Poniesione wydatki na zakup i montaż materiałów związanych z realizacją remontu dachu będą mogły zostać uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjne... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.237.2022.4.AWO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.237.2022.4.AWO

Temat interpretacji

Poniesione wydatki na zakup i montaż materiałów związanych z realizacją remontu dachu będą mogły zostać uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 20 marca 2022 r. (wpływ 24 marca 2022 r.) i 28 kwietnia 2022 r. (wpływ 5 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W 2021 r. rozpoczął Pan remont dachu w swoim budynku jednorodzinnym, którego jest Pan jedynym właścicielem – z funduszy własnych.

W trakcie remontu wykonano:

wymianę pokrycia z blachodachówki na dachówkę ceramiczną,

wyminę folii paroizolacyjnej i docieplenie dachu,

wymianę okien dachowych,

wymianę rynien i rur spustowych.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 24 marca 2022 r. wskazał Pan, że:

1)Jest Pan jedynym właścicielem domu od jego powstania, tj. od 7 czerwca 2001 r.

2)Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny spełniający definicję zawartą w treści art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane.

3)Większość prac została wykonana w 2021 r., ale ze względu na pogodę, część prac końcowych została przełożona na 2022 r.

4)Jest i będzie Pan jedynym właścicielem opisanej nieruchomości.

5)Jest Pan emerytem i jest Pan opodatkowany w skali 19%.

6)Opisane we wniosku przedsięwzięcie nie uwzględnia utylizacji. Nie zamierza Pan uwzględnić tych wydatków (z tytułu utylizacji – dopisek organu).

7)A) Wykonane prace nie spowodowały żadnych zmian w bryle budynku, jedynie zmianę pokrycia dachu z blachodachówki na dachówkę ceramiczną o takim samym kolorze i podobnym wzorze.

B) Nie dotyczy.

C) Budynek oddano do użytkowania 7 czerwca 2021 r.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujące pytania

A.czy prace polegające na opisanym remoncie dachu doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku?

Jeżeli tak, prosimy by Pan wskazał w jakim (konkretnie) zakresie.

B.czy takiej przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku będzie należało dokonać by wykonać opisany we wniosku remont dachu?

Jeżeli tak, prosimy by Pan wskazał w jakim zakresie.

W przypadku twierdzącej odpowiedzi na powyższe pytania prosimy Pana również o wskazanie:

a)czy wykonane prace będą wynikały z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę?

b)jakie prace budowlane będą wynikać z projektu budowlanego – czy projekt budowlany budynku przewidywał rozbudowę lub nadbudowę budynku w wyniku czego zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, czy zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku?

c)jakie konkretnie materiały i usługi wchodzą w zakres nadbudowy/przebudowy/rozbudowy?

C.kiedy (w jakiej dacie/roku) oddaną opisaną nieruchomość do użytkowania?

8)Planuje Pan zakończenie prac w 2022 r. kiedy tylko pogoda i wykonawca na to pozwoli.

9)Posiadane przez Pana faktury obejmują usługę kompleksową, tj. zakup i montaż wszystkich materiałów.

Pana odpowiedzi na zakres pytań 10, 11 i 12 wezwania:

Faktury zostały wystawione po zakończeniu etapu prac i zawierały koszty zakupu materiałów i prac łącznie.

Faktury od wykonawcy:

Faktura numer 1 z 18 października 2021 r.,

Faktura numer 2 z 26 listopada 2021 r.,

Faktura numer 3 z 21 grudnia 2021 r.

oraz za prace na przełomie roku, lecz wystawione w 2022 r.: faktura numer 4 z 7 stycznia 2022 r.

Faktury zostały wystawione przez firmę X Sp. z.o.o.

Dodatkowo wystawiono dwie faktury na „awaryjne” zakupy potrzebnych dodatkowo materiałów.

Faktura VAT numer 5 z 21 października 2021 r.

Faktura VAT numer 6 z 5 grudnia 2021 r.

Wszystkie faktury są wystawione na Pana (na Pana imię i nazwisko).

Jest Pan rozwiedziony i wszystkie wydatki poniósł Pan ze środków własnych.

13)Firma wykonawcza jest zarejestrowana i posiada NIP i Regon.

14)Wykonane prace i poniesione wydatki w sposób oczywisty spełniają pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

15)Wykonane prace spowodują zmniejszenie zużycia energii cieplnej na ogrzewanie budynku poprzez docieplenie dachu i wymianę pokrycia z blachodachówki na ceramiczną, która to dachówka stanowi grubszą i lepszą przegrodę cieplną ograniczającą utratę ciepła przez budynek.

Dodatkowo, latem, prace te (czego ustawodawca nie przewidział) zmniejszają zużycie energii elektrycznej na chłodzenie górnego piętra budynku bardzo nagrzewającego się od dachu – co jest zgodne z ideą termomodernizacji.

16)Materiały i usługi związane z wykonanymi pracami spełniają wymagania wykazu zawarte w załączniku do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (materiały do docieplenia przegród budowlanych lub do zabezpieczenia przed zawilgoceniem). Natomiast kwestią niniejszej interpretacji jest to, czy dachówka i jej montaż (związane z tym obróbki) spełniają te warunki.

Dachówka jako „pokrycie” warstwy ocieplającej jest niezbędnym elementem, który pozwala, aby te elementy mogły pełnić swoje funkcje, a dodatkowo ze względu na swoje właściwości pełnić też funkcje termoizolacyjne, chroniące dodatkowo przed utratą ciepła (zimą), jak i nagrzaniem (latem).

17)Wydatki na remont dachu zostały sfinansowane ze środków własnych.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie

czy wskazane we wniosku wydatki zostały sfinansowane/dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, prosimy by Pan podał beneficjenta tego dofinansowania oraz datę jego otrzymania.

18)Wydatki te nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

19)Wydatki te nie zostały i nie zostaną odliczone przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

20)Wydatki te nie zostały i nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej innych niż ulga termomodernizacyjna.

21)Wydatki te nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w żadnej innej formie.

W uzupełnieniu złożonym 5 maja 2022 r. wskazał Pan natomiast, że:

W 2022 r. opłacił Pan fakturę numer 4 z 7 stycznia 2022 r. na .. zł za prace wykonane w końcówce 2021 r. (faktura za usługę dekarską).

Wykonawca nie ma dla Pana czasu obecnie i obiecał dokończenie prac po zakończeniu prac, które obecnie prowadzi. Pozostały drobne prace wykończeniowe.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

czy zakończył już Pan opisany we wniosku remont dachu (czy został on już zrealizowany)? Jeśli tak, to kiedy (w jakiej dacie/miesiącu tego roku) zakończył Pan to przedsięwzięcie?

Budynek został oddany do użytkowania 7 czerwca 2001 r.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

kiedy oddano do użytkowania opisany budynek jednorodzinny i kiedy powstał ten budynek jednorodzinny?

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

Budynek oddano do użytkowania 07.06.2021

W odpowiedzi na jedno z wcześniejszych pytań podał Pan jednak, że:

Jestem jedynym właścicielem domu jednorodzinnego od jego powstania tj. od 07.06.2001

Z tego względu – wskazania przez Pana dat: 7 czerwca 2001 r. i 7 czerwca 2021 r. -prosimy także o powyższe doprecyzowanie.

Wszystkie faktury zostały obciążone podatkiem VAT (nie może Pan skonsultować się z wykonawcą i ustalić jego statusu podatkowego). Na prace, które mają zostać wykonane nie wystawiono jeszcze faktury i nic nie opłacono.

Faktury zawierają pozycje:

- 1 - nazwa towaru/usługi – usługa dekarska,

Cena jedn. netto,

Wartość netto ,

VAT,

Uwagi:

zdjęcie blachodachówki, wymiana okien dachowych i włazu, docieplenie dachu i kominów

Ułożenie nowej folii i dachówki ceramicznej

Obróbki blacharskie i wymiana orynnowania.

Pytanie zawarte w uzupełnieniu wniosku

Czy w opisanych we wniosku okolicznościach może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie opisanych we wniosku wydatków poniesionych na remont dachu?

Pana stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że wykonane na dachu prace spowodują zmniejszenie zużycia energii cieplnej zimą w wyniku poprawienia izolacyjności cieplnej dachu, a dodatkowo latem zmniejszą zużycie energii elektrycznej na chłodzenie górnych pięter w wyniku zmniejszenia nagrzewania się dachu poprzez zabudowane pokrycie z blachodachówki ceramicznej (większa bezwładność cieplna).

Wskazał Pan, że wykonane na dachu prace spełniają przesłanki ulgi termomodernizacyjnej (zmniejszenie zużycia energii).

W podobnym przypadku, (m.in.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną z 1 marca 2021 r. znak 0115-KDIT2.4011.797.2020.2.MD, w której przychylił się do wniosku składającego, uznając remont dachu za spełniający wymagania ulgi termomodernizacyjnej. Dlatego też, wnosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej stwierdzającej, że Pana wniosek o uznanie przeprowadzonych prac na dachu jest zgodny z ideą ulgi termomodernizacyjnej oraz stwierdzenie, że wykonane prace może Pan rozliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan natomiast, że uważa Pan że w opisanym we wniosku zakresie może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Poniesione przez Pana (udokumentowane fakturami VAT) wydatki na zakup i montaż materiałów związanych z realizacją opisanego remontu dachu, będą mogły zostać przez Pana uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz – na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021, poz. 1993 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2022 poz. 438) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m.in. poniesione na:

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu),

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne (ust. 1 pkt 14 wykazu).

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.):

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu),

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych (ust. 2 pkt 6 wykazu).

