Opodatkowanie dochodów z tytułu dzierżawy gruntów rolnych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.629.2022.2.MZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.629.2022.2.MZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie dochodów z tytułu dzierżawy gruntów rolnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów z tytułu dzierżawy gruntów rolnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 21 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Jest Pan właścicielem i prowadzi gospodarstwo rolne w miejscowości X, co odzwierciedlone jest w księdze wieczystej Kw .., prowadzonej przez Sąd Rejonowy. Wpisu dokonano na podstawie umowy sprzedaży z 25 czerwca 2003 r. i księga ta prowadzona jest dla nieruchomości położonej w miejscowości X m.in. dla działki numer 1.

Działka nr 1, według wypisu z rejestru gruntów sporządzonego na … października 2021 r., ma powierzchnię łączną 62,1286 ha, gdzie użytki w klasie bonitacyjnej stanowią udział: RIVa – 4,8903 ha, RIVb – 5,7665 ha, RV 36,5970 ha, ŁIV – 0,2679 ha, ŁV – 0,2858 ha, PslV – 0,5016 ha, W-RV – 0,7010 ha, W-ŁV – 0,0315 ha, W-PsV – 0,0759 ha, W 0,2628 ha, Lz – 0,3788 ha, Br- RV – 3,2401 ha, Br-PslV – 0,2401 ha, N – 5,2976 ha. Przedmiotowa działka zabudowana jest w części budynkami - są to dwa magazyny zbożowe wraz z przybudowanymi wiatami, silosem spedycyjnym, utwardzonym placem oraz budynkiem socjalno-biurowym, budynkiem sterowni, suszarnią do zboża, zbiornikami gazu, ścieżką gazową i trafostacją. Działka spełnia kryteria definicji gospodarstwa rolnego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52 poz. 268), który stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Działka nr 1 jest Pana własnością - zaliczaną do majątku osobistego i podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym, zgodnie z art. 1 ww. ustawy.

Tak opisaną co do stanu rzeczywistego działkę nr 1, oddał Pan na mocy umowy dzierżawy zawartej aktem notarialnym Repertorium A nr ..  z maja 2022 r., Spółce Y do używania i pobierania pożytków w zamian za umówiony czynsz dzierżawny. Spółce – Y, której jest Pan jedynym 100% udziałowcem, właścicielem oraz Prezesem jednoosobowego Zarządu - z siedzibą w miejscowości X, a co zapisane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Spółka Y w przeważającej części swej działalności gospodarczej, prowadzi działalność objętą PKD 01.11.Z - Uprawa zbóż, roślin strączkowych i roślin oleistych na nasiona, z wyłączeniem ryżu. Przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest m.in. PKD 01.11.A - Uprawa zbóż, PKD 01.11.B - Uprawa ziemniaków, korzeni bulw o dużej zawartości skrobi i inuliny, PKD 01.11.C, PKD 01.12.A.

Spółka Y zgodnie z § 12 ww. umowy dzierżawy, uprawniona jest do używania dzierżawionych nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z działalnością rolniczą. Zgodność ta wynika z przeznaczenia dzierżawionej nieruchomości do produkcji rolnej oraz do magazynowania i przechowywania ziaren zbóż, kukurydzy i rzepaku wraz z ich suszeniem. Działalność rolnicza, jak i usługi realizowane przez Spółkę Y zostały sklasyfikowane pod symbolem 52.10.13.0, jako „Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż” (PKWiU 2015).

Dane z 2021 r. działalności rolniczej Y charakteryzują poniższe wielkości:

1. Y - Gospodarstwo rolne:

Lp. Rodzaj uprawy, ha, plon (t):

1)Rzepak - 120,00 ha, 388,28 t,

2)Pszenżyto - 35,34 ha, 256,49 t,

3)Kukurydza Sucha - 487,99 ha, 3065,44 t.

Razem: 643,33 ha, 3710,21 t.

2. Y - Działalność handlowo – usługowa:

Lp. Rodzaj uprawy, zakup (t):

1)Jęczmień - 855,97 t,

2)Kukurydza Mokra - 24626,74 t,

3)Kukurydza Sucha - 14213,25 t,

4)Owies - 24,16 t,

5)Pszenica - 2341,28 t,

6)Pszenżyto - 1544,66 t,

7)Rzepak - 2571,30 t,

8)Żyto - 4871,88 t.

