Zwolnienie z opodatkowania nadwyżki powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanych na ten cel dotacji. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.549.2022.1.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.549.2022.1.MAP

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania nadwyżki powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanych na ten cel dotacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 20 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej w wyniku poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanych na ten cel dotacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni (dalej również: „Beneficjent”) prowadzi działalność gospodarczą, której przeważający zakres stanowią pozostałe pozaszkolne formy edukacji. W ramach swojej działalności gospodarczej realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej: Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) w ramach np. Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, czy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 oraz ust 1a ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawy o PIT”) i rozlicza się z podatku dochodowego w oparciu o prowadzoną podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Nie jest Ona uczestnikiem projektu bezpośrednio korzystającym z interwencji EFS i nie posiada takiego statusu w rozumieniu wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wnioskodawczyni zawarła umowę o dofinansowanie Projektu: „Małe kroki - wielka zmiana” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: „Projekt”).

Realizowane projekty ukierunkowane są na aktywizację zawodową osób pozostających bez zatrudnienia, w tym wsparcie młodych na regionalnym rynku pracy. Na realizację tych projektów instytucje pośredniczące przyznają dofinansowanie w formie dotacji w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, a minimum 5% stanowi wkład własny wnoszony przez Beneficjenta. W projektach ponoszone są wydatki na koszty bezpośrednie.

Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych:

·25% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 000 zł włącznie,

·20% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 000 zł do 1 740 000 zł włącznie,

·15% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 000 zł do 4 550 000 zł łącznie,

·10% kosztów bezpośrednich - w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 000 zł.

Wnioskodawczyni, jako beneficjent dofinansowania rozlicza koszty bezpośrednie z zastosowaniem stawek jednostkowych zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Rozliczenie Projektu następuje wyłącznie przy zastosowaniu następujących stawek jednostkowych:

1.stawka jednostkowa aktywizacji zawodowej osoby młodej niepracującej (z VAT) - 9 824 zł, rozliczana na podstawie dokumentów wskazanych w pkt 7 Metodologii;

2.stawka jednostkowa doprowadzenia do zatrudnienia osoby młodej niepracującej (z VAT) - 1228 zł, rozliczana na podstawie dokumentów wskazanych w pkt 7 Metodologii,

3.stawka jednostkowa utrzymania zatrudnienia osoby młodej niepracującej (z VAT) - 1228,00 zł, rozliczana na podstawie dokumentów wskazanych w pkt 7 Metodologii,

4.stawka jednostkowa przerwanej aktywizacji zawodowej osoby młodej niepracującej (z VAT) - 4912 zł, rozliczana na podstawie dokumentów wskazanych w pkt 7 Metodologii.

Zgodnie z pkt. 7 ww. Metodologii tj. wyliczenia stawki jednostkowej aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących oraz stawki jednostkowej wsparcia osób młodych pracujących w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Beneficjent zobowiązany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie sposobu weryfikacji oraz dokumentów potwierdzających wykonanie stawek jednostkowych – co podlega zatwierdzeniu przez właściwą instytucję (wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014- 2020).

Dokumentami potwierdzającymi wykonanie stawki jednostkowej i służącymi do ich rozliczenia są:

·Indywidualny Plan Działania (IPD), podpisany przez doradcę zawodowego oraz uczestnika Projektu, przygotowany zgodnie ze standardem;

·dodatkowe dokumenty potwierdzające realizację form wsparcia uczestnikowi,

na warunkach określonych z Metodologii, regulaminie konkursu, umowie oraz zgodnie z wnioskiem i wytycznymi w zakresie kwalifikowalności

Kwota wydatków kwalifikowalnych rozliczanych w oparciu o stawki jednostkowe jest ustalana na podstawie ustalonej stawki jednostkowej, przez liczbę uczestników kwalifikowalnych dla danej stawki. Beneficjent dofinansowania zobowiązał się do realizacji wsparcia rozliczanego stawkami jednostkowymi w zakresie lub/i standardzie określonym w Metodologii, regulaminie konkursu, umowie oraz zgodnie z wnioskiem. W przypadku zrealizowania wsparcia rozliczanego stawką jednostkową, niezgodnie z zakresem lub/i standardem określonym w Metodologii, regulaminie konkursu, umowie oraz zgodnie z wnioskiem, przy jednoczesnym osiągnięciu w pełni wskaźników określonych dla stawki jednostkowej, instytucja pośrednicząca może uznać część wydatków objętych stawkami jednostkowymi za niekwalifikowalną. Beneficjent dofinansowania zobowiązał się do takiego opisywania dokumentacji źródłowej Projektu, aby był widoczny związek z Projektem.