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Na marginesie zaznaczyć należy, że powyższy przepis (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) od 1 stycznia 2022 r. ma następujące brzmienie:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Zaznaczyć jednak należy, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje – wzgląd na art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

jest Pan jedynym właścicielem domu od jego powstania, tj. od 7 czerwca 2001 r.,

jest to budynek mieszkalny jednorodzinny spełniających definicję zawartą w treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,

w 2021 r. rozpoczął Pan remont dachu. W trakcie remontu wykonano:

wymianę pokrycia z blachodachówki na dachówkę ceramiczną,

wyminę folii paroizolacyjnej i docieplenie dachu,

wymianę okien dachowych,

wymianę rynien i rur spustowych.

wykonane prace nie spowodowały żadnych zmian w bryle budynku, jedynie zmianę pokrycia dachu z blachodachówki na dachówkę ceramiczną o takim samym kolorze i podobnym wzorze,

posiadane przez Pana faktury obejmują usługę kompleksową, tj. zakup i montaż wszystkich materiałów,

wykonane prace i poniesione wydatki w sposób oczywisty spełniają pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów,

wykonane prace spowodują zmniejszenie zużycia energii cieplnej na ogrzewanie budynku poprzez docieplenie dachu i wymianę pokrycia z blachodachówki na ceramiczną, która to dachówka stanowi grubszą i lepszą przegrodę cieplną ograniczająca utratę ciepła przez budynek. Dodatkowo, latem, prace te (czego w Pana opinii ustawodawca nie przewidział) zmniejszają zużycie energii elektrycznej na chłodzenie górnego piętra budynku bardzo nagrzewającego się od dachu – co – jak Pan wskazał - jest zgodne z ideą termomodernizacji.

We wniosku podał Pan również, że:

większość prac została wykonana w 2021 r., ale ze względu na pogodę, część prac końcowych została przełożona na 2022 r.,

faktury zostały wystawione po zakończeniu etapu prac i zawierały koszty zakupu materiałów i prac łącznie,

Faktury od wykonawcy: Faktura numer 1 z 18 października 2021 r., Faktura numer 2 z 26 listopada 2021 r., Faktura numer 3 z 21 grudnia 2021 r. oraz za prace na przełomie roku, lecz wystawione w 2022 r.: faktura numer 4 z 7 stycznia 2022 r.,

w 2022 r. opłacił Pan fakturę numer 4 z 7 stycznia 2022 r. na … zł za prace wykonane w końcówce 2021 r. (faktura za usługę dekarską),

wykonawca nie ma dla Pana czasu obecnie i obiecał dokończenie prac po zakończeniu prac, które obecnie prowadzi. Pozostały drobne prace wykończeniowe,

na prace, które mają zostać wykonane nie wystawiono jeszcze faktury i nic nie opłacono.

Odnosząc się więc do wyżej przytoczonych okoliczności, należy podkreślić, że dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zasadnicze znaczenie ma data poniesienia wydatku. Jak już wcześniej wskazano, odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.

Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się, że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę. Zaznaczyć jednak należy, że na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do przepisu art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano zdanie drugie stanowiące, że za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Cytowana zmiana obowiązuje od 1 stycznia 2022 r.

 Pana wątpliwości (zakres Pana pytania) budzi możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie opisanych we wniosku wydatków - poniesionych na remont dachu. W trakcie remontu (stosownie do treści wniosku) wykonano:

wymianę pokrycia z blachodachówki na dachówkę ceramiczną,

wyminę folii paroizolacyjnej i docieplenie dachu,

wymianę okien dachowych,

wymianę rynien i rur spustowych.

Zatem, skoro:

wykonane prace i poniesione wydatki „w sposób oczywisty spełniają pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów”,

wykonane prace spowodują m.in. zmniejszenie zużycia energii cieplnej na ogrzewanie budynku poprzez docieplenie dachu i wymianę pokrycia z blachodachówki na ceramiczną, która to dachówka stanowi grubszą i lepszą przegrodę cieplną ograniczająca utratę ciepła przez budynek

– to wydatki te mieszczą się w katalogu wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Odpowiadając więc na Pana pytanie, poniesione przez Pana (udokumentowane fakturami VAT) wydatki na zakup i montaż materiałów związanych z realizacją opisanego remontu dachu, będą mogły zostać przez Pana uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczamy również, że:

odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Końcowo musimy także wskazać, że istota interpretacji indywidualnych polega na merytorycznym odniesieniu się do opisanego problemu podatkowego (wykładni wskazanych przez Wnioskodawcę przepisów). Granicą każdego rozstrzygnięcia, a więc obszarem, do którego jesteśmy władni się odnieść, jest zadane pytanie – ono wyznacza bowiem zakres i zasięg wniosku. Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na Pana pytanie, nie rozstrzyga więc o okolicznościach, których ono nie dotyczy.

Niezależnie od powyższego informujemy, że powołana przez Pana interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).