Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.1021.2021.1.MJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1021.2021.1.MJ

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. W 2020 r. uzyskał Pan dochody z dwóch źródeł i zadeklarował je przed organem podatkowym: z tytułu działalności wykonywanej osobiście oraz z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych. Łączna wartość dochodu z powyższych źródeł została zadeklarowana i wykazana na rocznych deklaracjach podatkowych PIT-37 (dochód z działalności wykonywanej osobiście) oraz PIT-38 (z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych).

Łączna wartość przychodów z obu źródeł po obniżeniu ich o koszty uzyskania przychodów, przypadające osobno na każde z tych źródeł, przekroczyła 1 mln zł, który obliguje Pana do złożenia deklaracji w sprawie daniny solidarnościowej, przewidzianej w art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej podatnik ustalając dochód z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, przychód za dany rok obniżył o wartość poniesionych kosztów uzyskania przychodów oraz o wartość straty z tego źródła przychodów (tj. stratę z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych), poniesioną w 2019 r.

W efekcie, po ustaleniu wartości łącznego dochodu (sumowaniu dochodu z obu źródeł przychodów) oraz uwzględnieniu tj. odjęciu straty poniesionej w ramach źródła przychodów, z których ustalony został dochód, łączna wartość takiej sumy dochodów nie przekraczała 1 mln zł.

Pytanie

Czy podatnik zobowiązany jest do zapłaty daniny solidarnościowej oraz złożenia deklaracji w sprawie daniny solidarnościowej tj. obowiązków wskazanych w art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie nie występuje obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej oraz złożenia deklaracji dla celów ustalenia wartości tej daniny. Powyższe stanowisko wynika Pana zdaniem z następujących przepisów prawa.

W myśl art. 30h ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również: ustawa), osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

W myśl art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 - odliczone od tych dochodów.

Stosownie do treści art. 30h ust 3 ww. ustawy, przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4 uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w

1) rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2) zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

- których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4

Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że kluczowe dla ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w Pana przypadku jest prawidłowa interpretacja art. 30h ust. 2 ustawy - tj. zapisu, że podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1. 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f. W efekcie, aby ustalić dochód należy wziąć pod uwagę zapisy wszelkich treści wskazanych zarówno w art. 9, 9a, jak i art. 27, 30b, 30c i 30f ustawy.

Dokonując takiej wykładni należy, Pana zdaniem zwrócić uwagę, że:

1) w każdym z powyższych przypadków w art. 30h ust. 2 znajduje się odwołanie do poszczególnych całych artykułów ustawy (z wyjątkiem jedynie art. 27 ust. 1, gdzie znajduje się wyraźne wskazanie ustępu 1) bez wskazywania poszczególnych ustępów lub innych części redakcyjnych tych artykułów; oznacza to, że ustawodawca odwołuje się do treści całości zapisów, jakie znajdują się w danym artykule w zakresie, w jakim każda z części artykułów ustawy mówi o dochodach podlegających opodatkowaniu. Za takim rozumieniem przemawia przede wszystkim podstawowa zasada wykładni przepisów podatkowych - wykładnia literalna (językowa). W innym przypadku dochodziłoby do absurdu, w którym odwołanie się do całego przepisu pozwalałoby na stosowanie wyłącznie jego części.

2) treść zapisów art. 9 i 9a ustawy do których odsyła art. 30h ust. 2 jako wskazujących zasady ustalania dochodu, powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu dochodu z każdego ze źródeł wskazanych w artykułach 27 ust. 1, 30b, 30c i 30f.

Ustawodawca odwołując się bowiem do treści art. 9 musiał wziąć pod uwagę, że jest to zasada ogólna ustalania dochodu, stosowana do wszystkich źródeł uzyskania dochodów i we wszystkich przypadkach wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w których ustalany jest dochód. Na takie rozumienie treści wskazuje również art. 9 ust. 1, zgodnie z którym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24- 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W efekcie gdyby nie stosować we wszystkich przypadkach wymienionych w art. 30h ust. 2 całej treści art. 9, dochodziłoby do tego, że jedynie podatnicy inni niż wskazani w art. 27 ust. 1, 30b, 30c i 30f mieliby możliwość stosować art. 9 (w tym zapisy o wskazanej w art. 9 ust. 3 stracie podatkowej), a to oznaczałoby, że nie można ich stosować do żadnego konkretnego źródła przychodów czyli nie dałoby się go w ogóle zastosować; w powiązaniu z art. 30h byłby wówczas martwy (treść art. 9 wskazuje na reguły ogólne, a nie na konkretne źródło, w którym ma mieć zastosowanie).

