją, wyższymi stopami procentowymi co szczególnie wpływa na dynamikę rynku nieruchomości, a także zdolności majątkowe obywateli - w efekcie, wysokość środków, które chcą przeznaczać podczas zakupów, a to końcowo oddziałuje na przychody spółki.

Spodziewany kryzys na rynku nieruchomości może spowodować załamanie się cen obsługi (w tym najmu) nieruchomości, co również przełoży się na sytuację majątkową spółki.

Tak jak wskazano w stanie faktycznym wniosku Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podjęcie działań o charakterze restrukturyzacyjnym to konieczność celem zabezpieczenia funkcjonujących już przedsiębiorstw, a tym samym ochrona miejsc pracy i zabezpieczenia źródła przychodów.

Podsumowując, celem (ani głównym, ani jednym z głównych) planowanych działań restrukturyzacyjnych nie jest unikanie lub uchylanie się od opodatkowania.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że zadane przez Organ pytanie brzmiało: Czy prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, umów przejścia i przejazdu oraz umów innych niż zostaną przeniesione na (… nabywcę)?

Wnioskodawca precyzuje, że w wyniku dokonania wydzielenia ze Spółki T1 Działu Zarządzania Nieruchomościami na Spółkę Przejmującą T2 zostaną przeniesione prawa z tytułu najmu, umów przejścia i przejazdu oraz innych umów.

Przez inne umowy Wnioskodawca rozumie między innymi: (…)

Poza tymi umowami na Spółkę T2 w wyniku podziału zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki T1, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

-prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych,

-prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji,

-prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych,

-prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami,

-prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych,

-prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami

Wnioskodawca zgodnie z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 2 potwierdza i precyzuje, że składniki majątku przypisane do Działu Zarządzania Nieruchomościami są organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie.

Dnia 21 lutego 2022 r. na swoich kompetencji wynikających z brzmienia umowy spółki zarząd Spółki T1 podjął odrębną pisemną uchwałę w przedmiocie wydzielenia w ramach istniejącej spółki T1 Działu Zarządzania Nieruchomościami tym samym został formalnie potwierdzony i ukonstytuowany stan rzeczy funkcjonujący już w przeszłości w sposób dorozumiany. Uchwała jest odrębnym dokumentem sporządzonym w formie pisemnej, podpisanym przez Prezesa Zarządu zgodnie z prawem reprezentacji przyznanym w umowie Spółki T1.

Wnioskodawca zgodnie z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 2 precyzuje, że w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych Spółki T1 utworzył osobne konta główne w ramach ksiąg rachunkowych (konto główne „rachunek bankowy ZCP”, konto główne „rozrachunki z dostawcami ZCP” oraz konto główne „rozrachunki z tytułu najmu”).

W ramach wymienionych powyżej kont głównych dokonano wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami. Szczegółowo Wnioskodawca wskazał na ten podział w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji oraz w odpowiedzi na pytanie nr 2.

Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że do celów kompleksowego ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, przychodów i kosztów, należności i zobowiązań związanych z Działem Zarządzania Nieruchomościami utworzono odrębny rachunek bankowy dedykowany wyłącznie temu działowi i zdarzeniom z nim związanym.

Oddzielny rachunek bankowy w połączeniu z wyodrębnieniem na gruncie ksiąg rachunkowych (odrębne konta główne i szereg kont analitycznych) Spółki T1 jest dostatecznym działaniem pozwalającym na wyodrębnienie finansowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Dokumentem potwierdzającym takie wyodrębnienie jest uchwała zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r.

Wyodrębnienie funkcjonalne w ramach Spółki T1 objawia się poprzez przyporządkowanie do działu określonych składników osobowo-majątkowych (składników materialnych i niematerialnych).

Wyodrębnienie to zostało potwierdzone brzmieniem uchwały zarządu Spółki T1 dnia 21 lutego 2022 r.

Uchwała ta przyporządkowała do Działu Zarządzania Nieruchomościami (jeszcze w ramach Spółki T1) prawo własności nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, prawo wynikające z tytułu umów najmu, umów przejścia i przejazdu, a także pozostałych umów związanych z okresową obsługą nieruchomości przyporządkowanych do tego działu.

