Dotyczy obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.380.2022.4.MS2

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.380.2022.4.MS2

Temat interpretacji

Dotyczy obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2022 r. (data wpływu 7 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W  szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559)).

Gmina, na gruncie ustawy VAT może występować w charakterze podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa oraz podatnikiem podatku VAT, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zorganizowała konkurs jednoetapowy, studialny, urbanistyczno- architektoniczny na  opracowanie projektu koncepcyjnego (…).

Konkurs prowadzony był na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z póżn. zm.) zwanej dalej "Ustawą PZP", ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U z 2021 r., poz. 1062) oraz zgodnie z warunkami Regulaminu Konkursu.

Przedmiotem Konkursu było opracowanie i przedstawienie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej "(…) w (…) w zakresie określonym w Regulaminie Konkursu.

Obszar objęty Konkursem to wcześniej tzw. (…).

Koncepcja urbanistyczno-architektoniczna miała być sporządzona z uwzględnieniem poniższych zasad, którym podporządkowana będzie realizacja inwestycji:

  • zasada ochrony środowiska naturalnego, wyznaczająca tereny zieleni w tym tereny zieleni ochronnej, tereny biologicznie czynne, tereny objęte zakazem zabudowy i  ochroną;
  • zasada nowatorskiego, przyjaznego mieszkańcom i atrakcyjnego przestrzennie i  wizualnie kształtowania funkcji i formy projektowanych obiektów, wyznaczająca ich przeznaczenie i gabaryty, relacje z otoczeniem oraz ich założenia programowe i  konstrukcyjne;
  • zasada kształtowania przestrzeni publicznej, wyznaczająca jej przeznaczenie, skalę i  formę, nakazane, nieprzekraczalne lub zalecane gabaryty, tereny publiczne (dostępne bez ograniczeń), objęte zakazem zabudowy lub ochroną;
  • zasada sprawnej obsługi komunikacyjnej, wyznaczająca organizację ruchu, układ dróg, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych;
  • zasada proekologicznych i energooszczędnych rozwiązań infrastrukturalnych.

Zakres rozwiązania powinien obejmować co najmniej koncepcję architektoniczno-urbanistyczną zawierającą:

1)  koncepcję zagospodarowania terenu z pokazaniem powiązań funkcjonalno-przestrzennych z sąsiadującymi obszarami zabudowy i przestrzeniami publicznymi wraz z pokazaniem rozwiązań detalu urbanistycznego;

2)  koncepcję architektoniczną nowej zabudowy uwzględniającą przedstawienie formy oraz sposobu kształtowania zabudowy;

3)  hierarchię i wzajemne relacje elementów programu funkcjonalno-użytkowego Osiedla, z uwzględnieniem wyposażenia Osiedla w infrastrukturę społeczną i  usługową;

4)  standardy zasadniczych elementów funkcji, formy i konstrukcji projektowanego Osiedla;

5)  standardy urządzenia i utrzymania zasadniczych elementów środowiska naturalnego, oraz przestrzeni publicznej, w tym, placów, dróg, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, urządzeń komunikacji publicznej, miejsc parkingowych, małej architektury, urządzeń i obiektów sportowych i rekreacyjnych itp.;

6)  uzbrojenie terenu Osiedla, wyznaczające schemat przebiegu i powiązań sieci inżynierii miejskiej a także idee rozwiązań w szczególności nowatorskich, proekologicznych i energooszczędnych, uwzględniających w szczególności wykorzystanie:

a)wody deszczowej i wody szarej,

b)pomp ciepła,

c)armatury wodorowej;

7)  szacunkowe zapotrzebowanie na energię i media.

Przedmiot Konkursu został sklasyfikowany wg Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) jako: usługi projektowania architektonicznego.

Uczestnikiem Konkursu mogły być:

1)  osoba fizyczna posiadająca wykształcenie wyższe architektoniczne na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka i legitymująca się tytułem magistra inżyniera architekta lub inżyniera architekta;

2)  osoba prawna, w imieniu której przy wykonywaniu Pracy Konkursowej działa co  najmniej jedna osoba legitymująca się wyżej wymienionym wykształceniem;

3)  jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w imieniu której przy wykonywaniu Pracy Konkursowej działa co najmniej jedna osoba legitymująca się wyżej wymienionym wykształceniem;

zwana również Uczestnikiem Konkursu samodzielnie biorącym udział w Konkursie,

4)  a także podmioty te występujące wspólnie,

zwane również Uczestnikami Konkursu wspólnie biorącymi udział w Konkursie.

