Prawo pomniejszenia przez komplementariusza pobranego przez płatnika – spółkę komandytową zryczałtowanego podatku dochodowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.561.2022.1.SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.561.2022.1.SJ

Temat interpretacji

Prawo pomniejszenia przez komplementariusza pobranego przez płatnika – spółkę komandytową zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 2 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa  pomniejszenia przez komplementariusza pobranego przez płatnika – spółkę komandytową zryczałtowanego podatku dochodowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, będącym polskim rezydentem podatkowym i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich przychodów.

W związku z prowadzoną działalnością zarobkową Wnioskodawczyni pozostawała komandytariuszem w Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. W ostatnim okresie wystąpił szereg czynników osobistych oraz czynników personalno-zarządczych, wynikających ze struktur udziałowych w spółce, które determinowały konieczność przeprowadzenia zmian w kwestii tej struktury. Wpłynęło to na kwestie rozliczeń finansowych w spółce i będzie miało swoje konsekwencje podatkowe (sytuacja, w jakiej znalazła się Wnioskodawczyni po przeprowadzeniu tych zmian jest przedmiotem zapytania).

Po pierwsze, Wnioskodawczyni w momencie, w którym stała się komandytariuszem spółki pozostawała w związku małżeńskim, w którym panował ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Ze względu na sytuację osobistą i stosunki rodzinne została zmuszona ustalić odmienny zakres wspólności majątkowej i zawrzeć umowę majątkową małżeńską, wprowadzającą ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej. Zawarcie umowy wpłynęło na kwestie dotyczące przyszłych zobowiązań, jakie obciążały i obciążają majątek nabyty w trakcie trwania małżeństwa. W szczególności majątek uznany za majątek odrębny małżonka, po zawarciu powyższej umowy, nie był i nie jest już obciążony ryzykiem roszczeń wysuwanych do tego majątku, związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, a także roszczeniami, jakie mogą występować w stosunku do Niej jako do osoby zaangażowanej w powyżej wskazanej spółce. Wnioskodawczyni po tej zmianie odpowiadała i odpowiada za zobowiązania wyłącznie swoim majątkiem odrębnym, co skłoniło Ją do zmian, co do Jej roli jako komandytariusza w spółce. Główną motywacją do przyjęcia tej roli w spółce było bowiem ograniczenie odpowiedzialności za zobowiązania spółki wyłącznie do wysokości sumy komandytowej (por. art. 111 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.). Obecnie cel ten nie jest już konieczny.

Jednocześnie rozwój spółki i możliwe zaangażowanie w nią kolejnych osób spowodowały, że reorganizacja była konieczna na obecnym etapie, a nie w nieokreślonej dokładnie przyszłości.

Sytuacja ta zbiegła się z reorganizacją spółki, w której konieczne stało się wzmocnienie roli wizerunkowej samej spółki, w szczególności poprzez przejęcie zarządzania Spółką przez Wnioskodawczynię, ułatwiając wzmocnienie pozycji rynkowej i kontakt z kluczowymi klientami. Istotne stało się przedstawienie pełnej odpowiedzialności osób, które w tych kontaktach odgrywają kluczową rolę.

Zgodnie z art. 102 oraz art. 117 Kodeksu spółek handlowych, tylko komplementariusz reprezentuje spółkę komandytową. W efekcie, aby spełnić te założenia Wnioskodawczyni zdecydowała się objąć rolę komplementariusza i ponosić odpowiedzialność za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, a jednocześnie gwarantować swoim nazwiskiem wysoki poziom merytoryczny oraz budować swoim bezpośrednim zaangażowaniem, zaufanie u obecnych i nowych klientów. Nowa rola w spółce i przedstawianie Jej jako komplementariusza spółki, wpłynęło również na ułatwione procesy decydowania o działaniach i rozwoju spółki.

Rola komplementariusza pozwoliła i pozwoli w przyszłości Wnioskodawczyni także na zaangażowanie się w nowe stosunki biznesowe poza spółką, w których wykazanie swojego pełnego zaangażowania w działalność biznesową może gwarantować Jej określoną pozycję i polepszyć wizerunek jako partnera biznesowego.

W efekcie, doszło do sytuacji, w której Wnioskodawczyni przestała być komandytariuszem i została komplementariuszem spółki i jednocześnie zaczęła ponosić pełną odpowiedzialność za jej zobowiązania. Do tej roli motywowało Ją polepszenie się sytuacji biznesowej spółki i wzmocnienie Jej roli jako komplementariusza w spółce.

