Dotyczy obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.258.2022.2.MS2

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.258.2022.2.MS2

Temat interpretacji

Dotyczy obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

S.A. z siedzibą w (…) („Wnioskodawca”) jest:

(i) spółką prawa handlowego,

(ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz

(iii) posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT.

Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu (PKD 10.11.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca organizuje różne akcje marketingowe. Jedną z akcji jest tzw. „(…)” („Program”).

Uczestnicy

W Programie mogą uczestniczyć osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych współpracujące z Wnioskodawcą, przy czym Uczestnikami Programu nie mogą być pracownicy Wnioskodawcy, jak również ich małżonkowie, dzieci, rodzice oraz rodzeństwo, a także podmioty prowadzące obok sprzedaży detalicznej również sprzedaż hurtową. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Uczestnikiem Programu staje się osoba/podmiot, która zgłosi swój udział w Programie podpisując Kartę uczestnictwa Karta uczestnictwa musi zostać dostarczona do Wnioskodawcy przed rozpoczęciem lub w czasie trwania Programu. W karcie uczestnictwa musi zostać wskazany adres e-mail Uczestnika Programu do kontaktów w sprawie Programu.

Zgłoszenie

Zgłoszenie uczestnictwa w Programie w trakcie poprzednich Edycji Programu jest aktywne również w trakcie kolejnych Edycji Programu. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z udziału w obecnej lub kolejnej Edycji Programu, o czym poinformuje poprzez złożenie stosownego oświadczenia Wnioskodawcy. Warunkiem uczestnictwa w Programie jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Wnioskodawcy. W przypadku uchybienia temu warunkowi, Wnioskodawca może odmówić uczestnictwa danemu podmiotowi, bądź wykluczyć go z uczestnictwa w Programie na dowolnym etapie.

Zasady prowadzenia Programu

Wnioskodawca wydaje Katalog („Katalog”), w którym wskazuje Towary objęte daną Edycją Programu - do każdego Towaru (asortymentu) przypisana jest w Katalogu określona liczba punktów. Po zakupie danego Towaru, danemu Uczestnikowi przypisywana jest określona dla tego towaru liczba punktów, które można wymienić na wybraną nagrodę. Dla Uczestników Programu np. przewidziano możliwość zakupu za 1,00 zł netto, na zasadzie premiowej, nagród określonych w załączniku do Regulaminu z tym, że uzależnione to będzie od ilości zgromadzonych w okresie trwania Edycji Programu punktów, które zostały przydzielone do poszczególnych Premiowanych przedmiotów. Premiowane przedmioty stanowią określone w załączniku do Regulaminu rzeczy ruchome oraz np. udział w Konferencji sprzedażowej organizowanej przez Wnioskodawcę w określonych destynacjach. Rodzaj Premiowanego przedmiotu uzależniony będzie od przekroczenia określonej ilości punktów zgromadzonych w okresie trwania danej Edycji Programu. W przypadku, gdy nie będzie możliwy zakup przez Uczestnika Programu na zasadach określonych w Regulaminie, Wnioskodawca zaoferuje Uczestnikowi Programu możliwość zakupu na zasadzie premiowej innej atrakcyjnej „nagrody” o wartości zbliżonej do wartości Premiowanego przedmiotu. W takim przypadku Uczestnik Programu nie będzie miał roszczeń wobec Wnioskodawcy do zakupu Premiowanego przedmiotu, ani też żadnych innych roszczeń odszkodowawczych.

Wartość nagród

Wartość Nagród w Programie przekracza albo nie przekracza 200 zł. Przekazując nagrody Wnioskodawca nalicza podatek VAT należny.

Cel programu

Wnioskodawca wskazuje, że organizuje Program w celu intensyfikacji sprzedaży.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, niezależnie od ich wartości, wydawanych Uczestnikom (będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą), w ramach Programu?

2.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

3.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT z tytułu wydatków związanych ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Programu (w tym z tytułu nabycia Nagród, które następnie będą przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników (będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą)) wystawionych przez dostawców oraz usługobiorców Wnioskodawcy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. Nr 1). Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. Nr 2) oraz w zakresie podatku od towarów i usług (pyt. Nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Spółka nie jest płatnikiem podatku PIT z tytułu Nagród, niezależnie od ich wartości, wydawanych Uczestnikom (będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą), w ramach Programu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, odrębnym źródłem przychodów jest „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9. Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m in. kwestii czy opisany we wniosku Program stanowi sprzedaż premiową, o której mowa w przepisach ustawy o PIT.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie o PIT. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. -Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś -internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 ustawy - Kodeks cywilny, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii (nagrody) kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii (nagrody), w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.

Zatem można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,

gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Program spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej.

Podstawowym warunkiem przyznania Uczestnikowi nagrody, jest zebranie określonej ilości punktów przyznawanych w zamian za nabycie określonych produktów. Przyznawana Uczestnikowi nagroda jest ściśle powiązana ze sprzedażą, bowiem wystąpienie sprzedaży jest warunkiem przyznania Uczestnikowi punktów, a w konsekwencji nagrody.

Tym samym, nagroda czy to w postaci nagrody pieniężnej, czy vouchera na usługi, czy też nagrody rzeczowej w Programie stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów, o której mowa w przepisach ustawy o PIT.

Sensem Programu wciąż będzie naliczanie punktów za zakupy produktów. Także ustawodawca w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem chodzi o szerokie ujęcie wszelkich czynności, które ostatecznie prowadzą do przyznania podatnikowi konkretnego, definitywnego i wymiernego przysporzenia majątkowego w związku z jakimś jego zachowaniem na rynku. To przysporzenie, czyli przychód towarzyszy jakiemuś zachowaniu podatnika jako konsumenta oraz uczestnika programu. Zatem pojęcie to obejmuje wszystkie nagrody otrzymane przez podatników - konsumentów w ramach wszelkich akcji promocyjnych, marketingowych, motywacyjnych, w których istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.