Zgodnie z Metodologią, stawka jednostkowa aktywizacji zawodowej osób młodych niepracujących obejmuje koszty bezpośrednie.

W toku realizacji projektu może się zdarzyć sytuacja, że Wnioskodawczyni otrzymując dofinansowanie rozliczane na podstawie stawek jednostkowych będzie wydatkowała większe kwoty niż ustalona stawka jednostkowa nie otrzymując zwrotu, oraz sytuacja odwrotna, że wydatkowane kwoty na realizację Projektu będą mniejsze niż stawka jednostkowa, w takim przypadku Wnioskodawczyni nie będzie zwracała środków otrzymanych tytułem dofinansowania.

W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na katalog kosztów bezpośrednich niż kwota stawki jednostkowej dotacji przelana na konto Beneficjenta nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne. Powyższe wydatki znajdują swoje finansowanie w pozyskanych dotacjach w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym dofinansowaniu przedstawiane do rozliczenia będą tylko - efekty realizacji zadań Projektowych, nie zaś dokumenty potwierdzające faktyczne poniesione koszty bezpośrednie. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku monitorowania kwot wydatków faktycznie poniesionych w ramach stawek jednostkowych. Tym samym, w Projekcie nie powstają oszczędności, a Wnioskodawczyni nie zwraca środków, jeśli faktycznie wydatkowała mniej niż przewiduje określona przez Nią stawka jednostkowa. Podobnie Beneficjent nie otrzymuje refundacji, jeśli wydatkował więcej niż przewiduje ustalona stawka jednostkowa. Aktualnie Projekt jest w toku i nie nastąpiło rozliczenie dofinansowania, a Wnioskodawczyni otrzymała jedynie zaliczkę na dofinansowanie.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego przychód (nadwyżka) powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie poniesione w Projekcie rozliczanych stawką jednostkową (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej na ten cel dotacji pozostająca w działalności jako środki własne, będzie stanowić dla Wnioskodawczyni przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym (liniowym) w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego stanowisko, że przychód (nadwyżka) powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie poniesione w projektach rozliczanych stawką jednostkową (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej na ten cel dotacji pozostająca w działalności jako środki własne, będzie stanowić dla Wnioskodawczyni przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym (liniowym) w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o PIT jest prawidłowe.

W Pani opinii, przychód (nadwyżka) powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie rozliczane na podstawie ceny jednostkowej (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej na ten cel dotacji pozostająca w działalności jako środki własne, stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, zwolnione z podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Uzgodniona cena jednostkowa jest wskazana w umowie o dofinansowanie projektu i jest podstawą do rozliczenia dotacji. Koszty bezpośrednie rozliczone na podstawie ceny jednostkowej są traktowane jako wydatki poniesione. Zgodnie z wytycznymi nie ma obowiązku zbierania, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki i nie podlegają kontroli na miejscu. W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na katalog kosztów bezpośrednich niż kwota ceny jednostkowej dotacji przelana na konto beneficjenta nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne. Cała kwota dotacji jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych, nie ma zatem znaczenia wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu i dlatego nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi niż kwota otrzymanej dotacji stanowiąca dla Wnioskodawczyni środki własne jest przychodem zwolnionym z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Na podstawie art. 111 pkt 16 ww. ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei, na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr ....

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie natomiast z art. 126 ww. ustawy, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przechodząc do właściwych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy na treść art. 21 ust. 1 pkt 129, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy wskazać, że środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak przychód ten jest zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy.

