Skutki podatkowe rekompensaty za korzystanie z działki. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.166.2022.1.MT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.166.2022.1.MT

Temat interpretacji

Skutki podatkowe rekompensaty za korzystanie z działki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani, stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynagrodzenia z tytułu udostępnienia działki jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynagrodzenia z tytułu udostępnienia działki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako właścicielka działki nr 1 położonej w (…), pow. (…), woj. (…), chcąc uregulować kwestię przejazdu i przechodu sąsiadki JB i członków jej rodziny oraz gości przez ww. nieruchomość własną, zawarła Pani z nią w dniu 31 grudnia 2021r. umowę cywilnoprawną.

W treści punkt 1 rzeczonej umowy, jako "właściciel nieruchomości" zobowiązała się Pani w okresie 3 lat od 1 stycznia 2022 r. udostępniać działkę nr 1 położoną w (…) na zasadzie przechodu oraz przejazdu "korzystającemu" w osobie JB oraz jej rodzinie, a także odwiedzającym gościom, na zasadach szczegółowo określonych w punktach 3-7 umowy.

W punkcie 2 umowy korzystający (JB) zobowiązała się do odpłatności w związku z udostępnioną możliwością przechodu oraz przejazdu, co w sposób szczegółowy określono w punkcie 8 przedmiotowej umowy. Zgodnie z rzeczonym zapisem umownym cyt. "w zamian za udostępnienie działki na zasadach określonych w niniejszej umowie korzystający uiści właścicielowi nieruchomości z góry, przed zawarciem przedmiotowej umowy odpłatność w kwocie 6.000 (sześć tysięcy złotych) tytułem rekompensaty za dotychczasowe korzystanie z nieruchomości, a następnie z góry kwoty po 2.000 zł za każde kolejne 12 miesięcy korzystania z działki rozpoczynając od 1 stycznia 2022 roku".

W dniu 31 grudnia 2021 r., tj. w dniu zawarcia przedmiotowej umowy JB uiściła na rachunek bankowy kwotę 8.000 zł, na którą składały się: rekompensata za dotychczasowe korzystanie z działki (6.000 zł) oraz płatność za udostępnienie działki należącej do Pani na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. (2.000 zł).

W przyszłości na podstawie ww. umowy cywilnoprawnej, o ile nie zostanie ona wypowiedziana przez którąś ze stron, JB uiszczać będzie w czasie obowiązywania zobowiązania, co roku z góry kwoty po 2.000 zł tytułem płatności za udostępnienie działki należącej do Pani na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom na kolejne okresy roczne (tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.).

Pytania

1.Czy w zaistniałym stanie faktycznym w związku z mającą miejsce w dniu 31 grudnia 2021 r. płatnością ze strony JB kwoty 8.000 zł, na którą składały się umownie określone składniki w postaci: rekompensaty za dotychczasowe korzystanie z działki (6.000 zł) oraz płatności za udostępnienie działki należącej do Pani, na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. (2.000 zł) uzyskała Pani tego rodzaju przychód, który określić można jako pochodzący ze źródła stanowiącego "inną umowę o podobnym charakterze" do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021.1128 z dnia 24.06.2021 r.), a co za tym idzie, czy w konsekwencji tego na zasadzie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 z dnia 2021.11.04 ze zm.) w zw. z art. 6 ust. 1a, art. 2 ust. 1a oraz art. 1 pkt 2 ww. ustawy możliwe jest skorzystanie przez Panią z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącego 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł?

2.Czy w odniesieniu do zdarzenia przyszłego polegającego na wykonywaniu przez JB przedmiotowej umowy, ewentualnie w sytuacji realizacji przez wymienioną umowy przyszłej o tożsamej treści w zakresie charakteru płatności, w sytuacji gdy JB uiszczać będzie co roku z góry kwoty po 2.000 zł (ewentualnie w nowo ustalonej kwocie do 100 000 zł) tytułem płatności za udostępnienie działki należącej do Pani, na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom na kolejne okresy roczne (tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., ewentualnie kolejne okresy) uzyskiwała będzie Pani tego rodzaju przychód, który określić można jako pochodzący ze źródła stanowiącego "inną umowę o podobnym charakterze" do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021.1128 z dnia 24.06.2021 r.), a co za tym idzie czy w konsekwencji tego na zasadzie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 z dnia 2021.11.04 ze zm.) w zw. z art. 6 ust. 1 a, art. 2 ust. 1a oraz art. 1 pkt 2 ww. ustawy możliwe będzie skorzystanie przez Panią z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącego 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

W zaistniałym stanie faktycznym w związku z mającą miejsce w dniu 31 grudnia 2021 r. płatnością ze strony JB kwoty 8.000 zł, na którą składały się umownie określone składniki w postaci: rekompensaty za dotychczasowe korzystanie z działki (6.000 zł) oraz płatności za udostępnienie działki należącej do Pani na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. (2.000 zł), uzyskała Pani tego rodzaju przychód, który określić można jako pochodzący ze źródła stanowiącego "inną umowę o podobnym charakterze" do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie w konsekwencji tego na zasadzie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 6 ust. 1a, art. 2 ust. 1a oraz art. 1 pkt 2 ww. ustawy możliwe jest skorzystanie przez Panią z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącego 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł.

