Kwalifikacja przychodów uzyskiwanych z tytułu nagród i związany z tym obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.660.2022.1.ENB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.660.2022.1.ENB

Temat interpretacji

Kwalifikacja przychodów uzyskiwanych z tytułu nagród i związany z tym obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego i ewentualnych obowiązków płatnika związanych z wypłatą nagród. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego:

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: Wnioskodawca, Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji polegającą na sprzedaży kursów edukacyjnych, które są udostępniane na należącej do Spółki platformie internetowej (dalej też: Kursy). Wnioskodawca zamierza wdrożyć system poleceń, którego celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych kursów i pozyskanie nowych klientów. W tym celu Wnioskodawca planuje rozpocząć współpracę z nieustaloną jeszcze liczbą osób fizycznych nie prowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej: Konsultanci). W zamyśle Wnioskodawcy Konsultanci będą podlegać obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z każdym Konsultantem zawarta zostanie drogą elektroniczną umowa cywilnoprawna (dalej: Umowa) poprzez akceptację przez Konsultanta Regulaminu, którego przybliżona treść będzie się przedstawiać następująco: Przedmiotem Umowy będzie prowadzenie przez Konsultantów działań marketingowych (promocyjnych) w celu doprowadzenia do zawarcia umowy sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług pomiędzy Wnioskodawcą a osobą trzecią (dalej też Klientem). Konsultant otrzyma od Wnioskodawcy unikatowe kody rabatowe, które będzie następnie przekazywał Klientowi. Każdy kod rabatowy uprawnia do zniżki przy zakupie oferowanej przez Wnioskodawcę usługi edukacyjnej w postaci Kursu. Klientem mogą zostać zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odpowiednie przepisy przyznają zdolność prawną. Zasadniczy dobór środków promocyjnych będzie zależny od Konsultanta, jednak podstawowym środkiem będzie marketing bezpośredni, realizowany poprzez polecenie usług Wnioskodawcy w kontaktach z potencjalnymi Klientami. Wspomniane polecenie może się przykładowo odbywać drogą ustną, za pośrednictwem poczty elektronicznej czy też mediów społecznościowych.

W ramach Umowy Konsultanci nie będą wynajmować Wnioskodawcy przestrzeni własnej strony internetowej za wynagrodzeniem, lecz zamiast tego zobowiązują się prowadzić marketing w innych postaciach. Konsultantów nie będzie łączył z Wnioskodawcą stosunek pracy ani żaden stosunek zrównany z nim w świetle art. 12 ustawy o PIT. Za wyjątkiem opisywanej nienazwanej umowy cywilnoprawnej, pomiędzy Konsultantami a wnioskującą Spółką nie będą istniały inne stosunki prawne.

Za każde skuteczne polecenie oferty Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie wypłacał Konsultantowi świadczenie pieniężne w kwocie nieprzekraczającej 2 tys. zł (dalej: Nagroda). Przy czym przez polecenie skuteczne Wnioskodawca rozumie takie działanie marketingowe Konsultanta, realizowane w granicach zawartej z nim Umowy, w wyniku którego doszło do sprzedaży usług edukacyjnych oferowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. W chwili wykorzystania przez Klienta kodu rabatowego na Kurs, Wnioskodawca zobowiązuje się każdorazowo do wypłaty Nagrody Konsultantowi, który przekazał kod. Każdy kod będzie mieć unikatowy charakter, dzięki czemu możliwe będzie jednoznaczne powiązanie sprzedaży konkretnego Kursu z danym kodem, a co za tym idzie, także z Konsultantem, który ten kod przekazał Klientowi. Jeżeli Konsultant dokona większej liczby skutecznych poleceń, zostanie mu wypłacona odpowiadająca im ilość Nagród, których łączna suma może wówczas przekroczyć 2 tys. zł. Jednakże jednorazowa wysokość każdej Nagrody nigdy nie będzie przekraczać 2 tys. zł.

