
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce z o.o. oraz określenia stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa świadczonych w ramach Konsorcjum.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego :
‒w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce, jest prawidłowe;
‒w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa świadczonych w ramach Konsorcjum, jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 13 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce z o.o. oraz określenia stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa świadczonych w ramach Konsorcjum. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 sierpnia 2022 r. (wpływ 8 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (...), wchodzącą w skład konsorcjum składającym się z 3 niezależnych przedsiębiorstw prowadzonych w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych (dalej: Podmioty współpracujące), będących czynnymi podatnikami podatku VAT.
Konsorcjum zawarło ze Spółką z o.o. (dalej: Spółka) – zajmującą się dystrybucją i dostawą surowców chemicznych i przemysłowych, w szczególności takich jak: gliceryna surowa, gliceryna destylowana, metanol, kwasy tłuszczowe, soapstock, kwas fosforowy, kwas cytrynowy, metanolan sodu, wodorotlenek sodu, kwas siarkowy, kwas solny, węgiel aktywny – umowę o wzajemnej współpracy (dalej: Umowa).
Umowa ma na celu rozwijanie sieci dystrybucyjnej oraz pozyskiwania nowych rynków zbytu i rozwijania sieci klientów Spółki poprzez:
a.wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów, zainteresowanych zakupem produktów oferowanych przez Zleceniodawcę w szczególności:
‒oferowaniu produktów Zleceniodawcy potencjalnym kontrahentom,
‒negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej w granicach wyznaczonych przez Zleceniodawcę,
‒aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych,
‒udział w spotkaniach handlowych,
‒przedstawienie Kontrahentom lub potencjalnym Kontrahentom umów, których zawarciem zainteresowany jest Zleceniodawca,
‒udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów z kontrahentami,
‒nadzoru nad realizacją zawartych umów,
‒nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z klientami;
b.nawiązywania kontaktów z nowymi klientami;
c.obsługi klientów bieżących i nowych w charakterze:
‒doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,
‒utrzymywania stałych i systematycznych kontaktów kontaktów handlowych z klientami i dostawcami, zarówno telefonicznych jak i osobistych
d.prowadzeniu ewidencji sprzedaży:
‒prowadzeniu dokumentacji dotyczącej współpracy z każdym klientem, zawierającej m.in. dane teleadresowe klienta, informacje odnośnie wymagań , cenników, reklamacji, ustaleń,
‒prowadzeniu dokumentacji dotyczącej współpracy każdym dostawcą, zawierającej m.in. dane teleadresowe, informacje odnośnie wymagań, cenników, reklamacji, ustaleń.
Działania te opodatkowane przez Wnioskodawcę na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałtem, stawką 15%.
Wnioskodawca, podobnie jak każda z osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w ramach Podmiotów współpracujących, obecnie posiada ponadto po 9 udziałów Spółki po 50 zł każdy. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 5.000 zł i dzieli się na 100 równych i niepodzielnych udziałów po 50 zł każdy. Udziały Wnioskodawcy oraz pozostałych osób prowadzących działalność gospodarczą w ramach Podmiotów Powiązanych są uprzywilejowane w zakresie prawa głosu – w ten sposób, że na Zgromadzeniu Wspólników na jeden posiadany udział przypadają trzy głosy, jak również w zakresie prawa do dywidendy – w ten sposób, że na udział uprzywilejowany przypada dywidenda w wysokości 150% dywidendy przypadającej na udział zwykły.
W ramach Umowy to Spółka ma pozycję dominującą. Konsorcjum zostało bowiem zawiązane z inicjatywy Spółki, przez 3 niezależne od siebie Podmioty współpracujące w tym Wnioskodawcę. Głównym celem zawiązania przez Wnioskodawcę i pozostałe Podmioty współpracujące Konsorcjum było uproszczenie rozliczeń pomiędzy Spółką, a Wnioskodawcą i Podmiotami współpracującymi. Wnioskodawca oraz pozostałe Podmioty Współpracujące są de facto niezależnymi od siebie przedstawicielami handlowymi Spółki, nie mającymi wpływu na przedmiot jej działalności w żadnym wymiarze, a ich rola sprowadza się do nabywania i oferowania względem podmiotów trzecich produktów znajdujących się w portfelu Spółki zgodnie z przyjętymi przez Zarząd wytycznymi i zasadami.