Jednakże Wnioskodawczyni z prasy i telewizji oraz z porad prawnych uzyskała informacje, że zmiana roli w spółce wpływa na zasady opodatkowania jej przychodów uzyskiwanych ze spółki. Z informacji tych wynika następujący wniosek co do bieżących i przyszłych rozliczeń podatkowych:

-z jednej strony, Wnioskodawczyni nadal pozostanie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych od uzyskanego zysku – w ramach źródła kapitały pieniężne – z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych według 19 procentowej stopy podatku,

-z drugiej, Wnioskodawczyni utraci prawo do zwolnienia z podatku kwoty stanowiącej 50% przychodów uzyskanych jako komandytariusz z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych przez komandytariusza z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem – z którego zwolnienia miała obecnie prawo korzystać, oraz

-jednocześnie Wnioskodawczyni nabędzie możliwość odliczenia proporcjonalnej części przypadającego na Nią podatku dochodowego od osób prawnych, płaconego przez spółkę komandytową.

Jak zostało już wskazane, kwestie podatkowe nie były motywacją do realizacji zmian w spółce, a stanowią proces o wiele bardziej złożony. Wnioskodawczyni znała i akceptowała konsekwencje związane z planowaną reorganizacją na płaszczyźnie właścicielskiej oraz płaszczyźnie zmiany odpowiedzialności, dąży zatem do ustalenia faktycznej wartości podatku, jaki będzie musiała corocznie zapłacić (lub który pobierze z Jej wynagrodzenia spółka jako płatnik) z tytułu reorganizacji od uzyskiwanych przychodów po przystąpieniu do spółki jako jej komplementariusz.

Pytanie

Czy w związku z zaistniałą sytuacją po dokonanych zmianach w relacjach wspólników i wierzycieli spółki oraz wstąpieniu do spółki jako komplementariusz w spółce komandytowej, Wnioskodawczyni będzie miała prawo, w obecnym stanie prawnym, odliczyć od podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego od zysku z tej spółki komandytowej podatek dochodowy od osób prawnych, w stosunku, w jakim pozostaje Ona komplementariuszem tej spółki?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że po dokonanych zmianach sytuacji w spółce komandytowej i po przystąpieniu przez Nią do spółki jako komplementariusz, jest Ona zobowiązana i uprawniona do korzystania z obniżenia przypadającego do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ze źródła „kapitały pieniężne”– od wypłacanego zysku przypadającego do zapłaty na rzecz komplementariusza, o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki komandytowej podatku dochodowego od osób prawnych należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Powyższe stanowisko wynika z zastosowania następujących przepisów prawa:

1)zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: ustawa), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;

2)zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24, art. 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnicą jest strata ze źródła przychodów;

3)zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

4)zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c ustawy, kiedy mowa jest o spółce – oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

5)zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określona według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;

6)na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;

7)zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany;

8)zgodnie z art. 30a ust. 6b ustawy, kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4;

9)zgodnie z art. 30a ust. 6c ustawy, przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty;

10)zgodnie z art. 30a ust. 6d ustawy, przepis ust. 6c stosuje się odpowiednio do podatku dochodowego od przychodów (dochodów) komplementariusza z likwidacji spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, albo z jego wystąpienia z takiej spółki;

11)zgodnie z art. 30a ust. 6e ustawy, w przypadku komplementariusza uzyskującego przychody z tytułu prawa do udziału w zysku w więcej niż jednej spółce, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejszenie, o którym mowa w ust. 6a, przysługuje w odniesieniu do podatku od przychodów uzyskiwanych odrębnie z każdej z tych spółek.

W efekcie stosowania powyższych przepisów, skoro:

-Wnioskodawczyni uzyskiwała/będzie uzyskiwała dochody z tytułu udziału w spółce komandytowej jako komplementariusz tej spółki,

-Wnioskodawczyni przestała być komandytariuszem tej spółki i nie będzie uzyskiwała z tego tytułu udziału w zysku,

-Wnioskodawczyni nie korzysta już z ograniczonej odpowiedzialności jako komandytariusz spółki, a stała się komplementariuszem odpowiadającym za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem,

-spółka opłaca/opłacać będzie podatek dochodowy od osób prawnych za okres, w którym Wnioskodawczyni uzyskiwała/będzie uzyskiwała przychód z tej spółki,

-zatem Wnioskodawczyni kalkulując swój podatek do zapłaty (tj. poboru go przez spółkę) ma prawo do zastosowania pomniejszenia zryczałtowanego podatku od przychodów uzyskiwanych przez Nią z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, o kwotę odpowiadająca iloczynowi procentowego udziału Wnioskodawczyni – komplementariusza) w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2021 r., na mocy ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy   o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123), spółki komandytowe zostały podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady, spółki komandytowe status podatników podatku dochodowego od osób prawnych uzyskały z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 r., poz. 1128 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 31 przywołanej ustawy:

ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ww. podatkiem zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy:

za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 4 przywołanej ustawy:

płatnicy, o których mowa  w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 4e ww. ustawy:

spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c ww. ustawy, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e (art. 41 ust. 4e ww. ustawy).

Należy zauważyć, że konsekwencją nadania spółce komandytowej podmiotowości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę – podobnie, jak ma to miejsce  w odniesieniu do pozostałych spółek – podatników podatku dochodowego od osób prawnych, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej. Wspólnicy spółki komandytowej, tj. m.in. jej komplementariusze, zostaną opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki.

Tak więc wypłacane komplementariuszom świadczenia pieniężne z tytułu udziału w zysku, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na analogicznych zasadach, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstaje zatem w momencie jego wypłaty i jest opodatkowany stawką 19% (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przychód ten podlega opodatkowaniu w momencie postawienia środków do dyspozycji podatnika.

Zgodnie z przywołanym wyżej art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

zryczałtowany 19% podatek od przychodu z tytułu udziału w zysku osób prawnych podlega pobraniu przez płatnika, którym w tym przypadku jest spółka komandytowa.

Stosownie z treścią art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

W myśl art. 30a ust. 6b ww. ustawy:

kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4.

Tak więc, do czasu, kiedy nie będzie obliczony należny podatek od dochodu spółki komandytowej za rok podatkowy, z którego wypłacany jest zysk (co w praktyce następuje    w złożonym przez spółkę zeznaniu CIT-8) zastosowanie odliczenia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e cytowanej ustawy nie jest możliwe.

W konsekwencji spółka komandytowa jest obowiązana pobrać zryczałtowany podatek zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodów ze świadczeń wypłaconych komplementariuszowi z tytułu zysku, bez stosowania przepisów art. 30a ust. 6a-6e tej ustawy.

Natomiast w przypadku określenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółkę komandytową za rok podatkowy, za który został wypłacony komplementariuszowi zysk (co nastąpi po zakończeniu roku podatkowego), ustają przeszkody do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6e ww. ustawy. Wtedy podatnik może obliczyć należny podatek od otrzymanych świadczeń z tytułu zysku z uwzględnieniem odliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z zasadą określoną w art. 30a ust. 6a-6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, w przypadku gdy zmiana z komandytariusza na komplementariusza następuje w trakcie roku podatkowego, istnieje możliwość pomniejszenia zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego przez spółkę komandytową, o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału  w zysku został uzyskany, ale jedynie przypadającego proporcjonalnie na okres, w którym dany wspólnik był w roku podatkowym w spółce komplementariuszem.

Odnosząc się zatem do problemu przedstawionego przez Panią, należy zauważyć, że art. 30a ust. 6a wskazuje na możliwość pomniejszenia przez komplementariusza, pobranego przez płatnika – spółkę komandytową zryczałtowanego podatku, o kwotę wyliczoną zgodnie ze wskazaniami zawartymi w tym przepisie. Jedną ze składowych ustalenia tej kwoty jest podatek należny od dochodu spółki komandytowej, obliczony za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Jednocześnie wskazujemy, że należy odróżnić pojęcie „podatku należnego za rok podatkowy” od wpłacanych w trakcie roku podatkowego zaliczek na ten podatek. Podatek należny za rok podatkowy jest podatkiem wynikającym z rocznego zeznania podatkowego, którym w przypadku spółek komandytowych, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jest zeznanie CIT-8. Natomiast w trakcie roku podatkowego podatnik zobowiązany jest do wpłaty zaliczek (o ile taki obowiązek powstanie); w przypadku, gdy kwota wpłaconych łącznie w trakcie roku zaliczek przewyższy podatek należny za rok podatkowy powstaje nadpłata, w przeciwnym wypadku powstaje obowiązek dopłaty różnicy.

Są to więc pojęcia różne.

Zatem, komplementariusz ma prawo do obniżenia zryczałtowanego podatku o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany, ale jedynie przypadającego proporcjonalnie na okres, w którym dany wspólnik był w spółce komplementariuszem.

Pomniejszenie nie dotyczy więc tej części podatku spółki komandytowej, która przypada za okres, gdy posiadała Pani status komandytariusza.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).