Obowiązki informacyjne - Instalacja OZE. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.722.2020.1.ŁS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.722.2020.1.ŁS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki informacyjne - Instalacja OZE.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2020 r. (data wpływu 9 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powoła. Wnioskodawczyni prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wiążą się w szczególności z realizacją zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa. W ramach wykonywania zadań własnych - o jakich mowa w szczególności w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska - Wnioskodawczyni realizując zadania wynikające z obowiązku ochrony środowiska i przyrody realizuje projekt pn. Montaż instalacji OZE w ramach projektów parasolowych na terenie Wnioskodawczyni. Projekt zakwalifikował się do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Działania 3.1 Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych osi 3 Efektywna i zielona energia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020. Przedmiotem Projektu jest montaż infrastruktury, która wykorzystywana będzie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych- energii słońca. W ramach Projektu nastąpił zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła (dalej: Instalacje OZE). Projekt przyczynił się do wybudowania:

  • 14 sztuk instalacji wytwarzających energię cieplną (kolektory słoneczne) o łącznej mocy 0,40 MWt;
  • 83 sztuk pomp ciepła o łącznej mocy 0,224 MWh;
  • 227 instalacji wytwarzających energię elektryczną (instalacje fotowoltaiczne), o łącznej mocy 1,09 MWe.

Projekt ma charakter parasolowy - realizowany jest za pośrednictwem Wnioskodawczyni, odbiorcami końcowymi Projektu są mieszkańcy Wnioskodawczyni (gospodarstwa domowe). Projekt realizowany jest w trybie zaprojektuj- wybuduj. Miejscem realizacji Projektu są miejscowości wiejskie należące do Wnioskodawczyni. Moc zaplanowanych układów fotowoltaicznych oraz solarnych została dobrana w oparciu o wielkość zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną przez dany budynek. Energia elektryczna i cieplna wytwarzana będzie na własne potrzeby (jednoczesna produkcja i konsumpcja energii). Realizacja Projektu ma kluczowe znaczenie dla racjonalizacji zużycia energii na terenie Wnioskodawczyni oraz modernizacji energetycznej sektora budynków mieszkalnych. W zależności od uwarunkowań technicznych montaż Instalacji OZE następuje na budynkach mieszkalnych, na budynkach gospodarczych bądź na gruncie. Udział w Projekcie mógł zgłosić każdy mieszkaniec Wnioskodawczyni, spełniający wymagania wskazane w regulaminie dofinasowania. Do Projektu zakwalifikowały się wszystkie zgłoszenia ( z wyjątkiem przypadków gdy mieszkaniec sam zrezygnował z udziału w Projekcie). Projekt zakłada, że po zamontowaniu, Instalacja OZE będzie własnością Wnioskodawczyni przez cały okres trwałości Projektu (tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji Projektu). W tym czasie Wnioskodawczyni przekaże (zapewni) mieszkańcowi kompletną Instalację OZE do użytkowania zgodnie z jej przeznaczeniem. Po upływie okresu trwałości Projektu kompletna Instalacja OZE zostanie przekazana mieszkańcowi na własność. Z tytułu zapewnienia mieszkańcowi przez Wnioskodawczynię Instalacji OZE na opisanych wyżej zasadach, mieszkaniec był zobowiązany do uiszczenia na rzecz Wnioskodawczyni określonej kwoty pieniężnej. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej nie odpowiada całkowitej wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej stanowi zatem część wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Pozostała część to dofinansowanie z Projektu. Zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Wnioskodawczyni) takie same.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca powstanie przychód z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawczyni jest zobowiązana do sporządzenia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych) albo jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C (tj. informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych). Wnioskodawczyni nie jest też zobowiązana do sporządzenia jakiejkolwiek, innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1996 o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawy) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Nieodpłatne świadczenia to wszystkie zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie indywidualnych korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku, mający konkretny wymiar finansowy. Przysporzeniem majątkowym są nie tylko jego aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Reasumując, w analizowanej sprawie zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Każdy mieszkaniec Wnioskodawczyni, posiadający prawo własności do nieruchomości mógł się zgłosić do Projektu. Po zakwalifikowaniu do Projektu, zasady montażu Instalacji OZE, możliwość korzystania z nich w okresie trwałości Projektu, jak i zasady przejścia na własność Instalacji OZE po upływie tego okresu są dla wszystkich mieszkańców jednakowe. Zatem świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego. Nie można zatem w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z Instalacji OZE lub nabył Instalację OZE na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstaje przychód z innych źródeł (zarówno w związku z zamontowaniem Instalacji OZE na nieruchomościach, którymi dysponuje mieszkaniec, możliwości korzystania z nich przez okres trwałości Projektu, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po tym okresie). Tym samym, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), ani też jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji i informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 1a i 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 5 i 6 oraz art. 43 ust. 1, wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania; rozporządzenie ma na celu umożliwienie identyfikacji podatnika, płatnika i urzędu skarbowego, do którego kierowany jest formularz, oraz poprawnego obliczenia przez płatnika lub podatnika podatku oraz zaliczek na podatek.