Razem: 51049,24 t.

3. Działalność usługowa

1)Usługi suszenia zbóż,

2)Usługi składowania zbóż,

3)Usługi rolnicze,

4)Handel materiałem siewnym.

Dane za 2021 r. przyjęto jako podstawę obliczenia wskaźnika procentowego. Powyższe zestawienia przedstawiają procentowy udział zaangażowania dzierżawionej części gospodarstwa rolnego w czynnościach rolniczych Spółki, który to udział stanowił w 2021 r. wielkość 7,27%. Wynika ona z udziału zebranych przez Spółkę plonów zbóż - 3710,21 t – na posiadanych i obrabianych 643,33 ha gruntów - do zakupionych 51049,24 t zbóż obrabianych technologicznie, tj. usług magazynowania i przechowywania ziaren zbóż wraz z ich suszeniem. Ten wskaźnik 7,27% dotyczy zbóż pochodzących z własnej produkcji rolniczej. Taką wielkość 7,27% przychodu z dzierżawy stanowi przychód z dzierżawy gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze. Planowana wartość przychodów w 2022 r. z tytułu dzierżawy nieruchomości wyniesie .... zł netto. Z czego przychód z dzierżawy gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze wyniesie: .... zł. Ta część dochodu .... zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym - gdyż nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze. Pozostały dochód w kwocie..... zł czynszu dzierżawnego zalicza się do źródła przychodu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Powyższa metodyka ustalenia wskaźnika procentowego przychodu (7,27% na 2021 r.) z dzierżawy stanowiącego udział w przychodzie z dzierżawy gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze i jest podstawą obliczenia tego wskaźnika na 2022 r. i odpowiednio w latach następnych.

Pytanie

Czy przychód z dzierżawy w tej części, jaka jest związana z dzierżawą gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Uzyskiwane przychody z dzierżawy gospodarstwa rolnego lub jego zorganizowanej części z przeznaczeniem oraz wykorzystaniem na cele rolnicze nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym - gdyż nie stanowią źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze. Powyższe stanowisko uzasadnia Pan zachowując należytą staranność, co do nieograniczonego obowiązku podatkowego jako osoba fizyczna będąca rolnikiem, określając swój stosunek prawny w obowiązujących przepisach.

Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), gdzie jest mowa w ust. 1.: osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powyższe należy powiązać z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

 - licząc od dnia nabycia.

W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro“, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Stosownie do art. 1 ustawy o podatku rolnym z 15 listopada 1984 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Art. 2 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że za grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza nie uważa się gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne:

1)przez które przebiegają urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), wchodzące w skład przedsiębiorstwa przedsiębiorcy prowadzącego działalność telekomunikacyjną, działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej lub zajmującego się transportem wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej,

2)zajętych na pasy technologiczne stanowiące grunt w otoczeniu urządzeń, o których mowa w pkt 1, konieczny dla zapewnienia właściwej eksploatacji tych urządzeń,

3)zajętych na strefy bezpieczeństwa oraz strefy kontrolowane urządzeń, o których mowa w pkt 1, służących do przesyłania lub dystrybucji ropy naftowej, paliw ciekłych lub paliw gazowych, lub transportu wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej, które zostały określone w odrębnych przepisach

- chyba że grunty te są jednocześnie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oraz innej niż działalność, o której mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy, przepisu ust. 3 nie stosuje się do gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne będących w posiadaniu samoistnym, użytkowaniu wieczystym lub będących własnością przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.

Rozważając powyższe brzmienie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, gdzie jest mowa, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej - precyzyjnie należy określić w jakich granicach prawa mieści się omawiana usługa dzierżawy - czy w działalności rolniczej, czy podlega opodatkowaniu na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W powiązaniu z brzmieniem art. 3 ustawy Ordynacja podatkowa z 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 693 § 1 Kodeks cywilny, przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz z dzierżawy.