Praca konkursowa powinna składać się z:

1)  części graficznej - plansze - nie więcej niż trzy w formacie 100x70 cm, w układzie poziomym (do prezentacji w polu 100 cm szerokości i 210 cm wysokości) umożliwiającym ich zestawienie;

2)  części opisowej - maksymalnie 10 stron formatu A4 zawierających tekst - opis oraz tabelę bilansową; objętość zeszytu nie powinna przekraczać 10 ponumerowanych stron; zalecana czcionka min. 11 pkt;

3)  Karty identyfikacyjnej Pracy Konkursowej.

Część graficzna powinna zawierać co najmniej następujące elementy:

1)  koncepcję zagospodarowania terenu w skali 1:2000;

2)  rzuty charakterystycznych kondygnacji przykładowego zespołu zabudowy mieszkaniowej w skali 1:400 (rzuty należy przedstawić w czytelny, syntetyczny sposób ukazujący blokowy podział na sekcje i mieszkania);

3)  rzuty charakterystycznych kondygnacji przykładowego obiektu zabudowy usługowej, w szczególności obiektu infrastruktury społecznej, w skali 1:400 (rzuty należy przedstawić w czytelny, syntetyczny sposób ukazujący podziały funkcjonalne obiektu);

4)  charakterystyczne przekroje w skali 1:400;

5)  charakterystyczne elewacje w skali 1:400;

6)  perspektywy i wizualizacje niezbędne do przedstawienia koncepcji, z zaznaczeniem miejsca i kąta danego ujęcia na planszy koncepcji zagospodarowania terenu; zalecane są dwie wizualizacje (lub zdjęcia z makiety) całości zespołu z "lotu ptaka": jedna w  widoku z kierunku południowego oraz jedna z innego charakterystycznego kierunku;

7)  schematy powiązań funkcjonalnych (zewnętrznych i wewnętrznych) Osiedla.

Poza wyżej opisanymi nie stawia się żadnych ograniczeń co do techniki wykonania plansz i  rysunków. Wymagana jest jednak możliwość reprodukcji.

Część opisowa powinna zawierać co najmniej następujące elementy:

1)  uszczegółowiony opis koncepcji zabudowy i zagospodarowania terenu oraz innych założeń, w tym powiązań z terenami sąsiadującymi, a zwłaszcza przestrzeniami publicznymi a także opis rozwiązań proekologicznych i oszczędności energii;

2)  opis elementów koncepcji trudnych do pokazania na rysunkach;

3)  wypełnioną tabelę bilansową wg wzoru stanowiącego załącznik do Regulaminu Konkursu.

Dopuszcza się ilustrowanie tekstu opisu schematami i innymi rysunkami pod warunkiem zmieszczenia ich w ramach objętości 10 stron.

Zgodnie z ust. 84 Regulaminu Konkursu Uczestnik Konkursu wyraził zgodę na wykorzystanie Utworu (Pracy Konkursowej) w całości lub części wyłącznie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (…) z zastrzeżeniem ust. 89 Regulaminu Konkursu, który stanowi że przeniesienie praw autorskich w celach marketingowych, a także w celach archiwizacji dorobku architektury polskiej, następuje w  zakresie poniższych pól eksploatacji:

1)zwielokrotnianie jakąkolwiek techniką, w tym światłoczułą i cyfrową, techniką zapisu komputerowego, techniką drukarską, techniką video;

2)publiczne odtwarzanie czy wystawianie przy wykorzystaniu dowolnych mediów;

3)nadawanie, reemitowanie;

4)publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

5)użyczanie, najem.

Ponadto w ust. 87 i 88 Regulaminu Konkursu zapisano, że:

1)  zamawiający po rozstrzygnięciu Konkursu i wypłaceniu nagród i wyróżnień nabywa własność egzemplarzy wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych Prac Konkursowych w całości oraz prac nienagrodzonych w postaci elektronicznej, z prawem dysponowania nimi w ramach ustaleń niniejszego Regulaminu Konkursu i ustawy z  dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

2)  w celach marketingowych, a także w celach archiwizacji dorobku architektury polskiej realizowanej przez inne podmioty, Zamawiający zastrzega sobie prawo nieograniczonej w czasie publicznej prezentacji wszystkich Prac Konkursowych, dowolnymi środkami, bez obowiązku uzyskiwania odrębnej zgody na publikację Pracy Konkursowej i zapłaty wynagrodzenia z tego tytułu.

Regulamin Konkursu zakładał przyznanie:

1)I nagroda pieniężna w wysokości 100.000,00 zł;

2)II nagroda pieniężna w wysokości 60.000,00 zł;

3)III nagroda pieniężna w wysokości 40.000,00 zł;

4)wyróżnienia pieniężne w łącznej wysokości 20.000 zł,

oraz, że podane kwoty są kwotami brutto i nagrody pieniężne podlegają opodatkowaniu zgodnie ze stosownymi przepisami. Konkurs zorganizowano w ramach projektu (…) sfinansowanego środkami Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2020.