Wnioskodawca oraz każdy z Podmiotów Współpracujących działa w ramach własnej działalności gospodarczej. Umowa dopuszcza również możliwość jej rozwiązania przez Spółkę w każdym czasie bez względu na przyczynę. Przyznanie w ramach Umowy uprawnienia do jednostronnego jej wypowiedzenia tylko przez Spółkę wprost wskazuje na dominujący charakter tej strony Umowy.
W toku prowadzonych czynności operacyjnych Spółka dostrzegła możliwości dalszego rozwoju swojej działalności. W ocenie Spółki impulsem do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa oraz poszerzenia rynków zbytu byłoby jej dokapitalizowanie poprzez utworzenie nowych udziałów i zwiększenie kapitału zakładowego spółki. Zabieg ten miałby bowiem znaczący wpływ na podniesienia wiarygodności Spółki w oczach jej przyszłych potencjalnych kontrahentów. Wobec powyższego Zarząd Spółki zwrócił się do wspólników z propozycją objęcia przez nich nowo powstałych udziałów w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Propozycja ta spotkała się z aprobatą wspólników będących jednocześnie osobami fizycznymi prowadzącymi działalności gospodarcze w ramach Podmiotów Współpracujących m.in. Wnioskodawcę. Uzyskaliby oni bowiem wówczas realny wpływ na podejmowane przez Spółkę decyzje. Wobec powyższego Spółka – przy aprobacie większościowego wspólnika – podjęła decyzję o podniesieniu kapitału zakładowego z 5.000 zł do 101.000 zł poprzez utworzenie nowych udziałów. Wszystkie nowo powstałe udziały objęte zostaną przez osoby fizyczne prowadzące działalności gospodarcze w ramach Podmiotów Współpracujących w częściach równych. Po podniesieniu kapitału zakładowego Spółki oraz objęciu udziałów przez wymienionych, każdy z nich posiadał będzie po 649 udziałów o łącznej wartości nominalnej 32.450 zł, co stanowić będzie 32,13 % udziałów w kapitale zakładowym Spółki.
W ramach reorganizacji Spółki na stanowisko Prezesa Zarządu powołany zostać ma Wnioskodawca, któremu z racji pełnienia funkcji zarządczej wypłacane będzie przez Spółkę wynagrodzenie.
W chwili obecnej działalność Wnioskodawcy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach Umowy wskazuje na działalność z zakresu działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z której przychód winien być opodatkowany zryczałtowaną 8,5% stawką podatku dochodowego.
Zakres obowiązków Wnioskodawcy jako Prezesa Zarządu Spółki sprowadzać się w szczególności będzie do:
‒ustalania kierunku działań i rozwoju Spółki;
‒reprezentacji Spółki w organizacjach branżowych w celu budowania wizerunku Spółki;
‒reprezentacji Spółki w ramach działania innych organizacji branżowych i biznesowych;
‒rozwoju i stabilizacji procesów Spółki;
‒zarządzania zmianą i adaptacją procesów Spółki;
‒przygotowania budżetów i planów finansowych;
‒podejmowania kluczowych decyzji;
‒wyznaczania ścieżek inwestycyjnych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą dnia 08.01.2019 r. Zakres prowadzonej działalności jest tożsamy z działalnością sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodem 46.12.Z., tj. Działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych.
W okresie od 08.01.2019 r. do 31.12.2020 r. prowadzona przez Wnioskodawcę działalność opodatkowana była podatkiem liniowym na podstawie art. 30c Ustawy o PIT, zaś od dnia 01.01.2021 r. do chwili złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 15% podatkiem ryczałtowym.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie obejmuje sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym równie takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakować lub rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, sklasyfikowane pod kodem 46.12.13.0, tj. Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej chemikaliów przemysłowych, nawozów i środków agrochemicznych – szczegółowo wskazanych w wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), mieści się w zakresie określonym kodem PKWiU 46.12.13.0, tj. Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej chemikaliów przemysłowych, nawozów i środków agrochemicznych.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach Konsorcjum na rzecz Spółki polegają na:
a.wyszukiwaniu i pozyskiwaniu klientów, zainteresowanych zakupem produktów oferowanych przez Spółkę w szczególności:
‒oferowaniu produktów Spółki potencjalnym kontrahentom,
‒negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej w granicach wyznaczonych przez Spółkę,
‒aranżowaniu spotkań handlowych i promocyjnych,
‒udziale w spotkaniach handlowych,
‒przedstawieniu Kontrahentom lub potencjalnym Kontrahentom umów, których zawarciem zainteresowana jest Spółka,
‒udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych Spółki niezbędnych przy zawieraniu umów z kontrahentami,
‒nadzorze nad realizacją zawartych umów,
‒nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z klientami;
b.nawiązywania kontaktów z nowymi klientami;
c.obsłudze klientów bieżących i nowych w charakterze:
‒doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,
‒utrzymywania stałych i systematycznych kontaktów handlowych z klientami i dostawcami, zarówno telefonicznych jak i osobistych;
d.prowadzeniu ewidencji sprzedaży:
‒prowadzeniu dokumentacji dotyczącej współpracy z każdym klientem, zawierającej m.in. dane teleadresowe klienta, informacje odnośnie wymagań, cenników, reklamacji, ustaleń,
‒prowadzeniu dokumentacji dotyczącej współpracy każdym dostawcą, zawierającej m.in. dane teleadresowe, informacje odnośnie wymagań, cenników, reklamacji, ustaleń.
