Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.94.2022.2.EC

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.94.2022.2.EC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 29 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką budynku jednorodzinnego. W sierpniu 2021 r. rozpoczęła inwestycję związaną z termomodernizacją dachu tego budynku i poniosła pierwszy wydatek związany z tą inwestycją. Dokonała nabycia różnego rodzaju materiałów budowlanych typu: blacha, gąsiory, wkręty, listwy, rynny, rury spustowe, złączki, sztucery, narożniki, denka, rynny, kolanka, śruby, itp. Nabycie powyższych towarów zostało udokumentowane wystawioną na Jej rzecz fakturą VAT nr …. z dnia  31 sierpnia 2021 r., data sprzedaży 31 sierpnia 2021 r., na wartość brutto w wysokości 17 376 zł 25 gr, wystawioną przez …. Sp. z o. o., NIP ….. (według „białej listy” podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 6 stycznia 2017 r.  do chwili obecnej). Ponadto w celu termomodernizacji dachu na budynku jednorodzinnym Wnioskodawczyni nabyła wełnę i drewniane deski. Nabycie tych towarów zostało udokumentowane wystawionymi na Jej rzecz rachunkami i paragonami. Usługa termomodernizacji dachu została wykonana w październiku 2021 r. przez firmę prowadzoną przez osobę fizyczną (według „białej listy” podatnik nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny), która wystawiła na rzecz Wnioskodawczyni fakturę z dnia 14 października 2021 r., na której znajduje się adnotacja „sprzedawca zwolniony podmiotowo z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT”. Prace dotyczące termomodernizacji dachu budynku jednorodzinnego zostały zakończone w dniu 14 października 2021 r. i obejmowały:

-usunięcie starego pokrycia dachu (eternitu);

-wymiana uszkodzonych desek;

-docieplenie dachu wełną;

-ułożenie nowego pokrycia dachu (blachy);

-wymiana rynien i rur spustowych.

Wykonanie powyższych prac termomodernizacji dachu budynku jednorodzinnego, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, było niezbędne. Powyższy budynek jednorodzinny został wybudowany w 1965 r. Wówczas dach został pokryty eternitem. Od 1965 r.  do remontu dachu w 2021 r. pokrycie dachowe nie było wymieniane oraz naprawiane.  W związku z powyższym dach przeciekał, co groziło zawilgoceniem oraz uszkodzeniem fundamentów. Przegrody budowlane oraz fundamenty nie były wystarczająco docieplone. Powyższe powodowało duży ubytek ciepła i straty energii potrzebnej na ogrzanie budynku mieszkalnego. Wyżej opisana modernizacja dachu budynku była konieczna w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania tego budynku. Głównym celem termomodernizacji dachu było docieplenie przegród budowlanych oraz fundamentów budynku jednorodzinnego.

Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na zakup materiałów budowlanych związane  z termomodernizacją dachu zostały pokryte całkowicie z Jej własnych środków. Wnioskodawczyni nie otrzymała dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Nie ubiegała się o żadne inne dofinansowanie związane z tą inwestycją. Wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych nie zostały Jej zwrócone w jakiejkolwiek formie. W 2021 r. Wnioskodawczyni uzyskała przychód wyłącznie z emerytury. W złożonych zeznaniach PIT-37 za lata ubiegłe nigdy nie korzystała z tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”, określonej w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128,  z późn. zm.). Poniesione wydatki nie były rozliczane przez Wnioskodawczynię w ramach żadnych innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Wnioskodawczyni nie prowadziła oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z powyższym poniesione wydatki na zakup materiałów budowlanych nie były/nie zostaną zaliczone przez Nią  do kosztów uzyskania przychodu. Ponadto poniesione wydatki nie zostały i nie będą przez Wnioskodawczynię odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni nie była oraz nie jest podatnikiem VAT czynnym, w związku z powyższym nie dokonała/nie dokona odliczenia podatku naliczonego wynikającego  z faktury VAT nr ….. w dniu 31 sierpnia 2021 r. wystawionej przez ….  Sp. z o. o.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że od 1963 r. jest współwłaścicielką nieruchomości, w której została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna, opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Budynek mieszkalny (dom jednorodzinny) znajduje się w …., przy ul. …... Nieruchomość Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem – Z. R., na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr ….. z dnia 23 listopada 1963 r., sporządzonego przez notariusza Pana ... w ….. Nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku wspólnego małżonków, małżonkowie nigdy nie posiadali rozdzielności majątkowej. W związku ze śmiercią męża w dniu 1 czerwca 1996 r. zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe. Na podstawie postanowienia sygn. akt  ….. z dnia 5 lipca 1996 r. wydanego przez Sąd Rejonowy w ….., spadek po zmarłym Z. R. nabyli: żona J. R. w 1/3 części, córka U. K. (PESEL ……) w 1/3 części oraz córka A. P.  (PESEL …..) w 1/3 części. W związku z powyższym, na dzień dzisiejszy Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką w 4/6 częściach nieruchomości, w której dokonała w 2021 r. inwestycji termomodernizacji. Natomiast Jej córki są współwłaścicielkami nieruchomości, każda po 1/6 części. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji dachu  w znaczący sposób zmniejszyło się zużycie nośnika energii - węgla potrzebnego do ogrzania budynku mieszkalnego. Powyższe przedłożyło się na mniejsze nakłady finansowe potrzebne do zakupu węgla. Prace dotyczące termomodernizacji dachu budynku mieszkalnego rozpoczęły się w sierpniu 2021 r. oraz zostały zakończone do końca października 2021 r.  i obejmowały:

-usunięcie starego pokrycia dachu (eternitu);

-docieplenie stropu dachu, który jest częścią dachu i sufitu;

-docieplenie przegród budowlanych;

-wymiana części uszkodzonych desek;

-docieplenie dachu wełną;

-ułożenie nowego pokrycia dachu – blachy;

-wymiana rynien i rur spustowych.

Pierwszym etapem było usunięcie starego pokrycia dachu (eternitu). Eternit był już bardzo zniszczony, przez co dach przeciekał. Eternit był pierwszym pokryciem dachu i nie był nigdy wymieniany. Powodowało to zawilgocenie poddasza i stropów oraz znaczny ubytek ciepła. Następnie najważniejszym etapem inwestycji było docieplenie stropu oraz ocieplenie przegród budowlanych. Po dociepleniu stropu budynku elementem kończącym prace termomodernizacyjne było położenie nowego pokrycia dachu - blachy. Położenie blachy na dachu było ostatnim etapem prac, służącym skutecznemu dociepleniu i zabezpieczeniu stropu. Powyższe prace termomodernizacyjne dachu budynku mieszkalnego rozpoczęły się  w sierpniu 2021 r. (w tym miesiącu został poniesiony pierwszy wydatek związany  z termomodernizacją dachu) oraz zakończyły się pod koniec października 2021 r. Oprócz wyżej wymienionych prac Wnioskodawczyni nie prowadziła oraz nie prowadzi innych inwestycji termomodernizacyjnych dotyczących Jej budynku mieszkalnego. W ramach wyżej opisanej inwestycji termomodernizacji dachu nie doszło do rozbudowy czy przebudowy budynku, nie zwiększyła się powierzchnia użytkowa budynku. W wyniku powyższej inwestycji termomodernizacji dachu nie zmieniono przeznaczenia pomieszczeń oraz nie dokonano zagospodarowania strychu na funkcję mieszkalną. Wymiana dachu w budynku mieszkalnym nie wynikała z projektu budowlanego i nie wynikała z pozwolenia na budowę. Nie było takiego obowiązku oraz potrzeby. Oprócz faktury wskazanej we wniosku (nr ….  z dnia 31 sierpnia 2021 r., data sprzedaży 31 sierpnia 2021 r., na wartość brutto w wysokości 17 376 zł 25 gr, wystawiona przez ….. Sp. z o. o.) Wnioskodawczyni nie posiada innych faktur wystawionych przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Pozostałe faktury z tytułu wykonania usługi modernizacji dachu oraz zakupu innych materiałów budowlanych zostały wystawione przez podatników zwolnionych podmiotowo z podatku od towarów i usług, na których znajduje się adnotacja „sprzedawca zwolniony podmiotowo z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT”.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przez Wnioskodawczynię przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, nie przekroczyła kwoty 53 000 zł. Poniesione przez Nią wydatki na całość zakupu materiałów budowlanych oraz usług związanych z termomodernizacją dachu zostały pokryte całkowicie z Jej własnych środków. Córki Wnioskodawczyni nie ponosiły wydatków na opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz nigdy nie korzystały w swoich zeznaniach podatkowych z tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”, określonej w art. 26h ustawy o podatku pochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym, które wydatki na zakup materiałów budowlanych związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dachu budynku jednorodzinnego, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, może Ona odliczyć   od dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2021 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej, określonej  w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczenia od dochodu w zeznaniu PIT-37  za 2021 r. wydatków w wysokości 17 376 zł, poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dachu, wynikających z faktury VAT nr …. z dnia 31 sierpnia 2021 r. na wartość brutto  w wysokości 17 376 zł 25 gr, wystawionej przez ….. Sp. z o. o. Natomiast nie ma prawa do odliczenia od dochodu w ramach tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”, określonej  w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostałych wydatków  na materiały budowlane oraz usługę modernizacji dachu, ponieważ nabycie tych towarów  

