W zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.844.2022.2.MJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.844.2022.2.MJ

Temat interpretacji

W zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 października 2022 r. (data wpływu 24 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Od organu prowadzącego dom studencki, w którym zamieszka podczas studiów Pana córka (Dom Zakonny (…)) przedstawiony został dokument "Zasady funkcjonowania Domu Studenckiego" wraz z systemem opłat. Dokument stanowi formalną podstawę wnoszenia opłat oraz ich wysokości przy jednoczesnym ich opisie jako "kosztów funkcjonowania Domu Studenckiego". W dokumencie zawarte jest całościowe sformułowanie "Opłaty w rozumieniu niniejszego dokumentu stanowią formę darowizny na pokrycie kosztów funkcjonowania Domu Studenckiego".

Organ prowadzący (Kierownik Domu Studenckiego w imieniu Instytutu) na zapytanie, czy należy opłaty kwalifikować jako darowiznę i z tego tytułu odliczać od podatku poinformował (ustnie) po konsultacji, że można tak robić. Kluczowe fragmenty dokumentu "Zasad..." zostały załączonego do przedmiotowego wniosku.

Uzupełnienie

  • chciałby Pan dokonać odliczenia od dochodu kwot przekazanych darowizn za rok 2022 oraz kolejne;
  • planuje Pan skorzystać z odliczenia tych darowizn – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – w swoim zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym dokona Pan przedmiotowych darowizn, o ile zostanie potwierdzona prawidłowość darowizny;
  • planuje Pan dokonać odliczenia od dochodu w rozliczeniu za dany rok podatkowy pełnych kwot darowizn na rzecz obdarowanego;
  • wskazane we wniosku darowizny zostały/zostaną przekazane według Pana najlepszej wiedzy:

-na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) w ppkt 14), tj. na cele "nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania";

-organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacji opisanej w art. 3 ust. 3 pkt 1;

  • przedmiotowe darowizny zostały przekazane/będą przekazywane na Dom Zakonny (…);
  • wg informacji na temat tej organizacji - instytucja (obdarowany) posiada status kościelnej osobowości prawnej oraz posiada ustawę regulującą stosunek Państwa do danego kościoła;
  • opłata za czesne może być tak zakwalifikowana, tj. jako darowizna na cele charytatywno-opiekuńcze;
  • przeznaczeniem przedmiotowych darowizn jest czesne za miejsce w domu studenckim, co można określić jako "świadczenie";
  • dokonuje/zamierza Pan dokonywać darowizn w stosunku do dochodów ze stosunku pracy;
  • nie prowadzi Pan działalności gospodarczej;
  • czy w roku podatkowym, w którym dokonano/planowane jest dokonanie ww. darowizny, osiągnął/osiągnie Pan dochód opodatkowany wg skali podatkowej wg PIT-36;
  • przedmiotem darowizny są pieniądze z tytułu opłaty za czesne;
  • pieniądze przekazywane są na rachunek bankowy Domu Zakonnego;
  • we wniosku jest mowa wyłącznie o darowiźnie pieniężnej;
  • czy w przypadku dokonania przedmiotowych darowizn, ponieważ mowa tu o zdarzeniu przyszłym, może Pan jedynie przypuszczać, że będzie Pan otrzymywał sprawozdanie obdarowanego z wykonania darowizny uzyskane w ciągu 2 lat od dnia spełnienia darowizny;
  • wartość przekazanej darowizny nie została/nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostanie odliczona od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub nie zostanie odliczona od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie została/nie zostanie zwrócona darczyńcy w jakiejkolwiek formie - nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, więc jeśli tu mowa o opodatkowaniu właściwym dla prowadzących taką działalność, to ten punkt nie ma tu zastosowania.

Pytanie

Czy opłata miesięczna za pobyt w Domu Studenckim prowadzonym przez organ powołany w ramach Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej jest darowizną na cele charytatywno-opiekuńcze Kościołów i innych związków wyznaniowych i z tego tytułu podlega (jako suma opłat w roku podatkowym) odliczeniu od Pana dochodu?

Pana stanowisko w sprawie

Według Pana opłaty wnoszone na rzecz Domu Zakonnego (…) nie mają znamion darowizny i z tego tytułu nie powinny podlegać odliczenia od dochodu w bieżącym roku oraz latach kolejnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,

b) kultu religijnego,

c) krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników,

d) kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy,

e) określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551),

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Podkreślenia wymaga także fakt, że w myśl z art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 powołanej ustawy:

Wskazać również należy, że art. 26 ust. 6b omawianej ustawy stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego.

Zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 26 ust. 6c powyższej ustawy:

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak już wyżej wskazano zgodnie z art. 26 ust. 6d ww. ustawy, zasady określone w ust. 7 tego artykułu stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) :

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy :

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

W myśl z art. 4 ww. ustawy sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje m.in. zadania w zakresie działalności charytatywnej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że :

  •  planuje Pan skorzystać z odliczenia darowizn – na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – w swoim zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym dokona Pan przedmiotowych darowizn, o ile zostanie potwierdzona prawidłowość darowizny;
  • wskazane we wniosku darowizny zostały/zostaną przekazane według Pana najlepszej wiedzy:

-       na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) w ppkt 14), tj. na cele "nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania";

-organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacji opisanej w art. 3 ust. 3 pkt 1;

  • przedmiotowe darowizny zostały przekazane/będą przekazywane na Dom Zakonny (…);
  • wg informacji na temat tej organizacji - instytucja (obdarowany) posiada status kościelnej osobowości prawnej oraz posiada ustawę regulującą stosunek Państwa do danego kościoła;
  • opłata za czesne może być tak zakwalifikowana, tj. jako darowizna na cele charytatywno-opiekuńcze;
  • przedmiotem darowizny są pieniądze z tytułu opłaty za czesne;
  •  pieniądze przekazywane są na rachunek bankowy Domu Zakonnego;
  • czy w przypadku dokonania przedmiotowych darowizn ponieważ mowa tu o zdarzeniu przyszłym, może Pan jedynie przypuszczać, że będzie Pan otrzymywał sprawozdanie obdarowanego z wykonania darowizny uzyskane w ciągu 2 lat od dnia spełnienia darowizny.

Wątpliwości Pana budzi kwestia możliwości uznania opłat miesięcznych za pobyt córki w Domu Studenckim prowadzonym przez organ powołany w ramach Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej za darowiznę na cele charytatywno-opiekuńcze Kościołów i innych związków wyznaniowych i, czy z tego tytułu podlega odliczeniu od Pana dochodu.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) :

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Należy wskazać, że jeśli darowizna została przekazana na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnym osobom prawnym, wówczas jej odliczenia nie ogranicza żaden limit.

Jednakże podstawą do bezlimitowego odliczenia darowizn kościelnym osobom prawnym na działalność charytatywno-opiekuńczą są ustawy regulujące stosunki Państwa do poszczególnych kościołów, tj.:

1.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

2.o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,

3.o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej,

4.o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej,

5.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

6.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej,

7.o stosunku Państwa o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej,

8.o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,

9.o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,

10.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej,

11.o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z treścią ww. ustaw regulujących stosunki Państwa do poszczególnych kościołów darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania w pełnej wysokości. Jedynym ograniczeniem jest wysokość podstawy opodatkowania podatnika.

W tym miejscu należy jednak rozstrzygnąć, czy opłaty (czesne) za pobyt Pana córki w domu studenckim, stanowią rzeczywiście darowiznę.

Zgodnie z ww. powołanym przepisem Kodeku cywilnego, darowizna polega na bezpłatnym, nie ekwiwalentnym świadczeniu darczyńcy kosztem jego majątku i nie wiąże się z uzyskaniem jakiegokolwiek dobra albo innego świadczenia w związku z przekazaną kwotą pieniędzy.

Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Nie ma znaczenia dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny konkretny, zindywidualizowany motyw dokonanego nieodpłatnie przysporzenia. Przyczyna prawna jest bowiem stypizowana i identyczna dla wszystkich wchodzących w grę przypadków. Motywy indywidualne dokonywanego przysporzenia bywają natomiast mocno zróżnicowane: czysto altruistyczne, wynikające z powinności natury moralnej, czy wreszcie uzasadnione określonymi racjami gospodarczymi. Tak więc świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.

Zatem opłaty dokonywane przez Pana na rzecz Domu Zakonnego (…) nie mogą być traktowane jako darowizny ze względu na niespełnioną przesłankę nieekwiwalentności, bowiem przedmiotowe opłaty stanowią/będą stanowiły w istocie zapłatę za pobyt Pana córki w domu studenckim.

Wobec tego w Pana sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że niemożliwe jest odliczenie od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ww. opłat za 2022 r. i latach kolejnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).