Wszystkie wskazane wyżej usługi są przez Wnioskodawcę świadczone na rzecz Spółki. Usługi sprowadzają się w głównej mierze do aktywnego poszukiwania klientów zainteresowanych nawiązaniem współpracy ze Spółką, negocjowaniu warunków współpracy w ramach zakreślonych przez Spółkę – w tym uczestnictwie w spotkaniach oraz prowadzeniu korespondencji mailowej oraz prowadzeniu rozmów telefonicznych z kontrahentami Spółki, sporządzeniu umów z kontrahentami, a nadto sprawowaniu stałej opieki nad Kontrahentami Spółki.
Przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności zarówno nie przekracza, jak również nie przekroczy, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca w dniu 01.01.2021 r. złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej – w formie elektronicznej.
Do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca wskazał, że:
W chwili obecnej oprócz przychodów ze wskazanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje również dochody z tytułu umowy o pracę oraz wynajmu lokali mieszkalnych.
Wnioskodawca ma zostać powołany na Prezesa Zarządu Spółki w oparciu o akt powołania.
Zakres obowiązków Wnioskodawcy jako Prezesa Zarządu Spółki będzie różny od zakresu świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej oraz czynności zleconych na podstawie zawartej przez Konsorcjum umowy zlecenia ze Spółką.
W szczególności do zakresu obowiązków jako Prezesa Zarządu wchodzić będzie:
‒ustalanie kierunku działań i rozwoju Spółki;
‒reprezentacja Spółki w organizacjach branżowych w celu budowania wizerunku Spółki;
‒reprezentacja Spółki w ramach działania innych organizacji branżowych i biznesowych;
‒rozwój i stabilizacja procesów Spółki;
‒zarządzanie zmianą i adaptacja procesów Spółki;
‒przygotowanie budżetów i planów finansowych; podejmowanie kluczowych decyzji;
‒wyznaczanie ścieżek inwestycyjnych.
Żadna z czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach usług świadczonych na rzecz Spółki na postawie umowy z Konsorcjum nie pokrywa się zatem z planowanymi czynnościami jako Prezes Zarządu.
Pytania:
1)Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym w przypadku zaistnienia zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jako Podmiot Współpracujący, stanie się „podmiotami powiązanymi” w rozumieniu przepisu § 10 ust. 4 pkt 3) Rozporządzenia Ministra Finansów, Infrastruktury i Rozwoju z dnia 15.10.2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, co pociągnie za sobą konieczność oznaczania przez Wnioskodawcę w deklaracji JPK faktur VAT wystawianych na rzecz Spółki symbolem „TP” ze wszystkimi skutkami podatkowymi przewidzianymi w odrębnych przepisach?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku powołania Wnioskodawcy na funkcję Prezesa Zarządu Spółki, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji zarządczej opodatkowane będzie według skali na podstawie art. 13 pkt 7 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku świadczeniu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług na podstawie Umowy w ramach Konsorcjum, opodatkowane będzie ryczałtem, w stawce 8,5 % od przychodów z tytułu świadczonych usług, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 dotyczące ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pytanie Nr 3 dotyczące ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 1) organ wydał odrębne rozstrzygniecie.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. pytanie 2 i 3):
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku powołania go na funkcję Prezesa Zarządu Spółki i prowadzenia przez niego działalności polegającej na sprawowaniu funkcji zarządczej przy jednoczesnym świadczeniu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług w ramach Umowy, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji zarządczej opodatkowane będzie według skali, natomiast jego wynagrodzenie z tytułu wykonywania Umowy opodatkowane będzie ryczałtem, stawki 8,5 %, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wynika to z faktu, że możliwość opłacania oraz wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie ze wskazanym wyżej przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczał od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, jaką Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki na podstawie Umowy.
