Zwolnienie przedmiotowe oraz koszty uzyskania przychodów. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.508.2022.2.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.508.2022.2.AP

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe oraz koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 2 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 sierpnia 2022 r. (wpływ 3 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X (w dalszej części również jako: Wnioskodawca, Przedsiębiorca, JDG, Firma oraz X). Działa Pan na rynku od 2011 r. Jest również czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Działalność opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a forma opodatkowania to tzw. podatek liniowy. Zobowiązany jest Pan zatem do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Pana firma działa głównie w branży górniczej wprowadzając rozwiązania projektowe dla maszyn i narzędzi pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych. X działa w obszarze projektowania i produkcji kontraktowej maszyn i narzędzi oraz innych elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w górnictwie. Jest w części producentem kontraktowym współpracującym z wieloma firmami polskimi, jak i zagranicznymi. Zajmuje się Pan projektowaniem inżynierskim i produkcją narzędzi i oprzyrządowania specjalnego przeznaczenia dla górnictwa, wiertnictwa, ale również dla branży medycznej, optycznej, lotniczej i spożywczej.

10 czerwca 2021 r. podpisał Pan umowę (dalej: „Umowa”) z Województwem … (… Instytucja Pośrednicząca; dalej: „IP”) w ramach dofinansowania Projektu „...”, nr …, w ramach Osi Priorytetowej nr 1 „Przedsiębiorstwa Innowacyjne”; Działania nr 1.2 „Innowacyjne przedsiębiorstwa”; Poddziałania nr 1.2.1 „Innowacyjne przedsiębiorstwa - konkurs horyzontalny”; Schemat nr 1.2.A „Wsparcie dla przedsiębiorstw chcących rozpocząć lub rozwinąć działalność B+R”; Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020.

Całkowita wartość projektu (dalej również jako: „Dotacja”) w ramach umowy została określona na kwotę ... . Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych w ramach umowy wynosi ..., przy czym:

-maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na badania przemysłowe wynosi ...;

-maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na prace rozwojowe wynosi ....

W ramach projektu IP przyznał Panu kwotę na realizację projektu w kwocie nieprzekraczającej ..., co stanowi 65,85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

-płatność z pomocą publiczną w kwocie nieprzekraczającej ...,

-płatność z pomocą de minimis w kwocie nieprzekraczającej ....

Zgodnie z definicjami zawartymi w Umowie przez dofinansowanie należy rozumieć płatność z budżetu środków europejskich odpowiadające wkładowi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane przez ....na Pana rachunek płatniczy, które stanowi bezzwrotną pomoc przeznaczoną na pokrycie części wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu na podstawie Umowy.

Celem opisywanego projektu jest przeprowadzenie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w obszarze łączników stanowiących element przewodu wiertniczego, stosowanego do tzw. wiercenia obrotowego.

Efektem przeprowadzonych prac ma być wprowadzenie do sprzedaży złączy przewodów wiertniczych do wierceń obrotowych o dużo wyższych parametrach, od których aktualnie są oferowane na rynku.

Dzięki dofinansowaniu zwiększy Pan poziom swojej innowacyjności oraz konkurencyjności.

Podatek VAT, który może być odzyskany na podstawie odrębnych przepisów w ramach projektu nie stanowi wydatków kwalifikowanych.

Numerem referencyjnym programu pomocowego, przydzielonym przez Komisję Europejską, zgodnie z art. 3 ust. 6 rozporządzenia komisji (WE) nr 794/2004 z 21 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr .... ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (ze zm.), na podstawie którego udzielana jest pomoc ... (2015/X).

W uzupełnieniu wniosku z 3 sierpnia 2022 r. wskazał Pan, że umowa z … Instytucją Pośredniczącą została podpisana 10 czerwca 2021 r. Do momentu złożenia uzupełnienia wniosku zostały wypłacone dwie zaliczki:

1.12 sierpnia 2021 r. – kwota ...,

2.31 marca 2022 r. – kwota ....

Płatność dofinansowania została zrealizowana za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wskazał Pan, że nie ma wiedzy, ani kompetencji, żeby określać czy dofinansowanie jest dotacją celową, czy też nie. Dofinansowanie pochodziło ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Poniósł Pan szereg wydatków, tj. wynagrodzenia pracowników, wynajem laboratorium, zakup materiałów i urządzeń. Składa się na to kilkadziesiąt lub kilkaset faktur i dokumentów.

Brał Pan czynny udział w realizacji projektu. Pełnił Pan funkcję technologa i czynnie uczestniczył w pracach nad projektem.

Beneficjentem programu, zgodnie z dokumentami programowymi jest Pan jako prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą …

Oprócz wydatków, które dotyczą Pana wynagrodzenia w związku z realizacją projektu, wszystkie inne wydatki są związane pośrednio z uzyskaniem, zachowaniem albo zabezpieczeniem Pana źródła przychodów. Wydatki te dotyczą opracowania nowego i innowacyjnego produktu, który docelowo ma zostać wprowadzony do sprzedaży przez Pana.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie ulega wątpliwości, że wydatki - oprócz kwot Pana wynagrodzenia – są związane z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodu.

W projekcie pełni Pan funkcję technologa. Miesięczne wynagrodzenie w projekcie zostało określone jako procent miesięcznego zaangażowania w projekt pomnożone przez 1/12 z 12-miesięcznego dochodu uzyskanego z działalności w okresie poprzedzającym złożenie wniosku o dofinansowanie (rok 2021). Zaangażowanie Właściciela w projekt wynosi 0,75 etatu.

Pana zakres obowiązków to realizacja badań w zakresie doboru odpowiednich parametrów produktu oraz opracowania projektu technicznego złączy i ich badania w próbach w warunkach operacyjnych i rzeczywistych.

W ramach etapu odpowiedzialny jest Pan za:

-konsultacje w zakresie konstrukcji złączy żerdzi i raczka,

-konsultacje nad opracowaniem technik montażu złączy w przewodzie wiercącym,

-opracowanie szczegółowej instrukcji obsługi i użytkowania dla klienta,

-konsultacje zasad wymiany złączy w trakcie eksploatacji,

-opracowywanie programów do maszyny numerycznej,

-dobór narzędzi.

Stanowisko Technologa jest niezbędne do opracowania założeń technologicznych nowej technologii oraz prowadzenia badań nad produktem.

Nie ma Pan wiedzy jaka jest podstawa prawna otrzymania wskazanych we wniosku środków finansowych.

Pytania

1.Czy otrzymana dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy wartość pracy własnej podatnika, która będzie sfinansowana ze środków pochodzących z budżetu unijnego, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?

3.Czy wydatki ponoszone przez Pana, finansowane w części ze środków z dotacji, a w części ze środków własnych, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu w części sfinansowanej z Pana środków własnych?

4.Jeśli odpowiedź na pytanie Nr 1 będzie negatywna, czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podatkowy w dacie otrzymania środków na rachunek bankowy?

5.Jeśli odpowiedź na pytanie Nr 1 będzie negatywna, to czy wydatki, które będą stanowiły wydatki spełniające ogólną normę dotyczącą kwalifikacji do kosztów podatkowych będą mogły stanowić koszty podatkowe?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1, Nr 2 oraz Nr 3, natomiast w zakresie pytania Nr 4 oraz Nr 5, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21. 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ponadto, jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od  których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższego wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba, że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

W analizowanym przypadku otrzymuje Pan środki z dotacji, które dotyczą prac rozwojowych i udoskonalających produkty, które są wytwarzane lub projektowane i sprzedawane przez Pana. W ramach prowadzonych prac badawczych i rozwojowych nie powstaną ani nowe środki trwałe, ani również wartości niematerialne i prawne, które zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. W związku z tym, osiągnie Pan przychód podatkowy.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zawarł Pan umowę z instytucją pośredniczącą o dofinansowanie określonego projektu. Instytucją pośredniczącą jest Województwo ...

W Pana ocenie, dofinansowanie to stanowi przychód z działalności gospodarczej, który po spełnieniu określonych warunków może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowe są płatności na realizację projektów:

a)finansowanych z udziałem środków europejskich,

b)otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego,

c)z wyłączaniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Punkt a):

Na podstawie przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.; dalej: „u.f.p.”). wywnioskował Pan, że środki z dotacji finansowane są z udziałem środków europejskich.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznym są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Funduszu Spójności. Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

W Umowie zawartej przez Pana z Instytucją Pośredniczącą wskazane jest wprost, że przez dofinansowanie należy rozumieć płatności pochodzące z budżetu środków europejskich.

Punkt b):

Zgodnie z Umową jaką zawarł Pan z instytucją wypłacającą środki jest .... Wynika to z § 1 pkt 5 Umowy, w którym wskazane jest, że przez dofinansowanie rozumie się płatności pochodzące z budżetu środków europejskich odpowiadające wkładowi Fundusz przekazywane przez ... na rachunek płatniczy Beneficjenta, stanowiące bezzwrotną pomoc przeznaczoną na pokrycie części wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu na podstawie Umowy.

Punkt c):

X nie stanowi w tym przypadku wykonawcy, dla których płatność byłaby wyłączona z omawianego zwolnienia.