Mając powyższe na uwadze, uznaje Pan i interpretuje zapisy art. 30h ustawy w takim sposób, że do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są osoby fizyczne, których łączny dochód ustalony jako suma dochodów podatnika zgodnie z art. 27, art. 9, 9a, jak i art. 30b, 30c i 30f ustawy przekroczył 1 000 000 zł. Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

a) w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),

b) art. 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ogólne zasady ustalania dochodu z każdego źródła przychodów o ile przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24- 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej),

c) art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - opodatkowane według stawki 19%),

d) art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

e) art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

- pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

W efekcie skoro podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających "opodatkowaniu na zasadach określonych” w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przy ustaleniu dochodu należy odwołać się do wskazanego przepisu oraz do reguł ogólnych ustalania dochodu wskazanych w art. 9 (skoro w art. 9 ust. 2 nie wskazano, by miał on wyłączenie zastosowania do źródła wskazanego w art. 30b, to oczywistym jest, że cały art. 9 znajduje zastosowanie również do treści art. 30b ustawy oraz należy go zastosować w momencie ustalania podstawy ustalenia daniny solidarnościowej wskazanej w art. 30h ustawy). Na takie rozumowanie wskazuje ponadto literalne brzmienie przepisu art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie ustawodawca odwołał się do całego art. 30b ustawy oraz do całego art. 9 ustawy, a nie do konkretnej jednostki redakcyjnej tych przepisów.

W efekcie biorąc pod uwagę przywołany art. 9 ust. 2. dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24- 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast z wcześniej przywołanego art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1) obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym, że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Pozwala to uznać, że art. 9 ust. 3 ma zastosowanie w przypadku ustalania daniny solidarnościowej przez podatnika ustalającego obowiązek zapłaty tej daniny z tytułu dochodów wykazanych w art. 30b ustawy.

Dodatkowo należy również zwrócić uwagę, że w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o pomniejszeniu sumy dochodów podlegających opodatkowaniu o kwoty wymienione w tym przepisie. Natomiast z art. 9 ust. 3 powołanej ustawy wynika, że o wysokość straty obniża się dochód uzyskany (...), czyli odwołuje się ten zapis do ściśle określonego źródła przychodów. Istotnym jest również, że pomniejszenie, o którym mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest obligatoryjne (po ich pomniejszeniu) natomiast obniżenie dochodu o wysokość straty ze źródła przychodów jest fakultatywne (podatnik może). Skoro skorzystał Pan fakultatywnie zgodnie z własną wolą tak jak wskazuje art. 9 ust. 3 z tego pomniejszenia i wykazał je w deklaracji podatkowej, to obliczając wartość podstawy dla opodatkowania daniną solidarnościową, powinien wówczas obligatoryjnie tę stratę rozliczyć i ująć w ostatecznej kalkulacji tej podstawy.

Wreszcie należy uznać, że wszystkie źródła przychodów wymienione w art. 30h ust. 2 powinny być traktowane w ten sam sposób, tzn. obliczając daninę solidarnościową podstawę ustalenia stanowić powinna suma dochodów ze wszystkich źródeł wskazanych w tym przepisie, traktowanych w jednolity sposób, tzn. w każdym z tych źródeł jednolicie wnioskodawca może skorzystać z rozliczenia straty i jednolicie odjąć jej wartość od kwoty stanowiącej podstawę dla ustalenia daniny solidarnościowej.

Podsumowując, skoro podstawa obliczenia daniny solidarnościowej w przypadku Pana (po uwzględnieniu w ramach źródła przychodów kapitały pieniężne straty z roku poprzedniego) nie przekracza 1 000 000 zł, to nie jest Pan obowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej i wysyłki deklaracji DSF-1. Wnosi Pan zatem o potwierdzenie swojego stanowiska wskazanego w przedmiotowym wniosku i uznanie go za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 20201r. poz. 1128 ze zm.):

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

– odliczone od tych dochodów.

Przepis art. 30h ust. 2 wskazuje na kategorie dochodów, w oparciu o które oblicza się daninę solidarnościową. Należą do nich:

·dochody opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych, według skali podatkowej, w tym dochody osiągnięte za granicą, które namocy art. 27 ust. 9-9a ustawy łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

·dochody opodatkowane w trybie art. 30b ustawy, czyli dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część oraz dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;

·dochody z działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach art. 30c ustawy (tzw. podatkiem liniowym);

·dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej.

Przepis wskazuje również, jakie wartości pomniejszają ww. dochody dla potrzeb obliczenia daniny solidarnościowej. Te wartości to:

·kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2-2a ustawy;

·kwoty uwzględnione w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz kwoty dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania (kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy).

Posługując się w art. 30h ust. 2 ustawy odesłaniem do art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy, ustawodawca mówi wyłącznie o dochodach podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w tych przepisach.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Dochodem – jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej – jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Definicja dochodu wskazuje, że elementy, które mają wpływ na wartość dochodu to przychód i koszty uzyskania przychodu. Pojęcie „dochodu” nie zawiera w sobie wartości strat z lat ubiegłych (pomniejszenia o taką stratę).

Co istotne, w art. 30h ust. 2 ustawodawca posłużył się ogólnym określeniem „dochodów podlegających opodatkowaniu” – nie odniósł się do szczegółowych regulacji dotyczących podstawy obliczenia podatku w trybach opodatkowania, których dotyczą art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy. Wskazał natomiast szczegółowo na pomniejszenia, które na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych byłyby elementami podstaw obliczenia podatku:

·w trybie opodatkowania określonym w art. 27 oraz art. 30c – w przypadku składek na ubezpieczenia społeczne;

·w trybie określonym w art. 30f – w przypadku kwot, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy.

Taki sposób sformułowania omawianego przepisu nie reguluje podstawy obliczenia daniny solidarnościowej identycznie jak podstawy obliczenia podatku dochodowego w ww. trybach opodatkowania.

Z analizy art. 30h ust. 3 ustawy, który doprecyzowuje sposób wyliczenia daniny solidarnościowej za dany rok kalendarzowy. Zgodnie z tym przepisem:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1) rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2) zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Zgodnie z art. 30h ust. 4 ww. ustawy:

Osoby fizyczne, o których mowa w art. 30h ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Danina solidarnościowa jest podatkiem odrębnym od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zostało to wyraźnie wskazane w art. 1 ustawy: „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową”.

Przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy podatkowej, zgodnie z którym:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W przepisie tym nie ma wyłączenia art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego dochodem wskazanym w tym przepisie jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. I tak wyliczony dochód podatnik pomniejsza jedynie o kwoty wprost wskazane w dalszej części art. 30h ust. 2, tj.: kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a i kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 – odliczone od tych dochodów.

Takie rozumienie art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, potwierdza również sposób wykazywania informacji w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1). Poz. 18 (wer. 1) tej deklaracji została opisana jako: Łączne dochody. Należy wpisać sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c i art. 30f ustawy. Co oznacza (zgodnie z art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), że należy zsumować dochody wykazane w formularzach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-40A, PIT-CFC. Każdy z tych formularzy zawiera odrębne pole dochody. Niniejsze można pomniejszyć wyłącznie o elementy, które przewiduje ta deklaracja. Takie wypełnienie deklaracji DSF-1 jest spójne z brzmieniem art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prawidłowym jego rozumieniu.

Suma dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową nie obejmuje strat osiągniętych w źródłach przychodów objętych zakresem daniny solidarnościowej, w związku z czym nie mógł Pan pomniejszyć podstawy obliczenia daniny solidarnościowej o stratę osiągniętą z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych poniesioną w 2019 r.

Zatem jest Pan zobowiązany do zapłaty daniny solidarnościowej oraz złożenia deklaracji DSF- 1.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).