
Temat interpretacji
Skoro świadczenie będzie wypłacane na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 listopada 2022 r. (wpływ 15 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W roku 2022 Rada Gminy przyjęła uchwałą program na rok 2022. Bezpośrednim realizatorem programu jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Celem programu jest zapewnienie usługi wsparcia seniorom przez świadczenie usług w zakresie określonym w programie, wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie gminy. W realizację ww. programu należy zaangażować wolontariuszy, w tym również działaczy środowisk młodzieżowych i obywatelskich poprzez codzienne świadczenie pomocy osobom potrzebującym wsparcia na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 44 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W ramach programu można ponosić wydatki związane z organizacją wolontariatu oraz wydatki związane z pomocą sąsiedzką dotyczące m.in.: zakupu środków ochrony osobistej, zwrotu kosztów dojazdu wolontariusza do seniorów lub dowozu seniorów np. do lekarza, urzędu, w tym zwrotu kosztów zakupu paliwa dla wolontariusza korzystającego z prywatnego samochodu przy realizacji zadań w ramach programu, koszty zakupu biletów miejskich (koszty rozliczane według zasad określonych przez ośrodek pomocy społecznej/centrum usług społecznych).
W związku z powyższym Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach ww. programu podpisał porozumienia na okres dłuższy niż 1 miesiąc o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych z dwoma wolontariuszami. W ramach świadczenia usług wolontariusze zobowiązali się wykonywać następujące formy wsparcia seniorów:
·wsparcie/pomoc w umawianiu wizyt lekarskich w miejscu zamieszkania seniora lub pomoc w dowiezieniu seniora na wizytę lekarską, pomoc w zorganizowaniu transportu na szczepienia,
·pomoc w dostarczeniu produktów żywnościowych,
·dostarczanie seniorom zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby (koszt zakupionych produktów pokrywa senior),
·pomoc przy realizacji recept,
·pomoc w zakresie wspólnego spędzania czasu z seniorem - spacery, rozmowy.
Zgodnie z zapisami programu ośrodek pomocy może zwracać wolontariuszowi zarówno koszty dojazdu do seniora, jak i dowozu seniora do lekarza, urzędu itp.
Wolontariusze będą świadczyć swoje usługi przede wszystkim na terenie Gminy, jednakże w przypadku zgłoszenia przez seniora potrzeby wyjazdu np. na wizytę lekarską poza teren Gminy, również poza terenem Gminy. Swoje usługi będą świadczyć u poszczególnych seniorów na podstawie zlecenia otrzymanego z ośrodka pomocy społecznej, ze wskazaniem imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania seniora oraz opisu w jakim zakresie osoba ta będzie wymagała wsparcia. Ewentualne dojazdy do lekarzy, urzędów będą dokonywane na podstawie na bieżąco zgłaszanych potrzeb wolontariuszowi przez seniora. Wolontariusze będą korzystać z własnych samochodów.
W związku z powyższym ustalono, że po zakończeniu każdego miesiąca wolontariusze, którzy będą chcieli zawnioskować o pokrycie kosztów ww. dojazdów powinni przedłożyć ewidencję przebiegu pojazdu wraz z kartą realizacji świadczonych usług. Przedłożona ewidencja przebiegu pojazdu będzie zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika i jego dane. Stawki za 1 km przejazdu powinny być zgodne z stawkami określonymi na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2011 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1980).
W uzupełnieniu wniosku podano, że wolontariusze świadczą pracę na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 44 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327).
Pytanie
Czy wypłata wolontariuszowi, na podstawie przedłożonej przez niego ewidencji przebiegu pojazdu, z tytułu dojazdu do seniorów lub dowozu seniorów do wskazanych w programie miejsc, zgodnie ze stawkami określonymi na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201) jest wolna od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 113 (t.j. Dz. U z 2021 r. poz. 1128) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata świadczeń z tytułu poniesionych kosztów przejazdu stanowi przychód wolontariusza, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu, podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem, wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.
W myśl art. 11 ww. ustawy:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono:
inne źródła.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym, do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie natomiast do art. 42a ust. 1 ww. ustawy:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca – jako gminny ośrodek pomocy społecznej –będzie zwracał wolontariuszom zarówno koszty dojazdu do seniora, jak i dowozu seniora do lekarza, urzędu itp. Wolontariusze będą korzystać z własnych samochodów. Po zakończeniu każdego miesiąca wolontariusze, którzy będą chcieli zawnioskować o pokrycie kosztów ww. dojazdów powinni przedłożyć ewidencję przebiegu pojazdu wraz z kartą realizacji świadczonych usług. Wolontariusze świadczą pracę na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 44 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W myśl wskazanego art. 44 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.):
1.Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z korzystającym. Porozumienie powinno zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania.
2.Na żądanie wolontariusza korzystający jest obowiązany potwierdzić na piśmie treść porozumienia, o którym mowa w ust. 1, a także wydać pisemne zaświadczenie o wykonaniu świadczeń przez wolontariusza, w tym o zakresie wykonywanych świadczeń.
3.Na prośbę wolontariusza korzystający może przedłożyć pisemną opinię o wykonaniu świadczeń przez wolontariusza.
4.Jeżeli świadczenie wolontariusza wykonywane jest przez okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie.
5.Do porozumień zawieranych między korzystającym a wolontariuszem w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Na mocy natomiast art. 45 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Korzystający ma obowiązek:
1)informować wolontariusza o ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;
2)zapewnić wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem - odpowiednie środki ochrony indywidualnej;
3)pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet.
Zgodnie zaś z art. 45 ust. 2 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia i zacytowane przepisy prawa, należy stwierdzić, że przedmiotowy zwrot wolontariuszowi kosztów dojazdu do seniorów lub dowozu seniorów do wskazanych w programie miejsc będzie stanowił dla tego wolontariusza przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym – co do zasady podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Jednakże, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:
Wolna od podatku jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.
Reasumując: skoro przedmiotowe świadczenie będzie wypłacane na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, z rzeczonego tytułu na Wnioskodawcy – jako na wypłacającym świadczenie – nie będą ciążyły ani obowiązki płatnika, ani nawet obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