W świetle powyższego, mając na względzie zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu podlega opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż czynności wynikające z realizacji Umowy, a świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki są całkowicie rozbieżne z czynnościami wykonywanymi przezeń na rzecz Spółki w ramach planowanego objęcia stanowiska Prezesa Zarządu i wynagrodzenie z tych dwóch odrębnych tytułów powinno być rozgraniczone i opodatkowane w sposób dwojaki:
(I)z tytułu wykonywania Umowy z wykorzystaniem wiedzy eksperckiej na ryczałcie, wg stawki 8,5%;
(II)z tytułu sprawowania funkcji Prezesa Zarządu na skali, na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
‒prawidłowe w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce,
‒nieprawidłowe w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa świadczonych w ramach Konsorcjum.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 r. ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Regulacje ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie funkcjonują całkowicie autonomicznie, tj. nie są wyłączone z systemu podatkowego określającego prawa i obowiązki osób fizycznych, w tym prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Stanowią jego część i w powiązaniu z innymi aktami prawnymi umożliwiają dokonanie kompleksowej wykładni określonych norm podatkowych.
Również w piśmiennictwie akcentuje się wzajemną korelację różnych aktów prawnych kształtujących system podatkowy (por. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Adam Bartosiewicz Ryszard Kubacki, Warszawa 2011 ABC): „Dla opodatkowania w formach zryczałtowanych znaczenie mają także inne przepisy prawne. Istotna część regulacji dotyczących pośrednio tego podatku zawarta jest w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niekiedy przepisy komentowanej ustawy bezpośrednio do niej odsyłają (np. definiując pojęcie przychodu, wskazując na zwolnienia podatkowe mające zastosowanie do podatników opodatkowanych ryczałtem, określając ulgi podatkowe, z których mogą skorzystać podatnicy). W innych zaś przypadkach nie ma wyraźnego odesłania, jednakże nie sposób skonstruować normę prawną wyłącznie na podstawie przepisów u.z.p.d.f. bez odwoływania się do przepisów u.p.d.o.f.”.
Uwzględniając zatem charakter świadczonych usług, należy odnieść się w pierwszej kolejności do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).
Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami – z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f – są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W konstrukcji podatku dochodowego od fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy.
System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Co istotne, katalog zawarty w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter rozłączny. Oznacza to, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Czynność ta ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego opodatkowania tego przychodu (a ściślej, dla opodatkowania dochodu, który jest generowany przez ten przychód).
W celu prawidłowej kwalifikacji danego przychodu do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Niejednokrotnie klasyfikacja przychodu wymaga oceny, która z okoliczności powstania (uzyskania) przychodu wskazujących na możliwość przypisania do różnych źródeł przychodów jest istotniejsza, najdonioślejsza prawnie w kontekście regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem, przypisanie uzyskanego przychodu do określonego, jednego źródła przychodów następuje w oparciu o okoliczności faktyczne sprawy i treść przepisów ustawy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje przy tym „alternatywnych” sposobów kwalifikacji podatkowej tego samego przysporzenia podatnika. W szczególności podatnik nie ma prawa wyboru, do którego źródła chciałby zaliczyć uzyskany przychód.
Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:
‒pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
‒działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza zostało scharakteryzowane przez ustawodawcę w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Kolejnym ze źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Przy czym, powoływana ustawa nie definiuje działalności wykonywanej osobiście przez określenie jej cech, lecz wskazuje w art. 13, jakiego rodzaju przychody kwalifikują się do tej działalności.
Stosownie do art. 13 pkt 7 tej ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Wyodrębnienie w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście – przy jednoczesnej analizie przesłanek uznania prowadzonych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem przychodów z tego rodzaju umów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.
Osoba, która pełni funkcję prezesa zarządu nie działa we własnym imieniu, lecz w imieniu spółki, zatem prowadzona przez nią działalność w tym zakresie nie spełnia warunku określonego w art. 5a pkt 6 omawianej ustawy. W związku z tym nie jest możliwe, aby prezes zarządu powołany do pełnienia tej funkcji w oparciu o akt powołania, prowadzący jednocześnie działalność gospodarczą, rozliczał przychody uzyskane na podstawie aktu powołania na zasadach określonych w art. 14 ustawy jako przychody z działalności gospodarczej.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, od 08.01.2019 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, sklasyfikowaną pod kodem PKWiU 46.12.13.0, tj. Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej chemikaliów przemysłowych, nawozów i środków agrochemicznych. Współpracuje Pan z dwoma przedsiębiorstwami prowadzonymi w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych na zasadzie Konsorcjum. Konsorcjum zawarło ze Spółką umowę o wzajemnej współpracy (dalej: Umowa). Konsorcjum zostało zawiązane z inicjatywy Spółki, przez 3 niezależne od siebie Podmioty współpracujące w tym Pana. Każdy z członków Konsorcjum jest niezależnym od siebie przedstawicielem handlowym Spółki, nie mającym wpływu na przedmiot jej działalności w żadnym wymiarze, a jego rola sprowadza się do nabywania i oferowania względem podmiotów trzecich produktów znajdujących się w portfelu Spółki, zgodnie z przyjętymi przez Zarząd wytycznymi i zasadami. Każdy z członków Konsorcjum jest przy tym udziałowcem Spółki.
W okresie od 08.01.2019 r. do 31.12.2020 r. prowadzona przez Pana działalność opodatkowana była podatkiem liniowym na podstawie art. 30c Ustawy o PIT, zaś od dnia 01.01.2021 r. do chwili złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 15% podatkiem ryczałtowym.
Spółka planuje restrukturyzację i podwyższenie kapitału zakładowego Spółki. W ramach reorganizacji Spółki ma Pan zostać powołany na stanowisko Prezesa Zarządu. Z racji pełnienia funkcji zarządczej wypłacane będzie Panu przez Spółkę wynagrodzenie.
Do zakresu obowiązków jako Prezesa Zarządu wchodzić będzie:
‒ustalanie kierunku działań i rozwoju Spółki;
‒reprezentacja Spółki w organizacjach branżowych w celu budowania wizerunku Spółki;
‒reprezentacja Spółki w ramach działania innych organizacji branżowych i biznesowych;
‒rozwój i stabilizacja procesów Spółki;
‒zarządzanie zmianą i adaptacja procesów Spółki;
‒przygotowanie budżetów i planów finansowych; podejmowanie kluczowych decyzji;
‒wyznaczanie ścieżek inwestycyjnych.
Zaznaczył Pan, że zakres obowiązków Wnioskodawcy jako Prezesa Zarządu Spółki będzie różny od zakresu świadczonych przez Pana usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej oraz czynności zleconych na podstawie zawartej przez Konsorcjum umowy zlecenia ze Spółką. Żadna z czynności podejmowanych przez Pana w ramach usług świadczonych na rzecz Spółki na postawie umowy z Konsorcjum nie będzie pokrywać się zatem z planowanymi czynnościami jako Prezesa Zarządu.
Z racji pełnienia funkcji zarządczej wypłacane będzie Panu przez Spółkę wynagrodzenie.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce oraz określenia stawki ryczałtu dla usług pośrednictwa świadczonych w ramach Konsorcjum.
Mając na względzie całość przedstawionych argumentów należy uznać, że w sytuacji powołania Pana na funkcję Prezesa Spółki, Pana wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji zarządczej opodatkowane będzie jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy). Dochody uzyskane z tego źródła będą podlegały opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg skali podatkowej.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie możliwości opodatkowania wg skali podatkowej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczej w Spółce należało uznać za prawidłowe.
W odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana z prowadzonej działalności gospodarczej w ramach Konsorcjum należy wskazać, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
a)odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
b)z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki – gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.
Art. 8 ww. ustawy, zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Możliwość opłacania podatku w formie ryczałtu oraz ustalenie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zakwalifikowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ustalenie, czy też potwierdzenie właściwej klasyfikacji PKWiU dla danej usługi nie jest rolą organu interpretacyjnego – wykracza poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).
W rozpatrywanej sprawie nie znajduje natomiast zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), który umożliwia opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przypadku świadczenia przez Pana na rzecz Spółki usług zakwalifikowanych przez Pana do PKWiU pod kodem 46.12.13.0, tj. „Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej chemikaliów przemysłowych, nawozów i środków agrochemicznych” na podstawie Umowy w ramach Konsorcjum, opodatkowane będzie ryczałtem wg stawki 15% od przychodów z tytułu świadczonych usług, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie możliwości opodatkowania ww. usług ryczałtem wg stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
