Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.517.2022.1.DA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.517.2022.1.DA

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2021 r. przebywał Pan w placówce opiekuńczo-leczniczej …, …, z racji przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się.

Posiada Pan orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane 18 marca 2013 r. przez Powiatowy Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w ….

W orzeczeniu napisano:

·Symbol przyczyny niepełnosprawności: …, …,

·Orzeczenie wydaje się na stałe,

·Niepełnosprawność istnieje od – nie da się ustalić,

·Ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 28 lutego 2013 r.

Chciałby Pan odliczyć od dochodu uzyskanego w 2021 r., w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2021 r. w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatek, jaki Pan poniósł na pokrycie kosztów pobytu w placówce opiekuńczo-leczniczej.

Nie posiada Pan konta bankowego, a faktury za pobyt należało opłacić przelewem, dlatego upoważnił Pan na piśmie swojego syna …, żeby dokonywał w Pana imieniu płatności ze swojego konta bankowego. Wydane na ten cel środki pieniężne były zwracane Pana synowi, z Pana dochodów, które uzyskuje Pan z tytułu pobieranej emerytury i z Pana oszczędności.

Dlatego, że Pana syn dokonywał opłat za Pana pobyt, faktury zostały wystawione na nazwisko Pana syna. W treści faktury napisano: za pobyt rehabilitacyjno-leczniczy … (podano PESEL) – 43 ust. 1 pkt 22 . ….

Pytanie

Czy w przypadku wystawienia faktury na nazwisko Pana syna, ale z adnotacją stwierdzającą Pana pobyt w placówce opiekuńczo-leczniczej, może Pan w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2021 r. odliczyć poniesione wydatki w ramach ulgi rehabilitacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spełnia Pan przesłanki pozwalające na skorzystanie z ulgi rehabilitacyjnej, pomimo tego, że faktury za Pana pobyt w placówce opiekuńczo-leczniczej ..., …, zostały wystawione na nazwisko Pana syna.

To Pan poniósł wydatek na pokrycie kosztów pobytu. Pana syn tylko technicznie w Pana imieniu dokonywał opłat faktur.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da–30dh, art. 30e–30g i art. 30j–30p stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Podkreślić należy, że stosowanie każdej ulgi podatkowej, w tym ulgi na cele rehabilitacyjne, jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy spełnione są wszelkie przesłanki przewidziane w przepisach ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 6 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za pobyt w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ww. ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Art. 26 ust. 7d przywołanej ustawy stanowi, że:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 26 ust. 7f ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r., który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r. :

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2) II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy zaznaczyć, że katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a ww. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2021 r. przebywał Pan w placówce opiekuńczo-leczniczej, z powodu przewlekłej choroby uniemożliwiającej Panu poruszanie się. Posiada Pan orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na stałe w dniu 18 marca 2013 r. przez Powiatowy Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 28 lutego 2013 r. Chciałby Pan odliczyć od dochodu uzyskanego w 2021 r. w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2021 r., w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatek na pokrycie kosztów pobytu w placówce opiekuńczo-leczniczej.

Faktury za Pana pobyt w ww. placówce zostały wystawione na imię i nazwisko Pana syna, który opłacał je ze swojego konta bankowego.

Tymczasem, jak wynika z cyt. art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w celu możliwości skorzystania przez osobę niepełnosprawną, z ulgi przewidzianej przez ustawodawcę w treści art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoba ta winna posiadać dokumenty (rachunki) stwierdzające poniesienie wydatków na odpłatność m.in. za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zawierające w szczególności: dane identyfikujące kupującego i sprzedającego, rodzaj zakupionego towaru/usługi oraz kwotę zapłaty, co oznacza, że z treści tych dokumentów powinno wynikać, że to osoba niepełnosprawna poniosła wydatek.

Powyższe oznacza, że to Pan – jako osoba niepełnosprawna – powinien posiadać dokumenty (faktury, rachunki) wystawione na Jego imię i nazwisko, potwierdzające poniesienie przez Niego wydatków. Brak imiennego dowodu poniesienia przez Pana wydatków wyklucza – na podstawie art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – możliwość skorzystania z ww. odliczenia.

Reasumując, mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że faktura wystawiona na Pana syna nie stanowi podstawy do odliczenia przez Pana od dochodu, w ramach ulgi rehabilitacyjnej, kwoty poniesionej na odpłatność za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poniesione przez Pana wydatki za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, nie mogą zostać odliczone na podstawie art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy, od Pana dochodu w zeznaniu rocznym za 2021 r., jako wydatki na cele rehabilitacyjne, ponieważ faktura wystawiona na imię i nazwisko Pana syna nie spełnia wymogu posiadania przez Pana imiennego dowodu poniesienia przez Pana wydatków na te cele.

W konsekwencji, nie jest Pan uprawniony do rozliczenia w PIT-37 za 2021 r., w ramach ulgi rehabilitacyjnej opisanych kosztów związanych z pobytem w zakładzie opiekuńczo-leczniczym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).