W wyniku rozstrzygnięcia konkursu przyznano nagrody zarówno dla osób prowadzących działalność gospodarczą i będących czynnymi podatnikami podatku VAT, dla prowadzących działalność gospodarczą i niefigurujących w rejestrze VAT oraz dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Do dnia dzisiejszego tylko jeden czynny podatnik VAT wystawił fakturę i przyjął równowartość nagrody do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Pozostali (w tym prowadzący działalność gospodarczą związaną z przedmiotem konkursu będący czynnymi podatnikami VAT i zgłoszeni do udziału w konkursie pod nazwą firmy) złożyli oświadczenia, że nie wystawią faktur i wnoszą o opodatkowanie nagród zryczałtowanym podatnikiem dochodowym z tytułu wygranych w konkursach (art. 30 ust. 1 u.p.d.o.f.) i  podkreślają, że wskazany przepis nie wyłącza opodatkowania 10% ryczałtem zwycięzców prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto wskazali, że wystawienie faktury VAT byłoby niezgodne z przepisami ustawy o podatku VAT, bowiem zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Według uczestników wykonanie pracy konkursowej w ramach konkursu nie jest świadczeniem usługi, tym bardziej odpłatnej, bowiem w dacie przystąpienia do konkursu uczestnik nie nabywa prawa do nagrody czy innego świadczenia. Gmina natomiast oczekiwała, że nagrodzeni czynni podatnicy VAT oraz prowadzący działalność, wykonując prace związane z  przedmiotem prowadzonej działalności przekazują prawa autorskie i wystawią faktury VAT z 23% podatkiem VAT, tj. równowartość nagrody brutto.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina w zakresie organizacji konkursu jednoetapowego, studialnego, urbanistyczno-architektonicznego na opracowanie projektu koncepcyjnego (…) była jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu do jego przeprowadzenia i wyłonienia zwycięzców. Gmina była organizatorem konkursu, czynności kierownika konkursu wykonywał Prezydent Miasta (…), przeprowadzenie konkursu zostało powierzone Miejskiej Pracowni Urbanistycznej (wydział Urzędu Miasta (…)), zwycięzcy konkursu zostali wyłonieni przez Sąd Konkursowy powołany przez Prezydenta Miasta (…) a zwycięska praca posłuży do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (…). Tym samym Gmina (…) działała we własnym imieniu i na własną rzecz.

W konkursie istniał element współzawodnictwa. Spośród nadesłanych prac konkursowych, Sąd Konkursowy wybrał najlepszą, która w ocenie Sędziów Sądu Konkursowego najlepiej spełniała kryteria oceny prac konkursowych określone w Regulaminie Konkursu i tej pracy przyznana została I nagroda pieniężna w wysokości 100.000 zł. Kolejne nagrody (II nagroda pieniężna w wysokości 60.000 zł, III nagroda pieniężna w wysokości 40.000 zł oraz dwa równorzędne wyróżnienia w wysokości 10.000 zł każde) zostały przyznane Uczestnikom Konkursu, którzy po uszeregowaniu Prac Konkursowych, w wyniku oceny przez Sąd Konkursowy, zajęły kolejne miejsca. Celem konkursu było uzyskanie najlepszej pod względem funkcjonalno-przestrzennym koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania terenów objętych Konkursem.

Prace Konkursowe były oceniane przez Sąd Konkursowy wg poniższych kryteriów:

  • jakość relacji przestrzennych, funkcjonalnych i programowych z otoczeniem - stworzenie spójnej całości z zagospodarowania terenu konkursu i sąsiadującymi z nim tkanką miejską i obszarami przyrodniczymi;
  • nowatorstwo i jakość rozwiązań architektonicznych, funkcjonalnych i estetycznych zagospodarowania;
  • nowatorstwo i jakość rozwiązań proekologicznych i oszczędności energii;
  • elastyczność użytkowania (podatność na zmiany w przyszłości);
  • potencjalna elastyczność realizacji - możliwość etapowania.

Wszystkie powyższe kryteria były równoważne i rozpatrywane łącznie. Rywalizacja w  konkursie polegała na rozwiązaniu problemu projektowego dotyczącego koncepcji zagospodarowania (…) w (…) przy uzyskaniu najlepszego pod względem przestrzennym, funkcjonalnym, estetycznym i eksploatacyjnym rozwiązania, z  uwzględnieniem wyżej wymienionych kryteriów. Prace Konkursowe, które w ocenie Sądu Konkursowego, w taki sposób rozwiązały problem projektowy zostały wybrane spośród zaprezentowanych w Konkursie koncepcji (11 prac) oraz wskazane do przyznania nagród pieniężnych (5 prac).