Ad. 2

W odniesieniu do zdarzenia przyszłego polegającego na wykonywaniu przez JB opisanej powyżej umowy, ewentualnie w sytuacji realizacji przez wymienioną umowy przyszłej o tożsamej treści w zakresie charakteru płatności, w sytuacji gdy JB uiszczać będzie co roku z góry kwoty po 2.000 zł (ewentualnie w nowo ustalonej kwocie do 100 000 zł) tytułem płatności za udostępnienie działki należącej do Pani na zasadzie przechodu i przejazdu korzystającemu, jego rodzinie i odwiedzającym gościom na kolejne okresy roczne (tj. od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., ewentualnie kolejne okresy) uzyskiwała będzie Pani tego rodzaju przychód, który określić można jako pochodzący ze źródła stanowiącego "inną umowę o podobnym charakterze" do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie w konsekwencji tego na zasadzie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 6 ust. 1a, art. 2 ust. 1a oraz art. 1 pkt 2 ww. ustawy możliwe będzie skorzystanie przez Panią z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącego 8,5 % przychodów do kwoty 100 000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że:

Źródłami przychodów są inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ww. ustawy :

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1a wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1b powyższej ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1a, nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym.

Z informacji wskazanych przez Panią wynika, że:

1.Jako właścicielka działki, chcąc uregulować kwestię przejazdu i przechodu sąsiadki i członków jej rodziny oraz gości przez ww. nieruchomość własną, zawarła Pani z nią w dniu 31 grudnia 2021r. umowę cywilnoprawną.

2.Jako "właściciel nieruchomości" zobowiązała się Pani w okresie 3 lat od 1 stycznia 2022 r. udostępniać działkę na zasadzie przechodu oraz przejazdu "korzystającemu", a także odwiedzającym gościom.

3.Korzystający zobowiązał się do odpłatności w związku z udostępnioną możliwością przechodu oraz przejazdu.

Wątpliwość Pani budzi kwestia, czy uzyskane przez Panią świadczenia należy zakwalifikować do świadczeń otrzymanych na podstawie „innej umowy o podobnym charakterze” do źródła jakim jest najem, podnajem, dzierżawa lub poddzierżawa, a w związku z tym opodatkować otrzymane świadczenia zryczałtowanym podatkiem w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł.

Umowa najmu jest jedną z umów nazwanych opisanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 659 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

O podnajmie stanowi art. 668 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z powołanym przepisem:

Najemca może rzecz najętą oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania. W razie oddania rzeczy osobie trzeciej zarówno najemca, jak i osoba trzecia są odpowiedzialni względem wynajmującego za to, że rzecz najęta będzie używana zgodnie z obowiązkami wynikającymi z umowy najmu.

Umowa dzierżawy również należy do kategorii cywilnych umów nazwanych prawa cywilnego. Zgodnie z przepisem art. 693 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Jak stanowi przepis art. 694 Kodeksu cywilnego:

Do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie z zachowaniem przepisów poniższych.

Podobnie jak w przypadku najmu, także w przypadku dzierżawy możliwe jest oddanie rzeczy w poddzierżawę.

Natomiast „umowa o podobnym charakterze do umowy najmu, podnajmu lub dzierżawy”, powinna swym charakterem oraz elementami tej umowy, odpowiadać umowie najmu, podnajmu lub dzierżawy. Zawarła Pani umowę dotyczącą kwestii przejazdu i przechodu.

Zgodnie z art. 285 ustawy Kodeks cywilny:

Nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa). Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.

Służebność gruntowa jest ograniczonym prawem rzeczowym, polegającym na korzystaniu z cudzej nieruchomości w oznaczonym zakresie. Nieruchomość może zostać obciążona na rzecz właściciela innej nieruchomości (tzw. nieruchomości władnącej) – bądź przez przyznanie mu prawa do korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej (np. przechodzenia lub przejazdu przez grunt, korzystania ze znajdującego się na nim lasu lub źródła wody itd.), bądź przez ograniczenie właściciela nieruchomości obciążonej w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań (np. wznoszenia budynków lub sadzenia drzew ponad pewną wysokość) albo wykonywania określonych uprawnień względem nieruchomości władnącej.

Służebność może powstać w wyniku różnych zdarzeń prawnych m.in. orzeczenia sądu, decyzji administracyjnej lub na podstawie umowy. Umowa taka jest zawierana pomiędzy właścicielem nieruchomości obciążonej (jego oświadczenie musi być złożone w formie aktu notarialnego), a właścicielem nieruchomości władnącej. Tak jak użytkowanie, również służebność może być ustanowiona za wynagrodzeniem lub nieodpłatnie.

Umowa najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy zawierana jest między stronami, które układają swój stosunek prawny na zasadzie swobody umów. Najem, dzierżawa – co do zasady – jest wynikiem oddania przedmiotu najmu (dzierżawy) przez najemcę (dzierżawcę), który ma na celu czerpanie korzyści z umówionego czynszu. Pomimo, że jednym ze sposobów ustanowienia służebności jest również umowa, to jednak służebność, jako ograniczone prawo rzeczowe, nie jest stosunkiem zobowiązaniowym, nie jest więc umową o charakterze podobnym do najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy.

Umowa, którą Pani zawarła w dniu 31 grudnia 2021 r. nie jest umową o podobnym charakterze. Umowa ta spełnia wszelkie przesłanki do uznania jej za umowę odpłatnej służebności gruntowej.

Uzyskane przez Panią środki pieniężne z tytułu ustanowienia służebności gruntowej stanowią/będą stanowić dla Pani przychód z innych źródeł, zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 w zw. z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej. Otrzymaną kwotę winna Pani wykazać w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia roku następnego po roku, w którym otrzymała/otrzyma Pani te kwotę. Przychód z tego tytułu należy wykazać w pozycji „Inne źródła”, doliczyć do pozostałych przychodów, obliczyć dochód do opodatkowania, a następnie wyliczyć podatek dochodowy według obowiązującej skali podatkowej.

Zatem uzyskanych środków nie może Pani opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).