Poza nieruchomościami i prawami ściśle z nimi związanymi do Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowano określone ruchomości, które są niezbędne pracownikowi zatrudnionemu w Dziale Zarządzania Nieruchomościami do wykonywania swojej funkcji.

W skład ruchomości wchodzą między innymi narzędzia, drabina, komputer, telefon komórkowy, biurko, krzesło biurowe i sofa, a także oprogramowanie niezbędne do obsługi ww. elektroniki.

Są to składniki majątkowe niezbędne by pracownik zatrudniony w tym dziale był wyposażony we wszystkie niezbędne do pracy atrybuty.

Ruchome składniki majątku pozwalają na obsługę administracyjną zawartych umów najmu, ale także bieżące wsparcie w zakresie drobnych napraw i usterek, które mogą się pojawić w wynajmowanych nieruchomościach - należy to do obowiązków pracownika wyłącznie związanego z Działem Zarządzania Nieruchomościami.

Kompletna lista składników majątku związanych z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami związana wymieniona została w odpowiedzi na pytanie nr 2 niniejszego wezwania oraz w stanie faktycznym wniosku, dlatego Wnioskodawca odstąpił od powielenia treści odpowiedzi.

Wnioskodawca wskazał, że działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami funkcjonuje przed dokonaniem podziału jako wyodrębniona część Spółki T1.

Wskazać należy, że na dzień sporządzania niniejszej odpowiedzi (25 lipca 2022 r.) podział nie został jeszcze dokonany, a uchwała, która formalizowała ten podział została podjęta 21 lutego 2022 r.

Podjęcie uchwały przez zarząd Spółki T1 legitymizowało stan faktyczny funkcjonujący wcześniej w sposób dorozumiany.

Wnioskodawca podaje, że - jak wskazano w stanie faktycznym wniosku oraz w odpowiedzi na pytanie nr 2 i pytania nr 7-9 niniejszego wezwania - działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami dzięki przyporządkowanym do niego składnikom osobowym i majątkowym umożliwia funkcjonowanie jako niezależne przedsiębiorstwo mogące realizować określone zadania gospodarcze.

Wnioskodawca wskazał, że składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji podziału Spółki T1 przez wydzielenie Działu Zarządzania Nieruchomościami do Spółki T2 umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej obecnie prowadzonej przez Spółkę T2 (nabywcę).

Wnioskodawca precyzuje, że zgodnie z udzielonymi odpowiedziami, przejmowany Dział Zarządzania Nieruchomościami cechuje się samodzielnością pozwalającą na funkcjonowanie jako odrębne i niezależne przedsiębiorstwo i do realizacji tego celu nie jest konieczne angażowanie jakichkolwiek dodatkowych składników majątkowych poza tymi będącymi przedmiotem transakcji.

Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że nie jest konieczne podejmowanie jakichkolwiek dodatkowych działań i angażowanie dodatkowych składników majątkowych by nabywca (Spółka T2) mogła prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami w oparciu o przejęte składniki majątku. W związku z udzieleniem odpowiedzi negatywnej Wnioskodawca odstępuje od wskazywania takich działań.

Pytania:

1.Czy planowana transakcja podziału Spółki T1 przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2.Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w związku z podziałem Spółki T1 i przydzieleniem udziałowcom Spółki T1 dodatkowych udziałów w Spółce T2, po stronie udziałowców Spółki (tj. KB i MB) nie powstanie dochód (przychód), zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3.Czy jeżeli Spółka T1, opodatkowana ryczałtem od dochodów Spółek, zostanie poddana podziałowi przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 również opodatkowanej ryczałtem, zachowa prawo do tej formy opodatkowania?

4.Czy jeżeli Spółka T2, która najpierw wybierze formę opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek, a później przejmie wydzieloną ze Spółki T1 zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zachowa prawo do tej formy opodatkowania?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na pytanie nr 2 wniosku, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1 wniosku) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3 i nr 4 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 2

Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w związku z podziałem Spółki i przydzieleniem udziałowcom (MB i KB) dodatkowych udziałów w Spółce T2, po stronie udziałowców MB i KB jako udziałowców Spółki nie powstanie dochód (przychód), zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w związku z podziałem Spółki T1 i przydzieleniem udziałowcom (MB i KB) dodatkowych udziałów w Spółce T2, po stronie udziałowców Spółki T1 (i jednocześnie udziałowców Spółki T2) nie powstanie dochód (przychód) zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z nowo dodanym art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, a w przypadku podziału spółki następującego przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowana część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który precyzuje, że w przypadku podziału spółki przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa dochód (przychód) wspólnika nie podlega opodatkowaniu w momencie podziału spółek. Przychód (dochód) ten powstaje dopiero z chwilą zbycia udziałów spółki przejmującej zgodnie z metodą ustalania kosztów przedstawioną w tym przepisie.

Prezentowany stan faktyczny (powinno być: „zdarzenie przyszłe”) należy odnieść także do nowego - funkcjonującego dopiero od 1 stycznia 2022 r. art. 24 ust. 8da i ust. 8db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 8da ww. ustawy wskazać należy, że obie spółki - spółka dzielona, jak i spółka przejmująca są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Drugi z przepisów dodanych przez ustawę nowelizującą z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), tj. art. 24 ust. 8db wskazuje, że wspomnianego art. 24 ust. 8 nie stosuje się, gdy udziały wspólnika w spółce dzielonej lub przejmowanej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Zainteresowani wskazują, że udziałowcy obu spółek - spółki dzielonej i przejmującej nie objęli w nich udziałów w skutek transakcji wymiany udziałów, łączenia lub podziału któregokolwiek z tych podmiotów.

Przyjęta przez udziałowców spółki przejmującej wartość udziałów dla celów podatkowych przydzielonych przez spółkę przejmującą nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W tym kontekście o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić wówczas, gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki

a)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

b)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

c)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

d)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zatem, nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego oraz zakładając,  że odpowiedź na pytanie nr 1 zadane we wniosku będzie pozytywna, należy stwierdzić że zarówno majątek pozostały w Spółce T1, jak i majątek wydzielany i przekazywany do Spółki T2 będą spełniać wymogi definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, po stronie wspólników obu spółek (tj. MB i KB) na moment podziału Spółki przez wydzielenie nie powstanie dochód (przychód) do opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.

W świetle natomiast pkt 7a powołanego przepisu:

Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także – w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 – ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.

Wykładnia literalna ww. przepisów wskazuje, że:

1)art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie gdy majątek spółki przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie i majątek pozostający w spółce nie stanowią (każde z osobna) zorganizowanych części przedsiębiorstwa,

2)art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do podziału spółek w innych przypadkach niż określone w art. 24 ust. 5 pkt 7 tej ustawy (czyli np. w przypadku gdy majątek spółki przejmowany na skutek podziału przez wydzielenie i majątek pozostający w spółce stanowią (każde z osobna) zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Jak wynika z opisu sprawy, Zarząd Spółki T1 podjął uchwałę, w ramach której dokonano wydzielenia z majątku Spółki T1 odrębnego Działu Zarządzania Nieruchomościami – zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2. Majątek pozostający w Spółce T1 będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Majątek, który zostanie wydzielony do Spółki T2 w ramach podziału Spółki T1 również będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, w opisanej sprawie zastosowanie znajdzie dyspozycja art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 8 ustawy:

W przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

1) art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;

2) art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;

3) wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

W świetle art. 24 ust. 8da ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy:

1) spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei, stosownie do treści art. 24 ust. 8db analizowanej ustawy:

Przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:

1) udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub

2) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

W myśl art. 24 ust. 19 ww. ustawy, przepisu ust. 8:

nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów (…) podziału spółek (…) jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie zarówno Spółka T1, jak i Spółka T2 podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto z opisu sprawy wynika, że nie będą spełnione negatywne przesłanki dla zastosowania art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 24 ust. 8db ustawy.

Wobec powyższego, prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym w związku z podziałem Spółki T1 i przydzieleniem udziałowcom (MB i KB) dodatkowych udziałów w Spółce T2, w momencie podziału przez wydzielenie po stronie udziałowców Spółki T1 (i jednocześnie udziałowców Spółki T2) nie powstanie dochód (przychód) zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Kwestia czy majątek pozostający w Spółce T1, jak i majątek przejmowany na skutek podziału przez Spółkę T2 będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia, gdyż stanowi element opisu zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną        (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).