Możliwość skorzystania z ulgi sponsoringowej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.172.2022.2.AWO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2022.2.AWO

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi sponsoringowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – jest :

w zakrsie pytań numer 1 i 2 – prawidłowe,

w zakresie pytania numer 3 – nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi sponsoringowej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 kwietnia 2022 r. (data wpływu 5 maja 2022 r.).

Teść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan wspólnikiem spółki partnerskiej, zwanej dalej: „Spółką”. Przedmiotem działalności Spółki jest działalność ... . Zysk wypracowany przez Spółkę podlega podziałowi pomiędzy tworzących ją sześciu wspólników. Każdy ma prawo udziału w zysku w 1/6. Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Spółka podpisała umowę sponsoringową z klubem sportowym, działającym na podstawie przepisów ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1133 ze zm.), dalej jako: „Klub”. Na obszarze działania Spółki występują konkurencyjne podmioty świadczące usługi tego samego rodzaju. Zawarcie Umowy z Klubem ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług.

W założeniu ponoszone przez Spółkę wydatki na promocję (reklamę) w ramach umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki oraz świadczonych przez Pana usług, a także promowania marki. Realizacja tych celów może mieć bowiem wpływ na wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług i w konsekwencji uzyskiwanych przez Pana przychodów. Na mocy wyżej wskazanej umowy Spółka przekazuje na rzecz Klubu określoną miesięcznie kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne polegające m.in. na umieszczeniu standu reklamowego z logotypem i nazwą Spółki na hali oraz promocji we wszystkich mediach społecznościowych Klubu.

Spółka planuje podpisać kolejne umowy sponsoringowe z innymi klubami sportowymi, na mocy których:

a)będzie przekazywała na rzecz klubu określoną miesięcznie kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla niej żadnych usług,

b)będzie świadczyła na rzecz klubu usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne.

Pana wątpliwości budzi fakt, czy we wszystkich trzech typach umów może Pan skorzystać, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2021, poz. 1128 ze zm.), dalej jako: „u.p.d.o.f.”

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

1)klub sportowy jest klubem w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020, poz. 1133 ze zm.). Nie ma Pan wiedzy, czy klub sportowy spełnia wymogi określone w przepisie art. 28 ust. 1 ww. ustawy. Klub nie działa w celu osiągnięcia zysku.

2)Umowę podpisano 7 grudnia 2021 r.

3)Okres trwania umowy: 1 grudnia 2021 r. - 31 maja 2022 r.

4)Tak, środki pieniężne zostaną przeznaczone przez Klub na pokrycie kosztów jego działalności, w tym w szczególności na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach przez Klub.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujące pytanie :

czy w umowie sponsoringowej określone są cele na jakie zostaną przeznaczone uzyskane od Spółki środki pieniężne? Jeśli tak, prosimy by podał Pan jakie to cele.

5)Środki pieniężne mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego, a zatem także w celu:

realizacji programów szkolenia sportowego,

zakupu sprzętu sportowego,

pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej, w tym stypendium o którym mowa w przepisie art. 26ha ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021, poz. 1128).

6)Tak, środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz Klubu wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, a także mogą zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez klub.

7)A. Spółka zamierza podpisać umowy z kilkoma klubami sportowymi.

B. Tak, co do zasady strony wiąże jedna umowa sponsoringowa.

C. Tak, każdy inny klub będzie odrębny od tego wskazanego we wniosku.

D. Spółka nie zamierza zawierać innych umów, natomiast gdyby taką kolejną umowę zawarła, to jej zakres byłby tożsamy, czyli środki pieniężne przekazane przez Spółkę byłyby przeznaczone na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego, a zatem także w celu:

realizacji programów szkolenia sportowego,

zakupu sprzętu sportowego,

pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej, w tym stypendium o którym mowa w przepisie art. 26ha ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2021 r., poz. 1128).

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujace pytania :

A.z iloma klubami sportowymi Spółka zamierza podpisać umowy sponsoringowe?

B.czy poprzez wskazanie: „kolejne umowy sponsoringowe z innymi klubami sportowymi” należy rozumieć, że każda kolejna umowa sponsoringowa będzie zawarta z innym klubem sportowym?

C.czy każdy z tych „innych klubów sportowych” będzie klubem odrębnym od Klubu wskazanego we wniosku („Spółka podpisała umowę sponsoringową z klubem sportowym, działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn. Dz.U.2020.1133 ze zm.) (dalej: Klub”)?

D.czy Spółka zamierza zawrzeć z podanym we wniosku Klubem jeszcze inne lub kolejne umowy sponsoringowe? Czy zakres (przedmiot) tych umów będzie odrębny od opisanego we wniosku?

D.czy Spółka zamierza zawrzeć z „innymi klubami sportowymi” (każdym z tych „innych klubów sportowych”) po kilka odrębnych umów sponsoringowych? Czy zakres (przedmiot) tych umów będzie odrębny?

8)w chwili obecnej nie wie Pan w jakiej formie prawnej i czy wyłącznie w celu niezarobkowym, będą działać kluby, z którymi w przyszłości podpisze umowy.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy podane „inne kluby sportowe” będą wypełniać kryteria wskazane w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 ze zm.) o sporcie?

9)Tak, środki pieniężne zostaną przeznaczone przez Klub na pokrycie kosztów jego działalności, w tym w szczególności na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach przez Klub.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy w każdej z umów sponsoringowych z innym klubem sportowym określone będą cele na jakie zostaną przeznaczone uzyskane od Spółki środki? Jeśli tak, prosimy by podał Pan jakie to cele.

10)Tak, środki pieniężne przekazane przez Spółkę będą przeznaczone na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego, a zatem także w celu:

realizacji programów szkolenia sportowego,

zakupu sprzętu sportowego

pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach

pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej, w tym stypendium o którym mowa w przepisie art. 26ha ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021, poz. 1128).

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy środki przeznaczone przez Spółkę na rzecz każdego z innych klubów w ramach umowy sponsoringowej będą przeznaczone na:

realizację programów szkolenia sportowego,

zakup sprzętu sportowego,

pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

Prosimy by odniósł się Pan do każdej z powyższych liter, a w przypadku,

gdy środki pieniężne przeznaczone zostaną na sfinansowanie „stypendiów sportowych” również o wskazanie, czy to stypendium wypełnia poniższe warunki:

Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

11)Tak, środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz Klubu wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, a także mogą zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez klub,

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz każdego innego klubu sportowego wpłyną to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub?

12)A. Tak, związanie się Spółki świadczeniem na rzecz klubu sportowego usług ... w zamian za usługi sportowe będzie wynikało wprost z umowy.

B.Umowa nie będzie przewidywała odstępstw w tym zakresie.

C.Okres świadczenia usług ... będzie zbieżny z okresem trwania umowy sponsoringowej.

D.Nie, klub sportowy nie korzystał z usług ... spółki.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytania:

A.czy związanie się Spółki świadczeniem na rzecz klubu sportowego usług ... (przez Spółkę), w zamian za usługi promocyjne, będzie wynikało wprost z zawartej umowy sponsoringowej?

B.czy umowa przewidywać będzie odstępstwo/odstępstwa od takiej formy sponsorstwa (tzn. świadczenia usług ... przez Spółkę w zamian za usługi promocyjne)? Jeśli tak, to w jakich okolicznościach i jakie świadczenie Spółka będzie wówczas realizować na rzecz klubu sportowego?

C.czy usługi ... będą przez Spółkę świadczone przez cały okres związania umową sponsoringową, tzn. czy okres świadczenia usług ... będzie zbieżny z okresem trwania umowy sponsoringowej? Jeśli nie, prosimy o wskazanie, czy okres związania świadczeniem usług ... będzie krótszy/dłuższy od czasu trwania umowy sponsoringowej?

D.czy klub sportowy, na rzecz którego będą przez Spółkę świadczone usługi ... – przed zawarciem umowy sponsoringowej – korzystał, korzysta lub będzie korzystał z usług ... Spółki? Jeśli tak, to czy była to stała lub długoterminowa współpraca? (prosimy o wskazanie okresu świadczenia usług ... na rzecz klubu sportowego).

13)A. Tak, zakres umowy sponsoringowej obejmować będzie realizację na rzecz Spółki wyłącznie usług promocyjnych.

B.Usługi promocyjne będą polegać w szczególności na:

umieszczeniu standu reklamowego z logotypem i nazwą Spółki na hali, w której organizowane są mecze Klubu,

umieszczenia logo i nazwy Spółki na stronie internetowej Klubu ze wskazaniem Spółki jako sponsora Klubu,

promocji Spółki we wszystkich mediach społecznościowych Klubu,

zapraszaniu przedstawicieli Spółki na organizowane przez Klub eventy i spotkania z udziałem sponsorów Klubu,

przekazaniu Spółce co miesiąc zaproszeń i biletów na mecze,

umieszczenie roll-up w strefie VIP na hali, w której organizowane są mecze Klubu,

umieszczenia logo i nazwy Spółki na plakatach Klubu informujących o jego działalności, nadchodzących meczach lub innych wydarzeniach lub spotkaniach,

udostępnienia dwóch dedykowanych Spółce postach we wszystkich mediach społecznościowych Klubu,

zorganizowana przez Klub wspólnej konferencji ze Spółką na zakończenie sezonu.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytania:

A.czy – w odniesieniu do wszystkich umów sponsoringowych (umowy zawartej, jak i wariantu „b”) - zakres umowy sponsoringowej obejmować będzie realizację na rzecz Spółki wyłącznie usług promocyjnych?

B.jakiego rodzaju/jakiego charakteru będą usługi promocyjne w zakresie wariantu „b” – na czym będą one polegać?

14)Tak, oznacza to, że dany „inny klub sportowy” nie będzie zobowiązany do czynienia na rzecz Spółki żadnych działań/podejmowania żadnych czynności z tytułu zawartej umowy sponsoringowej.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy wskazanie w wariancie „a”, że klub nie będzie świadczył dla Spółki żadnych usług – oznacza, że w postanowieniach umowy sponsoringowej będzie zawarte postanowienie, że dany „inny klub sportowy” nie będzie zobowiązany do czynienia na rzecz Spółki żadnych działań/podejmowania żadnych czynności z tytułu zawartej umowy sponsoringowej?

15)A.Tak, wydatki z tytułu umowy sponsoringowej pozostają i będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

B.Tak, wydatki z tytułu umowy sponsoringowej pozostają i będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

A.czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej (umowy z Klubem i umów w ramach przedstawionych wariantów) pozostają i będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą?

B.czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej (umowy z Klubem i umów w ramach przedstawionych wariantów) pozostają/będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu?

16)Tak, wydatki są i będą ponoszone przez Spółkę.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy wydatki z tytułu umowy sponsoringowej (umowy z Klubem i umów w ramach przedstawionych wariantów) są i będą ponoszone przez Spółkę.

17)Wartość wydatków z tytułu umowy sponsoringowej nie została i nie zostanie Spółce lub Panu zwrócona jakikolwiek sposób.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy wartość tych wydatków z tytułu umowy sponsoringowej (umowy z Klubem i umów w ramach przedstawionych wariantów) nie zostały/nie zostaną Spółce lub Panu w jakikolwiek sposób zwrócone?

18)Ulga pozwoli Panu rozliczyć w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów: 100% jako koszt uzyskania przychodów, 50% jako odliczenie w ramach ulgi,

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy wartość tych wydatków z tytułu umowy sponsoringowej (umowy z Klubem i umów w ramach przedstawionych wariantów) nie została/nie zostanie odliczona od podstawy obliczenia podatku (poza korzystaniem z ulgi sponsoringowej i kosztów podatkowych)?

19)Spółka partnerska nie jest płatnikiem podatku dochodowego. Rozlicza się Pan według stawki liniowej - 19%.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

Podał Pan formę opodatkowania Pana działalności.

Pytania

1)Czy może Pan skorzystać, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., czyli odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której Pan jest wspólnikiem, przekazuje na rzecz Klubu określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne?

2)Czy może Pan skorzystać, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., czyli odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku podpisania umowy sponsoringowej na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekaże na rzecz klubu sportowego określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla niej żadnych usług?

3)Czy może Pan skorzystać, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., czyli odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku podpisania umowy sponsoringowej na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, będzie świadczyła na rzecz klubu sportowego usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, skorzystanie przez Pana, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. w przypadku:

1)podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekazuje na rzecz Klubu określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne – jest możliwe.

2)podpisania umowy sponsoringowej na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekaże na rzecz klubu sportowego określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla niej żadnych usług - nie jest możliwe.

3)podpisania umowy sponsoringowej na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, będzie świadczyła na rzecz klubu sportowego usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne - jest możliwe.

Na podstawie przepisu art. 26ha ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową - przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Wskazał Pan, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2)stypendium sportowego;

3)imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171) (art. 18ee ust. 2 u.p.d.o.p.) [przypis tutejszego organu: powinno być -art. 26ha ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych].

Podał Pan również, że zgodnie z przepisem art. 28 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie, dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1)realizację programów szkolenia sportowego,

2)zakup sprzętu sportowego,

3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Koszty, o których mowa w art. 26ha ust. 1 u.p.d.o.f. podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową mogą być odliczane w ramach omawianej ulgi, o ile łącznie spełnione są dwa warunki, tj.:

1)są kosztami uzyskania przychodów w świetle art. 22 u.p.d.o.f., oraz

2)są kosztami wymienionymi przepisami art. 26ha ust. 2 u.p.d.o.f.

Zgodnie z przepisem art. 22. ust. 1 zdanie 1 u.p.d.o.f., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl wyżej wskazanego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Uważa Pan, że w świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Podkreślił Pan, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważył Pan przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, Podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Podał Pan, że należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu. Podkreślił Pan ponadto, że dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 22 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Podał Pan, że wydatki poniesione na reklamę w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy. Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego.

Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako: „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (za: Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych - żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym. Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także popularyzować Pana nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów. Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego). Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora. W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 23 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f., zgodnie z którym, darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju – z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Podał Pan, że oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar, czy usługę. Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje, co prawda, obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W Pana ocenie, w związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo, czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo-skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zauważa Pan, że powyższy pogląd znajduje oparcie m.in. w orzecznictwie organów podatkowych. Tytułem przykładu przywołuje Pan chociażby interpretacje indywidualne z:

27 lutego 2020 r. znak 0114-KDIP2-1.4010.548.2019.3.DK

23 lipca 2012 r. znak IPPB5/423-379/12-4/RS,

4 lutego 2020 r. znak 0111-KDIB2-1.4010.550.2019.1 PB.

W pełni aprobuje Pan wykładnię dokonaną w przywołanych wyżej interpretacjach, wobec czego twierdzenia i poglądy w nich zawarte uważa Pan za swoje. Odnosząc powyższe do stanów faktycznych w niniejszej sprawie, uważa Pan, że w przypadku:

1)podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekazuje na rzecz Klubu określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne - koszty poniesione na działalność sportową stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ Spółka przekazuje je w celu promocji własnych usług, a zatem w celu osiągnięcia przychodów, a zatem wspólnik Spółki ma prawo do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 u.p.d.o.f.,

2)podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekaże na rzecz klubu sportowego określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla niego żadnych usług – koszty poniesione na działalność sportową nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ponieważ Spółka nie uzyskuje w zamian żadnych świadczeń,

3)podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, będzie świadczyła na rzecz klubu sportowego usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne - koszty poniesione na działalność sportową stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ Spółki przekazuje je w celu promocji własnych usług, a zatem w celu osiągnięcia przychodów, a zatem wspólnik Spółki ma prawo do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 u.p.d.o.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe (zakres pytań numer 1 i 2) i w cześci nieprawidłowe (zakres pytań numer 3).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 poz. 1526, ze zm.) spółkami handlowymi są spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.

Stosownie do przepisu art. 4 § 1 pkt 1 tej ustawy, określenie spółka osobowa oznacza spółka osobowa - spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo‑akcyjną.

W myśl art. 86 § 1 wskazanej ustawy, spółką partnerską jest spółka osobowa, utworzona przez wspólników (partnerów) w celu wykonywania wolnego zawodu w spółce prowadzącej przedsiębiorstwo pod własną firmą.

Zgodnie z art. 89 wyżej przywołanej ustawy, w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki partnerskiej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 wskazanej ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy – źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 22 i 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 podanej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte w art. 22 ust. 1 wskazanej ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez Podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie Podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, Podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo że pozostają w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy.

Tak jak Pan wskazał, pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Stosownie do Pana wskazania, sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar, czy usługę.

Zgadzamy się z Pana twierdzeniem, że możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl wyżej wskazanego art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 ze zm., dalej jako: „ustawa o sporcie”):

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ustawy o sporcie:

1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Na mocy art. 1 pkt 45 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 26ha. Ustawa ta weszła w życie 1 stycznia 2022 r. (art. 89 wskazanej ustawy).

Jak wynika z przepisu art. 26ha ust. 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1)sportową,

2)kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3)wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

2.Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2)stypendium sportowego;

3)imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).

3.Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

8.Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

9.Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10.Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11.W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:

1)realizację programów szkolenia sportowego,

2)zakup sprzętu sportowego,

3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Ulga sponsoringowa (na CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno‑gospodarczego. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga jest odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Polega na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że Podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga jest odliczana w zeznaniu rocznym.

W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego i imprezy sportowej niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

W nawiązaniu do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych Dz. U. z 2019 r. poz. 2171 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o masowej imprezie sportowej - należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

a)stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

b)terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000;

We wniosku wskazał Pan m.in., że:

jest Pan wspólnikiem spółki partnerskiej, zwanej dalej: „Spółką”,

zysk wypracowany przez Spółkę podlega podziałowi pomiędzy tworzących ją sześciu wspólników. Każdy ma prawo udziału w zysku w 1/6.

Spółka podpisała umowę sponsoringową z klubem sportowym, działającym na podstawie przepisów ustawy o sporcie. Umowa została zawarta 7 grudnia 2021 r. Okres trwania umowy to: 1 grudnia 2021 r. - 31 maja 2022 r.

Na mocy tej umowy Spółka przekazuje na rzecz Klubu określoną miesięcznie kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne polegające m.in. na umieszczeniu standu reklamowego z logotypem i nazwą Spółki na hali oraz promocji we wszystkich mediach społecznościowych Klubu.

zawarcie Umowy z Klubem ma na celu przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki z tytułu świadczonych usług.

Spółka planuje podpisać kolejne umowy sponsoringowe z innymi klubami sportowymi, na mocy których:

a)będzie przekazywała na rzecz klubu określoną miesięcznie kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla niej żadnych usług,

b)będzie świadczyła na rzecz klubu usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne.

wydatki z tytułu umowy sponsoringowej pozostają i będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,

wydatki z tytułu umowy sponsoringowej pozostają i będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania/zabezpieczenia źródła przychodu,

wydatki są i będą ponoszone przez Spółkę,

wartość wydatków z tytułu umowy sponsoringowej nie została i nie zostanie Spółce lub Panu zwrócona jakikolwiek sposób.

Zgodnie z Pana wskazaniem - Pana wątpliwości budzi fakt, czy we wszystkich trzech typach umów (umowy, których dotyczą Pana pytania o numerach 1-3 – przypis tutejszego organu) może Pan skorzystać, w części 1/6, z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając więc na Pana pytanie numer 1, należy stwierdzić, że skoro Spółka podpisała z Klubem sportowym umowę sponsoringową w grudniu 2021 r. i na mocy tej umowy Spółka przekazuje na rzecz Klubu określoną miesięcznie kwotę pieniędzy, to począwszy od stycznia 2022 r. Spółka, a więc i Pan – jako jej wspólnik – będzie mógł skorzystać w tym zakresie z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w art. 26ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazana w pytaniu numer 1 umowa sponsoringowa stanowi świadczenie wzajemne (Spółka przekazuje na rzecz Klubu określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Spółki usługi promocyjne, zawarcie opisanych umów sponsoringowych obejmować będzie realizację na rzecz Spółki wyłącznie usług promocyjnych), zatem w odniesieniu do tych (poniesionych przez Spółkę) wydatków, nie będzie mieć zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wydatki stanowić więc będą dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z opisu sprawy środki pieniężne mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego, a zatem także w celu:

realizacji programów szkolenia sportowego,

zakupu sprzętu sportowego,

pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej, w tym stypendium o którym mowa w przepisie art. 26ha ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021, poz. 1128).

O ile więc:

nie będą to koszty poniesione na imprezę sportową będącą imprezą masową w rozumieniu art. 26ha ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), i

ponoszenie tych wydatków wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub

wydatki te będą stanowić koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 26ha ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Spółka, a więc również i Pan jako jej wspólnik (poprzez wzgląd na art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), będzie miał prawo do skorzystania z możliwości odliczenia 50% kosztów od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie wydatków poniesionych z tytułu umowy sponsoringowej, o której mowa w Pana pytaniu numer 1, o ile oczywiście będą to wydatki, o których mowa w art. 26ha ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w zakresie umowy sponsoringowej wskazanej w Pana pytaniu numer 1, jeśli Spółka, której jest Pan wspólnikiem zaliczy 100% wskazanych kosztów do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to następnie 50% tych samych kosztów - poniesionych od 1 stycznia 2022 r. - będzie mogło zostać uwzględnione w ramach omawianej ulgi – będzie stanowiło dodatkową preferencję w podatku dochodowym od osób fizycznych, którą - przy uwzględnieniu wysokości Pana prawa do udziału w zysku (udziału) - będzie Pan mógł uznać jako ponoszoną w ramach preferencji wskazanej w art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zastrzec jednak należy, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez Podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustosunkowując się do Pana pytania numer 2 należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że w przypadku podpisania umowy sponsoringowej, na podstawie której Spółka, której jest Pan wspólnikiem, przekaże na rzecz klubu sportowego określoną kwotę pieniędzy, a w zamian za to klub nie będzie świadczył dla Spółki żadnych usług, to skorzystanie z ulgi, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest możliwe.

W podanym przypadku (zakres pytania numer 2), koszty poniesione przez Spółkę nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów – wzgląd na zakres art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że w przypadku, którego dotyczy Pana pytanie numer 2, Spółka nie będzie uzyskiwała od sponsorowanego żadnych świadczeń. Tym samym, poniesione przez Spółkę wydatki będą miały charakter darowizny. Wobec powyższego, w przedstawionych w pytaniu numer 2 okolicznościach nie będzie Pan mógł skorzystać z przedmiotowej ulgi (art. 26ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W zakresie trzeciego z pytań należy zaznaczyć, że przepis art. 26ha ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługuje się terminem „finansowanie”.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (dostęp https://sjp.pl/finansowa%C4%87) termin ten („finansować”) wyraża: dostarczać środków pieniężnych na coś, pokrywać koszty jakiegoś przedsięwzięcia, jakiejś działalności, udzielać funduszów; opłacać, subsydiować, subwencjonować, dotować.

Pana pytanie numer 3 dotyczy przypadku, zgodnie z którym, Spółka, której jest Pan wspólnikiem, będzie świadczyła na rzecz klubu sportowego usługi ... , a w zamian za świadczone usługi klub będzie świadczył na rzecz Spółki usługi promocyjne.

Z wniosku wynika m.in., że związanie się Spółki świadczeniem na rzecz klubu sportowego usług ... w zamian za usługi sportowe będzie wynikało wprost z umowy. Umowa nie będzie przewidywała odstępstw w tym zakresie. Okres świadczenia usług ... będzie zbieżny z okresem trwania umowy sponsoringowej.

Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym - jak powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie - wykładnia przepisów regulujących ulgi podatkowe powinna być ścisła, a nie rozszerzająca, gdyż mogłaby doprowadzić do zastosowania ulg wobec osób, które zdaniem ustawodawcy nie spełniają ustanowionych przez niego warunków. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od wyżej wskazanej zasady, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową (por. wyroki NSA: z 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 649/08, z 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 650/08, z 28 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1781/10).

Zatem, skoro zgodnie z wykładnią językową ustawa pozwala na skorzystanie z ulgi wskazanej w art. 26ha ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku poniesienia kosztów na finansowanie:

1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2)stypendium sportowego;

3)imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).

to nieuprawnionym jest rozszerzanie prawa do ulgi w przypadku niewypełniania tych warunków.

Mając powyższe na uwadze, należy więc stwierdzić, że nie jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację, o której mowa w przepisie art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wynikającym z pytania numer 3.

Intencją ustawodawcy wprowadzającego uregulowanie dotyczące ulgi wskazanej w art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było objęcie tą ulgą wydatków na działalność sportową w postaci finansowania działań wskazanych z art. 26ha ust. 2 pkt 1-3 omawianej ustawy, wobec powyższego związanie się przez Spółkę umową sponsoringową, na podstawie której świadczone będą usługi ... w zamian za realizację opisanych we wniosku usług promocyjnych na rzecz Spółki, której jest Pan wspólnikiem, wyklucza jej zastosowanie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).