Przechodząc do kwestii obowiązków płatnika należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z póżn. zm ), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie - podatku, zaliczki.

Konkretyzacja tych obowiązków znalazła swój wyraz w przepisach ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11 b- 12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust 10 ustawy o PIT, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b ustawy o PIT stosuje się odpowiednio.

W świetle natomiast zapisu art. 42a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Program prowadzony jest dla Uczestników prowadzących działalność gospodarczą (osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych współpracujące ze Spółką, przy czym Uczestnikami Programu nie mogą być pracownicy Spółki, jak również ich małżonkowie, dzieci, rodzice oraz rodzeństwo, a także podmioty prowadzące obok sprzedaży detalicznej również sprzedaż hurtową). Nagrody w Programie nabywa, a następnie wydaje Spółka. Ciężar finansowy wydawanych Nagród w Programie spoczywa na Spółce.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy oraz opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Nagrody otrzymywane w przeprowadzonym przez Państwa Programie przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegają samodzielnemu opodatkowaniu przez te osoby, według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W konsekwencji, Nagrody otrzymywane w przedmiotowym Programie przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, Spółka w zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, wydając Nagrody w Programie nie będzie pełniła roli płatnika i nie będzie także podmiotem zobowiązanym do wykonania obowiązku informacyjnego, tj. wystawienia i przesłania do podatnika oraz właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego deklaracji podatkowej.

Stanowisko takie wynika m.in. z interpretacji podatkowej z dnia 5 czerwca 2020 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.186.2020.4.MK1).

Ocena stanowiska

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy brzmi:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). I tak, treść art. 535 stanowi, że:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny.

Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że:

Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego:

 Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

„Sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii (nagrody) kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii (nagrody), w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.

Sprzedaż premiową cechuje:

-powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,

-gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Przedmiotowy program spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Podstawowym warunkiem przyznania Uczestnikowi nagrody, jest zebranie określonej ilości punktów przyznawanych w zamian za nabycie określonych produktów. Przyznawana Uczestnikowi nagroda jest ściśle powiązana ze sprzedażą, bowiem wystąpienie sprzedaży jest warunkiem przyznania Uczestnikowi punktów, a w konsekwencji nagrody.

Tym samym, nagroda czy to w postaci nagrody pieniężnej, czy vouchera na usługi, czy też nagrody rzeczowej w Programie stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów, o której mowa w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Z 2021 r. poz. 1540, ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

obliczenie,

    pobranie,

wpłacenie

podatku, zaliczki.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, o których mowa w ust. 1:

Płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W świetle natomiast art. 42a ust. 1 ustawy :

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka organizuje różne akcje marketingowe. Jedną z akcji jest tzw. „(…)” („Program”). W Programie mogą uczestniczyć osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych współpracujące ze Spółką, przy czym Uczestnikami Programu nie mogą być pracownicy Spółki, jak również ich małżonkowie, dzieci, rodzice oraz rodzeństwo, a także podmioty prowadzące obok sprzedaży detalicznej również sprzedaż hurtową. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Uczestnikiem Programu staje się osoba/podmiot, która zgłosi swój udział w Programie podpisując Kartę uczestnictwa. Karta uczestnictwa musi zostać dostarczona do Spółki przed rozpoczęciem lub w czasie trwania Programu. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z udziału w obecnej lub kolejnej Edycji Programu. Warunkiem uczestnictwa w Programie jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Spółki. Spółka wydaje Katalog, w którym wskazuje Towary objęte daną Edycją Programu - do każdego Towaru (asortymentu) przypisana jest w Katalogu określona liczba punktów. Po zakupie danego Towaru, danemu Uczestnikowi przypisywana jest określona dla tego towaru liczba punktów, które można wymienić na wybraną nagrodę. Dla Uczestników Programu np. przewidziano możliwość zakupu za 1,00 zł netto, na zasadzie premiowej, nagród określonych w załączniku do Regulaminu z tym, że uzależnione to będzie od ilości zgromadzonych w okresie trwania Edycji Programu punktów, które zostały przydzielone do poszczególnych Premiowanych przedmiotów. Premiowane przedmioty stanowią określone w załączniku do Regulaminu rzeczy ruchome oraz np. udział w Konferencji sprzedażowej organizowanej przez Spółkę w określonych destynacjach. Rodzaj Premiowanego przedmiotu uzależniony będzie od przekroczenia określonej ilości punktów zgromadzonych w okresie trwania danej Edycji Programu. W przypadku, gdy nie będzie możliwy zakup przez Uczestnika Programu na zasadach określonych w Regulaminie, Spółka zaoferuje Uczestnikowi Programu możliwość zakupu na zasadzie premiowej innej atrakcyjnej „nagrody” o wartości zbliżonej do wartości Premiowanego przedmiotu. Wartość Nagród w Programie przekracza albo nie przekracza 200 zł. Przekazując nagrody Spółka nalicza podatek VAT należny.

Wobec powyższego, nagrody otrzymywane w przeprowadzonym przez Państwa Programie (sprzedaż premiowa) przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegają samodzielnemu opodatkowaniu przez te osoby, według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W konsekwencji, nagrody otrzymywane w przedmiotowym Programie przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka wydając nagrody w Programie nie będzie pełniła roli płatnika i nie będzie także podmiotem zobowiązanym do wykonania obowiązku informacyjnego, tj. wystawienia i przesłania do podatnika oraz właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego deklaracji podatkowej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).