Roczne obliczenie podatku, informacje i deklaracje, o których mowa w art. 34 ust. 7 i 8, art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (art. 45ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powoła. Wnioskodawczyni prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wiążą się w szczególności z realizacją zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa. W ramach wykonywania zadań własnych - o jakich mowa w szczególności w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska - Wnioskodawczyni realizując zadania wynikające z obowiązku ochrony środowiska i przyrody realizuje projekt pn. Montaż instalacji OZE w ramach projektów parasolowych na terenie Wnioskodawczyni. Projekt zakwalifikował się do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Działania 3.1 Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych osi 3 Efektywna i zielona energia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ....... na lata 2014-2020. Przedmiotem Projektu jest montaż infrastruktury, która wykorzystywana będzie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych- energii słońca. W ramach Projektu nastąpił zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła (dalej : Instalacje OZE). Projekt przyczynił się do wybudowania:

  • ­ 14 sztuk instalacji wytwarzających energię cieplną (kolektory słoneczne) o łącznej mocy 0,40 MWt;
  • ­ 83 sztuk pomp ciepła o łącznej mocy 0,224 MWh;
  • ­ 227 instalacji wytwarzających energię elektryczną (instalacje fotowoltaiczne), o łącznej mocy 1,09 MWe.

Projekt ma charakter parasolowy - realizowany jest za pośrednictwem Wnioskodawczyni, odbiorcami końcowymi Projektu są mieszkańcy Wnioskodawczyni (gospodarstwa domowe). Projekt realizowany jest w trybie zaprojektuj- wybuduj. Miejscem realizacji Projektu są miejscowości wiejskie należące do Wnioskodawczyni. Moc zaplanowanych układów fotowoltaicznych oraz solarnych została dobrana w oparciu o wielkość zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną przez dany budynek. Energia elektryczna i cieplna wytwarzana będzie na własne potrzeby (jednoczesna produkcja i konsumpcja energii). Realizacja Projektu ma kluczowe znaczenie dla racjonalizacji zużycia energii na terenie Wnioskodawczyni oraz modernizacji energetycznej sektora budynków mieszkalnych. W zależności od uwarunkowań technicznych montaż Instalacji OZE następuje na budynkach mieszkalnych, na budynkach gospodarczych bądź na gruncie. Udział w Projekcie mógł zgłosić każdy mieszkaniec Wnioskodawczyni, spełniający wymagania wskazane w regulaminie dofinasowania. Do Projektu zakwalifikowały się wszystkie zgłoszenia ( z wyjątkiem przypadków gdy mieszkaniec sam zrezygnował z udziału w Projekcie). Projekt zakłada, że po zamontowaniu, Instalacja OZE będzie własnością Wnioskodawczyni przez cały okres trwałości Projektu (tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji Projektu). W tym czasie Wnioskodawczyni przekaże (zapewni) mieszkańcowi kompletną Instalację OZE do użytkowania zgodnie z jej przeznaczeniem. Po upływie okresu trwałości Projektu kompletna Instalacja OZE zostanie przekazana mieszkańcowi na własność. Z tytułu zapewnienia mieszkańcowi przez Wnioskodawczynię Instalacji OZE na opisanych wyżej zasadach, mieszkaniec był zobowiązany do uiszczenia na rzecz Wnioskodawczyni określonej kwoty pieniężnej. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej nie odpowiada całkowitej wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej stanowi zatem część wartości Instalacji OZE zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Pozostała część to dofinansowanie z Projektu. Zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (mieszkańców Wnioskodawczyni) takie same.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro zasady montażu Instalacji OZE, korzystania z nich w okresie trwałości Projektu jak i zasady nabywania po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców są takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zarówno z tytułu zamontowania Instalacji OZE na będącej w jego dyspozycji nieruchomości, korzystania z tej Instalacji przez okres trwałości Projektu jak i z tytułu jej nabycia po upływie tego okresu. W konsekwencji, na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia tym osobom informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć jednak należy, że zgodnie z § 1 pkt 3 lit. a) i b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2397), określa się wzór informacji o:

  • niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia,
  • przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.

Ponadto z dniem 18 listopada 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1940). Na podstawie § 1 rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2397) załączniki nr 4, 6 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.

Wzory określone w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego).

Zgodnie zatem z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni, że opisane czynności nie stanowią przysporzenia dla mieszkańca i w związku z tym nie będzie Ona zobligowana do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł ani też jakiejkolwiek innej deklaracji należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej