Możliwość odliczenia od dochodów składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.403.2022.2.SJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.403.2022.2.SJ

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia od dochodów składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2022 r. (wpływ 12 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. uzyskała Pani przychody z dwóch źródeł: rentę i przychód ze stosunku pracy. Z pracy osiągnęła Pani przychód w wysokości ....

Według przepisów ZUS osiągnięty ww. przychód ze stosunku pracy przekroczył limit „Granicznej kwoty przychodu dla 2020 r. wynoszący 80 205 zł 20 gr” - o kwotę ....

Zgodnie z otrzymanym od ZUS w 2021 r. „Zawiadomieniem o rocznym rozliczeniu renty za 2020 r.” została Pani poinformowana o przekroczeniu limitu ww. granicznej kwoty przychodu. Jednocześnie, w związku z ww. przekroczeniem limitu o kwotę ..., w celu prawidłowego rozliczenia renty (nie zwracania renty do ZUS jako nienależnie pobranego świadczenia), poinformowano Panią o możliwości dokonania dobrowolnej wpłaty na FUS (Fundusz Ubezpieczeń Społecznych), tj. kwoty przekroczenia przychodu w wys. ..., pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy w wysokości ... (co wynika z następującego wyliczenia: ...).

W kwietniu 2021 r. wpłaciła Pani dobrowolnie na FUS ww. kwotę .... Po dokonaniu wpłaty na FUS, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał, że w 2020 r. otrzymała Pani rentę w prawidłowej wysokości, tzn. nie była zobowiązana do zwrotu do ZUS nienależnie pobranego świadczenia, ani ZUS nie musiał Pani nic wyrównywać. Po wpłacie na FUS dobrowolnie kwoty ... - ZUS wydał Pani „Decyzję o rozliczeniu renty” w prawidłowej wysokości.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zgodnie z zawiadomieniem ZUS z ... 2021 r., znak ...:

-przychód osiągnięty przez Panią w okresie 2020 r. „…wyniósł ... i przekroczył o ... wyższą kwotę graniczną przychodu, tj. kwotę 80 205 zł 20 gr ustaloną dla wyżej wymienionego okresu”.

-„…w przypadku dokonania wpłaty na FUS kwoty przekroczenia przychodu pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, tj. ...”.

Zaliczka na podatek dochodowy w wysokości ... nie została wykazana przez ZUS w informacji za 2021 r.

Dokonała Pani w 2021 r. wpłaty na FUS w wys. ... W zeznaniu podatkowym za 2020 r., jako przychód – wykazała Pani kwotę ..., od której odprowadziła podatek należny. Kwota ... została zatem odpowiednio przez Panią oddana (zwrócona), tj. jako dokonana w 2021 r. wpłata na FUS ... oraz jako dokonana zapłata podatku należnego w wys. ... zgodnie z PIT-37 za rok 2020 r.

Chciałaby Pani uwzględnić kwotę ... w zeznaniu podatkowym w PIT-37 w rubryce „zaliczka pobrana przez płatnika”.

Pytania

1.Czy, w świetle przepisów art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przedstawionej sytuacji – ma Pani prawo do uwzględnienia w zeznaniu podatkowym (korekcie) za 2021 r. kwoty dobrowolnej wpłaty na FUS w wysokości ..., składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych?

2.Czy w zeznaniu podatkowym za 2021 r. może Pani wykazać (uwzględnić) zaliczkę na podatek dochodowy pobraną przez ZUS od dobrowolnej wpłaty na FUS - w wysokości ...?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Pani zdaniem, stosownie do przepisów art. 26 ustawy PIT, ma Pani prawo uwzględnić ww. kwotę w zeznaniu podatkowym za 2021 r.

Pani stanowisko jest zgodne, w Pani ocenie, z dostępnymi interpretacjami DKIS/DIS z dnia:

-27 maja 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.245.2021.1.KB,

-13 maja 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.183.2020.1.ES,

-4 marca 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.53.2019.1.GG,

-8 marca 2018 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.88.2018.1.TR,

-14 kwietnia 2017 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.28.2017.2.TR,

-29 czerwca 2015 r., nr ILPB2/4511-1-323/15-4/TR (DIS w Poznaniu),

-16 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-2-2.4511.896.2016.1.KRB (DIS w Katowicach).

Ad 2

Pani zdaniem, ma Pani prawo wykazać (uwzględnić) pobraną przez ZUS ww. kwotę zaliczki na podatek dochodowy w zeznaniu podatkowym za 2021 r., stosownie do przepisów ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504):

Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Z kolei art. 104 ust. 2 ww. ustawy stanowi:

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.):

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58 poz. 290), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje rencistę (emeryta) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy i wyznacza termin jej zwrotu.

Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2020 r. uzyskała Pani przychody z dwóch źródeł: renty i przychód ze stosunku pracy. Z pracy osiągnęła Pani przychód, który przekroczył limit granicznej kwoty przychodu dla 2020 r. o kwotę ... W 2021 r. ZUS poinformował Panią o możliwości dokonania dobrowolnej wpłaty na FUS (Fundusz Ubezpieczeń Społecznych), tj. kwoty przekroczenia przychodu w wys. ..., pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy. W kwietniu 2021 r. wpłaciła Pani dobrowolnie na FUS ww. kwotę.

Kwota przekazana przez Panią w 2021 r. dobrowolnie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przysługuje Pani prawo odliczenia od dochodów przedmiotowej kwoty wpłaconej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, w zeznaniu podatkowym za 2021 r.

Natomiast odnosząc się do możliwości wykazania w zeznaniu podatkowym za 2021 r. zaliczki na podatek dochodowy od dobrowolnej wpłaty na FUS - w wysokości ..., stwierdzić należy, że zaliczka ta, jak wynika z uzupełnienia wniosku, została już pobrana przez ZUS w 2020 r. Dlatego też w tym przypadku nastąpiłoby ponowne uwzględnienie tej zaliczki. Przedmiotem odliczenia, o którym mowa w pytaniu nr 1, jest wyłącznie kwota, którą Pani poniosła (wydatkowała) w 2021 r., tj. ... i tylko tę kwotą może Pani odliczyć w zeznaniu za 2021 r. Natomiast kwota zaliczki w wysokości ... nie była Pani ciężarem w 2021 r., dlatego nie może Pani jej uwzględnić w rozliczeniu za ten rok.

W związku z tym Pani stanowisko w odniesieniu do pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodać należy, że Organ nie odnosi się do Pani wyliczeń w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2020 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Powołane przez Panią interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pani sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).