Pełni Pan funkcję Beneficjenta, podmiot nie jest więc wykonawcą, ani podwykonawcą, któremu na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Mając na względzie powyższe uważa Pan, że środki otrzymane z dotacji w całości będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Nie jest zatem określone, że płatności finansowane ze środków europejskich dotyczące pracy własnej przedsiębiorcy są wyłączone ze zwolnienia określonego w ww. przepisie.

W przypadku dotacji, które są otrzymywane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i które zwolnione zostały z art. 21 ust. 1 pkt 129 (wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36), występuje brak możliwości zwolnienia otrzymanych kwot dotyczących otrzymanego finansowania.

Brzmienie art. 21 ust. 36 jest następujące: zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Stąd też, gdyby celem ustawodawcy było wyłączenie pracy własnej podatnik w przypadku zwolnienia z podatku dotacji otrzymywanych ze środków europejskich na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaznaczyłby to bezpośrednio w przepisach ustawy, tak jak ma to miejsce w przypadku zwolnienia dotacji wypłacanych z budżetu państwa lub budżetu JST. Jednoznacznie zatem celem ustawodawcy było umożliwienie zwolnienia z podatku dotacji pochodzących ze środków europejskich również w zakresie środków wydatkowanych na pokrycie pracy własnej właściciela.

W związku z powyższym oraz mając na uwadze przedstawione poniżej stanowisko organu uważa Pan, że dotacja przez Pana otrzymana w części przeznaczonej na Pana wynagrodzenie będzie zwolniona z podatku.

Potwierdzeniem powyższego jest m.in. stanowisko Dyrektora KIS wyrażone w interpretacji indywidualnej z 5 maja 2020 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.97.2020.2.AA, w której zostało wskazane, że: „Reasumując - środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu pracy własnej, na rzecz Projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Ad. 3.

Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, kosztem uzyskania przychodów są wydatki, które spełniają łącznie następujące warunki:

-zostały poniesione przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku muszą one zostać pokryte z zasobów majątkowych podatnika,

-są definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionych wydatków nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

-zostały właściwie udokumentowane,

-nie mogą znajdować się w grupie wydatków, które zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wyłączone z kosztów podatkowych.

Powyższe można wywieść z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Dodatkowo, jak wskazano w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) pochodzących z dotacji, dofinansowania, etc.

Jeżeli zatem celem ustawodawcy byłoby wyłącznie z kosztów podatkowych wydatków w części sfinansowanych z dotacji, a w części ze środków własnych, wskazałby to wyraźnie w ustawie, tak jak zrobił to w przypadku wydatków sfinansowanych w całości z dotacji.

W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych enumeratywnie zostały wymienione wydatki, które nie mogą stanowić kosztów podatkowych.

Ponadto, w myśl art. 22 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Dodatkowo art. 22 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że zasadę, o której mowa w ust. 3, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c), pkt 153 lit. c) i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyżej wskazane przepisy oznaczają, że w przypadku, gdy wydatek poniesiony przez podatnika dotyczy w części przychodów zwolnionych, a w części przychodów opodatkowanych może zostać zaliczony do kosztów podatkowych w proporcji w jakiej przychody opodatkowane stanowią wartość w całości przychodów.

Wydatki poniesione przez Pana sfinansowane w części z dotacji, a w części ze środków własnych dotyczą prac badawczo-rozwojowych nad nowymi produktami. Stanowią więc koszty pośrednie związane z Pana działalnością.

W związku z tym w przypadku:

-gdy potrafi Pan precyzyjnie określić jaka kwota wydatku stanowi wartość sfinansowaną z dotacji, a jaka ze środków własnych, zaliczenie do kosztów podatkowych podlegać będzie kwota, która dotyczy wydatków bezpośrednio poniesionych przez Pana,

-gdy nie jest Pan w stanie określić precyzyjnie na podstawie posiadanej dokumentacji, jaka wartość została sfinansowana z dotacji, a jaka ze środków własnych, kwota kosztów zostanie obliczona na podstawie proporcji w jakiej koszty sfinansowane ze środków własnych stanowią do kwoty całości kosztów projektu realizowanego przez Pana.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w sprawie, ponieważ z opisanego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby z otrzymanej dotacji finansował Pan nabycie lub wytworzenie ww. składników majątku.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 tej ustawy).

Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2011 r., opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a forma opodatkowania to tzw. podatek liniowy. Zobowiązany jest Pan do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Pana firma działa głównie w branży górniczej wprowadzając rozwiązania projektowe dla maszyn i narzędzi pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Firma działa w obszarze projektowania i produkcji kontraktowej maszyn i narzędzi oraz innych elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w górnictwie. Jest w części producentem kontraktowym współpracującym z wieloma firmami polskimi jak i zagranicznymi. Zajmuje się Pan projektowaniem inżynierskim i produkcją narzędzi i oprzyrządowania specjalnego przeznaczenia dla górnictwa, wiertnictwa, ale również dla branży medycznej, optycznej, lotniczej i spożywczej.

10 czerwca 2021 r. podpisał Pan umowę z Instytucją Pośredniczącą w ramach dofinansowania Projektu w ramach Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

Całkowita wartość projektu w ramach umowy została określona na kwotę .... Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych w ramach umowy wynosi ..., przy czym:

-maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na badania przemysłowe wynosi ...;

-maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na prace rozwojowe wynosi ....

W ramach projektu przyznano Panu kwotę na realizację projektu w kwocie nieprzekraczającej ..., co stanowi 65,85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

-płatność z pomocą publiczną w kwocie nieprzekraczającej ...,

-płatność z pomocą de minimis w kwocie nieprzekraczającej ....

Celem opisywanego projektu jest przeprowadzenie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w obszarze łączników stanowiących element przewodu wiertniczego, stosowanego do tzw. wiercenia obrotowego. Efektem przeprowadzonych prac ma być wprowadzenie do sprzedaży złączy przewodów wiertniczych do wierceń obrotowych o dużo wyższych parametrach, od których aktualnie są oferowane na rynku. Dzięki dofinansowaniu zwiększy Pan poziom swojej innowacyjności oraz konkurencyjności.

Umowa została podpisana 10 czerwca 2021 r. Do momentu złożenia uzupełnienia wniosku zostały wypłacone dwie zaliczki:

  1. 12 sierpnia 2021 r. – kwota ...,
  2. 31 marca 2022 r. – kwota ....

Płatność dofinansowania została zrealizowana za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Dofinansowanie pochodziło ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Poniósł Pan szereg wydatków, tj. wynagrodzenia pracowników, wynajem laboratorium, zakup materiałów i urządzeń. Składa się na to kilkadziesiąt lub kilkaset faktur i dokumentów.

Brał Pan czynny udział w realizacji projektu. Pełnił Pan funkcję technologa i czynnie uczestniczył w pracach nad projektem. Beneficjentem programu zgodnie z dokumentami programowymi jest Pan jako prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.

Oprócz wydatków, które dotyczą Pana wynagrodzenia w związku z realizacją projektu, wszystkie inne wydatki są związane pośrednio z uzyskaniem, zachowaniem albo zabezpieczaniem Pana źródła przychodów. Wydatki te dotyczą opracowania nowego i innowacyjnego produktu, który docelowo ma zostać wprowadzony do sprzedaży przez Pana.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.: środki przeznaczone na realizację:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

Stosownie do art. 117 ust. 2 tej ustawy:

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

a)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

b)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Wydatkami budżetu państwa są: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich. Są to wydatki budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:

Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 tej ustawy stanowi, że:

Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy:

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 204 omawianej ustawy:

środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że w świetle przytoczonych wyżej przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustaw:

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, że otrzymane przez Pana środki finansowe będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również środki otrzymane przez Pana z tytułu pracy własnej, na rzecz projektu realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pamiętać jednakże należy, że konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww., a otrzymanych przez Pana środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Odnosząc się natomiast do kwestii zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej należy wskazać, że w myśl ogólnej zasady dotyczącej kosztów uzyskania przychodów wyrażonej w art. 22 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki - winien:

-być poniesiony, w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

-nie znajdować się wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ww. ustawy,

-być właściwie udokumentowany.

W przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo-skutkowego, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, bądź funkcjonowanie źródła tego przychodu.

W świetle powołanego przepisu - kosztem uzyskania przychodu są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika zatem, że aby uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu, musi on mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, bądź na funkcjonowanie źródła przychodu. Obowiązek wykazania celowości i związku poniesionego wydatku ze źródłem przychodu (przychodem) spoczywa na podatniku, co jest zgodne z zasadą, że ciężar udowodnienia spoczywa na osobie, która z określonych faktów wywodzi skutki prawne.

Stosownie do treści art. 22 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 3a cyt. ustawy:

Zasadę, o której mowa w ust. 3, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c), pkt 153 lit. c) i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że wydatki w części pokrytej dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast odnośnie ponoszonych przez Pana wydatków, finansowanych w części ze środków z dotacji, a w części ze środków własnych stwierdzić należy, że będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu jedynie te wydatki, w części sfinansowanej z Pana środków własnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Pana oraz Pana stanowiskiem, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).