
Temat interpretacji
Powstanie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z handlem walutami wirtualnymi, daty przeliczania transakcji zawartych w walutach obcych oraz braku powstania dochodu do opodatkowania w związku z nadwyżką poniesionych kosztów nad uzyskanymi przychodami.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:
‒określenia kwoty kosztów uzyskania przychodów jaką może Pan rozliczyć w zeznaniu rocznym za 2020 r. – jest prawidłowe;
‒określenia w jakiej deklaracji podatkowej oraz za jaki rok powinien Pan rozliczyć koszty uzyskania przychodów z tytułu nabycia walut wirtualnych – jest prawidłowe;
‒zaliczenia wydatków na nabycie nowych walut wirtualnych w 2021 r. do kosztów uzyskania przychodów za rok 2021 r. pomimo braku ich sprzedaży w roku 2021 r. – jest prawidłowe;
‒okresu w jakim może Pan rozliczać poniesioną stratę w 2021 r. z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych – jest prawidłowe;
‒oznaczenia na jaki dzień powinny być przeliczone kursy transakcji zawartych w walutach obcych – jest prawidłowe;
‒zastosowania art. 11a ustawy o PIT do wyznaczenia kursu walut wirtualnych oraz ustalenia wartości rynkowej walut wirtualnych za pośrednictwem profesjonalnych stron branżowych – jest nieprawidłowe ;
‒braku obowiązku zapłaty podatku dochodowego w 2020 r. z uwagi na nadwyżkę kosztów uzyskania przychodu nad przychodami – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z handlem walutami wirtualnymi, daty przeliczania transakcji zawartych w walutach obcych oraz braku powstania dochodu do opodatkowania w związku z nadwyżką poniesionych kosztów nad uzyskanymi przychodami.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest rezydentem Rzeczypospolitej Polski. W roku podatkowym 2020 osiągnął przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości 105383 zł oraz poniósł koszty nabycia walut wirtualnych w wysokości 318416 zł, przy czym kwota 81849 zł stanowi koszty nabycia walut wirtualnych, wobec których wnioskodawca w roku 2020 osiągnął już przychody ze sprzedaży, zaś 236297 zł stanowi koszty nabycia walut wirtualnych wobec których w roku 2020 nie osiągnięto jeszcze przychodów (tzw. otwarte pozycje).
W roku podatkowym 2021 osiągnął przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości 2482832 zł oraz poniósł koszty nabycia walut wirtualnych w wysokości 2477396 zł, przez co osiągnął dochód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
W roku 2022 Wnioskodawca również prowadzi przedsięwzięcia inwestycyjne z zakresu walut wirtualnych.
Waluty wirtualne, o których mowa w stanie faktycznym są walutami wirtualnymi w rozumieniu art. 5a pkt 33 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2021.1128 ze zm., dalej: updof). Ich nabywanie oraz zbywanie odbywa się poza działalnością gospodarczą, zaś działalność Wnioskodawcy nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2022.593 ze zm.). Dokumentacja poniesionych wydatków na zakup walut wirtualnych odbywa się za pomocą historii z kont brokerskich na platformach A. oraz B., a wydatkowane środki pochodzą z oszczędności Wnioskodawcy.
Pytania
1)Jaką kwotę kosztów uzyskania przychodów za rok 2020 wnioskodawca powinien rozliczyć w zeznaniu rocznym?
2)W jakiej deklaracji podatkowej oraz za jaki rok powinien rozliczyć koszty uzyskania przychodów z tytułu nabycia walut wirtualnych
3)Czy nabycie nowych walut wirtualnych w roku 2021 pozwoli rozliczyć wydatki w koszty podatkowe roku 2021, pomimo braku ich sprzedaży w roku 2021.
4)Jak długo wnioskodawca może rozliczać poniesioną stratę w roku 2021 z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
5)Na jaki dzień powinny być przeliczone kursy transakcji zawartych w walutach obcych - czy jest to dzień poprzedzający dzień przelania środków na giełdę walut wirtualnych czy dzień poprzedzający dzień zawarcia transakcji kupna lub sprzedaży walut wirtualnych
6)Czy w roku 2020 w związku z powstaniem nadwyżki kosztów nad przychodami, Wnioskodawca nie osiągnął dochodu, przez co nie był zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Wnioskodawca powinien rozliczyć w koszty kwotę 318416 zł. Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16. Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym. Przepisy te oznaczają, że za koszty nabycia walut wirtualnych uznajemy również wydatki poniesione na nabycie walut wirtualnych w konkretnym roku podatkowym, nawet jeżeli dane waluty wirtualne nie zostały sprzedane w konkretnym roku podatkowym.
Ad. 2
Deklaracją właściwą do rozliczenia jest PIT-38, zaś wydatki z roku 2020 powinno ująć się w deklaracji składanej za rok 2020. Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16. Oznacza to brak możliwości ujęcia wydatków z roku 2020, w deklaracji podatkowej składanej na przykład w roku 2021 czy 2022.
Ad. 3
Tak. Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ad. 4
Nadwyżkę kosztów nabycia walut wirtualnych nad przychodami z odpłatnego zbycia można rozliczyć w nieograniczonym czasie. Brak jest bowiem przepisów prawnych ograniczających termin rozliczenia tej nadwyżki w latach poprzednich w przyszłych deklaracjach podatkowych.
Ad. 5
Transakcje zawarte w walucie obcej należy przeliczać na dzień poprzedzający dzień zawarcia transakcji kupna lub sprzedaży walut wirtualnych. Jako, że waluty wirtualne nie są prawnymi środkami płatniczymi w Rzeczypospolitej Polskiej nie można analogicznie zastosować przepisów art. 11a updof, nakazujących rozliczanie operacji w walutach obcych z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu lub poniesienia wydatku. Jednakże to data poniesienia wydatku jest datą, kiedy wydatek należy rozliczyć w kosztach podatkowych i w deklaracjach podatkowych - zatem analogicznie do art. 11a updof – powinno się stosować kursy z dni poprzedzających. Rynkową wycenę sprzedanych lub kupionych walut wirtualnych można sporządzić za pośrednictwem profesjonalnych stron branżowych, np. (…)
Ad. 6
Tak, nadwyżka kosztów nad przychodami nie obliguje Wnioskodawcy do uiszczania podatku dochodowego. Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16. Uzyskanie nadwyżki kosztów nad przychodami w roku 2020, powoduje brak dochodu oraz brak konieczności uiszczenia podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej także: „ustawa o PIT”):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 7 wymienia się przychód z tytułu praw majątkowych. Stosownie do treści tego przepisu:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Zgodnie z art. 5a pkt 33a ustawy o PIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Na wstępie rozważań w zakresie obrotu wirtualnymi walutami należy rozpocząć od wyjaśnienia pojęcia „waluta wirtualna”, która została zdefiniowana w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz.593). W myśl tego przepisu:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
Powyższą zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1g ww. ustawy).
Zgodnie z art. 17 ust. 1f cyt. ustawy:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Natomiast wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi – niezależnie od miejsca dokonywania jest obojętna podatkowo.
Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 22 ust. 15 ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
Stosownie do art. 22 ust. 16 ww. ustawy:
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.
Z kolei, w myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 1b ww. ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 2 powołanej ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w 2020 r. osiągnął Pan przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości 105.383 zł oraz poniósł koszty nabycia walut wirtualnych w wysokości 318.416 zł. Kwota 81849 zł stanowi koszty nabycia walut wirtualnych, wobec których osiągnął Pan w 2020 r. przychód ze sprzedaży. Kwota 236.297 zł stanowi koszty nabycia walut wirtualnych wobec których w 2020 r. nie osiągnięto jeszcze przychodów. W 2021 r. osiągnął Pan przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości 2.482.832 zł oraz poniósł koszty nabycia walut wirtualnych w wysokości 2.477.396 zł, przez co osiągnął dochód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych. W 2022 r. nadal prowadzi Pan przedsięwzięcia inwestycyjne dotyczące walut wirtualnych. Waluty opisane we wniosku są walutami wirtualnymi w rozumieniu art. 5a pkt 33 ustawy o PIT. Ich nabywanie oraz zbywanie odbywa się poza działalnością gospodarczą, a Pana działalność nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dokumentacja poniesionych wydatków na zakup walut wirtualnych odbywa się za pomocą historii z kont brokerskich na platformach A. oraz B., a wydatkowane środki pochodzą z oszczędności Wnioskodawcy.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego należy zauważyć, że koszty uzyskania przychodów są co do zasady potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jednak jeśli w danym roku podatkowym, wydatki poniesione na nabycie walut wirtualnych przewyższają przychód uzyskany ze zbycia walut wirtualnych, to nadwyżka kosztów uzyskania przychodów powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych w następnym roku podatkowym. Poniesione koszty może Pan rozliczać także w kolejnych latach podatkowych aż do momentu całkowitego rozliczenia kosztów zakupu walut wirtualnych.
A zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W przypadku kiedy osiąga Pan przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, to ciąży na Panu obowiązek złożenia zeznania rocznego PIT-38. Zeznanie należy złożyć także w przypadku, gdy nie uzyskał Pan przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, lecz poniósł Pan w danym roku kalendarzowym wydatki na ich nabycie. Wydatki na nabycie walut wirtualnych poniesione w 2020 r. powinny zostać wykazane w PIT-38 składanym za rok 2020.
Zgodnie z powyższym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Odnosząc się do pytania nr 3 należy wskazać, że nabycie nowych walut wirtualnych w 2021 r. pozwoli Panu na rozliczenie kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu PIT-38 za rok 2021 r. pomimo, iż nie uzyska Pan w 2021 r. przychodu ze sprzedaży tych nowych walut wirtualnych. W części „E.” zeznania wykaże Pan koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym (2021) oraz koszty uzyskania przychodów poniesione w latach ubiegłych i niepotrącone w poprzednim roku podatkowym (w przypadku gdy takie występują). Jeśli tak wyliczone koszty uzyskania przychodów przewyższą przychody uzyskane ze sprzedaży kryptowalut za 2021 r., to powiększą one koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych poniesione w następnym roku podatkowym. Użyte w przepisie sformułowanie „w następnym roku podatkowym” nie odnosi się do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, ale do sumy nadwyżki kosztów nad przychodami z tego źródła.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Jeśli w zeznaniu rocznym za 2021 r. z tytułu zakupu walut wirtualnych, nadal wykaże Pan stratę, to powinna być ona wykazana w zeznaniu PIT-38 za kolejny rok podatkowy. Stratę dotychczas nierozliczoną powinien Pan wykazywać w zeznaniach rocznych aż do momentu, kiedy zostanie ona całkowicie rozliczona, tzn. kiedy przychody ze sprzedaży walut wirtualnych przewyższą koszty zakupu walut wirtualnych.
A zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 i 2 ustawy o PIT:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. (art. 11a ust. 1)
Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. (art. 11a ust. 2)
W przypadku sprzedaży waluty na giełdzie, w kantorze lub na wolnym rynku, czyli w przypadku wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy - wartość przychodu to wartość otrzymanych w zamian za waluty wirtualne środków pieniężnych po przeliczeniu ich na złote po kursie średnim NBP z dnia roboczego poprzedzającego datę uzyskania przychodu.
W przypadku zapłaty za usługę czy produkt w walutach wirtualnych albo za pośrednictwem kart płatniczych, na których są zdeponowane waluty wirtualne – przychód z kapitałów pieniężnych/zysków kapitałowych będzie odpowiadał cenie zakupionego towaru lub usługi.
W przypadku uregulowania zobowiązania walutą wirtualną przychód powstanie w wysokości uregulowanego zobowiązania.
Wszystkie wymiany „z” i „na” środki pieniężne muszą być wykazane w walucie polskiej. Przeliczenia dokonuje się zgodnie z kursem NBP z dnia poprzedzającego transakcję (przeliczenia należy dokonać dla każdej wpłaty, transferu, wypłaty). Różnice kursowe nie są brane pod uwagę przy powstawaniu przychodu/kosztów z obrotu walutami wirtualnymi. Przewalutowanie przez bank, operatora karty płatniczej lub giełdę kryptowalut według określonego kursu innego niż średni kurs NBP – nie generuje kosztu po stronie podatnika. Nie ma zatem znaczenia po jakim kursie bank, operator karty płatniczej lub giełda kryptowalut dokonuje przewalutowania. Przy dokonywaniu rozliczenia rocznego należy zastosować średni kurs opublikowany przez NBP (z ostatniego dnia roboczego przed dniem zawarcia danej transakcji).
Wysokości zobowiązań podatkowych nie wylicza się na podstawie kwot wpłaconych i wypłaconych z/na giełdę. W przypadku dokonywania wielokrotnych transakcji kupna i sprzedaży, w przychodzie oraz kosztach uzyskania przychodu sumuje się wszystkie zawarte transakcje FIAT (czyli z wykorzystaniem „zwykłej” waluty np. złotego).
Właściwie wskazał Pan, że odnośnie ustalenia wysokości uzyskanych przychodów oraz poniesionych kosztów, transakcje zawarte w walucie obcej należy przeliczać na dzień poprzedzający dzień zawarcia transakcji kupna lub sprzedaży walut wirtualnych. Słusznie zauważył Pan, że waluty wirtualne nie są prawnymi środkami płatniczymi w Rzeczypospolitej Polskiej. Należy jednak wskazać, że waluty wirtualne nie są traktowane jak waluty obce.
Zgodnie z art. 11a ustawy o PIT, wszystkie wymiany „z” i „na” środki pieniężne, poniesione w walutach obcych muszą być wykazane w walucie polskiej. Przeliczenia dokonuje się zgodnie z kursem NBP z dnia poprzedzającego transakcję. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje odmiennej zasady przeliczenia uzyskanych przychodów i poniesionych wydatków niż wyżej wymieniona, dlatego Pana stanowisko zgodnie z którym przepis art. 11a ustawy o PIT można zastosować do kursów poszczególnych walut wirtualnych, zaś ich wartość rynkową sporządzić za pośrednictwem profesjonalnych stron branżowych jest nieprawidłowe.
A zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 5 w zakresie:
‒oznaczenia na jaki dzień powinny być przeliczone kursy transakcji zawartych w walutach obcych – jest prawidłowe;
‒zastosowania art. 11a ustawy o PIT do wyznaczenia kursu walut wirtualnych oraz ustalenia wartości rynkowej walut wirtualnych za pośrednictwem profesjonalnych stron branżowych – jest nieprawidłowe ;
Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, w 2020 r. poniesione przez Pana koszty z tytułu obrotu walutami wirtualnymi były wyższe niż uzyskany przychód ze sprzedaży walut wirtualnych. W związku z powyższym, za 2020 r. nie powstał po Pana stronie dochód z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych i nie musi Pan uiścić z tego tytułu podatku dochodowego.
Mając na uwadze powyższe, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