Kwoty pieniężne przeznaczone na wypłatę Nagród będą pochodziły ze środków własnych Wnioskodawcy, który będzie jedynym podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie i organizację ww. systemu poleceń. To Wnioskodawca będzie ponosił ekonomiczny ciężar wypłaty Nagród. System poleceń nie będzie opierał się o grę losową, nie będzie polegać na rywalizacji pomiędzy Konsultantami, ani nie będzie wynikiem przypadku. W momencie zawarcia umowy sprzedaży z Klientem, Wnioskodawca pozyska informację o tym, który Konsultant doprowadził do jej zawarcia. Następująca w rezultacie wypłata Nagrody nie ma charakteru uznaniowego, zatem w ramach własnego świadczenia Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty jednostkowej Nagrody za każde skuteczne polecenie.

Pytanie

Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym jednorazowa Nagroda za dokonanie skutecznego polecenia, nieprzekraczająca 2 tys. zł, przekazana Konsultantowi, który jest osobą fizyczną i nie działa w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych jako nagroda związana ze sprzedażą premiową na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem jednorazowa Nagroda, o ile nie będzie przekraczać kwoty 2 tys. zł wypłacana w następstwie dokonania skutecznego polecenia przez Konsultanta, który jest osobą fizyczną i nie działa w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, podlega zwolnieniu jako nagroda za sprzedaż premiową nieprzekraczająca 2 tys. zł, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W wyniku tej kwalifikacji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika zawarte w dyspozycji art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT.

Dla powyższego wniosku konieczna jest konstatacja, że wypłata Nagrody w ramach świadczenia, do którego zobowiąże się Wnioskodawca, stanowi w istocie wypłatę nagrody związanej ze sprzedażą premiową w rozumieniu, jakie nadaje temu terminowi ustawa o PIT.

Art. 9 ust. 1 ustawy o PIT określa, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis ten ustanawia zasadę powszechności opodatkowania będącą również wyrazem norm o randze konstytucyjnej, według których opodatkowaniu podlega wszelki dochód, o ile nie został mocą ustawy zwolniony z opodatkowania.

Art. 10 ust. 1 ustawy o PIT wymienia źródła przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych, wśród których wyróżnione są przychody z innych źródeł. Katalog przykładowych dochodów z innych źródeł zawiera art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Zastosowanie przez ustawodawcę terminu „w szczególności” wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. W konsekwencji przysporzenie spełniające definicję przychodu, o ile nie stanowi przychodu ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o PIT, podlega zaliczeniu do innych źródeł.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód w rozumieniu ogólnym uznaje się otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, iż po stronie Konsultanta będzie występował przychód w postaci otrzymanej Nagrody - świadczenia pieniężnego. Wnioskodawca wyraża również przekonanie, że przychód Konsultanta, który jest osobą fizyczną nieprowadzącą pozarolniczej działalności gospodarczej stanowi dla niego przychód z innych źródeł. Art. 20 ust. 1 in fine ustawy o PIT stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (...) nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. W konsekwencji, jako że nie sposób przypisać jej do innego ze źródeł przychodu, wypłata Nagrody będzie dla Konsultanta przychodem z innych źródeł.

Od dochodów uzyskanych z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o PIT ww. podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania.

Art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT nakłada obowiązek prawidłowego pobrania zaliczki na podatek dochodowy na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wypłacają pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Z kolei na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Równolegle jednak obowiązuje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, który określa zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowiąc, że zwolniona jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Analiza treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że aby osiągnięty dochód nie podlegał opodatkowaniu muszą zaistnieć łącznie poniższe przesłanki:

1)nagroda musi mieć związek ze sprzedażą premiową towarów lub usług;

2)jednorazowa nagroda nie może przekraczać kwoty 2 tys. zł;

3)nagroda nie może być otrzymana w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Co się tyczy warunku drugiego, na tle zdarzenia przyszłego opisywanego przez Wnioskodawcę planowana wysokość jednej Nagrody nie będzie przekraczać 2 tys. zł. Wykorzystane przez prawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT określenie jeżeli jednorazowa wartość tych (...) nagród nie przekracza kwoty 2000 zł, wskazuje, że nawet jeżeli łączna suma nagród wypłaconych w przyjętej jednostce czasu będzie przekraczała ww. kwotę, nie wyklucza to możliwości skorzystania ze zwolnienia tak długo, jak jednostkowa nagroda nie jest wyższa niż 2 tys. zł. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, warunek drugi zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT będzie spełniony.

Odnośnie do warunku trzeciego, opisywane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe nie przewiduje przekazywania Nagród na rzecz podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej. Warunek trzeci należy zatem uznać za spełniony.

Ostatnim warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia jest związek nagrody ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Występowanie związku oznacza, że między co najmniej dwoma elementami powinno występować funkcjonalne powiązanie, zależność lub relacja. Ustawodawca stosując w tym miejscu termin nieostry, pozostawił pewną swobodę w interpretacji, jakiego rodzaju sytuacje wchodzą w zakres definicyjny terminu nagrody związanej ze sprzedażą premiową. Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane Konsultantom Nagrody i sprzedaż premiowa wykazują bezpośredni związek, bowiem wypłata Nagród jest wyłącznie zależna od dokonania sprzedaży, do której dochodzi w wyniku aktywności Konsultanta. Wystąpienie jednego elementu pociąga ze sobą aktualizację zobowiązania do spełnienia świadczenia pieniężnego. Umowa przewiduje, że Nagroda ma zostać wypłacona w każdym wypadku, pod warunkiem dokonania skutecznego polecenia. Prawo podatkowe nie posiada definicji legalnej sprzedaży premiowej, zatem w pierwszej kolejności należy odwołać się do znaczenia, jakie przypisuje się jednostkowym terminom w powszechnym języku, a następnie otrzymane wnioski zestawić z aspektem celowościowym i funkcjonalnym przepisu. Na gruncie prawa podatkowego sprzedaż jest traktowana szerzej niż w prawie cywilnym, w którym pod postacią sprzedaży rozumie się umowę, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (vide art. 535 Kodeku cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. [Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 z późn. zm.]). Jednak w rozumieniu prawa podatkowego sprzedaż obejmuje nie tylko przeniesienie własności rzeczy, ale także nabycie usług, co potwierdza nie tylko orzecznictwo sądów administracyjnych (por. wyr. NSA z dnia 29 października, sygn. II FSK 218/15, LEX oraz wyr. NSA z dnia 29 października 2015 r., sygn. II FSK 3111/13, LEX), ale przede wszystkim literalna treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zgodnie z którym zwolniona jest wartość (...) nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług (...). Na podstawie przywołanej wyżej argumentacji w analogiczny sposób należy rozumieć sprzedaż premiową, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, pomimo że przepis ten nie wspomina expressis verbis o sprzedaży towarów i usług.

Istotą umowy sprzedaży jest ekwiwalentny charakter świadczeń, co oznacza, że świadczeniu jednej strony odpowiada porównywalne i równowarte świadczenie wzajemne drugiej strony. Podstawową cechą takiej umowy jest zapłata określonej ceny wyrażalnej w pieniądzu, która ma być gospodarczym odpowiednikiem wartości drugiego świadczenia. Przy czym równość tych świadczeń ma charakter subiektywny, zasadniczo zależny od woli stron, którą to prawidłowość można wyrazić stwierdzeniem: „towar lub usługa ma taką wartość, jaką ktoś zobowiązuje się z nią zapłacić” (por. E. Habryn-Chojnacka, Art. 535 [w:] Kodeks cywilny, t. II. Komentarz, M. Gutowski [red .] Poznań 2022, Legalis).

Przez premię winno się rozumieć gratyfikację, nagrodę mającą zachęcić do czegoś (za: Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pl/). Sprzedaż premiowa zatem jest szczególną kategorią sprzedaży, która ma służyć nagrodzeniu czy przekonaniu do czegoś nabywcy towaru lub usługi. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż premiową w rozumieniu ustawy o PIT cechuje:

powiązanie przekazania premii z przeniesieniem własności rzeczy lub nabyciem usług za określoną kwotę bądź z innymi okolicznościami;

gwarancja otrzymania premii po spełnianiu powyższego warunku.

Konsultanci w ramach współpracy z Wnioskodawcą będą polecać zawartość Kursów opracowanych przez Wnioskodawcę, przekonując potencjalnych Klientów do dokonania zakupu z uwagi na pewne pożądane cechy usługi, a następnie przekazywać im unikatowe kody rabatowe uprawniające do nabycia kursu po promocyjnej (obniżonej) cenie. W chwili skorzystania z kodu przez Klienta Wnioskodawca pozyska informację, od którego z Konsultantów pochodził dany kod. W wyniku tego, Konsultantowi przysługiwać będzie prawo do gratyfikacji (Nagrody) w postaci ryczałtowo ustalonego wynagrodzenia pieniężnego nieprzekraczającego jednorazowo kwoty 2 tys. zł. Zobowiązanie Wnioskodawcy do świadczenia pieniężnego będzie gwarantowane Konsultantom w drodze obowiązujących przepisów cywilnoprawnych i treści wiążącego te strony stosunku umownego. Należy zauważyć, że beneficjentami prowadzonej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej będą równocześnie dwie kategorie podmiotów: Klienci - kupujący usługę po obniżonej cenie oraz Konsultanci - uzyskujący nagrodę za sprzedaż premiową. Nagroda wypłacana za sprzedaż, która dokonała się dzięki działaniom prowadzonym przez Konsultanta, spełnia wszystkie cechy nagrody związanej ze sprzedażą premiową. Przyjmuje formę gratyfikacji (nagrody), jako świadczenie pieniężne posiadające wymierną wartość gospodarczą, a jednocześnie zależna jest od zawarcia konkretnej umowy sprzedaży identyfikowanej poprzez unikatowy kod rabatowy (zatem wykazuje z nią związek).

Te same reguły wykładni należy wykorzystać w procesie ustalania osoby, która ma otrzymać nagrodę w związku ze sprzedażą premiową. Ani wykładnia językowa, ani celowościowa i funkcjonalna przywołanych regulacji nie prowadzi do wniosku, że pojęcie nagrody za sprzedaż premiową odnosi się jedynie do podmiotu, który nabył towar lub usługę. Innymi słowy, osoba otrzymująca nagrodę związaną ze sprzedażą premiową nie musi być stroną umowy sprzedaży, tak długo jak otrzymana przez nią nagroda wykazuje funkcjonalny związek z zawartą umową sprzedaży. W przekonaniu Wnioskodawcy nagrodzonym może być również osoba, która bezpośrednio doprowadziła do sprzedaży wskutek polecenia oferty Wnioskodawcy osobie trzeciej.

Za powyższym wnioskiem przemawia także charakter prawny zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, które jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. Oznacza to, iż intencją ustawodawcy nie było wyłączenie ze zwolnienia określonych podmiotów, ale raczej pozytywne określenie czynności prawnych podlegających zwolnieniu. Ze zwolnienia nie zostały więc wykluczone określone kategorie osób, bowiem czynnikiem decydującym nie jest czynnik osobowy. Zamiast tego w celu prawidłowego zastosowania zwolnienia, należy ustalić czy przekazanie nagrody miało związek ze sprzedażą premiową. Ergo każdy podmiot otrzymujący nagrodę poza działalnością gospodarczą, która to nagroda wykazuje związek ze sprzedażą premiową, a jej jednostkowa wysokość nie przekracza 2 tys. zł, winien podlegać zwolnieniu zawartemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Ze zwolnienia może tym samym skorzystać Konsultant, który dzięki prowadzonym działaniom marketingowym doprowadzi do zawarcia umowy sprzedaży premiowej.

Do podobnych wniosków prowadzi analiza celu, jaki przyświeca regulacji art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Ideą sprzedaży premiowej jest doprowadzenie do zwiększenia wolumenu sprzedaży towarów lub usług poprzez wytworzenie w nabywcach pozytywnych skojarzeń związanych z osobą i ofertą sprzedającego. Powyższy skutek jest osiągany poprzez dokonywane przez Konsultanta polecenia, motywowanie kontrahenta do dokonania zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, zwiększenie jego zainteresowania produktami. Nagroda jest więc środkiem służącym realizacji powyższych założeń, przy czym może ona być przyznana zarówno nabywcy, jak i osobie, która pośrednio doprowadziła do zawarcia umowy sprzedaży. Ten właśnie cel realizuje plan marketingowy, którego wprowadzenie planuje Wnioskodawca, jako akcja promocyjna zachęcająca Konsultantów do polecania oferty Spółki.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy wypłata jednorazowej Nagrody na zasadach opisanych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dokonywana na rzecz Konsultantów będących osobami fizycznymi i niedokonujących polecenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile jednorazowa Nagroda nie będzie przekraczać 2 tys. zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W konsekwencji na Wnioskodawcy wypłacającym Nagrodę nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko potwierdzają także następujące interpretacje indywidualne:

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 marca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK:

Celem programu jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwo Usług. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie Partnera do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Państwa Usług. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Partnerowi będzie zakup usług oferowanych przez Państwo przez poleconego klienta (tj. zawarcie umowy o świadczenie Usług pomiędzy Państwem i poleconym klientem). Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż usług wystąpi między Państwem i osobą Poleconą, która dokona zakupu usługi w wyniku działania osoby Polecającej. Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczenia pieniężne dokonywane przez Państwa na rzecz Partnerów w związku z opisanym programem stanowią nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu. Tym samym na Państwie nie ciążą obowiązki płatnika.

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2.3.4011.55.2022.1.AK:

Zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej, nagroda jest bowiem przyznawana Polecającym, będącym udziałowcami spółki deweloperskiej. Polecający mają dokonać skutecznego polecenia nabycia udziałów w spółce deweloperskiej, tj. takiego, w wyniku którego dojdzie do zawarcia umowy nabycia udziałów w spółce deweloperskiej z osobą wskazaną przez Polecającego. Nagroda dla Polecającego będzie przyznawana za pojedyncze, skuteczne polecenie, w postaci przelewu na rachunek bankowy Polecającego, gdzie kwota nagrody za pojedyncze polecenie nie przekroczy 2 000 zł.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że opisana w wniosku akcja promocyjna będzie spełniała wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Tym samym kwoty przekazane udziałowcom spółki za skuteczne polecenie nabycia udziałów w spółce deweloperskiej, stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. W tym miejscu nadmienić należy, że osoby Polecające, nie będą występowały jako prowadzący działalność gospodarczą.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy jednorazowa wartość nagrody przekazywanej przez Spółkę Polecającym nie przekroczy kwoty 2 000 zł, to otrzymanie przedmiotowych nagród będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, na Spółce jako na płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego, stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy.

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.807.2019.13.IR:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał przedstawione poniżej stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe odstępując jednocześnie od uzasadnienia prawnego.

Z uwagi na spełnienie określonych powyżej przesłanek, w ocenie Spółki, przekazanie Partnerom nagrody o wartości do 2 000 zł brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług) lub jej równowartości, będzie stanowić przychód zwolniony z opodatkowania. Spółka stoi także na stanowisku, że wartość 2 000 zł odnosi się do jednostkowej nagrody, która może zostać przyznana Partnerowi kilka razy w roku podatkowym i przy zachowaniu wymienionych w ustawie warunków, każda z tych nagród będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 2 – działalność wykonywana osobiście;

pkt 9 – inne źródła.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przychodu.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl natomiast art. 41 ust. 4 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Termin przekazania zaliczek i zryczałtowanego podatku wynika natomiast z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tymi przepisami:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W kontekście przedstawionych we wniosku okoliczności, należy zauważyć, że zakwalifikowanie przychodu z tytułu opisanych Umów do odpowiedniego źródła na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zacząć od odpowiedniego zakwalifikowania umów które zostaną zawarte z Konsultantami na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego.

Wyjaśnienia wymaga, że zasadę swobody umów przewiduje art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). W myśl ww. przepisu, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z zasady tej wynika możliwość zawierania tzw. „umów nienazwanych”, tj. nieuregulowanych w ww. Kodeksie.

Strony, konstruując treść umowy nienazwanej, mogą praktycznie bez ograniczeń czerpać z typowych wzorców umów nazwanych, nadając im złożony charakter. W szczególności strony mogą „zapożyczać” wybrane elementy różnych umów, tworząc nowy typ umowy o charakterze kompilacyjnym, zindywidualizowany do potrzeb stron.

Natomiast zgodnie z doktryną, gdy treść umowy nie jest przewidziana przez żadną z postaci umów nazwanych, umowę taką można określić jako nienazwaną („contractus innominatus”). Występuje ona wówczas jedynie w stosunku prawnym, który strony tak właśnie ukształtowały.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że przedmiotem umowy będzie prowadzenie przez Konsultantów działań marketingowych (promocyjnych) w celu doprowadzenia do zawarcia umowy sprzedaży oraz, że konsultanci na podstawie zawartej umowy zobowiązują się do prowadzenia marketingu. Konsultantów nie będzie łączył z Wnioskodawcą stosunek pracy ani żaden stosunek z nim zrównany. Za wyjątkiem wskazanej we wniosku nienazwanej umowy cywilnoprawnej pomiędzy Konsultantami a Spółką nie będzie istniał żaden inny stosunek prawny.

Biorąc zatem pod uwagę, że konsultanci zobowiązują się do prowadzania działań marketingowych (promocyjnych) poprzez polecanie oferty Spółki, a Spółka w przypadku skutecznego polecenia zobowiązuje się do wypłaty „nagrody”, uznać należy, że w istocie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi polecenia, w związku z którą może być wypłacone świadczenie pieniężne.

Zgodnie z art. 750 Kodeksu cywilnego:

do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Skoro zatem do umowy o świadczenie usług nieuregulowanych innymi przepisami stosuje się przepisy o zleceniu – to na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , wypłacane przychody w ramach opisanej umowy należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do możliwości uznania wypłacanych środków za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji zastosowania zryczałtowanego opodatkowania bądź też skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnić należy, że zgodnie z tym przepisem:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "sprzedaż premiowa".

Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej internetowego Wielkiego Słownika Języka Polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”. Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy Kodeks cywilny.

Na podstawie art. 535 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: "dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy"; "nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną" (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Co do zasady "Sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów).

Z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, istotne jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Tymczasem z okoliczności przedstawionych we wniosku, wprost wynika, że konsultanci z którymi zostanie zawarta nienazwana umowa cywilnoprawna będą zobowiązani do działań marketingowych polegających na polecaniu oferty Spółki. Otrzymywane przez nich świadczenie pieniężne nazywane we wniosku „nagrodą”, nie będzie zatem stanowiło nagrody pieniężnej związanej ze sprzedażą premiową, lecz będzie stanowiło w istocie wynagrodzenie dla konsultantów za skuteczne polecenie oferty Spółki. Co prawda wypłata świadczenia będzie uzależniona od nabycia kursu przez inną osobę, jednakże prawo do nagrody będzie miało swoje źródło w zawartej nienazwanej umowie cywilnoprawnej - w związku ze skutecznym poleceniem, pod którym – jak wskazano we wniosku – Spółka rozumie takie działania marketingowe konsultanta, realizowane w granicach zawartej umowy, w wyniku którego doszło do sprzedaży usług edukacyjnych na rzecz klienta.

Analogicznie skoro wskazane we wniosku „nagrody” – w przedstawionych okolicznościach – nie mogą zostać uznane za nagrody związane ze sprzedażą premiową, to nie może mieć również do ich opodatkowania zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji w przypadku wypłacania świadczeń na rzecz Konsultantów, którzy wykonują na podstawie zawartych nienazwanych umów cywilnoprawnych działania marketingowe i nie prowadzą działalności gospodarczej – uzyskane przychody z tytułu nagród w organizowanym przez Spółkę przedsięwzięciu należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, w związku z dokonywaniem ww. wypłat na Spółce będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy, przekazania kwot pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego.

Ponadto, po zakończonym roku podatkowym Spółka zobowiązana będzie w myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy oraz przekazania podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy stosownie do treści art. 42 ust. 2 ww. ustawy.

Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć

Podane przez Państwa interpretacje indywidualne dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Zauważyć również należy, że dotyczą one sytuacji odmiennych aniżeli przedstawiona we wniosku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).