Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika program lojalnościowy, nagroda za złotówkę. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.92.2019.4.MKA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.02.2020, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.92.2019.4.MKA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika program lojalnościowy, nagroda za złotówkę.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2019 r. (data wpływu 6 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i 14f Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z 28 stycznia 2020 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.548.2019.2.SG, 0112-KDIL2-1.4011.92.2019.3.MKA, 0112-KDIL1-1.4012.485.2019.3.JK wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 28 stycznia 2020 r., skutecznie doręczono 10 lutego 2020 r., natomiast 18 lutego 2020 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej 13 lutego 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją materiałów dla lakiernictwa samochodowego. Ponad 90% produkcji Spółki to materiały do napraw lakierniczych, będące kompleksowym rozwiązaniem problemów w pracy profesjonalnego lakiernika. W ramach kilku linii produktowych Spółka oferuje chemię do renowacji powłok lakierniczych: od szpachli uniwersalnych o szerokim zastosowaniu, przez szpachlówki o specjalistycznym przeznaczeniu, aż po podkłady akrylowe, lakiery bazowe, bezbarwne lakiery oraz pełną paletę materiałów uzupełniających.

Obecnie Wnioskodawca opracowuje program lojalnościowy - akcję marketingową (dalej: Program). Program będzie funkcjonował w oparciu o specjalną opracowaną na zlecenie Spółki aplikację mobilną, a jego szczegółowe zasady będzie określał regulamin (regulamin podstawowy oraz - ewentualnie - wprowadzane czasowo regulaminy dodatkowe, ukierunkowane np. na szczególną promocję określonych produktów Spółki).

Uczestnikami Programu będą pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, które będą nabywać produkty Spółki:

  1. w imieniu własnym - jako użytkownicy końcowi produktów Spółki (np. osoby fizyczne zajmujące się zawodowo lub amatorsko lakiernictwem) oraz osoby sprzedające produkty Spółki (np. osoby fizyczne będące właścicielami sklepów oraz hurtowni);
  2. w imieniu i na rzecz osób trzecich - np. wspólnicy spółek prowadzących warsztaty, sklepy oraz hurtownie, pracownicy i zleceniobiorcy podmiotów prowadzących warsztaty, sklepy oraz hurtownie;

(dalej także jako Uczestnicy Programu).

Uczestnikami Programu będą mogły być osoby prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby, które takiej działalności nie prowadzą.

Wnioskodawca przewiduje, że udział w Programie będzie wymagał zainstalowania aplikacji mobilnej (z założenia darmowej), dostępnej w sklepach () (dalej: Aplikacja), a w związku z tym założenia konta elektronicznego, dla potrzeb którego wymagane będzie podanie adresu e-mail i podstawowych danych potrzebnych do realizacji zamówienia nagród.

Aplikacja, poza wykorzystaniem dla potrzeb Programu, służyć także będzie zarówno Uczestnikom Programu, jak i osobom, które w Programie nie Uczestniczą, zapoznaniu się z bieżącą ofertą Spółki. Jednym z celów Programu jest również promocja Aplikacji, która w przyszłości może być wykorzystywana także do bezpośredniej sprzedaży produktów przez Spółkę i służyć skróceniu łańcucha dystrybucji (obecnie Spółka wykorzystuje głównie sieć dystrybutorów-hurtowników). W Aplikacji dostępne będą dokumenty dotyczące Programu i katalog nagród.

Uczestnicy Programu będą w Aplikacji gromadzili punkty, które będą naliczane przez wpisanie unikalnego kodu z opakowania produktu lub zeskanowanie kodu QR umieszczonego w specjalnych miejscach na kartonach z produktem. Zakłada się, że w wyniku wpisania/zeskanowania odpowiedniego kodu naliczane będą punkty według zasady: 1 pkt za 1 zł ceny produktu Spółki wynikającej z cennika detalicznego (netto) w danym okresie.

Dodatkowe punkty będą mogły być przyznane.

  • na start,
  • w związku z rocznicami uczestnictwa,
  • w ramach akcji czasowych (promocje określonych produktów),
  • za określoną ilość danego produktu wprowadzoną do Programu w przyjętym czasie.

Dodatkowo punkty będą mogły być dodawane przez organizatora - bez wiedzy uczestnika według jednakowych reguł dla Uczestników Programu - zwielokrotnione przy wprowadzeniu określonego kodu lub przy wpisaniu przez Uczestnika Programu specjalnego kodu dostarczonego przez Spółkę (każdorazowo w związku z określonym zachowaniem Uczestnika Programu istotnym z puntu widzenia celów marketingowych Spółki np. określona wartość zakupów, przekazanie określonych informacji w formie ankiet itd.).

Dzięki zgromadzonym punktom Uczestnicy Programu będą zyskiwać możliwość nabycia za symboliczną kwotę (zakłada się obecnie, że będzie to 1 zł brutto) produktów Spółki, ale także rzeczy i usługi (kupony, vouchery), które Spółka będzie nabywać od podmiotów trzecich (nagrody) z przeznaczeniem dla Uczestników Programu. Poza wspomnianą kwotą z konta uczestnika Programu zostaną pobrane (wyminusowane) punkty w liczbie przypisanej wybranej nagrodzie. Uczestnik Programu będzie dokonywał zakupu nagrody za pośrednictwem Aplikacji.

Przewiduje się, że wartość nagród będzie mieścić się w przedziale od 10 zł do 2000 zł (w zależności od zainteresowania Programem i rozwoju sytuacji kwoty te mogą potencjalnie ulegać zmianom).

Dzięki realizacji Programu Spółka zamierza zbudować swoją społeczność - grono oddanych lojalnych hurtowników i użytkowników produktów Spółki. Celem Programu jest także poszerzenie informacji o produktach, misji Spółki i edukacji branży lakierniczej. Gromadzone w związku z udziałem w Programie informacje mają w założeniu pozwolić Spółce jeszcze lepiej zrozumieć wybory klientów i dostosowywać do nich ofertę. Celem nadrzędnym jest - co oczywiste - zwiększenie skali sprzedaży produktów Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Spółka z tytułu sprzedaży nagrody uzyska przychód w kwocie netto faktycznej ceny sprzedaży realizowanej na rzecz Uczestnika Programu, pomniejszonej o należny podatek VAT?

  • Czy spółka będzie mogła potrącić w całości jako koszt podatkowy (bezpośredni) wydatki na nabycie nagród?
  • Czy w związku ze sprzedażą nagrody Uczestnikowi Programu za cenę brutto 1 zł Spółka będzie zobowiązana do wykonania obowiązków płatnika lub obowiązków informacyjnych związywanych z przekazywaniem formularzy podatkowych PIT-11?
  • Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania podstawy opodatkowania VAT wg faktycznie przyjętej ceny nagrody (VAT wyliczony w stu od ceny nagrody wynoszącej 1 zł) a z tytułu wydatków poniesionych na zakup nagród będzie Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

  • Na tle powyższego informuje się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3. W przedmiocie wynikającym z pytań nr 1-2 i 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

    Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu, że po stronie uczestników Programu z tytułu zakupu nagrody nie powstanie przychód, w szczególności z tytułu nabycia częściowo odpłatnych świadczeń, na Spółce nic będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne (sporządzenie formularza PIT-11).

    Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

    Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.: obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.

    Stosownie do art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podatek wówczas pobierany jest przez płatnika, o czym stanowi art. 41 ust. 4 updof.

    Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 updof za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

    Odwołać się należy do art. 42a ust. 1 updof, wedle którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

    Jak się podkreśla przepisy o świadczeniach częściowo odpłatnych powinny być odczytywane w kontekście art. 14 ust. 1 updop, który normuje kwestię powstawania przychodu u podmiotów sprzedających towary poniżej ich wartości rynkowej. W świetle tej regulacji, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie - jeśli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

    Łączna analiza wskazanych powyżej regulacji art. 11 updof oraz art. 14 updop wskazuje, że sam fakt nabycia przez podatnika (tu: Uczestnik Programu) towaru po korzystnej cenie (odbiegającej od ceny rynkowej) nie oznacza jeszcze, że doszło do otrzymania przychodu przez którąkolwiek ze stron takiej transakcji. Konieczne jest w danym wypadku zbadanie, czy sytuacja taka miała uzasadnione przyczyny.

    Ponownie zatem, tak jak w uzasadnieniu dot. stanowiska Spółki w zakresie pyt. 1, podkreślić należy, że sprzedaż nagród następuje w ramach Programu - akcji promocyjnej, marketingowej i jest poprzedzona każdorazowo zebraniem przez Uczestnika Programu wymaganej ilości punktów, a w konsekwencji jest związana z wcześniejszymi zakupami produktów Spółki w określonej skali. Niemniej istotą akcji promocyjnej jest sprzedaż nagrody w promocyjnej cenie, a nie jej wydanie w związku ze sprzedażą premiową. Krąg Uczestników Programu jest zresztą szeroki i nie obejmuje jedynie podmiotów będących nabywcami produktów Spółki (ale także wspólników takich podmiotów, osoby będące pracownikami i zleceniobiorcami takich podmiotów).

    Uczestnicy Programu są także swoistymi testerami Aplikacji, która docelowo ma stanowić nowy, odrębny i w założeniu istotny kanał dystrybucji produktów Spółki. Uczestnicy Programu, korzystając z Aplikacji i biorąc udział w Programie mogą przekazywać Spółce wprost i pośrednio także istotne informacje na temat swojego stosunku do produktów Spółki oraz motywów podejmowanych decyzji zakupowych.

    Ponadto, dzięki Programowi i funkcjonalnościom Aplikacji Spółka zyskuje także określone spektrum informacji o klientach i ich stosunku do produktów Spółki, co także stanowi czynnik uzasadniający przyjętą cenę.

    Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęta cena sprzedaży (1 zł brutto za nagrodę) jest uzasadniona ekonomicznie, skoro poza samą zapłatą ceny, istotne jest zebranie przez Uczestników Programu odpowiedniej ilości punktów, które z kolei przyznawane są w związku z ich pożądanymi z punktu widzenia Spółki zrachowaniami (generowanie obrotu produktami Spółki, przekazywanie istotnych sprzedażowo informacji).

    Wskazać należy, że w stanowiskach organów podatkowych wydawanych w odniesieniu do podobnych spraw przyjmuje się, że taką sytuację należy utożsamiać z udzieleniem rabatu finansowego. Wskazują one, że jeśli (tak jak w omawianym wypadku) krąg potencjalnych uprawnionych do uczestnictwa w akcji promocyjnej nie jest ograniczony, gdyż w akcji promocyjnej mogą uczestniczyć wszystkie osoby fizyczne określone w regulaminie programu, to w konsekwencji korzystanie na jednakowych warunkach z akcji promocyjnej i z rabatów przez takie nieograniczone grono osób nie powoduje powstania przychodu po ich stronie. Pogląd taki wyrażają min. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 7 grudnia 2017 r. nr 0112- KDIL3-2.4011.295.2017.2 oraz z 5 marca 2019 r. nr 01l4-KDIP3-2.4011.643.2018.8.MG.

    Skoro po stronie osób fizycznych nabywających nagrody w cenie 1 zł brutto nie powstaje przychód podatkowy, to bezprzedmiotowe stają się dalsze rozważania dotyczące ewentualnych obowiązków Spółki jako płatnika lub obowiązków o charakterze informacyjnym, bowiem te nie będą na Spółce ciążyły.

    Reasumując zatem: wobec faktu, że po stronie Uczestników Programu z tytułu zakupu nagrody nie powstanie przychód, w szczególności z tytułu nabycia częściowo odpłatnych świadczeń, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne (sporządzenie formularza PIT-11).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

    Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

    1. obliczenie,
    2. pobranie,
    3. wpłacenie

    &˗ podatku, zaliczki lub raty.

    W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

    Zgodnie z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

    W odniesieniu do powyższego przepisu zaznaczyć należy, że obowiązki z niego wynikające dotyczą wypłaty świadczeń lub należności osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, natomiast osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek samodzielnego opodatkowania przychodów.

    Wątpliwości Spółki budzi kwestia ciążących na Spółce obowiązków płatnika związanych z udzielaniem rabatów w ramach programu lojalnościowego organizowanego przez Wnioskodawcę.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją materiałów dla lakiernictwa samochodowego. Obecnie Wnioskodawca opracowuje program lojalnościowy - akcję marketingową (dalej: Program). Program będzie funkcjonował w oparciu o specjalną opracowaną na zlecenie Spółki aplikację mobilną, a jego szczegółowe zasady będzie określał regulamin (regulamin podstawowy oraz - ewentualnie - wprowadzane czasowo regulaminy dodatkowe, ukierunkowane np. na szczególną promocję określonych produktów Spółki).