Nagrody pieniężne były wypłacone w formie bezgotówkowej, tj. przelewem bankowym na  wskazane rachunki bankowe (w przypadku zespołu przelew na jednego pełnomocnika lub proporcjonalnie na wszystkich członków, zgodnie ze złożonymi oświadczeniami).

Gmina (…) wypłatę nagród pieniężnych sfinansowała środkami pozyskanymi z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2020. Środki te zostały ujęte w planie finansowym budżetu Gminy po stronie dochodów i wydatków. W tym momencie stały się środkami budżetu Gminy (…). Wydatkowanie środków z Funduszy Norweskich będzie podlegało obowiązkowej kontroli biegłego rewidenta, ponadto może być przedmiotem kontroli Operatora Programu Rozwój Lokalny i innych organów kontroli.

Gmina (…) sama organizowała konkurs, nagrody zostały przyznane przez działającą w  imieniu Gminy, komisję. Ciężar ekonomiczny związany z organizacją konkursu i  przyznaniem nagród spoczywał na Gminie.

Pytania

1.  Czy Gmina (…) powinna otrzymać fakturę od zwycięzcy/wyróżnionego będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT w związku z przeniesieniem praw autorskich?

2.  Czy, jeżeli w Regulaminie Konkursu zapisano, że nagrody stanowią kwotę brutto, to  Gmina powinna otrzymać od laureatów będących czynnymi podatnikami podatku VAT naliczenie podatku metodą „w stu”?

3.  Czy na Wnioskodawcy, tj. Gminie spoczywa obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od każdej wypłaconej nagrody bez względu na to, czy nagrodzony prowadzi działalność gospodarczą w  zakresie przedmiotu konkursu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. Nr 3). W zakresie pytania nr 1 i pyt. 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, nagrody w konkursie związane z prowadzoną przez nagrodzonych działalnością (w przypadku gdy udział w konkursie zgłoszony został pod nazwą firmy) powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na takich samych zasadach jak przychody z prowadzonej przez nagrodzonych działalności gospodarczej, a  nagrodzeni winni wystawić faktury (z podatkiem VAT - czynni podatnicy VAT lub bez VAT - niebędący podatnikami VAT) i w tym przypadku Gmina (…) nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast od wypłaconych nagród z tytułu wygranych w konkursie dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz nagrodzonych, którzy wskazali w pismach, że udział w konkursie i nagroda nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą (udział w konkursie jako osoba fizyczna), przyznane nagrody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów z tytułu wygranych w konkursach w wysokości 10% nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od  osób fizycznych. W tym przypadku na Gminie (… jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa obowiązek naliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 9 cyt. ustawy źródłami przychodów są:

·  Pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

·  Inne źródła (pkt 9)

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że przychód stanowią m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez termin „otrzymane”, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (Wydawnictwo Naukowe PWN – 1998 r., wydanie I, tom II, str. 253) należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik, wykazując określoną aktywność, ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a tej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika związane z przyznawaniem nagród w  konkursie, zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. W związku z tym uzasadnione jest odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowych tych pojęć.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Również w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.”

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie i związane z nim świadczenie można uznać za konkurs i nagrody, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wynika z wniosku w przedsięwzięciu tym wystąpią m.in. takie elementy jak: regulamin, komisja, nagrody pieniężne oraz charakterystyczny dla konkursu element współzawodnictwa i rywalizacji uczestników, prowadzący do wyłonienia i nagrodzenia najlepszych z nich.

Zatem w niniejszej sprawie nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Państwa konkursu - w sytuacji gdy osoby te będą uczestniczyć w konkursie w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą - stanowić będą przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w niniejszej sprawie dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody w organizowanym przez Gminę konkursie podlegał będzie opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że art. 9a ust. 1 i 2 ww. ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z  jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli - nie budzi wątpliwości, iż przychody (nagrody) z tytułu udziału w  konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Ponadto, zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww.  ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, albo art. 30c ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych albo na zasadach określonych w ustawie z dnia 20  listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993).

Jak stanowi art. 44 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Gminę nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania) uzyskanych w ramach organizowanego przez Gminę konkursu.

W konsekwencji na Gminie nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od  osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursie otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, stanowiących dla tych osób przychód z tej działalności.

Natomiast po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uczestniczących w konkurach, w związku z otrzymaniem przez nich nagród w formie pieniężnej, powstanie przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Gmina jako płatnik będzie zobowiązana na  podstawie art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.) jest sam przepis prawa.

Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Państwa w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na   platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).