Na takim stanowisku stanął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnych interpretacjach podatkowych:

·z 24 lipca 2019 r., Nr 0115-KDIT3.4011.256.2019.1.PSZ;

·z 25 stycznia 2019 r., Nr 0115-KDIT3.4011.550.2018.1.DP oraz

·Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2014 r., Nr IBPBI/1/415-403/14/ESZ.

Wobec powyższego, całość przyznanych i wypłacanych Wnioskodawczyni środków finansowych w ramach umowy o dofinansowanie w celu realizacji projektów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym zwolnieniu podlega cała kwota dotacji, w tym również kwota nadwyżki otrzymanych środków w części dotyczącej wydatków na koszty bezpośrednie nad wydatkami rzeczywiście poniesionymi przez Wnioskodawczynię.

Reasumując, niewydatkowane środki powstałe z tytułu niewykorzystania całości kwoty dotacji przeznaczonej na rozliczane ceną jednostkową koszty bezpośrednie, które pozostaną jako środki własne, stanowią dla Wnioskodawczyni przychód zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa oraz na mocy art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy - w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności gospodarczej realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej: (EFS) w ramach np. Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, czy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Nie jest Ona uczestnikiem projektu bezpośrednio korzystającym z interwencji EFS i nie posiada takiego statusu w rozumieniu wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Na realizację tych projektów instytucje pośredniczące przyznają dofinansowanie w formie dotacji w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, a minimum 5% stanowi wkład własny wnoszony przez Beneficjenta. W projektach ponoszone są wydatki na koszty bezpośrednie. W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na katalog kosztów bezpośrednich niż kwota stawki jednostkowej dotacji przelana na konto Beneficjenta nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne. W przedmiotowym dofinansowaniu przedstawiane do rozliczenia będą tylko - efekty realizacji zadań Projektowych, nie zaś dokumenty potwierdzające faktyczne poniesione koszty bezpośrednie. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku monitorowania kwot wydatków faktycznie poniesionych w ramach stawek jednostkowych. Tym samym, w Projekcie nie powstają oszczędności, a Wnioskodawczyni nie zwraca środków, jeśli faktycznie wydatkowała mniej niż przewiduje określona przez Nią stawka jednostkowa. Beneficjent nie otrzymuje refundacji, jeśli wydatkował więcej niż przewiduje ustalona stawka jednostkowa. Aktualnie Projekt jest w toku i nie nastąpiło rozliczenie dofinansowania. Istotne elementy wniosku zawarła Pani również we własnym stanowisku, gdzie wskazała Pani, że środki europejskie wypłacane są Pani przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Na podstawie art. 111 pkt 16 ww. ustawy:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ww. ustawy:

Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

·dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

·wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Jedną z grup wydatków budżetu państwa stanowią wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Jednocześnie na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych:

Zgodnie z  art. 187 ustawy o finansach publicznych:

Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy:

Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 204 ustawy o finansach publicznych:

Środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Należy podkreślić, że w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z UE, FS i EFR stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych – wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie natomiast z art. 126 ww. ustawy:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127. ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przechodząc do właściwych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy na treść art. 21 ust. 1 pkt 129, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy wskazać, że środki, które Pani otrzymała w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa stanowią dla Pani przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak przychód ten jest zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy.

Wobec powyższego, całość przyznanych i wypłacanych Wnioskodawcy środków finansowych w ramach umowy o dofinansowanie w celu realizacji projektów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym zwolnieniu podlega cała kwota dotacji, w tym również kwota nadwyżki otrzymanych środków w części dotyczącej wydatków na koszty bezpośrednie nad wydatkami rzeczywiście poniesionymi przez Panią.

Reasumując, niewydatkowane środki powstałe z tytułu niewykorzystania całości kwoty dotacji przeznaczonej na rozliczane ceną jednostkową koszty bezpośrednie, które pozostaną jako środki własne, stanowią dla Pani przychód zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa oraz na mocy art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy – w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej.

Zatem, Pani stanowisko uznajemy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla nas w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).