i usługi zostało udokumentowane rachunkiem, paragonami oraz fakturą wystawioną przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie  art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r.,  poz. 685, z późn. zm.).

Na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone  w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Pozostałe warunki skorzystania z tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”, określone są w art. 26h ust. 2-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489 ).

Zgodnie z punktem I podpunkt 1 załącznika do powyższego rozporządzenia, odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów, wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym oraz powołanymi przepisami prawa, Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczenia od dochodu w zeznaniu PIT-37  za 2021 r. w ramach tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”, określonej w art. 26h ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych przez Nią wydatków w wysokości 17 376 zł na zakup materiałów budowlanych związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji dachu, udokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez podatnika VAT czynnego (faktura VAT nr ….. z dnia 31 sierpnia 2021 r., na wartość brutto  w wysokości 17 376 zł 25 gr, wystawiona przez …… Sp. z o. o.). Wnioskodawczyni uważa, że wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych w celu termomodernizacji dachu budynku jednorodzinnego, którego jest współwłaścicielem, udokumentowane powyższą fakturą VAT, służą bezpośrednio celowi jakim jest docieplenie przegród budowlanych oraz fundamentów, wchodzą w skład systemów dociepleń oraz są wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Wnioskodawczyni spełniła pozostałe warunki określone w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w celu skorzystania z uregulowanej w powyższym przepisie tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”. Ponadto poniesione przez Nią wydatki na zakup materiałów budowlanych, udokumentowane powyższą fakturą VAT (faktura VAT nr ….. z dnia 31 sierpnia2021 r., na wartość brutto w wysokości 17 376 zł 25 gr, wystawiona przez  ………. Sp. z o. o.), są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku jednorodzinnego, które są wskazane w przepisach rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane  (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i  remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług  (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki  (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Odliczenie z tytułu ulgi termomodernizacyjnej stosuje się również do przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2019 r., które zostanie zakończone po dniu 31 grudnia 2018 r., jednak nie później niż w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W takim przypadku odliczeniu podlegają wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia, w którym upływa okres 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku.

Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się,  że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym, poniesione po  dniu 1 stycznia 2019 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że od 1963 r. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką nieruchomości, w której została przeprowadzona inwestycja termomodernizacyjna, związana z termomodernizacją dachu. Głównym celem termomodernizacji dachu było docieplenie przegród budowlanych oraz fundamentów budynku jednorodzinnego. Powyższe prace termomodernizacyjne dachu budynku mieszkalnego rozpoczęły się w sierpniu 2021 r. (w tym miesiącu został poniesiony pierwszy wydatek związany z termomodernizacją dachu) oraz zakończyły się pod koniec października 2021 r. Pierwszym etapem było usunięcie starego pokrycia dachu (eternitu). Eternit był już bardzo zniszczony, przez co dach przeciekał. Eternit był pierwszym pokryciem dachu i nie był nigdy wymieniany. Powodowało to zawilgocenie poddasza i stropów oraz znaczny ubytek ciepła. Następnie najważniejszym etapem inwestycji było docieplenie stropu oraz ocieplenie przegród budowlanych. Po dociepleniu stropu budynku elementem kończącym prace termomodernizacyjne było położenie nowego pokrycia dachu - blachy. Położenie blachy  na dachu było ostatnim etapem prac, służącym skutecznemu dociepleniu i zabezpieczeniu stropu. W związku z przeprowadzoną termomodernizacją dachu, Wnioskodawczyni dokonała nabycia różnego rodzaju materiałów budowlanych typu: blacha, gąsiory, wkręty, listwy, rynny, rury spustowe, złączki, sztucery, narożniki, denka, rynny, kolanka, śruby, itp. Nabycie powyższych towarów zostało udokumentowane wystawioną na Jej rzecz fakturą VAT z dnia 31 sierpnia 2021 r. Powyższa faktura została wystawiona przez podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny od dnia 6 stycznia 2017 r. do chwili obecnej. Usługa termomodernizacji dachu została wykonana w październiku 2021 r. przez firmę prowadzoną przez osobę fizyczną, która wystawiła na rzecz Wnioskodawczyni fakturę z dnia  14 października 2021 r., na której znajduje się adnotacja „sprzedawca zwolniony podmiotowo z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT”.

W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku należy przeanalizować zakres prac, które Wnioskodawczyni wykonała i użyte przy tych pracach materiały w oparciu o przepisy Prawa budowlanego i załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju  w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z  realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Jak stanowi art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie, należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z opisu wykonanych przez Wnioskodawczynię prac wynika, że nie było nadbudowy, rozbudowy czy przebudowy budynku mieszkalnego. Prace związane z ociepleniem i wymianą pokrycia dachowego nie zmieniły konstrukcji więźby dachowej. Przystępując do wymiany pokrycia dachowego celem Wnioskodawczyni nie było nadbudowanie przedmiotowego budynku. Nie nastąpiło zwiększenie parametrów budynku. W wyniku powyższej inwestycji termomodernizacji dachu nie zmieniono przeznaczenia pomieszczeń oraz nie dokonano zagospodarowania strychu na funkcję mieszkalną. Opisane wydatki zostały poniesione w celu wymiany starego pokrycia dachowego. W wyniku tego przedsięwzięcia zmniejszyło się zużycie węgla potrzebnego do ogrzania budynku. Powyższe przedłożyło się na mniejsze nakłady finansowe potrzebne do zakupu węgla.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na materiały użyte do  termomodernizacji dachu, jako wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej oraz fundamentów budynku jednorodzinnego, związane z termomodernizacją dachu oraz udokumentowane imiennymi fakturami VAT wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, mieszczą się w  zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, poniesione w 2021 r. ww. wydatki na  przedsięwzięcie termomodernizacyjne w postaci nabycia różnego rodzaju materiałów budowlanych Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu w  ramach ulgi termomodernizacyjnej. Natomiast wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię, które zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku  od towarów i usług, czyli wydatki na usługę termomodernizacji dachu nie mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż w tym przypadku Wnioskodawczyni nie wypełniła warunków ulgi, tzn. nie posiada faktury VAT, o której mowa w art. 26h ust. 3 ustawy  o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto odliczeniu nie będą podlegać wydatki poniesione na nabycie wełny i drewnianych desek, gdyż jak wskazała Wnioskodawczyni wydatki te są udokumentowane rachunkami i paragonami, a nie imiennymi fakturami wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów  i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie  zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a  jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. wymiana pokrycia dachowego. Na  to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu  o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej,  czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację  i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach należy do kompetencji innych organów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).