    Uczestnikami Programu będą pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, które będą nabywać produkty Spółki:

    1. w imieniu własnym - jako użytkownicy końcowi produktów Spółki (np. osoby fizyczne zajmujące się zawodowo lub amatorsko lakiernictwem) oraz osoby sprzedające produkty Spółki (np. osoby fizyczne będące właścicielami sklepów oraz hurtowni);
    2. w imieniu i na rzecz osób trzecich - np. wspólnicy spółek prowadzących warsztaty, sklepy oraz hurtownie, pracownicy i zleceniobiorcy podmiotów prowadzących warsztaty, sklepy oraz hurtownie;

    Uczestnikami Programu będą mogły być osoby prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby, które takiej działalności nie prowadzą.

    Wnioskodawca przewiduje, że udział w Programie będzie wymagał zainstalowania aplikacji mobilnej (z założenia darmowej), dostępnej w sklepach () (dalej: Aplikacja), a w związku z tym założenia konta elektronicznego, dla potrzeb którego wymagane będzie podanie adresu e-mail i podstawowych danych potrzebnych do realizacji zamówienia nagród.

    Uczestnicy Programu będą w Aplikacji gromadzili punkty, które będą naliczane przez wpisanie unikalnego kodu z opakowania produktu lub zeskanowanie kodu QR umieszczonego w specjalnych miejscach na kartonach z produktem. Zakłada się, że w wyniku wpisania/zeskanowania odpowiedniego kodu naliczane będą punkty według zasady: 1 pkt za 1 zł ceny produktu Spółki wynikającej z cennika detalicznego (netto) w danym okresie.

    Program przewiduje uzyskanie dodatkowych punktów, które będą mogły być przyznane.

    • na start,
    • w związku z rocznicami uczestnictwa,
    • w ramach akcji czasowych (promocje określonych produktów),
    • za określoną ilość danego produktu wprowadzoną do Programu w przyjętym czasie.

    Dodatkowo punkty będą mogły być dodawane przez organizatora - bez wiedzy uczestnika według jednakowych reguł dla Uczestników Programu - zwielokrotnione przy wprowadzeniu określonego kodu lub przy wpisaniu przez Uczestnika Programu specjalnego kodu dostarczonego przez Spółkę (każdorazowo w związku z określonym zachowaniem Uczestnika Programu istotnym z puntu widzenia celów marketingowych Spółki np. określona wartość zakupów, przekazanie określonych informacji w formie ankiet itd.).

    Dzięki zgromadzonym punktom Uczestnicy Programu będą zyskiwać możliwość nabycia za symboliczną kwotę (zakłada się obecnie, że będzie to 1 zł brutto) produktów Spółki, ale także rzeczy i usługi (kupony, vouchery), które Spółka będzie nabywać od podmiotów trzecich (nagrody) z przeznaczeniem dla Uczestników Programu. Poza wspomnianą kwotą z konta uczestnika Programu zostaną pobrane (wyminusowane) punkty w liczbie przypisanej wybranej nagrodzie. Uczestnik Programu będzie dokonywał zakupu nagrody za pośrednictwem Aplikacji. Wartość nagród będzie mieścić się w przedziale od 10 zł do 2000 zł (w zależności od zainteresowania Programem i rozwoju sytuacji kwoty te mogą potencjalnie ulegać zmianom).

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rabatu. Słownik wyrazów obcych Kopalińskiego (internetowe wydanie) definiuje pojęcie - bonifikata, rabat, opust, upust, jako zniżkę ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. W praktyce udzielenie bonifikaty polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

    Ceną - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 178) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

    Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

    Należy zauważyć, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do skorzystania z rabatu. Do uzyskania rabatu, tj. zakupu towarów umieszczonych w katalogu za symboliczną cenę 1 zł będą uprawnieni, na takich samych zasadach, wszyscy Uczestnicy Programu, którzy spełnią warunki określone w Programie, gromadząc w zamian punkty, które następnie uprawniają do zakupu po promocyjnej cenie.

    Co do zasady, wartość udzielonych rabatów będzie stanowić nieodpłatne świadczenie po stronie Uczestników Programu. Jednakże, należy zauważyć, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do rabatu. Zatem krąg uprawnionych do rabatów będzie potencjalnie nieograniczony.

    W konsekwencji, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie po stronie Uczestników Programu, nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania rabatu. Korzystanie z rabatu przez Uczestników Programu będzie neutralne podatkowo dla wszystkich nabywców towarów uczestniczących w Programie kupujących nagrody za symboliczną złotówkę.

    Reasumując, u nabywców nagród zakupujących je za symboliczną kwotę, w ramach uczestnictwa w Programie nie powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, w tym obowiązki informacyjne związane z przekazaniem formularzy podatkowych PIT-11.

    Końcowo, w odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej