Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.408.2022.3.SJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.408.2022.3.SJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie  obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo pismem z 1 sierpnia 2022 r. (data wpływu 5 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 11 sierpnia 2022 r. (data wpływu 16 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

.... Sp. z o.o. (zwany dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) będący czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu swoim kontrahentom (zwanymi dalej: „Partnerami”) udziału w programie rekomendacyjno-lojalnościowym (zwanym dalej Programem). Celem Programu będzie zwiększenie sprzedaży oraz promocja towarów i/lub usług Partnerów. Program realizowany będzie z wykorzystaniem udostępnianych przez Spółkę aplikacji mobilnych oraz strony internetowej (zwanych dalej Serwisem). Spółka będzie właścicielem Serwisu. Korzystając z usług Spółki, każdy z Partnerów będzie mógł umieścić w Serwisie swoją ofertę promocyjną kierowaną do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów będących osobami fizycznymi.

Spółka będzie udostępniać Serwis wszystkim zainteresowanym osobom (zwanymi dalej: „Użytkownikami”), którzy, aby korzystać z Serwisu, będą musieli się w nim zarejestrować. Użytkownicy będą konsumentami w rozumieniu przepisów obowiązującego prawa na terytorium RP. Serwis prowadzony przez Spółkę będzie dla Użytkowników bezpłatny i ogólnodostępny w Internecie oraz sklepach oferujących aplikacje mobilne np. ......

Użytkownicy po zaakceptowaniu Regulaminu Serwisu (zwanego dalej Regulaminem) będą mogli otrzymywać dwa rodzaje nagród z tytułu sprzedaży premiowej:

1)zwrot części środków pieniężnych za zakup towaru/usługi Partnera, którego oferta promocyjna umieszczona jest w Serwisie (zwany dalej Cashback);

2)nagrody pieniężne (zwane dalej Premiami) za polecenie Partnera innym Użytkownikom.

Każdy Użytkownik Serwisu, który spełni warunki określone w Regulaminie uzyska prawo do wypłaty Cashback i/lub Premii.

Podstawowym warunkiem wypłaty Cashback będzie dokonanie przez Użytkownika zakupu i zapłaty za towar i/lub usługę, objęte Ofertą Promocyjną oraz nieskorzystanie w przysługującym Użytkownikowi terminie z prawa do zwrotu towarów lub usług. Podstawowym warunkiem wypłaty Premii Użytkownikowi Polecającemu będzie dokonanie zakupu przez Użytkownika, który skorzystał z polecenia. Spełnienie innych warunków będzie ukierunkowane na zwiększenie przychodów Partnerów np. częstotliwość i wartość zakupów.

Warunki oferty promocyjnej i/lub udzielenia polecenia i związana z nimi wysokość nagród będą zmienne w czasie, ale dostępne na bieżąco w Serwisie dla każdego Użytkownika i będą znane mu z góry. Warunki nie będą konkursem lub loterią, a spełnienie warunków Oferty przez Użytkownika będzie gwarantować uzyskanie prawa do Cashback i/lub Premii. Użytkownicy nie będą dokonywać bezpośredniego zakupu od Spółki, w związku z czym Spółka nie będzie wystawiać paragonu fiskalnego ani faktury VAT z tytułu sprzedaży.

Wypłata nagród premiowych: Cashback i/lub Premii będzie realizowana wyłącznie po weryfikacji i potwierdzeniu spełnienia przez Użytkownika warunków konkretnej Oferty, zgodnie z formalnymi warunkami Regulaminu. Powiązanie przyznanego prawa do wypłaty z daną transakcją będzie dokonywać Spółka. Każdy zakup towaru lub usługi będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie – niezależnie od ilości Ofert, z których skorzysta Użytkownik oraz niezależnie od tego czy Oferty te będą udostępnione w Serwisie przez jednego Partnera czy kilku Partnerów. Wypłaty środków pieniężnych będą realizowane w formie elektronicznej za pośrednictwem Serwisu Spółki. Użytkownik będzie zawsze otrzymywać środki pieniężne w formie bezgotówkowej na własne konto bankowe zarejestrowane w Serwisie Spółki. Wypłatami zajmować się będzie Spółka, jednakże środki przeznaczone na wypłaty Cashback i Premii będą finansowane wyłącznie ze środków Partnerów. Środki będą przekazywane przez Partnerów, po jednoznacznym powiązaniu przez Spółkę transakcji Użytkownika z Ofertą Promocyjną Partnera. Spółka nie będzie uprawniona do korzystania z tych środków w jakikolwiek inny sposób niż wypłata Cashback lub Premii, a jedynie uprawniona przez Partnerów do zlecenia wypłaty środków tytułem Cashback i Premii na rzecz Użytkowników.

Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w szczególności za udostępnienie ofert Partnerów w Serwisie, za organizację i obsługę systemu promocyjnego. Wynagrodzenie w zależności od ustaleń z Partnerem będzie rozliczane z dołu lub przekazywane razem z kwotą Cashback i/lub Premią za polecenie. Wysokość wynagrodzenia uzależniona będzie od faktycznego zwiększenia obrotu u Partnerów, dzięki korzystaniu przez Użytkowników z Serwisu.

W uzupełnieniach wniosku wskazali Państwo, że Państwa kontrahenci są podatnikami podatku VAT oraz posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Państwa kontrahenci - „Partnerzy” posiadają na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Czynności, które będą wykonywane przez Państwa na rzecz tych Partnerów świadczone będą dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności. Użytkownicy, o których mowa we wniosku posiadają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Nagrody związane ze sprzedażą premiową, o których mowa we wniosku będą uzyskiwane przez „Użytkowników” w państwie członkowskim Unii Europejskiej – Rzeczpospolita Polska.

Pytania

1.Czy przekazanie Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę nagród w postaci:

1)zwrotu środków (Cashback) oraz

2)Premii za polecenia, tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert,

podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm., dalej Ustawa VAT)?

2.Czy wypłata Użytkownikom przez Spółkę środków pieniężnych tytułem nagród w postaci:

1)Cashback i/lub

2)Premii za polecenie, związanych ze skorzystaniem przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienie warunków tych Ofert,

będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu Ustawy VAT?

3.Czy Spółka w rozliczeniu z Parterami może dokumentować notami księgowymi wpłaty środków pieniężnych przez Partnerów wykorzystywanych wyłącznie na nagrody pieniężne (Cashback, Premie) dla Użytkowników, którzy nabyli towar lub usługę u danego Partnera?

4.Czy część środków pieniężnych, która pozostanie w Spółce z racji wynagrodzenia za działania, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Partnera powinna podlegać udokumentowaniu fakturami VAT wystawianymi przez podmiot świadczący przedmiotowe usługi, a więc przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy VAT?

5.Czy nagrodę w postaci Cashback wypłaconą Użytkownikom przez Spółkę w związku ze skorzystaniem przez nich z konkretnych Ofert Partnerów i po potwierdzeniu spełnienia warunków tych Ofert, należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r.poz. 1128 ze zm., dalej Ustawa PIT), zwolnioną do kwoty 2000 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT)?

6.Czy nagrodę w postaci Premii wypłaconą Użytkownikom przez Spółkę w związku ze skutecznym poleceniem przez nich konkretnych Ofert Partnerów po potwierdzeniu spełnienia warunków tych poleceń, należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, zwolnioną do kwoty 2000 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT)?

7.Kto: Spółka czy Partner będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród wypłacanych Użytkownikom z tytułu Cashback i Premii za polecenia, w przypadku powstania zobowiązania podatkowego Użytkowników i zaistnienia obowiązków Płatnika, np. pobór zryczałtowanego podatku na skutek przekroczenia progu kwotowego zwolnienia (art. 42 ust. 1 ustawy PIT)?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytania nr 5, nr 6 i nr 7 wniosku), natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 wniosku) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 5

Zdaniem Wnioskodawcy, Cashback wypłacony przez Spółkę w związku ze skorzystaniem przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i po potwierdzeniu spełnienia warunków tych Ofert przez Użytkowników, należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie jest zdefiniowane w aktach normatywnych. Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego - przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że – zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z art. 353 § 2  Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie jednej ze stron do spełnienia dodatkowego świadczenia, tj. wypłaty nagrody (Cashback, Premia) w przypadku dokonania na określonych warunkach zakupu przez Użytkownika.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedającymi (Partnerami) a kupującymi (Użytkownikami), połączoną z przyznaniem przez sprzedających premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedających powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu nagrody, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie nagrody Cashback jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu za pośrednictwem Wnioskodawcy, w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez Wnioskodawcę. Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania nagrody. Sprzedaż premiową cechuje zatem powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą Cashback promocyjnego towaru lub usługi oraz gwarancja otrzymania Cashback po spełnieniu ustalonych warunków.

Należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dojdzie do sprzedaży premiowej, bowiem:

1)mamy do czynienia z umową sprzedaży,

2)każdy konkretny zakup dokonany w ramach tej umowy będzie premiowany nagrodą czyli wypłatą Cashback,

3)nagroda będzie przyznana po zakupie towaru i/lub usługi oraz spełnieniu dodatkowych warunków określonych w Regulaminie,

4)wysokość nagród będzie ustalana przez Partnerów na zasadach mających wpływ na zwiększanie przez nich przychodów ze sprzedaży, np. uzależniona od częstotliwości oraz wartości zakupów.

Ad 6

Zdaniem Wnioskodawcy, Premię wypłacaną przez Spółkę w związku z poleceniem przez Użytkowników konkretnych Ofert Partnerów po potwierdzeniu spełnienia warunków tych Poleceń przez Użytkowników, należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Przesłanką, która musi zaistnieć dla objęcia nagród uzyskiwanych przez Użytkownika Polecającego jest istnienie związku pomiędzy nagrodą a sprzedażą premiową (przy czym Wnioskodawca przyjmuje rozumienie niezdefiniowanego w aktach prawnych pojęcia sprzedaży premiowej analogicznie jak w uzasadnieniu do pytania nr 5).

Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych, celem sprzedaży premiowej jest zachęcenie i zwiększenie motywacji konsumenta do dokonania zakupu usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Podejmowane czynności w ramach sprzedaży premiowej zmierzają w istocie do osiągnięcia jak największego przychodu z tytułu prowadzonej sprzedaży (NSA we Wrocławiu w wyroku z 24 stycznia 2003 r., sygn. akt I SA/Wr 289/01). Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju programy promocyjne, które zmierzają do zachęcania ich uczestników do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.

W planowanym zdarzeniu przyszłym związek nagrody uzyskiwanej przez Użytkownika Polecającego ze sprzedażą premiową polega na tym, że Użytkownik Polecający nie może uzyskać nagrody, gdyby nie był klientem Serwisu i nie spełnił warunków Serwisu przewidujących wypłatę nagród w ten sposób, iż Partnerzy pozyskują nowych klientów i zwiększają przychody ze swojej sprzedaży. Premia wypłacana będzie Użytkownikowi bowiem tylko za skuteczne polecenie, tj. osoba lub grupa osób, założą konto w Serwisie i dokonają zakupu towaru/i lub usługi u Partnera na warunkach określonych w Regulaminie. Zatem wypłata uzależniona będzie od dokonania zakupu przez osobę, która zainteresowała się ofertą Partnera prezentowaną w Serwisie za rekomendacją Polecającego.

W przypadku planowanego zdarzenia przyszłego nagrody będą zawsze przyznawane pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Nie ma przy tym znaczenia, czy sprzedaż wystąpi między Partnerem i polecającym otrzymującym nagrodę za skuteczne polecenie (Premia), czy między Partnerem i inną osobą - Użytkownikiem, który skorzystał z polecenia. Istotne jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym zdarzeniu przyszłym istnieją.

W konsekwencji uznać należy, że opisany mechanizm polecenia spełnia wskazane cechy sprzedaży premiowej. Tym samym nagrody otrzymywane przez Użytkownika w formie Premii za skuteczne polecenie towarów i/lub usług oferowanych w Serwisie przez Partnerów, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Ad 7

Zdaniem Wnioskodawcy, to Partnerzy będą płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród wypłacanych Użytkownikom z tytułu Cashback i Premii za polecenia, w przypadku powstania zobowiązania podatkowego Użytkowników i zaistnienia obowiązków Płatnika, np. pobór zryczałtowanego podatku na skutek przekroczenia progu kwotowego zwolnienia.

Użytkownicy nie będą zawierali umów sprzedaży ze Spółką, a sama Spółka nie będzie dokonywała sprzedaży towarów lub usług. Środki finansowe przeznaczone na wypłatę nagród pieniężnych: Cashback i Premii za polecenie będą środkami danego Partnera, który przekazał je tym tytułem Spółce. Partner przystępujący do Programu będzie obowiązany na mocy umowy ze Spółką do przekazywania Jej środków pieniężnych na poczet wypłat Cashback i/lub Premii Użytkownikom nabywającym od Partnera towar lub usługę, które będą mogły zostać rozdysponowane przez Spółkę na rzecz Użytkowników. W przypadku nieprzekazania środków pieniężnych przez Partnera nagrody (Cashback i/lub Premie), nie będą mogły zostać wypłacone, co zostanie przewidziane w Regulaminie Serwisu. Ekonomiczny ciężar wypłacenia określonej kwoty środków pieniężnych (nagrody) osobie fizycznej nieprowadzącej działalność gospodarczą, będzie ponosił zatem wyłącznie Partner.

Z definicji zawartej w art. 8 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) wynika, że płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast z analizy art. 41 ust. 4 i art. 42a ustawy PIT wynika, że płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w związku z realizacją Programu, na opisanych zasadach zdarzenia przyszłego, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu wypłacania nagród Użytkownikom w ramach Cashback, jak i z tytułu wypłacania Premii za polecenie Partnera innym osobom. Należy bowiem zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, iż dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar finansowania nagród, jak wyżej wskazano, będą ponosili przedsiębiorcy (Partnerzy). Wobec tego nie na Spółce, lecz na Partnerach uczestniczących w Programie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślenia wymaga również, że obowiązki płatnika, wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania.

W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Kluczową kwestią dla oceny Państwa stanowiska jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydanych nagród pieniężnych w postaci Cashback i Premii za polecenie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Przystępując do oceny obowiązków płatnika związanych z przyznawaniem opisanych we wniosku nagród (tj. Cashback i Premii) zauważyć należy, Uczestnicy Programu nie będą zawierali umów sprzedaży z Państwem, a Państwo nie będziecie dokonywali sprzedaży towarów lub usług. Jak wynika z wniosku, wypłatami zajmować się będzie Spółka, jednakże środki przeznaczone na wypłaty Cashback i Premii będą finansowane wyłącznie ze środków Partnerów. Środki będą przekazywane przez Partnerów, po jednoznacznym powiązaniu przez Spółkę transakcji Użytkownika z Ofertą Promocyjną Partnera. Dodatkowo Spółka nie będzie uprawniona do korzystania z tych środków w jakikolwiek inny sposób niż wypłata Cashback lub Premii, a jedynie uprawniona przez Partnerów do zlecenia wypłaty środków tytułem Cashback i Premii na rzecz Użytkowników. Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w szczególności za udostępnienie ofert Partnerów w Serwisie, za organizację i obsługę systemu promocyjnego. Ponadto jak wynika z Państwa stanowiska, w przypadku nieprzekazania środków pieniężnych przez Partnera nagrody (Cashback i/lub Premie), nie będą mogły zostać wypłacone, co zostanie przewidziane w Regulaminie Serwisu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w związku z realizacją ww. Programu, z tytułu wypłacania nagród Użytkownikom w ramach Cashback, jak i z tytułu wypłacania Premii za polecenie Partnera innym osobom na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanych powyżej przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem będzie podmiot, który zleca kompleksową obsługę danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Należy bowiem zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Na żadnym etapie realizacji programu nie będziecie Państwo właścicielem środków pieniężnych i w żadnym momencie nie będziecie Państwo posiadali możliwości swobodnego rozdysponowania tych środków. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji opisanego we wniosku Programu będą ponosili Partnerzy.

Wobec tego Partner będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród wypłacanych Użytkownikom z tytułu Cashback i Premii za polecenia, w przypadku powstania zobowiązania podatkowego Użytkowników i zaistnienia obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że Państwo nie występują w roli płatnika, nie będziecie Państwo zobowiązani stosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też do ewentualnego stosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Tym samym, za bezprzedmiotowe należy uznać rozpatrywanie kwestii dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zastosowania przypisów art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania tej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą Państwo zastosować się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).