Instytucja dzierżawy reguluje możliwość korzystania przez użytkownika z cudzej rzeczy i pobierania z niej pożytków. Przedmiotem umowy dzierżawy mogą być rzeczy ruchome i nieruchomości, prawa majątkowe, zespół zorganizowanych praw majątkowych, a nawet firma przedsiębiorstwa. Dzierżawa zazwyczaj w pierwszej kolejności kojarzy się z gospodarstwem rolnym i możliwością odpłatnego „wydzierżawienia” gruntów lub też całego gospodarstwa rolnego, czego wyrazem jest konieczność uiszczania przez użytkownika (dzierżawcę) czynszu.

W jaki sposób czynsz z dzierżawy powinien być rozliczony? Czy stanowi przychód według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, źródłami przychodu są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Z powyższego przepisu wynika, że co do zasady dzierżawa stanowi źródło przychodów, a zatem istnieje konieczność rozliczenia uzyskanego przychodu, a tym samym złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej. Istnieją jednak wyjątki określone w ustawie podatkowej, które wyłączają dzierżawę z opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Opiera się Pan na stwierdzeniu Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 24 lipca 2014 r., Nr ITPB1/415-514/14/KW, gdzie uznano, że do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej.

Uważa Pan, że nie stanowi źródła przychodów, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Jak wynika z powyższego, do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej. Nie stanowi jednak źródła przychodów, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze.

Przy określaniu zakresu wspomnianego wyżej wyłączenia z katalogu źródeł przychodów należy uwzględnić treść definicji gospodarstwa rolnego, sformułowanej w ustawie o podatku rolnym.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy, o  łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub  znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W związku z powyższym, aby przychód z najmu, podnajmu, dzierżawy oraz innych umów o  podobnym charakterze nie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to przedmiotem najmu, dzierżawy (czy też innych umów wymienionych w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) musi być gospodarstwo rolne lub jego składniki i przedmiot ten musi być w wyniku zawartej umowy wykorzystywany na cele rolnicze.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan właścicielem nieruchomości (działki), która spełnia kryteria definicji gospodarstwa rolnego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Działka nr 1 jest Pana własnością - zaliczana jest do majątku osobistego i podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym, zgodnie z art. 1 ww. ustawy. Gospodarstwo rolne oddał Pan na mocy umowy dzierżawy do używania i pobierania pożytków w zamian za umówiony czynsz dzierżawny. Spółka, zgodnie z § 12 ww. umowy dzierżawy, uprawniona jest do używania dzierżawionych nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z działalnością rolniczą. Dzierżawione gospodarstwo rolne przeznaczone jest do produkcji rolnej oraz do magazynowania i przechowywania ziaren zbóż, kukurydzy i rzepaku wraz z ich suszeniem. Dane przedstawione szczegółowo w opisie sprawy za 2021 r. przyjęto jako podstawę obliczenia wskaźnika procentowego. Zestawienia przedstawiają procentowy udział zaangażowania dzierżawionej części gospodarstwa rolnego w czynnościach rolniczych Spółki, który to udział stanowił w 2021 r. wielkość 7,27%. Taką wielkość 7,27% przychodu z dzierżawy stanowi przychód z dzierżawy gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze. Powyższa metodyka ustalenia wskaźnika procentowego przychodu (7,27% na 2021 r.) z dzierżawy stanowiącego udział w przychodzie z dzierżawy gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze, jest podstawą obliczenia tego wskaźnika na 2022 r. i odpowiednio w latach następnych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie przedmiotem umowy dzierżawy jest gospodarstwo rolne (będące wyłącznie Pana własnością), spełniające ustawowe kryteria definicji gospodarstwa rolnego, to przychód z dzierżawy w tej części, jaka jest związana z dzierżawą gospodarstwa rolnego i jego składników na cele rolnicze, nie stanowi źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, dochód uzyskany przez Pana z tytułu ww. umów dzierżawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Pana stanowisko uznaje się za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku oraz przedstawionej przez Pana metodyki obliczania proporcji części gospodarstwa rolnego dzierżawionego na cele rolnicze, informujemy, że ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do naszych kompetencji. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania - nie dotyczy innych kwestii, w tym kwestii opodatkowania pozostałych przychodów, które nie są dzierżawione na cele rolnicze oraz pytań sformułowanych przez Pana we własnym stanowisku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).